Fijn dat het inmiddels opgelost is.
Hier nog even mijn 2 cents als voormalig fokker.
Ik heb meerdere paarden op afbetaling/termijnbetaling verkocht.
Soms zelfs over meerdere jaren verdeeld (bijv. een paard van 2500 euro tegen 50 euro per maand).
Het is imo vrij simpel. Als je hét paard tegenkomt, dan kun je er spijt van krijgen als je hem niet koopt, maar ook als je hem wel koopt, ongeacht of je het geld er nu wel of niet voor hebt.
Je situatie kan altijd veranderen, banen kunnen komen te vervallen, gezondheid kan omslaan. Je kunt de deur uitlopen en doodgereden worden. Dus als je niet het geld bij elkaar hebt voor de aanschaf, maar wel het dier gewoon kunt onderhouden en ook nog wat kunt sparen (of in dit geval betalen) voor de aanschaf, waarom niet?
Ik heb er altijd meerdere opties op gegeven, passend bij de situatie en bij de verwachte lengte van afbetaling.
Als het een lange termijn is gaat het paard mee, dan wil ik er geen kosten meer aan maken. Het paard is dan volledig voor rekening en risico van de koper. Want als die koper het in 1x had betaald was dat immers ook zo.
Als het een korte termijn is, van max een halfjaar, dan kan het paard evt ook (soms tegen tegemoetkoming van stalkosten) blijven staan.
Hoe eerlijker en opener je bent, hoe meer ik meedenk en zoek naar een passende oplossing. Bij wantrouwen doen we het gewoon niet. En ik vraag altijd minder per maand aan afbetaling dan de koper voorstelt, want dát wil ik eerst weten, je moet eerst zelf met een voorstel komen. Dan heb ik een beter beeld en kies ik voor iets dat goed haalbaar is.
Maar hoewel je het dier gelijk als eigen dient te beschouwen,
wordt je technisch pas eigenaar als ie afbetaald is. Daar teken je ook voor. Dus als je niet betaald (en niet overlegt als het tegenzit, want dat is het vaak), dan kan ik hem weer ophalen.
Ik denk dat er minstens 15 op afbetaling zijn verkocht in de laatste 14 jaar. Nooit echte problemen gehad, uiteindelijk betalen ze allemaal wel gewoon. Soms moet je er even achteraan jagen

Doorgaans houd ik het paspoort tot het afbetaald is en sinds die paspoortjes extra belangrijk zijn geworden en je die bij bijna alles nodig hebt is het alleen maar makkelijker geworden.
In principe moet je er niet meer van maken dan het is: de koper koopt een paard en jij bent zowel verkoper als geldschieter en het paard/paspoort/goed contract is je onderpand.