upendo schreef:DA heeft tegen ons gezegd dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop en tegen verkopers dat hij het gewoon zou hebben gedaan als het paard voor zijn dochter was geweest.
Waarom heeft hij dat dan niet ook tegen ons gezegd?
Hier zou ik pas echt pissig geïrriteerd door zijn. Wanneer ik een aankoopkeuring laat doen dan doe ik dat om van een dierenarts een advies te krijgen. Wanneer ik aan de dierenarts mijn gebruiksdoel op geef dan huur ik hem/haar in om daarover een advies te geven. De conclusie van de dierenarts kan dan zijn: Paard is geschikt, ongeschikt of geschikt met een verhoogd risico op bepaalde delen. Uit deze conclusie vloeit een positief of negatief aankoopadvies. Als ik dus een dierenarts inhuur voor zo'n advies en hij komt met het verhaal dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop dan heeft hij niet voldaan aan de voorwaarden waarvoor ik hem heb ingehuurd en kan hij fluiten naar (een deel) van zijn centen.
Citaat:
Van een dierenarts mag een eenduidig aanschafadvies worden gevraagd. Dit aanschaf advies moet worden gerelateerd aan het doel waarvoor het dier door de koper wordt aangeschaft.
De conclusie van de dierenarts moet duidelijk zijn en niet voor meer dan één uitleg vatbaar en dient gerelateerd te zijn aan het doel waarvoor het paard bestemd is.
bron Praktisch dierenrecht Luuk Boerema
En ja, ik zou dan nog een gradatie pissiger geïrriteerder zijn wanneer de uitkomsten eerst met de verkoper worden gedeeld voordat ik dat als opdrachtgever weet. En dan sta ik volledig 'in mijn recht' om dat niet bepaald leuk te vinden. Van een willekeurige dierenarts site geplukt https://paardenkliniekderaaphorst.nl/onderzoeken/aankooponderzoek/:
Citaat:
Het is verstandig om van te voren goede afspraken te maken wie de opdrachtgever bij de keuring is. Deze persoon is namelijk dan het contactpersoon en ontvangt alle informatie. Tevens wordt deze persoon eigenaar van het keuringsrapport. Wij mogen niet zomaar patiënt gegevens verstrekken aan derden, hiervoor moet er altijd toestemming gegeven worden door de eigenaar. De opdrachtgever is ook verantwoordelijk voor de kosten van de keuring. Deze kunnen natuurlijk wel onderling verrekend of gedeeld worden.
Dat de DA na mijn toestemming de uitslag deelt met de verkopende partij en daarbij aangeeft dat hij het paard wel aan zijn dochter zou verkopen, dat maakt mij geen bal uit. Dat dit door de verkoper vervolgens met derden (want dat is de voorrijder in mijn ogen) gecommuniceerd wordt vind ik dan weer wat minder. Citaat:
De uitslag van een keuring is vertrouwelijk en blijft tussen veterinair, koper en verkoper
bron Een paard verkopen, mr. Gea Stibbe & Chester Stibbe
Ik mag hopen dat het gros van de Bokkers die hier heeft gereageerd nooit in een juridisch conflict, betreffende een aan/verkoop, terecht komt want met jullie aannames en meningen zitten jullie juridisch niet zo sterk.
Al is het in de paardenwereld vooral een gevalletje:
Citaat:
Wie pleit voor een paard, behoudt slechts de staart
bron: http://docplayer.nl/9360627-De-juridisc ... lvega.html