Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Gloa schreef:Janneke2 schreef:...complotdenken is voor sommigen een leuke hobby.
Bijkomende voordeel: "ik weet zo heerlijk hoe of het zit".
Het is geen complotdenken hoor.
Als je echt millieubewust bezig wil zijn dan rij je je oude auto op. Wat voor millieubelasting denk je dat de productie van al die accu auto's is? En je hoort ook niemand over wat we straks met al die giftige oude accu's gaan doen..... En wat doen we met alle jong gebruikte auto's die maar weer worden ingeruild? Het is schrikbarend hoeveel relatief jonge auto's hier op de plaatselijke sloop staan. De auto is een wegwerpartikel geworden. Dat is pas slecht voor het millieu!
Daarnaast klopt Ikke's punt dat er niet genoeg electra is voor alle auto's op de weg ook als een bus. Waar denken jullie dat al die electra vandaan komt? Echt niet van de zonnepanelen en windmolens. Het grootste deel van de electra komt nog steeds uit de kolen en kerncentrales. Wat we thuis zelf opwekken op ons dak is een fractie van het mondiale verbruik. Dus allemaal massaal in een nieuwe electrische auto gaan rijden en de oude afdanken is lang niet zo millieu vriendelijk als ze je willen doen geloven.
Iedereen die graag electrisch wil rijden en zich daar goed bij voelen moeten dat ook zeer zeker doen. Ook bij ons komen ooit zonnepanelen op de schuur maar pas zodra ik mijn energie ook zelf goed en betaalbaar op kan slaan. En tot die tijd is hoe meer electrische auto's hoe meer benzine voor onze oldtimertjes voor mij.
Finesse schreef:Hier ook een Volvo V60 plug-in hybrid. Zie dat er hier meer tevreden gebruikers zijn, het is een heel fijne trailer-auto. Echter reken je niet te rijk op het elektrisch rijden; wat ik een groot nadeel vind aan deze hybride diesel (en dat was voor ons toch wel erg tegengevallen)... hij kan slecht tegen kou!
Wij hadden hem ook gekocht voor volledig ww verkeer elektrische ritjes (actieradius is ongeveer 35-40 km in de praktijk). Alleen zodra de buitentemperatuur <15 graden is geeft de auto vaak de melding dat ' het hybridesysteem tijdelijk niet beschikbaar is', maw, dan heb je gewoon een dieselauto. Pas als de motor warm is schakelt hij meestal wel weer over, maar lang niet zo constant als in de zomer.
Sanned schreef:Finesse schreef:Hier ook een Volvo V60 plug-in hybrid. Zie dat er hier meer tevreden gebruikers zijn, het is een heel fijne trailer-auto. Echter reken je niet te rijk op het elektrisch rijden; wat ik een groot nadeel vind aan deze hybride diesel (en dat was voor ons toch wel erg tegengevallen)... hij kan slecht tegen kou!
Wij hadden hem ook gekocht voor volledig ww verkeer elektrische ritjes (actieradius is ongeveer 35-40 km in de praktijk). Alleen zodra de buitentemperatuur <15 graden is geeft de auto vaak de melding dat ' het hybridesysteem tijdelijk niet beschikbaar is', maw, dan heb je gewoon een dieselauto. Pas als de motor warm is schakelt hij meestal wel weer over, maar lang niet zo constant als in de zomer.
Echt? Daar heeft die van mijn vader helemaal geen last van. Alleen als het vriest begint hij soms op diesel ipv elektrisch, maar na een minuut of vijf schakelt hij dan weer over naar elektra.
) is de accu ook warm en kan je elektrisch wegrijden. Misschien heeft je vader gewoon geluk dan
Tarico schreef:Ik heb een Volvo V60 hybride met een dieselmotor die 1800 kg mag trekken. Meestal red ik zo'n 35-40 km elektrisch (zonder trailer). Ik kan de auto op m'n werk laden dus woon-werk verkeer rij ik geheel elektrisch. Als de trailer erachter hangt heb ik meestal de dieselmotor aan maar het gebeurt vaak genoeg dat 'ie op de snelweg weer overgaat naar elektrisch als de accu weer is opgeladen. Dieselverbruik valt enorm mee (vind ik).
Finesse schreef:Hier ook een Volvo V60 plug-in hybrid. Zie dat er hier meer tevreden gebruikers zijn, het is een heel fijne trailer-auto. Echter reken je niet te rijk op het elektrisch rijden; wat ik een groot nadeel vind aan deze hybride diesel (en dat was voor ons toch wel erg tegengevallen)... hij kan slecht tegen kou!
Dorine92 schreef:Maar als ik met die auto minimaal 1800 kan trekken en ik heb zonnepanelen.. dan zie ik nog steeds het probleem niet. Dan heb ik het toch super goed voor elkaar? Wat de rest van de wereld gaat doen zal mij dan toch een rotzorg zijn? Of die elektrische auto nou wel of niet de toekomst is, ik heb toch lol van mn auto en mn panelen?
8nnemiek schreef:Nadeel van waterstof is dat het enorm explosief is, en er heel veel energie nodig is om het te maken. Waterstof uit aardgas blijven maken zou natuurlijk enorm stom zijn.. En zonder aardgas heb je er enorm veel elektriciteit voor nodig. Als die energie vervolgens uit kolencentrales komt dan is die waterstof nog steeds niet milieuvriendelijk, en ik vraag me af of het ooit mogelijk zal zijn om je eigen waterstof te maken met energie uit je zonnepanelen. En of het slim is..
s0173957 schreef:Batterijen zijn sowieso niet de oplossing...
Denk dan eerder aan waterstof... je eigen elektriciteitscentrale in de wagen.
BMHP schreef:Goed nieuws voor wie nog moet wachten op de ideale elektrische trekauto;
https://www.nu.nl/auto/5402294/dieseloc ... urder.html
ikke schreef:Moet je je eens verdiepen in de prijsontwikkeling van de wegenbelasting van oude Dieselauto's.......
Als het goedkoop moet, is LPG echt de betere optie en nog eens minder milieubelastend ook......
ikke schreef:Dorine92 schreef:Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo
Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.
Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.

Citaat:Zolang het land nog allemaal foute energie van elders opkoopt (...)
Sanet schreef:En die Model X heeft die easter egg![]()
https://youtu.be/0o8vc5wWCb0
Kon je niet ook levenslang gratis elektriciteit "tanken" als je een nieuwe Tesla kocht? Dan zijn die zonnepanelen weer "overbodig".
. Ik vond de Model X ook niet eens zo heel ruim (maar ik ben ook verwend met onze Espace).
pjotrg schreef:Ik denk dat het nog wel een jaartje of 20 duurt voor 'ze" eruit zijn. Op dit moment zijn elektrische auto's of onbruikbaar vanwege een te kleine actieradius of veel te duur.
Je hoort ook ieder keer verschillende verhalen.
Hier in Frankrijk is diesel heel erg lang gestimuleerd omdat het schoner dan benzine zou zijn. Toen kwam er "ineens" iemand die het fijnstof "uitvond" en nou moeten we weer benzine of liefst elektrisch en mag je met je diezel nergens meer komen.......
Er komen overigens heel veel fijnstof vrij bij het remmen van auto's. Daar doen ze ook nog niks aan.
Anderen roepen weer om het hardst dat waterstof de oplossing is. Asl was het alleen maar om een overschot aan geproduceerde elektriciteit "op te slaan"
Ik heb, zonder complotdenken overigens, het idee dat hier best wel veel politieke en lobby activiteit achter zitten. En wij mogen dat allemaal betalen.