Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:40

Wat ik boeiend vind en wat niemand lijkt te zien, is dat zakelijk zijn soms meer te maken heeft met investeren op lange termijn.

Je wint nu als pensionstalhouder 1 maand stalling, maar verliest wel een mogelijke toekomstige klant. Wij hebben al een aantal keer meegemaakt dat mensen na een aantal weken toch een nieuw paard willen aanschaffen.

Soms staan andere klanten al binnen 2 dagen aan de deur omdat ze intern willen verhuizen naar de vrijgekomen box en dat houden we altijd een tijd af.

Die ene maand maakt geen boterham uit en als het betekend dat zo iemand bij je terug komt, of dat je zo positieve PR opbouwt is dat een stuk waardevoller.

En Ja, dat krijg je niet altijd terug. Pensionklanten die de Rendac niet willen betalen zijn er ook ;)

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:42

speurneusc schreef:
als mens overlijdt stoppen wettelijke alle contracten etc. verzekeringen, abonnementen, huur van diverse objecten en goederen. Zo zal er vast wel iets in dit geval gelden, vandaar mijn advies, schakel jurist in, wetswinkel watevver, die hier meer van af weet dan dit geroep op bokt door de meute

Maar het gaat hier niet om een mens.
Zou wat bizar zijn als dan dezelfde wetten zouden gelden. Daar zou je hele vreemde situaties van krijgen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:54

ruitje schreef:
Wat ik boeiend vind en wat niemand lijkt te zien, is dat zakelijk zijn soms meer te maken heeft met investeren op lange termijn.

Je wint nu als pensionstalhouder 1 maand stalling, maar verliest wel een mogelijke toekomstige klant. Wij hebben al een aantal keer meegemaakt dat mensen na een aantal weken toch een nieuw paard willen aanschaffen.

Soms staan andere klanten al binnen 2 dagen aan de deur omdat ze intern willen verhuizen naar de vrijgekomen box en dat houden we altijd een tijd af.

Die ene maand maakt geen boterham uit en als het betekend dat zo iemand bij je terug komt, of dat je zo positieve PR opbouwt is dat een stuk waardevoller.

En Ja, dat krijg je niet altijd terug. Pensionklanten die de Rendac niet willen betalen zijn er ook ;)

Eens! Ik heb ook eens een stalhouder gehad die dit soort regels last minute veranderde. Tja.. daar ga ik niet meer naar terug hoor :).
Met een beetje coulance bereik je veel meer, en uiteindelijk zijn goede ervaringen van anderen toch het belangrijkste om nieuwe klanten te krijgen denk ik

BigOne

Re: Hulp gevraagd ivm opzegtermijn contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:16

Wanneer de stalhouder nu had gezegd dat ze de borg voor de maand stalling kon inleveren was het waarschijnlijk ook goed geweest voor ts en ging ze daar met een goed gevoel weg.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:34

ruitje schreef:

Dit! Ik zou het als staleigenaar zien als investeren in de klantvriendelijkheid en mijn klant die wellicht met een nieuw paard terug zou willen komen en dus geen opzegtermijn rekenen.

TS, netjes van je dat je de maand stalling - borg gewoon wilt betalen. Ik zou inderdaad wel navragen of ze geen klant heeft die die maand gelijk in de lege stal kan. Want dan verhuurd ze hem dubbel en dat kan natuurlijk niet. Die maand dat jij nog betaald hoort, die stal leeg te staan.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:36

speurneusc schreef:
Zo zal er vast wel iets in dit geval gelden, vandaar mijn advies, schakel jurist in, wetswinkel watevver, die hier meer van af weet dan dit geroep op bokt door de meute

Helaas, dat 'vast wel' gaat hier niet op. Tenzij het in het contract overeen was gekomen, maar dat is niet het geval.
Overigens zitten tussen die meute ook mensen die het correcte antwoord geven en misschien ook wel jurist zijn ;)

Los van het puur zakelijke aspect waarin de stalhouder het recht heeft om die maand opzegtermijn aan te rekenen, zou je natuurlijk wel altijd kunnen vragen of het mogelijk is om wat te regelen. De stalhouder heeft nu eenmaal andere kosten aan een bewoonde stal dan aan een lege stal, zeker als ze die meteen al door kunnen verhuren. In het kader van klantenbinding zou ik het zelf ook nooit zo zwartwit willen spelen. Grote kans dat als TS nog eens een paard koopt dat ze dan eerst ergens anders gaat kijken voor stalling.

TS, veel sterkte met het verwerken van het verlies van je paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 07:07

Wat Ruitje aangeeft bedoelde ik dus ook, Ruitje gaat er wat uitgebreider op in.
Waarom zou een staleigenaar er bij in schieten als er een bedrag wordt betaald voor de kale box? De rest houdt de staleigenaar toch in zijn/haar eigen voorraad en is dus niet weg. Er zijn geen werkzaamheden zoals buiten en binnen zetten, voeren, eventueel mesten enzovoorts. Dus dat hoeft ook niet berekend te worden.
De rest van de stalgenoten weet inmiddels ook dat dit speelt dus daar zal buiten nog wel weer verder over gesproken worden, vaak wordt een lege stal via via opgevuld en die persoon weet dat dan ook al weer dat de staleigenaar zo is (heeft voordelen want je weet het nu al van te voren)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:01

Allereerst veel sterkte met het verlies van je paard. Wat een vervelende staleigenaar.

Ik zou als ik jou was toch even juridisch advies proberen, bij een rechtsbijstand of een wetswinkel. Ik ben geen jurist, maar Een verhuurder mag iets binnen de opzegtermijn aan een nieuwe huurder verhuren mits niet betaald is voor de opzegtermijn. Doet de verhuurder dit toch dan zijn ze volgens mij verplicht het terug te betalen.

Als de staleigenaar dus jouw stal verhuurt tijdens jouw opzegtermijn, die je netjes betaald dan is hij/zij volgens mij wettelijk verplicht om jou het bedrag terug te betalen van de periode die hij/zij verhuurd tijdens jouw opzegtermijn.

Dus probeer uit te vinden of ze jouw stal tijdens de opzegtermijn verhuren en onderneem dan actie.

De opzegtermijn ben je verplicht te betalen ook al neem je de diensten of producten niet meer af, dit is zo overeengekomen in het contract, ook al is het in onze ogen zeer onfatsoenlijk van de staleigenaar (vooral omdat er een wachtlijst is).

Zeker bij zo’n staleigenaar als deze zou ik het zeker doen, al gaat het alleen om het principe. Maar heb je wel zin in dit juridische spelletje, het gaat je een hoop tijd en energie kosten. Is dit het je allemaal waard. Een professor (international law)van mijn dochter heeft gezegd: Law isn’t fair. Ook al heb je gelijk het is altijd afwachten hoe het juridisch geïnterpeteerd en uitgelegd wordt. Als je er niet voor kiest om het juridische gevecht aan te gaan dan zou ik ook gaan voor een slot op de stal en het hobbelpaard erin.

Succes. Ik wens je de kracht om je recht te halen, maar hoop dat de staleigenaar zelf gaat inzien wat een kl*****ak hij/zij is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:07

Her is niet zo ingewikkeld.
Je hebt een contract. Dat heb jij getekend.
Daarin staat een opzegtermijn. Dat is het. Meer smaken zijn er niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 08:12

Niets juridisch advies, TS maakt er niet zo'n drama van
Sommige posters hier wel ;-)

Zou fijn zijn,als ze je alleen de maand oktober zou rekenen, en november zou laten zitten.
Zo niet, moet ze je stal leeg laten tot 1 december..... Of zet er n heeeeeel grote veelvraat in :7 . Ken je niemand met een ardenner of Shire ofzo *\o/*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:03

Gaat TS gelijk op zoek naar een nieuw paard en wil ze dan terug naar die stal? Of komt er de eerste tijd geen eigen paard meer?

Gezien de wachtlijst voor die stal doen ze blijkbaar wel iets goed.

Als je dan een nieuw paard wil, dan is overleggen over aanhouden van je stal wel verstandig. En onder welke voorwaarden.

Dit zal in de praktijk geregeld voorkomen. Net als tijdelijke leegstand door verkoop paard en zoeken naar nieuw paard.

En staleigenaar wil natuurlijk gewoon de stal vol hebben, maar als klant kun je er belang bij hebben dat je je plek niet meteen kwijt raakt.

Heb je inmiddels gevraagd of er een tussenweg mogelijk is?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:30

Ik snap de pensionhouder en de opzeg termijn, zeker als hij/zij de box niet gelijk kan opvullen.
Maar het zou hem/haar wel sieren om bv een kale boxhuur te berekenen en niet de volle mep, want er is immers geen verbruik van hooi, stro/vlas etc.
Als ze de box wel direct zouden kunnen verhuren en dit ook gelijk doen zou ik het best schandalig vinden en vraag me dan ook af of dit wettelijk mag?

Ts heel veel sterkte met het verlies van je maatje

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 10:40

Ik lees heel veel over de wachtlijst, maar die mensen die daarop staan kunnen waarschijnlijk ook niet a la minuut komen.... Die hebben vast ook een opzegtermijn

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:23

daantjuhhh schreef:
Citaat:
Eeuhm ja maar daar kan die stalbaas niets aan doen natuurlijk.

Empathie naar hem toe is dan ook een ding.

De eigenaar net zo min.

De stal eigenaar mist een boterham, de pension klant een maatje die waarschijnlijk niet in geld of in heeeeel veel geld ( boterhammen) uit te drukken is.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik zou betalen.
Maar ik zou daar niet weer komen met een nieuw paard.

Paard is hobby... werk is toch wel noodzaak.
Dus je paard vergelijken met inkomen vind ik niet helemaal op zijn plek.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:41

Ik zou toch wel iets aan empathie verwachten van een stalhouder. Nu komt dat echt keihard alleen maar zakelijk over...

Moest mij dat overkomen zijn en ik kocht ooit nog een nieuw paard dan zou ik die daar ook zeker niet meer stallen. Ik zou betalen en dan zagen ze mij daar nooit meer.

Het had ze netjes gestaan alleen de kale stalhuur nog te rekenen, dan maken ze er heus geen verlies op, het voer / hooi / stro wat betaald moet worden wordt immers niet verbruikt.

TS, heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 11:55

Polly schreef:
Ik lees heel veel over de wachtlijst, maar die mensen die daarop staan kunnen waarschijnlijk ook niet a la minuut komen.... Die hebben vast ook een opzegtermijn

Dat is waar. Het is ook weer niet gezegd dat de stal zo weer is opgevuld natuurlijk.
Tja het is lastig. De stalhoudster is wel bot/kort door de bocht hiermee.
De borg moet uiteraard verrekend en het zou haar sieren als ze in ieder geval de kosten voor voer en strooisel zou aftrekken Dat zijn overigens ook geen hoge bedragen als het om grote stallen gaat, want die kopen groot in. Maar zo tussen 90 en 100 moet er wel afkunnen. In totaal dus rond 200 verrekenen zou reeel zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:29

Als je je zaken echt zo slecht voor elkaar heb dat je boterham van 1 lege stal afhangt dan zou het je nog netjes staan om genoegen te nemen met de 100 euro borg.
Ik zou niet zo'n stalhouder willen zijn ,ik vraag me ook af als je voor mensen geen empathie kan hebben, heb je die dan wel voor de dieren waarvoor je zorgt of hou je dan ook constant rekening om maar zoveel mogelijk te verdienen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:34

beatje schreef:
Als je je zaken echt zo slecht voor elkaar heb dat je boterham van 1 lege stal afhangt dan zou het je nog netjes staan om genoegen te nemen met de 100 euro borg.
Ik zou niet zo'n stalhouder willen zijn ,ik vraag me ook af als je voor mensen geen empathie kan hebben, heb je die dan wel voor de dieren waarvoor je zorgt of hou je dan ook constant rekening om maar zoveel mogelijk te verdienen.

Precies dat is dan de vraag die ik me ook zou stellen, en daarachter aan...zou ik deze mensen de zorg voor mijn paard willen en durven toevertrouwen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:41

Ik vind het ook niet zomaar logisch dat de stalhouder inkomsten zou moeten derven omdat er een paard van een ander dood is gegaan. Hoe naar dat ook is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:46

Babootje schreef:
Ik vind het ook niet zomaar logisch dat de stalhouder inkomsten zou moeten derven omdat er een paard van een ander dood is gegaan. Hoe naar dat ook is.

Maar niemand zegt ook dat ze haar inkomsten moet derven.

Het paard eet geen hooi meer, gebruikt geen stro of brok
Die kosten zou je als stalhouderij kunnen berekenen.
Verdient de stalhouderij niks minder dan als het paard er had gestaan.
En je komt je klant toch tegemoet

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:46

beatje schreef:

Het hangt er niet van af, maar je calculeert wel een inkomen in. Die 100 euro zal het hem niet doen. Maar lever jij dat in van je salaris?

Als ik een topic aan zou maken dat ik 100 euro ongevraagd in moet leveren ondanks ons contract, wedden dat iedereen mij steunt? En mijn werkgever een banketstaaf vindt?

En het is al geen vetpot. Denk dat menig proffesioneel stalhouder bruto 4000 verdient (40 -50 paarden) zelf zijn pensioen a 300 euro, verzekering moet voorzien. En moet blijven onderhouden en een hypotheek moet betalen. Houd je een keer 1200 a 1400 over... in de maand. Daar had ik voor mijzelf geen dure hobby kunnen onderhouden.. wat de klant wel doet en dan om sympathiek vraagt als het die maand niet wil betalen. Terwijl de stalhouder er zelfs een contract voor heeft gehanteerd.

Dit is uiteraard een schatting. Maar het is echt niet zo dat bij 100 euro x 40 paarden er dik wordt verdiend.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 26-10-18 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:47

Babootje schreef:

Maar als er de kale stalhuur betaald zou worden (voor een stal die leeg blijft staan) dan is er toch geen sprake van inkomstenderving?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:48

Sassy schreef:
Babootje schreef:

Maar als er de kale stalhuur betaald zou worden (voor een stal die leeg blijft staan) dan is er toch geen sprake van inkomstenderving?

Nee dus daarom zou ik dat een heel mooi voorstel vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:50

Maar borg achterhouden en een opzegtermijn eisen is dubbelop.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 12:50

Pipodipo schreef:
Maar borg achterhouden en een opzegtermijn eisen is dubbelop.

Exact dit.