Keuren toegestaan k.k

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:37

Fitzroy schreef:
GMekkes schreef:
Als je als verkoper denkt dat het paard gezond is dan durf je een keuring op basis van afkeuring kosten verkoper, goedkeuring kosten koper toch wel aan?


Goh, heb jij röntgenogen?
Ik vind dit altijd zo’n onzin. Niemand kan erin kijken. Je weet alleen dat je nooit problemen hebt gehad met je paard maar dat zegt helemaal niets over de uitkomst van een keuring.



Daarom was de ongeschreven regel op een klinische keuring.
De verkoper durft die wel aan, omdat hij wel weet dat het dier gewoon goed is (geweest)
Een paard met allemaal 4 tjes op een rontgenologische keuring hoeft nooit kreupel te worden of zijn geweest.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:44

Hoe de cijfers van de rontgenologische keuring zijn berekend:


Citaat:
Maar Dik maakt nog meer fouten. Hij neemt twee groepen paarden: gezonde, driejarige hengsten, en een ratjetoe van paarden (hengsten, ruinen, merries, drie- tot twintigjarigen) die al kreupel zijn. Vervolgens deelt hij de paarden aan de hand van de gesteldheid van hun straalbenen in klassen in en telt hoeveel er per klasse in de twee groepen voorkomen. Daarna berekent hij het kreupelheidsrisico met het volgende sommetje (zie kader): percentage kreupele paarden / (percentage kreupele + normale paarden) = het kreupelheidsrisico.

Dr. Guus Balkema, wiskundige en stochasticus aan de UvA, vindt dit een klassiek geval van foutieve kansberekening. 'Alsof je een groep kleuters en een groep bejaarden neemt en op grond van die groep bejaarden gaat voorspellen hoe oud die kleuters gaan worden.'


Bron elsevier kreupele kansen

GMekkes
Berichten: 767
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:29

Zoveel mensen zoveel meningen maar ik zou het wel aandurven als verkoper zijnde.

Heb 1 paard gehad wat ik niet vertrouwde, aan een handelaar met een aangepaste prijs verkocht zonder te keuren.
Later bleek het paard inderdaad niet goed.
Klinisch was het paard overigens wel goed, ook nooit kreupel geweest.

Narcissa
Berichten: 3055
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 22:49

Hier is het ook kosten koper. Bij een slecht uitgevoerde buigproef kan het meest gezonde paard kreupel gaan. En helaas gebeurd dat regelmatig dat ze bij de ene keuring afgekeurd worden terwijl ze bij een herkeuring de dag nadien wel goedgekeurd worden. Ik heb dus sowieso al mijn vraagtekens hierbij.
Mijn paard is verkocht voor 2000 incl spullen, koper heeft bewust de keuze gemaakt niet te keuren. Heeft daarbij alles te horen gekregen wat ik van haar wist (nooit onregelmatig gelopen, maar echt geen paard om op stal/stro te zetten wegens stofallergie, als ze op stro stond hoestte ze zich de longen uit haar lijf). Is allemaal eerlijk gezegd tijdens de eerste bezichtiging. Week later was ze verkocht en 4 jaar later voor de koper nog steeds een toppaard, staat 24/7 buiten met schuilstal en heeft sinds hij haar gekocht heeft geen DA meer gezien uitgezonderd jaarlijkse entingen.

Zelf een paard gekocht van 2000€, verkoper had al foto's gemaakt dus bij mijn DA gelegd. 1 bemerking, afgekeurd als (spring)sportpaard, goedgekeurd als recreatiepaard. DA kende mij en wist wat ik zocht, voor mijn gebruiksdoel vond ze het paard prima, bij een springruiter had ze het afgeraden. Ik heb het paard gekocht. Blijkt een levensgrote pechvogel te zijn, maar niks dat een keuring had kunnen opsporen. Gewoon echt pech.

Mijn goedgekeurde paard heeft al veel meer aan DA/kliniek gekost dan het ongekeurde paard. Risico van het vak...

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:23

Vorig jaar hebben wij het ZZL paard van mijn man verkocht, was een 13 jarige Groninger, top fijn dier!
Wij hebben er toen voor gekozen om hem voor de verkoop zowel klinisch als rontgenologisch te laten keuren en gelukkig was alles helemaal prima en goed gekeurd.
Wat gebeurde er toen, mensen die geinteresseerd waren , zeiden jaja door je eigen DA laten doen zeker! Ja dat klopt en dat is een gerenommeerd en vakkundig dierenarts, alle foto's zitten erbij!

Was het voor de kopers ook weer niet goed, wij waren er zat van , al die mensen op je erf, die paard een beetje af lopen kraken.

Na een week waren we het zat en heeft de instructrice van mijn man, die ook een beetje in de handel zit, hem voor ons verkocht!

mensen uit heel Nederland hadden interesse, ook de bereden politie. Uiteindelijk staat hij hier hemelsbreed een kilometer verderop, das dan wel weer grappig

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19230
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 13:02

Ik snap niet dat er zo moeilijk over wordt gedaan? De foto’s kunnen dan toch even doorgestuurd worden naar je eigen DA, die het even na kijkt? Zucht...

StralJarig

Berichten: 2546
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:16

Foto's betrouw ik ook om door te sturen, een rapport op zich daar doet mijn DA geen uitspraak over, kan hij niets mee. Foto's ook enkel als ze digitaal gestuurd konden worden trouwens. Dus dan is het aan jou als koper om te beslissen of je een gewoon keuringsrapport van een vreemde DA wil vertrouwen, wat ik ook niet zou doen :)
Dus wat KarinLF hierboven zegt: doe je dan als verkoper zo'n mooie service, gaan mensen die toch niet geloven... Doen wij dus niet.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:21

Ik vind het ook maar normaal dat je als verkoper gewoon op voorhand je paard RX laat keuren (zeker bij jonge paarden en vanaf een bepaalde prijsklasse). Als ik een jong paard voor 15k te koop zie staan en geen foto's beschikbaar maar direct keuren op kosten koper, dan ga ik er zelfs niet naar kijken. Ik maak er geen probleem van dat de foto's door eigen dierenarts zijn gemaakt, ik geef ze toch gewoon door aan mijn dierenarts om ze na te kijken. Wil ik er dan toch nog een paar extra, dan is dat op mijn kosten maar dan zijn de foto's ook gewoon van mij.

Klinische keuring daarentegen is veel moeilijker. Verkoper kan zeggen wat hij/zij wil dat het paard nog nooit mank is geweest en perfect op de klinische keuring is. Voor hetzelfde geld staan ze gewoon te liegen recht in je gezicht. Dat kan je nooit zeker weten. Heel jammer dan voor de mensen die eerlijk zijn maar er zijn er te veel die er niet eerlijk over zijn. Ik zie dus graag voor het moment van de koop dat er nog een klinische keuring gebeurt waar ikzelf als koper bij kan zijn. En dan vind ik zelf dat je als verkoper toch wel de kost op jou mag nemen indien niet ok. Klinische keuring loopt toch ook rap tegen de 200 euro aan. Fijn als je daarbij elke keer als koper dat bedrag mag ophoesten voor een paard dat niet van jou is... Als verkoper zou je toch ook moeten inzitten met de gezondheid van je paard en als daaruit komt dat het paard niet ok is, dan pas je je prijs aan of je geeft die informatie op zijn minst mee aan andere potentiële kopers. Maar dat heb ik eerlijk gezegd ook nog nooit weten gebeuren. De kosten zijn toch niet voor hun... Laat maar lekker keuren, er zal wel eens een dierenarts hem/haar er toch door laten...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 13:50

Giolli schreef:
lieveli schreef:
Ik kreeg mijn pony 20 jaar geleden, toen was het al k.k. Ik vind het heel logisch, ben niet anders gewend.



Alle keuringen bedoel je? Dus de verkopende partij betaald überhaupt niets?



Nee, ook nooit anders meegemaakt, eerste paard was 25 jaar geleden en ik heb, schrik niet 2 x laten keuren met fofo’s voeten en dat was best duur, beide keren afgekeurd en guess? Alle keren alles zelf moeten betalen, verkoper wilde er niets mee.

Ook een paard bezichtigd dat al gekeurd was en ik wilde toch een klinische keuring met eigen DA en dat mocht niet, na aandringen werd verkooer boos omdat het volgens hem nooit eerlijk was...paard was nl al afgekeurd en daf wilde hij mij niet vertellen....toen kwam de aap uit de mouw, voor de keuring was paard 8500 waard vonden ze en na afkeuring ( zonder te melden) vonden ze 5000 gulden en ik moest niet zeuren voor 5000 gulden.

Dus ja koper betaald en is altijd de klos, maar zonder zelf te keuren of foto’s te laten beoordelen zou ik nooit een paard kopen, de eerlijkheid in de mens is aan het vervagen, dus ook bij die lieve zorgzam particulier kun je keihad besodemieterd worden....geld is waar het om draait en zij zullen nooit extra kosten betalen voor een keuring...

_Nancy

Berichten: 14108
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:00

Ik heb nog nooit te maken gehad met keuren.. Zelf nooit laten keuren bij koop en bij verkoop hebben de kopers ook nooit laten keuren. (allemaal paarden onder de 5 jaar).

Ook nog nooit spijt van gehad overigens. Heb in mijn hele leven 3 paarden gekocht en 2 verkocht.
De kopers hadden van mij mogen keuren, maar dit vonden zij schijnbaar ook niet nodig.

Voor mij logisch dat degene die koopt en wil laten keuren, dat diegene betaald.

Ik denk dat als ik een paard zou (ver)kopen die ZZL zou zijn, zoals die van KarinLF, dat ik er dan misschien anders over zou denken.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:29

Dames wat is jullie mening over een 3 jarige die sinds een aantal maanden ohz is, begin dit jaar klin. is gekeurd maar dus niet rontgen (prijs tussen de 5500 en 6000). Voor mij (en voor de verzekering zou deze dus zowel klinisch als rontgen gekeurd moeten worden. Ik ben van mening dat bij afkeuren de verkopende partij betaald en bij goedkeuren de koper. Anders ben je als koper straks 6 paarden verder en is de helft van je budget erdoor heen en weet de verkoper gratis en voor niks wat zijn paard mankeert. Keuren overigens door een erkend keuringsarts en niet door de veearts op de hoek zeg maar.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23585
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:33

Als de koper wil keuren mag ie dat zelf betalen.

Ik heb niet al mn beesten laten keuren maar wat gekeurd is wel zelf betaald.
Keuringsrapport is dan ook voor de koper.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:45

Ja bij goedkeuring vind ik dat ook niet meer dan normaal kosten koper. Maar bij afkeuring (indien er dus nooit eerder rontgen gekeurd is en het kl. rapport al bijna een half jaar oud is) vind ik dat toch bijzonder
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 27-09-18 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:51

Wat ik al eens eerder heb gezegd:
Als je een auto/huis laat keuren voor aanschaf zijn de kosten ook voor de potentiële koper.
Waarom zou dat bij een paard anders moeten zijn?

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:54

Omdat bij een paard er vrij weinig te repareren valt indien er echt een afkeuring is. Een huis /auto valt over te algemeen nog van alles aan te repareren.

Saskia_D

Berichten: 75
Geregistreerd: 09-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:58

Tja, wellicht is het wel logisch om de keuring - net als bij een auto of huis - ten laste van de koper te laten uitvoeren. Maar uiteindelijk is het een kwestie van vragen/onderhandelen... Ik was blij dat ik vóór de keuring afspraken met de verkoper heb kunnen maken, dat bij afkeur de kosten voor de verkoper waren. Deze vertrouwde erop dat het paardje wel door de keuring heen zou komen.
Dus volgens mij is het een kwestie van onderhandelen.....

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:58

Esther28 schreef:
Omdat bij een paard er vrij weinig te repareren valt indien er echt een afkeuring is. Een huis /auto valt over te algemeen nog van alles aan te repareren.

Voor sommige huizen is platschuiven soms ook de enige oplossing, en bij sommige auto's is reparatie veel duurder dan de aanschafwaarde; en is sloop de beste oplossing waarbij je vaak maar een schijntje krijgt.

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:00

Wij hebben twee paarden laten keuren die afgekeurd werden, en geen verkoper die betaalt! Dan ben je 1000 euro verder en je hebt niks. En ik zou het bij verkoop precies hetzelfde doen, keuren prima, maar de kosten zijn voor de koper.

Zeedraakje

Berichten: 548
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:02

Niet relevant
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:07

Knappe conclusie zeedraak. Ik heb toch duidelijk mijn mening al gegeven. Er werd gevraagd waarom t voor een huis auto anders zou zijn. Nou daarom dus.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:09

Overigens heb ik nog helemaal niks afgesproken überhaupt nog niet hierover gehad maar omdat t vroeger wel vaak een soort van ongeschreven regel was wilde ik weten of dat in de loop van de tijd veranderd is.

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:15

Esther28 schreef:
Overigens heb ik nog helemaal niks afgesproken überhaupt nog niet hierover gehad maar omdat t vroeger wel vaak een soort van ongeschreven regel was wilde ik weten of dat in de loop van de tijd veranderd is.

Het was vroeger helemaal geen ongeschreven regel.
Veel paarden werden juist helemaal niet gekeurd.
De verkoper rende een paar x heen en weer over het harde en als hij goed liep was hij verkocht.

Daarnaast wordt een paard niet goed of afgekeurd.
Meestal krijg je een wel/geen aankoopadvies.
Dan is de slijtage op de foto te verwachten bij de leeftijd/conditie van het betreffende paard.

Ben ooit eens geweest bij een aankoopkeuring van een 19 jarig (ex) sport paard.
Had 2/3 op de voorvoeten, kopers wilde hem niet omdat hij (bijna) een 3 had en dat was slecht.
Terwijl de DA zei dat dit hele nette voeten waren, passend bij de leeftijd van het paard.
Verkopers zaten toen met de keuringskosten en de kopers liepen weg.

mavantos

Berichten: 3664
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:25

Als je beweert een gezond paard te verkopen, dan ben je naar mijn inziens gewoon verplicht de kosten te betalen bij een negatief koopadvies van de dierenarts aan de hand van de keuring.

Als je dat niet wilt, dan heb je er blijkbaar geen vertrouwen in dat je paard erdoor heen komt. Nou, dan hoef ik 'm niet :Y)

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:29

Bij mij wisselt het, afhankelijk van de prijs, leeftijd en gebruiksdoel. Ik zet wel het gebruiksdoel in het contract als het paard gekeurd dient te worden. Als het paard voor sport wordt afgekeurd maar recreatief wordt goedgekeurd, terwijl ze een recreatief gebruiksdoel hebben ga ik niet de kosten bij afkeuring betalen omdat sport nu eenmaal niet het doel was.

Esther28

Berichten: 4833
Geregistreerd: 22-03-04
Woonplaats: onder een hunebed

Re: Keuren toegestaan k.k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:34

Tja en daar zit denk ik een grijs gebied. Wat de een sport vind vind de ander recreatief/basis.