DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:40

DA heeft tegen ons gezegd dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop en tegen verkopers dat hij het gewoon zou hebben gedaan als het paard voor zijn dochter was geweest.
Waarom heeft hij dat dan niet ook tegen ons gezegd?

We hebben inmiddels contact gehad met drie andere dierenartsen die op basis van de aan ons doorgegeven informatie meteen aangaven dat koop doorzetten onverstandig zou zijn. Ik krijg hierdoor simpelweg het onderbuikgevoel dat DA niet objectief was. Dat wil ik echter gecheckt hebben.

Elisa, dat is ook zeker het plan. :)
We zijn echt niet voornemens om hem door de telefoon heen te trekken, zo zitten we niet in elkaar.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:44

Laat foto’s door meerdere da’s controleren en sommige geven ergens een eentje, andere een twee en dan misschien zelfs iemand een drietje.

Soms zijn zaken voor verschillende interpretaties vatbaar.

Mogelijk heeft deze da geen slechte ervaringen met deze bemerking.

Denk je werkelijk dat hij straks gaat zeggen dat hij het rooskleurig heeft gebracht omdat hij goede vrienden is met de verkoper? :')

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:44

cobiie schreef:
Welk onduidelijk verhaal is er dan gegeven ts?

De da heeft toch aan beide partijen de bemerkingen aangegeven.
Jij hebt op basis daarvan je keuze gemaakt.
De da zou persoonlijk een andere keuze gemaakt hebben.

Dat de da persoonlijk een andere keuze zou maken maakt het toch niet onduidelijk?
Zoveel mensen zoveel beslissingen/keuzes.

Precies... Dat de DA het even verwoordt op een andere manier dan je zelf had gedaan betekent niet meteen dat het fout is.

De koop kon gewoon ontbonden worden en zal niet op basis van 'als ik een paard voor mijn dochter zocht had ik hem daarvoor niet laten staan' je alsnog afgedwongen worden. Dat was waarschijnlijk meer bedoeld als beeldspraak. Daarbij wordt koop ontbonden op basis van feiten en die zijn naar voren gekomen uit de x rays toch?

Ik begrijp je gevoel (en teleurstelling) maar ik zou er niet teveel aandacht aan geven. Een paard zoeken is best een pittige zoektocht en daarbij zullen er nog wel meer teleurstellingen komen... Lekker laten gaan en energie steken in een ander paard dat wellicht wel de moeite waard is.

upendo

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:46

Gaan we zeker doen pistasche. :)

Bedankt voor jullie reacties.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:50

Ik heb echt niet alles doorgelezen, dus sorry als ik in herhaling val.

Ik vind het persoonlijk echt niet vreemd dat de dierenarts de uitslag ook aan de verkoper heeft meegedeeld. Het gaat immers nog steeds over zijn paard wat gekeurd is, ongeacht wie de opdrachtgever is. De verkoper heeft imo dus ook recht op die informatie. Sterker nog, als jullie afzien van de verkoop, kan het de verkoper ook helpen om die informatie van in het begin mee te geven aan nieuwe potentiële kopers.
Dat hij zijn mening formuleert naar de verkoper over jouw beslissing is daarentegen weer minder professioneel in mijn ogen, maar goh, het is enkel zijn mening hè. Hij zou niet afzien van de koop als hij in jouw schoenen zou staan; jij wel. Dat is jouw goed recht, ongeacht wat de dierenarts daarvan vindt.

Mijn eerste paard werd gekeurd door de dierenarts van de verkoper op een moment dat wij er niet bij waren. Dat zou ik nooit meer doen, want dat heeft mij heel wat miserie bezorgd. Maar bij mijn huidige pony hebben wij ook een dierenarts laten keuren uit de omgeving van de verkoper, die onafhankelijk was en keurde op een moment dat wij er ook waren. Hij heeft zijn bevindingen en advies ter plaatste, in het bijzijn van zowel wij als koper als van de verkoper gedeeld. Dat was prima voor beide partijen.

Je vraagt je af wat je hieraan kan doen en of je een klacht zou indienen. Wat wil je daarmee bereiken?Volgens mij gaat het jou vooral veel tijd, geld en energie kosten om hier iets ‘tegen’ te doen. Je hebt afgezien van de koop en bent al op zoek naar een ander paard. Ok, de verkoper heeft er een andere mening over, maar dat is zijn goede recht, net als jij het recht hebt om op zoek te gaan naar een ander paard. Gebruik de energie, je tijd en geld om te investeren in de zoektocht naar een ander paard wat wel aan je wensen voldoet en probeer dit los te laten. Ik vrees dat het je alleen maar frustratie zal opleveren...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:58

Precies cobiie.

Ken ook een DA die een paard voor een aankoopkeuring kreeg. Paard had inderdaad een bemerking, maar positief aankoopadvies. Koper heeft het paard erop laten staan omdat die het niet aandurfde. DA heeft het paard zelf gekocht omdat hij het een superleuk dier vond en het risico verwaarloosbaar. Paard heeft in de jaren dat ik het dier gezien heb nooit wat gemankeerd.

Maar als DA ben je verplicht de bemerking te vermelden. Hoe zwaar iemand daar aan weegt is voor interpretatie vatbaar. Ik maal bv niet om een chipje op een goede plek, ken zat ruiters die daar hun schouders voor ophalen, ken er ook zat die zeggen dat dat een dealbreaker voor hun is. Mijn eigen paard heeft ook chipjes. Staat op het keuringsrapport, maar gewoon positief aankoopadvies voor gebruiksdoel eventing. Dus ik kan mij best voorstellen dat een DA aangeeft dat er een bemerking is, twijfel voelt over de bemerking bij de aankoper en aangeeft ik kan geen garanties geven (want dat kan ie ook nooit, want er zit wel iets wat er niet hoort). Maar bij de verkoper aangeeft dat dat chipje voor hem geen belemmering is voor een positief aankoopadvies en dat hij het zelf prima aan zou durven. Ik vind daar helemaal niets raars aan en ik vind ook dat de verkoper gewoon recht heeft op die informatie.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:00

Het gaat niet om een chipje. Dat had voor ons de koop ook niet in de weg gestaan.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:04

Upendo, jammer dat het met dit paard niks is geworden. Als je bezig bent een paard te kopen, dan verheug je je toch op dat het allemaal leuk uitpakt en een teleurstelling is dan niet zo leuk.

Even over die ruiter, je weet natuurlijk niet of wat die zegt waar is. Pas een beetje op met handelen op basis van een situatie waarin ' die zegt dat die zegt dat ze zeggen dat die dat heeft gezegd' :D. Het is een klein wereldje en laat je niet gek maken door een of ander grietje dat vooral haar eigen belang voor ogen heeft en alleen maar dat paard wil verkopen aan wie-dan-ook. Als je komt kopen zijn ze altijd superlief, maar daarna gaan de schattige maskertjes gauw weer af ;).

Op naar de volgende!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:09

Of een dierenarts jou wel of niet aanraadt het paard te kopen staat los van of hij het iemand anders zou aanraden te kopen.

Hij heeft tegen jou gezegd noch aan- noch af te raden met de aan het licht gekomen bemerking.
Dat is misschien mede omdat hij de bemerking op zich klein acht, en geen bezwaar, maar helemaal uitsluiten dat het geen problemen zal veroorzaken kan hij natuurlijk niet.

Echter, dat hij zelf het paard gewoon zou nemen met deze bemerking, als hij dat al zo tegen de verkopende partij gezegd heeft, kan dus inderdaad betekenen dat hij op zich denkt dat die bemerking helemaal geen bezwaar gaat geven.

Een volgende koper die wil buitenrijden op minder zware ondergrond en wat licht dressuurwerk wil gaan doen zal waarschijnlijk een volledig positief aankoopadvies krijgen bij precies hetzelfde paard.

De specifieke vraag/gebruiksdoel van de aankoper bepaald mede het al dan niet positieve aankoopadvies na een keuring.
En dan kan het advies over 1 en hetzelfde paard aan 2 potentiële kopers heel anders uitvallen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:15

Chipje was een voorbeeld van iets waar de meningen vaak erg over verdeeld zijn.
Zo zijn er meer voorbeelden. Ik zou nooit een luchtzuiger nemen bv maar anderen vinden dat weer geen issue. Ik zou nooit een paard nemen wat ooit een peesblessure heeft gehad maar succesvol is gerevalideerd, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Het is zo persoonlijk hoe een bemerking wordt geinterpreteerd en of dat voor iemand waarde heeft, ondanks dat de DA in principe gewoon vind dat het een positief aankoopadvies verdiend voor de sport of een ander doel. Kan me voorstellen dat een DA bij de aankoper de twijfel bespeurt en dan zegt ik geef geen garanties op dit, terwijl hij eigenlijk het voor zichzelf geen enkele belemmering zou vinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:20

Wat een dierenarts voor zichzelf vindt, doet er eigenlijk helemaal niet toe. Of hij een paard wel of niet zou kopen voor zichzelf (of de spreekwoordelijke dochter/nichtje) is totaal niet relevant. En dergelijke opmerkingen worden maar al te vaak geplaatst in een poging de koper toch om te krijgen. Dit gebeurt met name bij dierenartsen die niet helemaal onafhankelijk zijn van de verkopende partij. Zo'n opmerking valt bij mij in hetzelfde bakje als 'anders gaat hij naar de slacht' .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:27

ik krijg uit het verhaal de indruk da DA en verkoper elkaar kennen en dat de DA zich daarom neutraal houdt v.w.b. het aankoopadvies.

2 flinke bemerkingen zouden in ieder geval voor mij wel wat teveel (van het verkeerde) zijn.

Ik vind het helemaal niet raar dat je het paard hierop hebt laten staan. Ik zou dat ook hebben gedaan.
Wat je nog wel kan doen Upendo (gewoon om er nog wat van te leren) is het keuringsrapport en de foto's opvragen bij de DA. Die moet hij je geven, want je hebt er immers voor betaald. Daar kun je dan mee naar een andere of je eigen DA of advies vragen bij een verzekering(s-arts). Een soort 2nd opinion. Die kunnen dan aangeven hoe groot zij vinden dat het risico is. Dat kost je in de regel niets.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:33

@Pipodippo, ik denk eigenlijk eerder dat het zo is dat DA's heel vaak meemaken dat perfect fijne paarden voor een bepaald doel, door onzekere kopers worden "afgekeurd" en dat de DA naar de verkoper duidelijkheid wil geven dat een onzekere koper niet hoeft te betekenen dat het paard ineens het gevraagde geld niet meer waard zou zijn. (en met onzekere koper bedoel ik onzeker over de bemerking, voordat dat weer als negatief wordt geinterpreteerd)

Als je een aankoopkeuring doet doe je in feite een check of dit dier voor JOU als koper een acceptabel risico is. Die grens ligt voor iedereen anders. De DA kan dan best naar de verkoper aangeven dat het voor deze klant geen acceptabel risico was, maar dat hij het zelf als een perfect acceptabel risico ziet. Het is nogal wat als je als verkoper een paard een paar duizend euro in prijs zou laten zakken omdat een koper het niet aanduft, maar het paard de oorspronkelijke prijs misschien eigenlijk best waard is.
Laatst bijgewerkt door oji op 24-06-18 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 10:33

Babootje:
Ja, als het goed is krijgen we het keuringsrapport toegestuurd via de post, ik ben erg benieuwd wat er nu zwart op wit staat. De foto's kunnen we inderdaad ook wel opvragen. Naast dat het interessant is voor mij om te zien wat er nou precies aan de hand is kunnen we die ook laten zien aan onze eigen dierenarts. :j

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:40

Oji, ik ben het met je eens dat elke koper zijn eigen eisen stelt en wat voor de ene koper geldt, voor een ander weer heel anders ligt, Dat paard wordt zometeen ook gewoon verkocht aan iemand die er blij mee is en voor de juiste prijs.

Maar de privemening van de dierenarts doet er helemaal niet toe. Want heel strikt genomen hoeft die helemaal geen dochter te hebben, of misschien wel eentje die wereldkampioen eventing is, of een die nog maar net rijdt en alleen durft te stappen. Omdat je dus niet weet wat zo'n opmerking betekent, kan deze niet relevant zijn. Dus alleen als de dierenarts heel goed kent, dan pas kun je zoiets meenemen in je overweging. Ik ken wel dierenartsen die ik direct geloof en ik ken ze ook met dochters die als een krant rijden. Context is ontzettend belangrijk ;).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:36

Het klinkt alsof de verkopende partij probeert om je alsnog over te halen het dier te kopen.

Ik heb wel eens meegemaakt dat de verkoper de da helemaal zwartmaakte na het vinden van een bemerking. :=

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:46

upendo schreef:
Lizzyy schreef:
Niet zo zeuren en op zoek gaan naar een ander paard. Eventueel dierenarts bellen of mailen dat je het niet netjes vindt en verder niet bij stil staan.
Wat wil je er mee bereiken, schadevergoeding? Kom zeg %)

Als je alleen maar schurende opmerkingen kan maken verwijs ik je graag door naar de zandbak. :wave:

Prima, vanuit mijn zandbak dan: vervelende situatie maar niet waard om er zoveel tijd en energie in te steken. Een ''oliebol happens'' gevalletje.
Illusie armer, ervaring rijker, en nu lekker op zoek naar een leuk paard. Wat wij er verder aan toevoegen is ook niet zo belangrijk, tenzij je graag meepraters en jaknikkers wilt horen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 12:48

CharleyT schreef:
Prima, vanuit mijn zandbak dan: vervelende situatie maar niet waard om er zoveel tijd en energie in te steken. Een ''oliebol happens'' gevalletje.
Illusie armer, ervaring rijker, en nu lekker op zoek naar een leuk paard. Wat wij er verder aan toevoegen is ook niet zo belangrijk, tenzij je graag meepraters en jaknikkers wilt horen.

Dit vind ik geen schurende opmerking om maar even op metaniveau te praten. Je mag het er prima niet mee eens zijn, maar de insinuatie doen dat ik zeur en geldbelust ben is helemaal niet nodig. :)

Bedankt voor je korte maar kloppende samenvatting. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:50

Ik zou ook niet amused zijn eerlijk gezegd.. Als opdrachtgever ben jij dus ook het aanspreekpunt. Immers jij vraagt de keuring aan en betaald. Eventuele communicatie tussen eigenaar paard en dap over de keuring had ten minste even besproken kunnen worden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:11

De koper is niet HET aanspreekpunt voor de keuringsarts...
Het komt regelmatig voor dat de keuringsarts bijkomende info vraagt over het paard ivm bv oude blessures, vroegere behandelingen en die info heeft de koper niet tot in detail en de verkoper wel. Koper en verkoper zijn evenwaardig in het contact met de Da.

Verder krijg ik hier sterk de indruk dat men hier standaard met vijandigheid en argwaan naar verkopers kijkt. Dossiers en info mogen niet doorgegeven worden, DA mag niet met de verkoper praten, enz...
Als ik als verkoper zo behandeld zou worden dan mag men direct het erf verlaten, dergelijke kopers geef ik geen dier mee waar ik veel werk in heb gestoken. Die zijn het niet waard.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:18

Tijdens de keuring bepaalde zaken oké, maar achteraf bellen is onnodig. Dan moet de koper zelf laten keuren, betalen, mee betalen. :j

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:21

Jeetje zeg, wat wordt er hier soms kortaf gereageerd. TS geeft aan het vervelend te vinden dat de arts die zij inhuurt (mogelijk) eerst de andere partij benaderd heeft. Dat mag zij vinden, maar omdat een heleboel bokkers dat zelf geen probleem zouden vinden is zij een zeur. Je kunt je ook eens in iemand anders verplaatsen hoor. TS zegt nergens dat ze de info wilde achterhouden voor de verkopers, enkel dat ze zelf als eerste op de hoogte gesteld wilde worden. Logisch toch als betalende partij dat jij eerst ingelicht wordt en daarna de verkopers. Ik vind dit geen onredelijk verzoek.

TS, laat het gaan. Uiteindelijk heb je de kennis die je nodig had om een beslissing te nemen. Misschien een volgende keer wat duidelijkere afspraken maken met de DA, dat je als eerste ingelicht wil worden en jullie daarna de uitslag met de verkopers delen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:00

upendo schreef:
DA heeft tegen ons gezegd dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop en tegen verkopers dat hij het gewoon zou hebben gedaan als het paard voor zijn dochter was geweest.

Ik vind dat ook raar. Onzinnig zelfs. Ik begrijp wel dat de DA ook de verkoper heeft geïnformeerd, maar dit verhaal erbij zou ik ook niet fijn vinden. Het is de reden dat wij redelijk selectief zijn in het kiezen van een dierenarts voor een keuring, dat geldt zowel voor aan- als verkoop.
Dierenartsen zijn soms net gewone mensen en ik hoor ook wel eens bijzondere verhalen (bijvoorbeeld dat een dierenarts tegen een koper zei: 'Ik denk dat dit paard vroeger een rugblessure heeft gehad'. Lekker dan }> ).

Volgens mij hoort een dierenarts te keuren. Op basis van zijn bevindingen maakt hij een rapport op. De conclusies daarin kunnen verschillen afhankelijk van het gebruiksdoel. De dierenarts dient zich verder te onthouden van adviezen, behalve als daar om wordt gevraagd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:08

maximuss schreef:
Verder krijg ik hier sterk de indruk dat men hier standaard met vijandigheid en argwaan naar verkopers kijkt. Dossiers en info mogen niet doorgegeven worden, DA mag niet met de verkoper praten, enz...
Als ik als verkoper zo behandeld zou worden dan mag men direct het erf verlaten, dergelijke kopers geef ik geen dier mee waar ik veel werk in heb gestoken. Die zijn het niet waard.

Nee ik geloof niet zozeer dat dat het punt was dat Upendo wilde maken. Zij vond het alleen vreemd dat de verkoper eerder op de hoogte gesteld werd van de uitkomst van de keuring dan zijzelf, als opdrachtgever van de keuring. Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 15:12

upendo schreef:

Hier zou ik pas echt pissig geïrriteerd door zijn. Wanneer ik een aankoopkeuring laat doen dan doe ik dat om van een dierenarts een advies te krijgen. Wanneer ik aan de dierenarts mijn gebruiksdoel op geef dan huur ik hem/haar in om daarover een advies te geven. De conclusie van de dierenarts kan dan zijn: Paard is geschikt, ongeschikt of geschikt met een verhoogd risico op bepaalde delen. Uit deze conclusie vloeit een positief of negatief aankoopadvies. Als ik dus een dierenarts inhuur voor zo'n advies en hij komt met het verhaal dat hij niet kan aan of afraden voor verkoop dan heeft hij niet voldaan aan de voorwaarden waarvoor ik hem heb ingehuurd en kan hij fluiten naar (een deel) van zijn centen.
Citaat:
Van een dierenarts mag een eenduidig aanschafadvies worden gevraagd. Dit aanschaf advies moet worden gerelateerd aan het doel waarvoor het dier door de koper wordt aangeschaft.
De conclusie van de dierenarts moet duidelijk zijn en niet voor meer dan één uitleg vatbaar en dient gerelateerd te zijn aan het doel waarvoor het paard bestemd is.
bron Praktisch dierenrecht Luuk Boerema

En ja, ik zou dan nog een gradatie pissiger geïrriteerder zijn wanneer de uitkomsten eerst met de verkoper worden gedeeld voordat ik dat als opdrachtgever weet. En dan sta ik volledig 'in mijn recht' om dat niet bepaald leuk te vinden. Van een willekeurige dierenarts site geplukt https://paardenkliniekderaaphorst.nl/onderzoeken/aankooponderzoek/:
Citaat:
Het is verstandig om van te voren goede afspraken te maken wie de opdrachtgever bij de keuring is. Deze persoon is namelijk dan het contactpersoon en ontvangt alle informatie. Tevens wordt deze persoon eigenaar van het keuringsrapport. Wij mogen niet zomaar patiënt gegevens verstrekken aan derden, hiervoor moet er altijd toestemming gegeven worden door de eigenaar. De opdrachtgever is ook verantwoordelijk voor de kosten van de keuring. Deze kunnen natuurlijk wel onderling verrekend of gedeeld worden.

Dat de DA na mijn toestemming de uitslag deelt met de verkopende partij en daarbij aangeeft dat hij het paard wel aan zijn dochter zou verkopen, dat maakt mij geen bal uit. Dat dit door de verkoper vervolgens met derden (want dat is de voorrijder in mijn ogen) gecommuniceerd wordt vind ik dan weer wat minder.
Citaat:
De uitslag van een keuring is vertrouwelijk en blijft tussen veterinair, koper en verkoper
bron Een paard verkopen, mr. Gea Stibbe & Chester Stibbe

Ik mag hopen dat het gros van de Bokkers die hier heeft gereageerd nooit in een juridisch conflict, betreffende een aan/verkoop, terecht komt want met jullie aannames en meningen zitten jullie juridisch niet zo sterk.

Al is het in de paardenwereld vooral een gevalletje:
Citaat:
Wie pleit voor een paard, behoudt slechts de staart
bron: http://docplayer.nl/9360627-De-juridisc ... lvega.html