Pony op afbetaling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:31

LukieBradley schreef:
Mwa dan zal ik wel de enige zijn die wellicht anders denkt omdat ik ook in die situatie heb gezeten en het ook heb gered :j
Ik woonde destijds nog thuis en ben daardoor ook wat langer thuis gebleven maar in principe is het wel te vergelijken want ik had ook die kosten niet.
Ik zie hier soms mensen toegejuicht worden die met allerlei bijbaantjes als tiener ook sparen en paard onderhouden.... ik vind dit niet anders hoor.
Bij mij kwam er na de shet een rij pony en ben nog gewisseld tussen door ook dus het was niet enkel 30 euro van de shet maar ook hogere kosten tsja.

Als ts zon goede baan heeft vind ik wel dat ze ook in de toekomst moet kunnen kijken en een inschatting maakt. Maar t wil niet perse zeggen dat het niet kan hoor ;)

Ik hoop dat ik je post goed begrepen heb. Betaalde jij dan geen kost en inwoning op een gegeven moment? Ik ga er namelijk van uit dat als je na een bepaalde leeftijd nog steeds bij je ouders woont dat je dan kost en inwoning betaalt.

Cinnepin

Re: Pony op afbetaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:56

Je vader betaalt je woning? Zou je niet eerst zelfstandig worden voor je paarden erbij koopt die ook nog eens op afbetaling moeten? ALs je vader besluit je studio niet meer te betalen heb je nog een kostenpost en gezien je vader het geen goed idee vindt van een pony kan hij best zeggen dat als jij een paard erbij kan betalen je je woning ook kunt betalen!

Lotte45308

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-18 12:58

Ik waardeer jullie reacties enorm. Wat ik wel erg jammer vindt dat er op basis van een klein stukje tekst jullie bepaalde conclusies over mijn leven gaan trekken die niet kloppen.

Iedereen leeft zijn eigen versie van waarheid. Niemand is goed of fout. Niks is zwart of wit. Laten we elkaar accepteren hoe we zijn, ookal heeft iemand een andere waarheid. Alles is zoals het is.

Verder is het al opgelost, dus wat mij betreft mag hier een slotje op. :)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:20

Shenavallie schreef:
LukieBradley schreef:
Mwa dan zal ik wel de enige zijn die wellicht anders denkt omdat ik ook in die situatie heb gezeten en het ook heb gered :j
Ik woonde destijds nog thuis en ben daardoor ook wat langer thuis gebleven maar in principe is het wel te vergelijken want ik had ook die kosten niet.
Ik zie hier soms mensen toegejuicht worden die met allerlei bijbaantjes als tiener ook sparen en paard onderhouden.... ik vind dit niet anders hoor.
Bij mij kwam er na de shet een rij pony en ben nog gewisseld tussen door ook dus het was niet enkel 30 euro van de shet maar ook hogere kosten tsja.

Als ts zon goede baan heeft vind ik wel dat ze ook in de toekomst moet kunnen kijken en een inschatting maakt. Maar t wil niet perse zeggen dat het niet kan hoor ;)

Ik hoop dat ik je post goed begrepen heb. Betaalde jij dan geen kost en inwoning op een gegeven moment? Ik ga er namelijk van uit dat als je na een bepaalde leeftijd nog steeds bij je ouders woont dat je dan kost en inwoning betaalt.

Uh nee dat heb ik nooit gehoeven nee :)
Niet iedereen hoeft dat.
Ts laat je niet van de wijs brengen, ik begrijp je wel hoor.
Heb je een keuze gemaakt ?
Ben erg benieuwd :) mag ook per pb uiteraard

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:24

Ts ik ben wel benieuwd hoe het opgelost is. Zou je de pony enorm gunnen, zeker als je er zo'n klik mee voelt!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:00

Mogen we weten hoe je het hebt opgelost? want er is toch ijverig meegedacht,al hoef je het niet met alle meningen eens te zijn!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:30

Fijn dat het inmiddels opgelost is.

Hier nog even mijn 2 cents als voormalig fokker.

Ik heb meerdere paarden op afbetaling/termijnbetaling verkocht.

Soms zelfs over meerdere jaren verdeeld (bijv. een paard van 2500 euro tegen 50 euro per maand).

Het is imo vrij simpel. Als je hét paard tegenkomt, dan kun je er spijt van krijgen als je hem niet koopt, maar ook als je hem wel koopt, ongeacht of je het geld er nu wel of niet voor hebt.

Je situatie kan altijd veranderen, banen kunnen komen te vervallen, gezondheid kan omslaan. Je kunt de deur uitlopen en doodgereden worden. Dus als je niet het geld bij elkaar hebt voor de aanschaf, maar wel het dier gewoon kunt onderhouden en ook nog wat kunt sparen (of in dit geval betalen) voor de aanschaf, waarom niet?

Ik heb er altijd meerdere opties op gegeven, passend bij de situatie en bij de verwachte lengte van afbetaling.

Als het een lange termijn is gaat het paard mee, dan wil ik er geen kosten meer aan maken. Het paard is dan volledig voor rekening en risico van de koper. Want als die koper het in 1x had betaald was dat immers ook zo.

Als het een korte termijn is, van max een halfjaar, dan kan het paard evt ook (soms tegen tegemoetkoming van stalkosten) blijven staan.

Hoe eerlijker en opener je bent, hoe meer ik meedenk en zoek naar een passende oplossing. Bij wantrouwen doen we het gewoon niet. En ik vraag altijd minder per maand aan afbetaling dan de koper voorstelt, want dát wil ik eerst weten, je moet eerst zelf met een voorstel komen. Dan heb ik een beter beeld en kies ik voor iets dat goed haalbaar is.
Maar hoewel je het dier gelijk als eigen dient te beschouwen, wordt je technisch pas eigenaar als ie afbetaald is. Daar teken je ook voor. Dus als je niet betaald (en niet overlegt als het tegenzit, want dat is het vaak), dan kan ik hem weer ophalen.

Ik denk dat er minstens 15 op afbetaling zijn verkocht in de laatste 14 jaar. Nooit echte problemen gehad, uiteindelijk betalen ze allemaal wel gewoon. Soms moet je er even achteraan jagen :) Doorgaans houd ik het paspoort tot het afbetaald is en sinds die paspoortjes extra belangrijk zijn geworden en je die bij bijna alles nodig hebt is het alleen maar makkelijker geworden.

In principe moet je er niet meer van maken dan het is: de koper koopt een paard en jij bent zowel verkoper als geldschieter en het paard/paspoort/goed contract is je onderpand.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 14:46

Ik ben ook benieuwd hoe je het opgelost hebt. Ik heb in het verleden ook gefokt en ook op afbetaling verkocht,gewoon omdat ik wist dat paardje heel goed terecht zou komen. Ook heb ik aankoopkosten ve paardje voor vriendin aan haar geleend wat ze me in een maand of acht terug betaald heeft, gewoon omdat ik wist dat ze er heel goed voor zou zijn en ik het haar zo enorm gunde. Allebei de keren alles netjes op papier. En alles probleemloos gegaan. Ik sta er dus niet zo negatief tegenover, het kan gebeuren dat je te vroeg tegen je tegen HET paardje aanloopt, en waarom dan niet als je het voor elkaar krijgt op afbetaling kopen, ik hoop voor je dat het gelukt is.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:03

peach2001 schreef:

Soms zelfs over meerdere jaren verdeeld (bijv. een paard van 2500 euro tegen 50 euro per maand).

Het is imo vrij simpel. Als je hét paard tegenkomt, dan kun je er spijt van krijgen als je hem niet koopt, maar ook als je hem wel koopt, ongeacht of je het geld er nu wel of niet voor hebt.

Je situatie kan altijd veranderen, banen kunnen komen te vervallen, gezondheid kan omslaan. Je kunt de deur uitlopen en doodgereden worden. Dus als je niet het geld bij elkaar hebt voor de aanschaf, maar wel het dier gewoon kunt onderhouden en ook nog wat kunt sparen (of in dit geval betalen) voor de aanschaf, waarom niet?

Ik heb er altijd meerdere opties op gegeven, passend bij de situatie en bij de verwachte lengte van afbetaling.

Als het een lange termijn is gaat het paard mee, dan wil ik er geen kosten meer aan maken. Het paard is dan volledig voor rekening en risico van de koper. Want als die koper het in 1x had betaald was dat immers ook zo.

Als het een korte termijn is, van max een halfjaar, dan kan het paard evt ook (soms tegen tegemoetkoming van stalkosten) blijven staan.

Hoe eerlijker en opener je bent, hoe meer ik meedenk en zoek naar een passende oplossing. Bij wantrouwen doen we het gewoon niet. En ik vraag altijd minder per maand aan afbetaling dan de koper voorstelt, want dát wil ik eerst weten, je moet eerst zelf met een voorstel komen. Dan heb ik een beter beeld en kies ik voor iets dat goed haalbaar is.
Maar hoewel je het dier gelijk als eigen dient te beschouwen, wordt je technisch pas eigenaar als ie afbetaald is. Daar teken je ook voor. Dus als je niet betaald (en niet overlegt als het tegenzit, want dat is het vaak), dan kan ik hem weer ophalen.

Ik denk dat er minstens 15 op afbetaling zijn verkocht in de laatste 14 jaar. Nooit echte problemen gehad, uiteindelijk betalen ze allemaal wel gewoon. Soms moet je er even achteraan jagen :) Doorgaans houd ik het paspoort tot het afbetaald is en sinds die paspoortjes extra belangrijk zijn geworden en je die bij bijna alles nodig hebt is het alleen maar makkelijker geworden.

In principe moet je er niet meer van maken dan het is: de koper koopt een paard en jij bent zowel verkoper als geldschieter en het paard/paspoort/goed contract is je onderpand.

Dit is juridisch dus totaal anders hè. Dan is de koper eigenaar wanneer het dier is overgegaan.
Niet wanneer de betaling voldaan is.
Dat is juist zo krom aan het hele systeem.

Ben benieuwd naar je keuze ts.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:32

peach2001 schreef:

Jeetje, 50 euro per maand slechts! Dus ongeveer 50 maanden afbetalen? (ruim 4 jaar).
Dat vind ik nogal wat.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:53

Zo zie je maar weer dat niet iedereen hetzelfde denkt :D heb ts nog even gesproken en ik ga er vanuit dat het helemaal in orde komt voor haar :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:07

Lotte45308 schreef:
Verder is het al opgelost

Jammer dat je de oplossing hier niet noemt, er zijn hier meerderen die meeleven. Ik geloof best dat menig fokker/verkoper openstaat voor de juiste constructie dus ik hoop dat je er met de fokker uit bent gekomen (en dat je alsnog even laat weten wat de oplossing is).

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:34

yvje86 schreef:
Dit is juridisch dus totaal anders hè. Dan is de koper eigenaar wanneer het dier is overgegaan.
Niet wanneer de betaling voldaan is.
Dat is juist zo krom aan het hele systeem.

Ben benieuwd naar je keuze ts.

Ja, maar ook daar zijn oplossingen voor zoals bruikleen gedurende een bepaalde tijd bijv. Maar zelden zal een rechter een contract ongeldig verklaren als de inhoud duidelijk en onmiskenbaar en redelijk is. Zeker als er diverse opties aangeboden worden etc.

Cayenne schreef:
Jeetje, 50 euro per maand slechts! Dus ongeveer 50 maanden afbetalen? (ruim 4 jaar).
Dat vind ik nogal wat.

Ze hebben het in minder dan 2 jaar voldaan :) Vakantiegeld, een keer wat extra's etc. Vaak heeft men zelf wel een idee hoe lang ze er max over willen doen. ik zet er altijd een einddatum in die haalbaar is onder normale omstandigheden. Maar dat was ook wel de langste, dat doe ik ook niet snel hoor zo heel erg lang. Ik streef altijd naar een jaar, soms anderhalf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:31

Lotte45308 schreef:
Roodvos schreef:
1) Ik zou nooit een dier op afbetaling verkopen. Veel te veel onzekerheid en risico. Bereid je er dus op voor dat de eigenaar niet akkoord gaat met verkoop op afbetaling.

2) Als je al geen geld hebt om de pony nu in zijn geheel af te rekenen, hoe ga je dat dan doen met een (onverwacht hoge) dierenartsrekening? Dit bijvoorbeeld:
[VN] Pech voor koper van dood paard

De kans is niet zo groot, maar het kan wel gebeuren.

Zoals je in mijn bericht hebt gelezen, staat er duidelijk dat ik al een spaarpotje voor onverwachte kosten heb. Het aankoopbedrag ontbreekt alleen nog!

Maar als je onverwachts dit paard -een IJslander is een PAARD. Zo heet de soort. Pony is een culturele term, en is van toepassing op kleine paarden van Britse rassen- tegenkomt is dat toch een onverwachtse kostenpost? Gebruik dat potje ervoor en vul het daarna weer aan met wat je extra gaat verdienen.

Mijn eerste paard -een IJslander- heb ik op afbetaling gekocht. Maar dat was bij een particulier. Bij een fokker is dat denk ik een ander verhaal.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:54

Ik kocht mijn eerste paard ook op afbetaling van een kennis. Slim? Waarschijnlijk niet. Maar heb m keurig afbetaald en zij zo hun paard verkocht.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:23

Hier mijn beide paarden betaald op afbetaling. De eerste van mijn stage en de tweede via mijn werk.

De eerste was in 2012 en de andere in 2016. Soms kom je gewoon paarden tegen iig bij mij was dat zo!

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 10:01

Zelf zou ik niet snel een paard op afbetaling kopen.
Wat als er in de tussentijd wat gebeurt met het paard? Voor wie zijn dan de kosten?
Andere onvoorziene kosten die om de hoek komen kijken waardoor jij het maandelijks bedrag niet kan betalen aan de fokker.
Onverwachts baan verlies?

Ik zou wachten totdat je het bedrag bij elkaar hebt en dan rustig op zoek gaat.
Er komt vast tegen die tijd ook wel een paardje die aan je verwachtingen voldoet en waar je de klik mee hebt.

Nu lees ik idd dat het al is opgelost, ben toch ook wel benieuwd of er iets is geregeld met de fokker of dat je toch wacht.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:31

Als er wat gebeurd zou zijn in de tussentijd zouden de kosten voor mij zijn! Stond in beide contracten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:54

JoycexEnya schreef:
Als er wat gebeurd zou zijn in de tussentijd zouden de kosten voor mij zijn! Stond in beide contracten

Maar dan begint de (juridische) ellende. Want door vervelende gebeurtenissen kunnen hele grote kosten ontstaan, en dan gaat men zoeken naar de schuldige van de narigheid.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:02

Euh, eerlijk zou ik het niet doen. In de supermarkt kan je toch ook niet op afbetaling doen? Oké, dit is misschien niet te vergelijken....
Iemand bij ons op stal had dat gedaan, tenminste, verhaal wat ik gehoord had, en dat bleek dus 1e afbetaling niet betaald te hebben, en toen kwamen ze 'm weer ophalen.... :=

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:10

JoycexEnya schreef:

En als hij nooit meer bereden kan worden, altijd ziek blijft of het zelfs niet overleefd, wat dan?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 15:24

Als je hem wel in 1x betaalt en hij valt na een week of een maand om, of kan nooit meer bereden worden, is het toch net zo zuur? Ik vind dat geen reden om wel of niet op afbetaling te kopen. Wel moet je je realiseren dat tenzij het een verborgen gebrek is, je gewoon aan de kosten vast blijft zitten. Maar ja het totaalbedrag was je ook kwijt geweest als je dit paard pas in oktober of zo in 1x had betaald.
Over kopen of afbetaling of lenen, tja de een zegt nooit doen, de ander is daar makkelijker in. Heb het zelf ooit gedaan voor een auto. Ik vind dat niet zo heel anders als voor een paard eerlijk gezegd.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:16

Diddykong schreef:
Als je hem wel in 1x betaalt en hij valt na een week of een maand om, of kan nooit meer bereden worden, is het toch net zo zuur? Ik vind dat geen reden om wel of niet op afbetaling te kopen. Wel moet je je realiseren dat tenzij het een verborgen gebrek is, je gewoon aan de kosten vast blijft zitten. Maar ja het totaalbedrag was je ook kwijt geweest als je dit paard pas in oktober of zo in 1x had betaald.
Over kopen of afbetaling of lenen, tja de een zegt nooit doen, de ander is daar makkelijker in. Heb het zelf ooit gedaan voor een auto. Ik vind dat niet zo heel anders als voor een paard eerlijk gezegd.

Daarom zou ik niet snel op afbetaling verkopen,want als er iets gebeurt met het paard,zie dan maar de rest van de betalingen nog te krijgen.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:02

Als particulier moet je dat misschien ook niet willen. Maar als handelsstal ben je meestal wel wat gewend lijkt me en kun je het geld ook wat makkelijker een tijdje missen. Uiteindelijk kun je met contract namelijk gewoon naar een incassobureau en dan krijg je t geld meestal wel hoor :D. Tenzij je een keer onwijze pech hebt en er echt niks te halen valt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 18:46

Ken je het spreekwoord: Wie procedeert om een koe,geeft er een toe.? Tot mijn verbazing hebben enkele personen in dit topic toch ooit met afbetalingen gewerkt en is dat goed gegaan.Het kan natuurlijk wel maar in de paardenwereld kunnen de vreemdste problemen opduiken.Als verkoper zou ik het dan misschien doen als ik een voldoende grote aanbetaling zou krijgen, waardoor ik niet al te veel verlies zou krijgen als de rest dan niet meer kwam.Kan toch ook min of meer buiten de schuld van een goedwillende koper gebeuren.