Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Re: Koop laten ontbinden door verkoper? Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:09

Omdat ik sterke vermoedens heb dat hij voor de verkoop is. Maar dit zet ik nogmaals niet in het topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:10

Minoes schreef:
Nee zeker niet, maar dit had ik echt niet verwacht.

Ik vind het oprecht vervelend voor je en weet al te goed hoe het voelt maar zoiets verwacht je ook niet, misschien was het anders gegaan als je er zelf bij was geweest maar misschien ook niet. Zoals iemand hier boven ook zei als je er wel bij was en je had een goed gevoel was je er misschien wel helemaal niet gaan kijken, die mensen zullen zelf ook wel weten dat ze "gelogen" hebben maar toch laten ze je op hun erf, ik denk niet dat het zulke nare mensen zijn als jij denkt eerlijk gezegd.
Ik heb de kopers 2 keer uit Arnhem naar Groningen laten rijden om er zeker van te zijn dat het wat was, en hoeveel beloftes ze ook gedaan hebben, niet 1 zijn ze na gekomen.
Ja ik had het juridisch aan kunnen pakken want had wel een contract maar hoeveel tijd en geld dat allemaal wel weer kost, uiteindelijk kon ik haar niet eens terug kopen laat staan nog stalling betalen. Dan had ik haar wel weer kunnen verkopen maar hou je nogsteeds het zelfde risico.
Ik denk echt dat je jezelf er uiteindelijk meer een plezier mee doet als je het los laat..

Edit ; als je serieus denkt dat hij weer door verkocht word moet je hem zelf terug kopen en ze voor zijn, dat is het enige wat je dan kan doen, of het recht op de man af vragen..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:10

purny schreef:
Zelf zou ik nooit een paard kopen met een contract. Het paard is dan van mij en wat ik ermee doe is mijn verantwoording.

Een contract hoeft helemaal geen afspraken te bevatten die verder invloed hebben op wat jij met een paard mag doen? In het contract wat we bij ons paard kregen stond niets dat je bij een normale mondelinge verkoop niet zou zeggen of wat ons beperkt in wat we met ons paard mogen doen. Het is gewoon net als een opname of een getuige hebben voor je mondelinge verkoop, handig als je het ooit oneens zou zijn over wat er was afgesproken? Bij een mondelinge verkoop kan je ook allerlei rare afspraken maken?
Ik zou altijd een contract willen, zou er alleen nooit een ondertekenen met een bezoekregeling voor de oude eigenaar of dat soort onzin :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:13

Minoes schreef:
Omdat ik sterke vermoedens heb dat hij voor de verkoop is. Maar dit zet ik nogmaals niet in het topic.

Maar je vermoedens dat ie voor de verkoop is staan nu toch juist in het topic? :')

En zoals NAIWHL al zegt, als je er bij de verkoop bij was geweest, was je niet gaan kijken en had je het niet geweten. Maar op zulke reacties reageer je niet, dus volgens mij wil je alleen horen dat je nu, met of zonder medewerking, dat paard terug moet halen voordat ie in de salami beland. Althans, zo komt het op mij over.

Handelaren zijn niet allemaal slecht en sommige paarden mogen blijven. Als 't dier prima staat, best toch? Jij kan duidelijk ook niets anders dan verkopen. Als je niet wil dat ie doorverkocht wordt moet je 'm niet verkopen maar aan de slager meegeven. Dan weet je dat er niet mee gezeuld wordt.

En nogmaals, gevoelsmatig snap ik je echt wel, maar als je heel realistisch bent snap je zelf ook dat je er bij een hobbyist ook nul zicht op hebt..

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:14

Minoes schreef:

En dus? Wat wil je daaraan gaan doen? (Niet banketstaaf bedoeld, maar ik ben oprecht benieuwd naar wat je wil bereiken met deze situatie)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:15

TS: omdat zij jou hebben laten kijken zullen ze niet alleen maar van kwade wil zijn.
Misschien is het een idee om er eerst gewoon nog een belletje aan te wagen.
Open communicatie werkt nog altijd vaak het beste al lijkt dat op het eerste gezicht niet altijd zo.

Leg uit dat je dacht een blijvend huisje voor hem gevonden te hebben en je bij hen de indruk kreeg dat hij één vd vele is voor de verkoop. Als dat het geval is zou je hem liever terug willen. Zij zijn misschien niet helemaal eerlijk geweest, maar jij/je moeder hebt ook iemand op hun blauwe ogen vertrouwd dus neem je verlies, betaal je leergeld en biedt aan hem voor iets boven wat zij jou betaald hebben weer terug te kopen.
Zeggen ze nee, kan je altijd een plan B met juridische argumenten bedenken.
Misschien vinden ze jouw aanbod redelijk en is het zo gepiept. (dan moet jij alleen wel even je principes opzij kunnen zetten... )

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-17 10:16

Ik zit op school dus heb geen tijd om overal uitgebreid op te reageren.
Nee als ik er bij was geweest en een goed gevoel erover had gehad was ik inderdaad niet op korte termijn gaan kijken.

De redenen voor de vermoedens dat ze hem verkopen, die zet ik niet in het topic. Ik wil ze eventueel wel in een pb sturen naar mensen die dit graag willen weten..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:17

Als hij nu meteen weer verkocht word is het niet eerlijk, dat klopt.
Maar je kunt ook particulier verkopen. Je krijgt regelmatig een leuke app. En ineens is het stil.
Paard ook verkocht naar een verschrikkelijke plek.
Je houd het helaas nooit tegen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:20

Minoes schreef:

Maar dan wil je hem weer naar huis halen (dus weer verhuizen) en dan weer te koop zetten, waardoor hij weer moet verhuizen? Hoe is dat beter dan via een handelaar waar hij toch al staat?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:21

__Sannne schreef:
Maar TS wat wil je nu precies? Wat wil je bereiken?

Je zegt zelf, dat je het geweldig zou vinden als ie in een 4span mag lopen, dat is dan juist toch positief? :o?

Dat snap ik ook niet. Je hebt een les geleerd nu....nooit weer zo verkopen als je er zo'n last van hebt.
Je hebt geen pot om op te staan denk ik en terecht.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 15-05-17 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

bruintje123 schreef:
Als hij nu meteen weer verkocht word is het niet eerlijk, dat klopt.
Maar je kunt ook particulier verkopen. Je krijgt regelmatig een leuke app. En ineens is het stil.
Paard ook verkocht naar een verschrikkelijke plek.
Je houd het helaas nooit tegen.

Dit inderdaad. Of hij heeft wel het "perfecte" huisje en de volgende maand zitten ze in de bijstand en moet ie alsnog weg. Het leven is te onvoorspelbaar om een garantie te geven over een paard.

Nou zou ik als koper sowieso niet zo keen zijn om contact te houden met de oude eigenaren. Hallo het is nu toch mijn paard. :+

Anoniem

Destination schreef:
Minoes schreef:

Maar dan wil je hem weer naar huis halen (dus weer verhuizen) en dan weer te koop zetten, waardoor hij weer moet verhuizen? Hoe is dat beter dan via een handelaar waar hij toch al staat?

Als ie überhaupt al verkocht wordt. Maar inderdaad, ik zie niet in waarom terugkopen om vervolgens weer aan een wildvreemde te verkopen veel beter is. Die hem net zo goed na een week weer kan verkopen, of een maand, of een jaar. Wat wil je, eisen dat je op de hoogte wordt gehouden en inderdaad bezoekrecht? Dan kan je hem wel terugkopen maar dan staat ie echt nog wel een tijdje te koop...

Het is een gunst van de kopers dat je nog mocht komen kijken he.. het is geen plicht..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:29

Wat is er erg aan dat 'ie weer verkocht wordt?
Misschien komt hij wel in een gouden stal. Jij hebt hem toch ook verkocht? Ik vind het zo raar dat mensen altijd maar denken dat zij de enige zijn die goed voor hun paard of pony kunnen zorgen.
Je hebt het dier verkocht. Laat het los. Letterlijk en verwar je (terechte) verdriet over het niet meer hebben van je pony niet met de boosheid op die mensen.

Pivione

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:30

Overigens vind ik dit hele topic niet eens fair tegenover de koper.

Net alsof alle paardenhandelaren alleen maar werken voor het geld, er zijn genoeg handelaren die paarden houden omdat het hun hobby is. :=

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:31

En al werken ze wel voor het geld, het is toch prima om geld te verdienen aan de verkoop van paarden en ponys? Als dat goed gedaan wordt tenminste, is er niks mis mee.
Ik ken zat goede handelaren. Heb mijn twee leukste paarden ooit, ook van een handelaar gekocht. Top man, top dieren. Niks mis mee.
Ik snap die vete tegen handelaren niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:33

Ik vrees dat je hier weinig mee kan. Ik denk dat er weinig (waarschijnlijk geen) rechters zijn die een koop ontbinden, omdat de koper meer paarden heeft staan dan dat ze verteld heeft en omdat het gebruikersdoel iets verandert is.
Ik denk dat je echt zult moeten aantonen dat de pony slecht verzorgd wordt en volgens mij is daar helemaal geen sprake van.

Als ik een pony koop puur voor de recreatie of dressuur en we willen er toch ineens mee gaan springen, dan is dat toch ons goed recht? De pony is immers van ons! Zelfs als het onze intentie is om de pony de rest van zijn leven hier te laten lopen, is het toch nog mijn goed recht om hem bijv. na wat jaren te verkopen om welke reden dan ook.

Als je je pony verkoopt, moet je wel beseffen dat je er afstand van doet en over dit soort dingen niets meer hebt te zeggen. In het vervolg zou ik voor je tot verkoop over gaat eerst gaan kijken waar de pony terecht komt en de potentiele kopers bijv. 2 keer laten komen om te borstelen/rijden (als ze niet heel erg ver weg wonen).
Haar man is misschien wel handelaar, maar dat betekent nog niet dat jouw vorige pony de handel in gaat. Zelfs als je hem aan een meisje verkocht had en het bleek niet te klikken na een jaar, had het zo kunnen zijn dat zij hem verkoopt aan een handelaar.

In jouw geval zou ik ze vragen, mochten ze de pony ooit willen verkopen, om jou te contacteren omdat je hem dan terug wilt kopen. Maar dan nog ... ga je hem dan wel houden? Want nogmaals ook een particulier waar je een ontzettend goed gevoel bij hebt, kan je pony na een aantal jaar verkopen (aan een handelaar).
Laatst bijgewerkt door Vayo op 15-05-17 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:33

rien10 schreef:
Wat is er erg aan dat 'ie weer verkocht wordt?
Misschien komt hij wel in een gouden stal. Jij hebt hem toch ook verkocht? Ik vind het zo raar dat mensen altijd maar denken dat zij de enige zijn die goed voor hun paard of pony kunnen zorgen.
Je hebt het dier verkocht. Laat het los. Letterlijk en verwar je (terechte) verdriet over het niet meer hebben van je pony niet met de boosheid op die mensen.

Dit inderdaad.

TS, denk je niet dat je boosheid niet deels komt vanuit het feit dat je pony nu weg is? Dat is helemaal niet gek en, wat de omstandigheden dan ook mogen zijn, mag je er echt wel boos en verdrietig om zijn dat je je pony weg hebt moeten doen. Probeer je boosheid naar deze mensen toe een beetje los te laten. Het is nu eenmaal zo gegaan, een leer voor de volgende keer. Hem inderdaad weer terug kopen en verhuizen om vervolgens weer te verkopen lijkt me stressvoller voor dit beestje dan wanneer zij hem via de handelsstal zouden verkopen. Bedoel, hij staat er nu toch al.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:34

rien10 schreef:
En al werken ze wel voor het geld, het is toch prima om geld te verdienen aan de verkoop van paarden en ponys? Als dat goed gedaan wordt tenminste, is er niks mis mee.
Ik ken zat goede handelaren. Heb mijn twee leukste paarden ooit, ook van een handelaar gekocht. Top man, top dieren. Niks mis mee.

Maar dan moeten ze wel eerlijk zijn.
En dus om te beginnen aangeven handelaar te zijn. Als ze dat al niet doen begrijp ik wel dat het vertrouwen weg is.
En nee ik heb ook niets tegen handelaren, anders had ik geen van mijn paarden gehad.

Maar helaas zijn er net zoveel oneerlijke particulieren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:38

bruintje123 schreef:
rien10 schreef:

Maar dan moeten ze wel eerlijk zijn.
En dus om te beginnen aangeven handelaar te zijn. Als ze dat al niet doen begrijp ik wel dat het vertrouwen weg is.
En nee ik heb ook niets tegen handelaren, anders had ik geen van mijn paarden gehad.

Maar helaas zijn er net zoveel oneerlijke particulieren.

Haar man is handelaar, de koper niet. Zij heeft de pony voor haarzelf en haar zoontje gekocht. Als ik een pony voor mij en mijn dochter koop, hoef ik toch ook niet te vermelden dat mijn man bijv. in een slachthuis werkt :+ ?

Mocht het zo zijn dat de pony regelrecht de handel in gaat, dan vind ik dat echt niet fair. Maar er zijn toch helemaal geen tekenen dat dat gaat gebeuren?
En natuurlijk kan het zijn dat de pony over een aantal jaar wel de handel in gaat. Maar dat is het risico als je verkoopt. Wil je dat risico niet lopen en zeker weten dat je pony nooit in de handel beland, dan moet je niet verkopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:39

Als ik naar een goed bekend staande handelaar ga om een paard te kopen, ja dan weet ik dat hij handelaar is. De man heeft een site, is landelijk bekend etc. :D

Inderdaad, veel particulieren zijn ook gewoon oneerlijk. Maar of de dame in kwestie nou zo slecht is...... dat kan ik uit het hele verhaal niet opmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:40

DeMolenhoek schreef:
Maar, als je hem zo graag terug wilt, waarom ga je hem niet terug kopen? Hij staat bij een handelaar dus ja...

Nogmaals. Dit lost direct jou probleem op. Snap niet waarom je zo lastig wilt doen om een koop met advocaten etc te ontbinden.

bruintje123

Delphi
Ts zegt dat ze wel denkt dat hij voor die handel is.

rien10

Dan zal ze meer moeten betalen denk ik?
En wie zegt dat mevrouw hem wil verkopen?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:41

bruintje123 schreef:
Delphi
Ts zegt dat ze wel denkt dat hij voor die handel is.

Oh ja, dan wil ze hem wel verkopen. Maar zal hij duurder zijn als waar TS hem voor gekocht heeft. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:42

Ja dan zal hij zeker duurder zijn, dat is handel.
Maar niet eerlijk als dat altijd het doel is geweest.
Zo geven handelaren zichzelf ook een slechte naam.