Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Willemina_L schreef:Even een update... hij is erop aangesproken en gaat einde deze maand met paard en al naar eigen huis. De stalhoudster heeft aangegeven dat er klachten waren over de omgang met zijn paard. En dat was voor hem de aanleiding om te melden dat hij liever het paard weer naar huis haalde. Het is toch zomer dus kan hij zijn eigen weitje gebruiken ook voor training. Mocht hij van de winter dan weer terug willen komen, dan zal de mededeling zijn dat de stallen vol staan. Arm beest... Maar niets aan te doen. Hooguit melden nog bij de juiste instanties en hopen dat ze een oogje in het zeil houden.
Willemina_L schreef:De man kiest er zelf voor om te vertrekken. Juist omdát de stalhouder het zelf niet heeft gezien, is er niets gezegd over te vertrekken. Enkel overleg over de klachten. Er is bij deze mensen zeer zeker ruimte voor overleg en discussie. Er staan recreanten, een dressuurruiter in het Z, 1 springruiter en pensioen. Allemaal gaan ze verschillend om met hun paarden. De één staat veel binnen, de ander 24/7 buiten. Zeer flexibel en divers. Dat de man zélf verkiest te vertrekken is niet omdat hij wordt gepest of omdat een verblijf onmogelijk wordt gemaakt. Er was ruimte voor wederzijds begrip en/of overleg.
Maar de reactie was ronduit agressief en hij wilde niet meer bij een stelletje knuffelaars verblijven. Dit was de zoveelste stal in zijn leven volgens eigen zeggen. De huidige generatie paardentrainers is te soft en al die vrouwen doen er geen goed aan. Dát was de reactie in het kort. En waarom zou daarover gelogen worden?
Het hele topic wordt door TS ingekleurd, ik heb het woord liegen niet genoemd, maar ik zou ook niet vrolijk worden om op deze wijze met jouw mening geconfronteerd te worden, begrip heb ik niet gezien in jouw posts.Citaat:De verhalen zijn uit 2e hand (van horen zeggen).
De dader wordt door de meesten hier veroordeelt zonder dat iemand de feiten heeft gecontroleerd.
Gloa schreef:Ja het is uit 2de hand. Stel dat het wordt aangedikt dan kan dat gedrag richting een paard nog steeds niet door de beugel. Ik ben niet van het pappen en nathouden en als een paard mij bijvoorbeeld bedreigd met zijn voetjes dan kan hij een ongelovelijke rotschop krijgen. Maar zelfs als je het mogelijke overdrijven uit het verhaal haalt dan nog valt het onder mishandeling en op geen enkele manier goed te praten.
Citaat:[Want dat het niet onbestraft kan blijven dat vind ik toch zeker wel. Iemand die zijn paard zó afranselt... vreselijk gewoon!
xyzutu2 schreef:Ik snap je probleem niet.
Iemand opent een topic en vertelt haar interpretatie van wat zij gehoord heeft en vraagt vervolgens aan mensen wat zij van haar interpretatie vinden.
Nu val je over het feit dat haar interpretatie slechts een interpretatie is?
Shenavallie schreef:Hoe dan ook: ik was blij dat ik mijn scheur opengetrokken had, want werkelijk geen enkele omstander durfde er wat van te zeggen. Dat vond ik net zo erg als het werkelijke mishandelen van het beestje.
xyzutu2 schreef:Beste BMHP, ik ben het volledig met je eens dat het ontzettend jammer is dat het paard nu geen enkele veiligheid meer heeft. Voor het paard was het beter geweest als hij op deze stal was gebleven en zijn eigenaar zijn gedrag had verbeterd. Het klinkt alsof de stalhouder de eigenaar inderdaad de keuze heeft gegeven om zijn gedrag te verbeteren. De eigenaar heeft er blijkbaar voor gekozen om door te gaan met zijn gedrag en het paard te verplaatsen naar een plek waar geen sociale controle meer is.
Heel erg jammer, maar ik lees hier nergens dat de eigenaar weggepest is. Jij fantaseert erbij dat de stal geen constructief gesprek is aangegaan maar gewoon lekker een klant weg wilde pesten. Dat zit echter volledig in jouw hoofd, niet in wat hier geschreven wordt. Als ik dat erin wil lezen dan moet ik wel heel erg veel erbij gaan fantaseren en dat is nou precies wat ik niet wil.
Als het om fantaseren gaat, dan klopt er nog iets niet wat je schrijft; een anoniem persoon veroordelen op horen zeggen of gedrag is geen laster. Ik mag hier open en bloot zeggen dat ik iemand een paard in elkaar heb zien trappen tijdens een training. Wat ik niet mag doen is open en bloot zeggen dat meneer B altijd zijn paarden in elkaar zie slaan tijdens trainingen. Dat is een klein, maar wel belangrijk verschil. Ik mag ook zonder problemen een topic openen met 'ik zag hoorde vandaag dat iemand een hond een schop gaf toen die niet snel genoeg ging zitten tijdens een training, wat vinden jullie daarvan?'
Gek ook dat je schrijft 'Het is niet van belang wat ik geloof van wat TS post' als je in je vorige posts letterlijk schrijft dat de TS een duidelijke agenda heeft en dat het hele topic door de TS wordt ingekleurd.
Beetje een open deur, aangezien dat voor ieder topic op Bokt geldt? Waarom is dat dan nu ineens iets wat benoemd moet worden? De TS beschuldigt helemaal niemand, ze vertelt gewoon wat ze gehoord heeft en vraagt wat anderen van zulk gedrag vinden.
Als je ervan overtuigd bent dat er inderdaad iets niet goed gaat in de training van dat paard dan is het enorm jammer dat die training voortaan in een weilandje achteraf gebeurt waar niemand iets ziet en niemand kan ingrijpen. Zo zie ik het in elk geval.
Als je het standpunt hebt dat het vast ontzettend meevalt, dat die eigenaar zijn paard gewoon af en toe even een tik geeft om hem op zijn plaats te wijzen en dat dat helemaal geen mishandeling is en dat dat alleen is wat softe watjes zoals de TS ervan maken, dan maakt het niet uit waar die training voortaan plaatsvindt want dan is er überhaupt geen probleem en was het paard altijd al gewoon vrolijk, blij en tevreden tijdens de training. Dat wordt hij dan ook op dat weilandje achteraf.
je vergeet de oproep van TS in de OP.Citaat:De TS beschuldigt helemaal niemand, ze vertelt gewoon wat ze gehoord heeft en vraagt wat anderen van zulk gedrag vinden.
Citaat:Beetje een open deur, aangezien dat voor ieder topic op Bokt geldt? Waarom is dat dan nu ineens iets wat benoemd moet worden? De TS beschuldigt helemaal niemand, ze vertelt gewoon wat ze gehoord heeft en vraagt wat anderen van zulk gedrag vinden.
Citaat:ik ben het volledig met je eens dat het ontzettend jammer is dat het paard nu geen enkele veiligheid meer heeft. Voor het paard was het beter geweest als hij op deze stal was gebleven en zijn eigenaar zijn gedrag had verbeterd.
Gini schreef:Shenavallie schreef:Hoe dan ook: ik was blij dat ik mijn scheur opengetrokken had, want werkelijk geen enkele omstander durfde er wat van te zeggen. Dat vond ik net zo erg als het werkelijke mishandelen van het beestje.
Maar wat zeg je dan? Denk je dat een mens die standaard een paard afranselt ineens daarmee stopt omdat jij je scheur opengetrokken hebt?
Als dat zo zou zijn dan zou alle dierenmishandeling heel snel uit de wereld geholpen zijn, want dan moet je de dierenmishandelaars gewoon even vertellen dat ze slecht bezig zijn en ze stoppen ermee.
Roepen en schreeuwen tegen een dierenmishandelaar is alleen louterend voor jezelf. Je schreeuwt als het ware jouw eigen frustratie, verdriet, woede, machteloosheid weg. Het paard? Die gaat gewoon weer met zijn agressieve eigenaar mee naar huis.
BMHP schreef:Ik heb aangegeven dat iemand veroordelen op horen zeggen laster is, ook daarin verdraai je heel subtiel mijn woorden.
xyzutu2 schreef:BMHP schreef:Ik heb aangegeven dat iemand veroordelen op horen zeggen laster is, ook daarin verdraai je heel subtiel mijn woorden.
Klopt helemaal.
Dat is ook waarom de TS zich niet schuldig maakt aan laster: ze zegt nergens wie die iemand is. Ze zegt alleen dat er iets gebeurd is, en dat ze zich afvraagt wat ze daartegen kan doen. Het is de moeite waard om je te verdiepen in de wet voordat je daarmee gaat schermen, want dan zul je zien dat het vertellen van een gebeurtenis zonder dat een (hoofd)persoon herkenbaar is nooit laster kan zijn. Laster en smaad draaien om [i]dat je iemands goede naam beschadigt[/]. Er is geen enkele naam genoemd en de persoon waar het om zou gaan is onherkenbaar, dus is er geen laster of smaad.
Heel simpel: als ik schrijf dat jij jouw paard regelmatig in elkaar slaat dan is dat laster. Als ik schrijf dat iemand zijn paard regelmatig in elkaar slaat niet. Het laatste doet de TS, en dat is dus geen laster. Het zou je sieren als je zou stoppen met daarmee dreigen.
Ze heeft gewoon een andere mening dan jij. Deal with it.
Citaat:ik ben het volledig met je eens dat het ontzettend jammer is dat het paard nu geen enkele veiligheid meer heeft. Voor het paard was het beter geweest als hij op deze stal was gebleven en zijn eigenaar zijn gedrag had verbeterd.