Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 09:25

Ik vraag me nu trouwens ook een beetje af welke stalbaas nu serieus zo'n plaat gaat vervangen of uitdeuken? Bij ons op stal blijft een lelijke muur gewoon lekker lelijk, zolang het niet gaat roesten oid en er geen scherpe randen ontstaan dan heeft niemand daar toch last van? Het is logisch dat als je ergens enorme dieren houd en je dan zo'n plaat als muur(bedekking?) hebt daar zo af en toe een paard mee in botsing komt lijkt me. Dan moet je of denken "ach nou dan wordt het maar lelijk" of gewoon een degelijk (paardproof) materiaal kiezen voor je muur??

StalNollie

Re: Conflict staleigenaar: borg niet terug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:22

en als er nu weer iemand anders weggaat zegt hij dan hetzelfde verhaal over die plaat?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:45

Is er echt niet meer gebeurd dan dit?
En voor de mensen die het over rechter enzovoort hebben: enig idee van kosten dat dat met zich meebrengt? En nee, de andere partij betaalt niet jouw advocaat- en proceskosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 12:50

Krijg je zoiets wel voor de rechter voor 20 euro?

Als hij echt te moeilijk zou doen zou ik even op marktplaats kijken, tik damwandplaat in.
Schroef de oude er af.
Neem hem mee naar de plek waar ze die platen kopen. Vraag of ze de nieuwe op maat maken.
Schroef deze terug voor 20 euro. En vraag je complete borg terug.
En dan die mafketel lekker blij laten zijn met zijn nieuwe plaat, want zijn plan om 150 te winnen is mislukt.

Ik ben wel benieuwd hoe ts het heeft opgelost nu.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:00

Volgens mij ben je altijd aansprakelijk voor de schade die je paard een ander of materiaal toebrengt. Dan moet het echter wel bewijsbaar zijn dat het werkelijk jouw paard was. Er staan nog meer pensionklanten met paarden, die het ook hadden kunnen doen. De stalhouder heeft niet gezien dat jouw paard het heeft gedaan, ook 1 van de andere pensionklanten heeft het niet gezien en jij zelf ook niet..... Dan wordt het lastig. Komt nog bij dat de schade niet zo hoog is als de borg, dus op schrift een taxatie van de schade vragen, op schrift de bewijsvoering vragen (dus dat het jouw paard was, zijn redenatie hieromtrent) en op schrift vragen dat hij vanwege voorgaande jouw borg + bedrag laten noemen niet terug geeft. Dan heb je duidelijk op papier staan hoe / wat / waarom / wanneer/ enz. Dan heeft het juridisch loket de onderliggende stukken en kunnen ze je beter adviseren.... Succes, volgens mij zou je veel van je borg terug moeten krijgen...........MAAR gelijk hebben, betekent nog niet gelijk krijgen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:03

Die deuken zijn er echt wel uit te krijgen hoor

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:05

Dat blijf je zien. En kost je waarschijnlijk meer moeite dan even zo'n plaatje halen, die kosten niks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:08

Een kost niet veel....heb net mijn afdak voorzien van een nieuw dak.Dat was toch 900 euro....maar dan heb je het over 85 m2

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 13:21

Nee als je een heel stuk moet is het inderdaad wat anders.
Maar het gaat hier om 1 plaatje. 7 euro per meter ex btw. Ik gaf hem die 20 euro zo in de hand en als hij dat niet accepteerde zou ik het maken. Maar echt no way dat ik dat bedrag hem gunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:58

chevax schreef:
En voor de mensen die het over rechter enzovoort hebben: enig idee van kosten dat dat met zich meebrengt? En nee, de andere partij betaalt niet jouw advocaat- en proceskosten.

Je kunt wel degelijk je gemaakte kosten op de tegenstander verhalen. Voorwaarde is wel dat je gelijk krijgt en dat de rechter het terecht acht dat je die kosten verhaald.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:10

MarZarascha schreef:
chevax schreef:

Je kunt wel degelijk je gemaakte kosten op de tegenstander verhalen. Voorwaarde is wel dat je gelijk krijgt en dat de rechter het terecht acht dat je die kosten verhaald.

Dus, precies zoals je zegt, is het niet zomaar vanzelfsprekend dat de ander jouw kosten betaalt. Ik had beter kunnen schrijven "En nee, de andere partij betaalt niet automatisch jouw advocaat- en proceskosten".

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:11

TS, hoe staat het er nu voor?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 15:36

Wat een gedoe zeg! Ik heb er nog nooit van gehoord dat er borg betaald moet worden op een pension stal. Risico van het vak inderdaad.
Als jouw paard het heeft gedaan terwijl iemand anders ermee liep, vind ik het ook het probleem van diegene. Hoe kan jij nou verantwoordelijk zijn voor wat je paard doet als je er zelf niet eens bij bent?

Destijds is hij dus blijkbaar akkoord gegaan met jouw verklaring als hij de borg terug had gewild had hij het toen moeten zeggen. Lekker kinderachtig om daarmee te wachten tot je weggaat en er eigenlijk weinig meer aan kan doen.
Je hebt iig groot gelijk dat je er weggaat!!

Maar wat de rest ook zegt, meestal is er weinig wat je er aan kan doen als je verder geen rechtsbijstand oid hebt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 17:33

Borg heb ik idd ook nog nooit van gehoord op een stal!
En natuurlijk bij nalatigheid vd pensionhouder zal hij of zij de kosten zelf moeten dragen..zoniet meer dan redelijk dat eigenaar schade op zich neemt!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 19:45

_suus19_ schreef:
Wat een gedoe zeg! Ik heb er nog nooit van gehoord dat er borg betaald moet worden op een pension stal. Risico van het vak inderdaad.
Als jouw paard het heeft gedaan terwijl iemand anders ermee liep, vind ik het ook het probleem van diegene. Hoe kan jij nou verantwoordelijk zijn voor wat je paard doet als je er zelf niet eens bij bent?

Destijds is hij dus blijkbaar akkoord gegaan met jouw verklaring als hij de borg terug had gewild had hij het toen moeten zeggen. Lekker kinderachtig om daarmee te wachten tot je weggaat en er eigenlijk weinig meer aan kan doen.
Je hebt iig groot gelijk dat je er weggaat!!

Maar wat de rest ook zegt, meestal is er weinig wat je er aan kan doen als je verder geen rechtsbijstand oid hebt.

Ik zou de wet er nog eens op nalezen als ik jou was. Of de FAQ op TAO hier op bokt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:01

Kwanyin schreef:
Het is anders wel mooi verdiend := .
Vraag 155 euro borg. Als een klant vertrekt, doe je moeilijk over wat onbewezen schade. Klant heeft hier helemaal niets mee te maken, maar toch stel je voor om maar 50 euro terug te geven. Klant die geen zin heeft in al dat juridish gezeik,ookal staat ze in haar recht, denkt oh welja dan heb ik tenminste iets terug ik zal maar ja zeggen. Hup klant 105 euro armer en stalbaas 105 euro extra in de pocket. Doe dat bij 5 mensen en je hebt al een mooi bedrag.

Nou, dat dus!!

Ik krijg het vermoeden dat deze man gewoon geld achter wil houden omdat hij enige tijd met een lege box zit. Mooi opgelost door vreselijk moeilijk te doen en weggaande klanten van alles in de schoenen te schuiven. Zat mensen die er van onder de indruk zijn en het erbij laten zitten.

Treurig dat zulke mensen bestaan. Deze man kan beter gaan punniken, want voor paardenhouderij is hij niet geschikt. Als je denkt dat alles heel blijft met het huisvesten van dieren, dan heb je het duidelijk niet begrepen!!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 20:14

Even een snelle update, morgen heb ik de tijd om er eens rustig voor te gaan zitten en iedereen te antwoorden. Ik waardeer het echt zo ontzettend dat iedereen zo met me meedenkt! Daar voel ik me echt in gesterkt, want ik vind het best moeilijk om zo tegen de staleigenaar in te gaan.

Overigens ben ik het met de reacties eens dat je niet kunt verwachten dat zo'n muur lang goed blijft op een stal. Maar dit is precies waarom de staleigenaar en ik niet goed door een deur konden (wat de paarden betreft); hij is een enorm pietje precies; er mag geen strootje verkeerd liggen. Ik ben nogal een chaootje, vind dat er in een stal niet van de vloer gegeten hoeft te worden etc.. Maar goed, zijn stal, zijn regels!

Ik ben inmiddels verhuisd; de staleigenaar was er niet dus ik heb hem nog niet gesproken over de definitieve afhandeling. Ik ben hard aan het nadenken over de beste manier om dit aan te pakken. In ieder geval ben ik erg blij dat ik weg ben en dat ik weer ontspannen op stal rond kan lopen!

Ik heb inmiddels contact gehad met het juridisch loket. Helaas geven zij aan dat het lastig gaat worden om hier een zaak van te maken daar de kosten van een advocaat vele malen hoger liggen dan het bedrag dat ik terug eis. Wel zeggen zij dat ik in mijn recht sta, met name omdat hij niet kan bewijzen dat het mijn paard is geweest. Daarnaast vinden zij dat de muur niet bepaald getuigt van degelijkheid, aangezien je mag verwachten dat een muur in een stal meer kan hebben. Ik weet niet of ik het helemaal eens ben met dat laatste, maar het feit dat iedereen die ik het verhaal vertel aangeeft dat ik in mijn recht staat vind ik al zo fijn!

Ik denk dat ik een poging ga doen door een brief te sturen waarin ik hem in gebreke stel voor het achterhouden van de borg, met de volgende argumenten:

- Er is geen bewijs dat mijn paard hiervan de oorzaak is geweest. De bewijslast ligt bij hem.
- Eventuele schade had direct verrekend en opgelost moeten worden, eventueel via de verzekering, en niet achteraf.

Mocht hij hiermee niet akkoord gaan, dan ontvang ik graag de volgende stukken:
- taxatie rapport van de schade
- bewijsvoering

Mis ik nog iets? Moet ik hieraan nog iets toevoegen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:24

Verdorie, hele post getypt en wrg. Poging twee!
TS, soms zijn er situaties waarin je je verlies moet nemen en dit lijkt me er een van. Richt je aandacht op de nieuwe stalling en fijn bezig zijn met je paard. Voor dit bedrag kun je geen zaak starten dus je bijt je vast in iets wat geen bevredigende uitkomst zal hebben. Haal diep adem en ga verder. Ik kan niet in je portomonnee kijken maar €155 lijkt me niet onoverkomelijk. Hoe erg het ook is als je het gevoel hebt gelijk te hebben, soms is loslaten noodzakelijk.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:27

Aangifte doen vanwege.. Misleiding, bedriegen weet ik veel.. De politie zal vast wel de juiste termen hiervoor kennen..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:27

TS, hoeveel lef heb je? Ik zou eventueel nog 1 keer langsgaan. Nette brief opstellen. Hierin aangeven dat je juridisch advise hebt ingewonnen en dat hij niet kan bewijzen dat de schade door jouw paard is veroorzaakt. Dat je dus je borg terugvordert per 1 week na overhandiging of per direct.

Met brief en al naar hem toegaan, uitleggen waarvoor je komt (zie hierboven) en dat je eea ook zwart op wit hebt. Dat je uitgaat van zijn medewerking en ervan uitgaat dat het geld handje contantje per direct wordt afgegeven of uiterlijk 1 week na overhandige op je rekening is bijgeschreven.

Kijken hoe ie reageert.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:29

En dan Rocamor? De stalhouder weet ook echt wel (net als de rest van NL, dacht ik, maar uit dit topic blijkt dat ik dat mis had) dat er voor dit bedrag geen zaak wordt gestart.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:31

En waar gaat t m.... en damwandplaat van max 3 tientjes. Ik verwachtte en dure plaat maar dit slaat nergens op.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:36

chevax schreef:
En dan Rocamor? De stalhouder weet ook echt wel (net als de rest van NL, dacht ik, maar uit dit topic blijkt dat ik dat mis had) dat er voor dit bedrag geen zaak wordt gestart.

Dat klopt maar als TS aangifte doet en ze gaan er wel achteraan (niet zeggende dat TS dat daadwerkelijk gaat doen) kan de staleigenaar er nog een boete overheen krijgen. Meestal is alleen zeggen dat je anders naar de rechter stapt meer dan genoeg.

Ik was echt niet meer zo lief geweest tegen die staleigenaar, niet agressief maar gewoon heel duidelijk.
Je wilt je geld terug dus het is heel simpel, of hij komt met bewijs dat je paard het daadwerkelijk geweest is of hij geeft je de hele borg terug dit begint namelijk meer op pesterij van zijn kant te lijken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:39

Welnee, waarom zou de stalhouder een boete krijgen?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 20:45

Het klinkt allemaal zo simpel om te zeggen dat iemand naar de rechter moet gaan. De praktijk is toch wel anders. Plus dat we het verhaal van één kant horen.