Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:24

IHN schreef:
Ik heb zelf ook paarden, dus qua geld leg ik er niets op toe. Ze geven idd mijn hooi, maar dat mogen ze nu ook want het is nu immers onbeperkt hooi. Ik vind alleen niet sat bijrijders daar wat te zoeken hebben. Mijn gereedschap staat ook in die schuur en als er wat kapotgast weet ik niet wie ik aan moet spreken.Mijn schimmel is moddervet. Die eet nl de hele dag door. Dit was dus al voor de onbeperkt hooi tijd. Maar omdat zij steeds zoveel erin gooiden werd hij steeds dikker. Ze kwamen ermee dat ik hem dan maar apart moest zetten want hun paarden hoefden geen honger te leiden doordat de mijne te dik was...daarom heb ik toen hooinetten gekocht en onbeperkt in netten gaan geven, want ik ga mijn oudje toch niet weghalen bij zijn kudde. Dit loopt nu gelukkig goed. Al is hij nog steeds te dik maar ok.

Dan heb ik niks gezegd :)
En voor de rest van je post helemaal mee eens. Groot gelijk dat je het zo oplost. Paard hoeft idd niet alleen worden gezet om zo'n reden.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:29

Selka schreef:
Jeetje wat ben je tolerant TS!

Wij huren de stallen/weides van de bewoner (zonder paarden) maar ik zou het echt niet in mijn hoofd halen om hen te beperken. Zo kan er dus gerust gelast worden of hout met de kettingzaag doorgezaagd worden. Gaan mijn paarden over de flos? Hun probleem, worden vanzelf weer rustig. Genoeg grond om ergens anders te gaan staan. Zou het echt heel naar vinden als hun kleindochter niet mag rennen of spelen omdat ik bang ben dat mijn paarden schrikken. Juist goede training.

Ik zou sowieso openingstijden instellen of bij feestdagen op tijd aangeven dat er speciale tijden gelden. Heel normaal hoor, heb dit vaker meegemaakt.
Maar misschien is een gesprek geen overbodige luxe. Kun je naar aanleiding van de reacties altijd nog bedenken of je het die paar euro per maand wel waard vindt.

Wbt de telefoon en jouw schimmel dat vind ik gewoon abnormaal asociaal. Laat je aub niks vertellen op JOUW erf.

Sluit ik me helemaal bij aan :)

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 12:30

Precies dat Bruintje!! Haha schiet me nog een vb te binnen..had in het begin de afspraak dat ze elke dag zouden komen. (1 van de 2).
Berichtje dat zij in ziekenhuis lag en hij niet kon komen hierdoor..begrijpelijk. dag erop was krachtvoer op dus ik stuur berichtje: neem je voer mee? Krijg ik terug: voer maar het andere voer. Uhm..ik? Ja..ik red het niet. Ik zeg: pech. Ik ook niet. Uiteindelijk kwam ie toch...hem gezegd dat ik het geen stijl vond..duidelijke afspraken dat ze dagelijks zouden komen en dat ie dan zeker kon afmelden...volgende dag berichtje: ik kom vandaag niet. Tja...mijn fout dus want ik zeg zelf dat ie sowieso moet afmelden...voor mij is duidelijk dat dit alleen met dringende reden kan maar voor hem kennelijk niet...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:34

Eerlijk gezegd..
Dat berichtje en die opmerking van "ik zag je online" was ik veel korter in geweest. Dat zijn hun zaken niet. Ik zou afspreken dat ze, als ze je willen spreken, óf wachten tot je buiten komt of even een berichtje doen met wanneer het uit komt. Zo gaat dat op een gewone pensionstal ook. Ik heb iig toen ik op pension stond, nooit zomaar kunnen "eisen" met de eigenaar te spreken. Altijd netjes even contact opgenomen en gevraagd wanneer het uit kwam. Maak ze duidelijk dat je geen hond bent die ze bij zich kunnen fluiten wanneer ze dat willen. Protesteren ze, dan doe je er per dag dat ze willen dat je 24/7 on call bent er 15 euro per uur dat ze daar zijn bij op op de prijs. (wachtdienst.) en als ze je daadwerkelijk nodig hebben nog eens een bonus. (want dat is ook normaal bij een wachtdienst.)

Roken is een no go, nee, niet, nooit, never. Roken doe je thuis maar, in je auto, whatever, niet in of rond de stal/paarden. Ook niet op weide of in de bak.

Maar wb kinderen vind ik dan weer een moeilijke. Ik vond niet zo irritant als de kinderen die overal en nergens rond zwierven op stal. := Net zoals jij gek werd van het kleine broertje, worden jouw klanten wellicht gek van de vriendinnetjes van jouw kinderen. En ja, het is een privé stal en kleinschalig maar ze betalen wel..

Dat bijrijders met een halve familie mee niet bij de knol mogen op feestdagen vind ik prima maar eigenaren zouden imo gewoon altijd bij hun paard moeten kunnen. :) Máár je kan wel zeggen dat je gedurende die dagen gewoon geheel gerust wil gelaten worden tenzij in uitzonderlijke nood. Ofwel; tenzij zij zelf of hun paard in levensgevaar zijn moeten ze je met rust laten.
Wij konden altijd bij onze paarden maar op zondagen en feestdagen wilde ze gewoon hun rust en dat respecteerde ook iedereen. Dus dan doe je gewoon je ding en houd je je verder koest. Geen gezeik, geen gespeel en niet te veel lawaai en niet langer blijven hangen dan nodig. :-)

Jinthe1

Re: Is het redelijk om stal halve dag dicht te gooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:37

Als de spelende kids niet in de smaak valken dan kunnen ze op zoek naar een echte stal toch?
Iemand hoeft zijn privéleven niet aan te passen omdat een paard niet tegen spelende kids kan denk ik.
Je weet als je privé gaat staan bij een adres waar kids zijn dat die daar dus ook leven, en dat op eigen terrein.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:41

Ja maar spelende kids in de tuin of spelende kids in de stallen is wel nog wat anders IMO.
TS geeft aan dat het broertje haar aan klampte en dat haar ergerde, wellicht doen de kids van TS of diens vriendjes hetzelfde bij de pensionklanten?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-04-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:41

Popke schreef:
Als de spelende kids niet in de smaak valken dan kunnen ze op zoek naar een echte stal toch?
Iemand hoeft zijn privéleven niet aan te passen omdat een paard niet tegen spelende kids kan denk ik.
Je weet als je privé gaat staan bij een adres waar kids zijn dat die daar dus ook leven, en dat op eigen terrein.

Dit.
Ik neem aan dat je kinderen geen vuurwerk langs de bakrand afsteken. }> :')

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:44

Stel huisregels op, zet ze op papier. Ga het gesprek aan. Stel je gewoon even kwetsbaar op. Geef gewoon aan dat je wat irritatiepuntjes hebt en dat je het best lastig vindt om het te moeten benoemen maar dat je graag wilt benadrukken dat zij ook nog steeds gast zijn op jouw erf. Ze zijn geen klant in jouw geval. Jij had jezelf niet als pensionhouder te koop staan toen ze bij jou op het erf stonden toch? Dit is een geval van goodwill geweest, als ik je posts zo lees.
Als zij zich niet kunnen confirmeren aan jouw huisregels, moeten ze maar inzien dat dit niet meer hun plek is. Je laat daarmee de keuze aan hen om mee te gaan of niet. En zo geldt het ook bij pensionstallen. Iedereen zijn eigen regels. Kan je je als klant daar niet in vinden, dan klop je maar bij de buren aan.

Jonge kinderen, is best lastig. Ik weet het, ik heb er twee. Als ze met me meegaan (eerder uitzondering dan regel, ze geven niks om paarden gelukkig), weten ze wat de regels zijn. Niet rennen bij de rijbak, niet in de loodsen spelen waar de machines staan. Lang leve de iPad, die gaat mee en dan zitten ze braaf spelletjes te spelen. En soms helpen ze mij. Als de kleinkinderen van de staleigenaar er zijn, mogen ze van mij ook niet rennen bij de rijbak als ik aan het rijden ben. En daar spreek ik ze op aan. Als je maar uitlegt waarom. Ook al heb ik een doodbraaf paard, ik heb nog steeds niet de behoefte zandkorreltjes van dichtbij te zien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:47

Ik lees niet dat ze in de stallen spelen.
Ik lees dat ze op de oprit spelen naast de bak.

Ik heb vroeger ook prive gestaan waar ze 4 kleine kinderen hadden.
Trampoline, skelters allemaal recht naast de bak.
En ja als er eens eentje ineens de huishoek om gerent kwam sprong mijn paard ook wel eens 2 meter opzij. Of als ze spook speelde met een stuk plastic :+

Maar nooit een seconde er aan gedacht om daar een opmerking over te maken.
Die kindjes rende ook de stal op en dan zei ik wel op een lieve maar nadrukkelijk toon tegen de kindjes, nu niet rennen of spook spelen dan wordt het paardje bang. Maar ik heb ze nooit uit de stal gestuurd.
Die stal is meer van de kinderen dan dat het van mij was.
En dat ging goed, want de kindjes en ouders vonden het prima als ik iets uitlegde uit veiligheidsoverweging tegenover de kindjes.
Maar daar bleef de bemoeienis dan ook wel bij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:49

Ik las ook dat ze in het hooi spelen, bij veel stallen ligt dat toch in het stalgebouw al kan het natuurlijk zijn dat dat bij TS in een apart gebouw ligt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:49

Jou erf.. Jou regels

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 12:51

Ik denk dat het vooral een communicatie probleem is.
Het zou zomaar kunnen dat ze het goed bedoeld hebben. Omdat zij er nu niet zijn terwijl ze normaal zelf deels de zorg op zich nemen, dachten ze waarschijnlijk behulpzaam te zijn door tegen de bijrijder te zeggen dat die maar moest voeren en vaker moest komen. Voor jou minder werk, in hun ogen :)
Dat ze dat vervolgens niet tegen je zeggen is onhandig, en ook begrijpelijk dat jij dat niet wilt.
Als er gewoon van tevoren even overlegd was, dan was het voor iedereen helder geweest.

Ik weet helemaal niet of ze inderdaad zo denken zoals ik hierboven aangeef, maar door dingen te bespreken/overleggen kom je daar vanzelf achter :)

Dus van beide kanten beter overleggen, en dan moet het goedkomen.
De stal dichtdoen lijkt me overdreven maar overleg over hoe laat ze komen op een feestdag moet op zich kunnen.

IHN schreef:
En Senna en Bruintje (en wie het ook zei en ik nu vergeet). Idd...vanuit mijn ergernis ga ik nu ineens stampen..dat heb ik wel vaker....heel lang alles slikken en dan baf....ik wist ook idd wel langer dat mijn fam. kwam en had me anders gewoon aangepast, maar vooral het feit dat er dus idd bijrijder stond met haar familie terwijl ik had aangegeven dat ik paar dagen rust heerlijk vond en er niks over gezegd is was voor mij een beetje de druppel. En voornamelijk dat ze dus ook nog dan zonder overleg anderen opdracht geven te voeren. Idd maar leren om duidelijker te zijn...zucht..

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 13:12

Ayasha schreef:
Ik las ook dat ze in het hooi spelen, bij veel stallen ligt dat toch in het stalgebouw al kan het natuurlijk zijn dat dat bij TS in een apart gebouw ligt.

Ik heb 2 schuren en het hooi ligt idd in een andere schuur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:18

Aha, dat is iets anders, dan hebben ze daar idd niet over te mekkeren. :)
Ik begrijp nl. wel dat je die drukte liever niet rond de paarden hebt in de stal (wat toch een veilige en rustige plek moet zijn voor zo'n dier IMO) maar als die schuur apart ligt dan ben je gewoon aan het zeuren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:23

350,- euro per maand aan hooi? wat ene geld joh!

roken zou ik no way accepteren op mijn erf.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:32

SusanH schreef:
Je weet toch niet een maand van tevoren of er familie langs gaat komen? Ik niet iig. Dat je kinderen niet eens kunnen spelen vind ik wel heel erg. Het is jouw huis nota bene, jouw erf. Mensen zijn er te gast. Ik vind het niet gek als je daar regels voor opstelt. En laat die kinderen maar lekker rennen :j wennen de paarden vanzelf aan.

Ja ik vind kortdag nieuwe regels opstellen zeer onfatsoenlijk. Dan ben je gewoon eenzijdig nieuwe afspraken aan het maken.. En ja ik ken de kant van de pensionstalhouder, heb in het verleden ook zelf een pensionstal aan huis gehad.

Bij dat gezuig met dat whatsappgesprek liet TS juist weer teveel over zich lopen.. Zou dan behoorlijk klaar met die mensen zijn.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:49

Ik heb ook een paar paarden van anderen op stal, wel een beetje vergelijkbaar denk ik. De eerste jaren waren dat mensen die ik al lang kende, maar door omstandigheden staan hier ook een paar 'vreemden'.. Ondertussen ken ik ze goed, maar 't is toch anders.
Ik merkte dat er door onduidelijkheid wat wrevel ontstond (onbegrip is misschien een beter woord) en toen heb ik een aantal dingen opgeschreven en met ze besproken. En iedereen vond het prima. Een aantal dingen die ik volstrekt normaal vond (bv. als je op vakantie gaat meld je dat en geef je ook aan wie er event. voor je paard komt) gaven echt een aha-erlebnis ;) ...
Er kan hier veel, maar ik ben zeer rechtlijnig in mijn stal-management. Overleg kan altijd, maar uiteindelijk besluit ik. Mensen die zich daar niet in kunnen vinden moeten snel een andere stal zoeken.
Ik heb zelf ervaring met stallen waar een 'zwabberend' beleid was en ik heb dat nooit prettig gevonden. Zo zie je maar weer, iedereen wordt gevormd door z'n eigen verleden...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 13:57

Kahawa schreef:
Ja ik vind kortdag nieuwe regels opstellen zeer onfatsoenlijk. Dan ben je gewoon eenzijdig nieuwe afspraken aan het maken..

Ik kan me daarbij wat voorstellen ,maar bij een 'pension'-stal zo kleinschalig als dit?? Ik zou t niet eens een pensionstal kunnen noemen, de mensen staan tegen vergoeding bij iemand aan huis.

Citaat:
Ik heb een paar pensionklanten (vrouw stond vorig jaar op mijn erf of ze haar paarden mocht stallen, inmiddels staat haar vriend hier ook).

Ik vind het wel logisch dat je dan niet snel praat over 'regels en afspraken' en zo meer...

Althans, het zijn toch slechts 2 klanten, of heb ik niet goed gelezen?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:11

Cer schreef:
Kahawa schreef:
Ja ik vind kortdag nieuwe regels opstellen zeer onfatsoenlijk. Dan ben je gewoon eenzijdig nieuwe afspraken aan het maken..

Ik kan me daarbij wat voorstellen ,maar bij een 'pension'-stal zo kleinschalig als dit?? Ik zou t niet eens een pensionstal kunnen noemen, de mensen staan tegen vergoeding bij iemand aan huis.

Citaat:
Ik heb een paar pensionklanten (vrouw stond vorig jaar op mijn erf of ze haar paarden mocht stallen, inmiddels staat haar vriend hier ook).

Ik vind het wel logisch dat je dan niet snel praat over 'regels en afspraken' en zo meer...

Althans, het zijn toch slechts 2 klanten, of heb ik niet goed gelezen?

Dan nog. Al is het maar één persoon, vind het nogal banketstaaf om zo kortdag zoiets door te voeren. Idd, harde regels en afspraken zijn er waarschijnlijk minder, dus wel zo fair om dan gewoon even te overleggen toch? Dan kun je toch even overleggen of en wanneer diegene van plan is langs te komen en wat dan handig is. Zodat er niet onnodig een feestje verstoord hoeft te worden.

Snap dat het verleidelijk is om hierin autoritair te handelen, omdat de klanten zich ook niet erg constructief en brutaal opstellen en afspraken aan hun laars lappen.

Sowieso wordt het misschien even tijd om wat nieuwe afspraken maken mbt bijrijders en familieschares die naar stal meegesleept worden. :D

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 14:27

Klopt. Het was 1 klant. Toen wilde haar vriend ook een paard en die kwam ook. En afspraken over bijrijder waren helder..niet zonder eigenaresse. En ze vroeg of ik het een probleem vond dat ze op vakantie gingen..heb toen zelfs nog gezegd dat ik een paar dagen rust wel fijn vond dus veel plezier...geen woord over dat bijrijder elke dag zou komen met familie. En dan staat die ineens voor je neus en meld ook nog even dat ze s avonds gaan voeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:30

Kortdag iets door te voeren?

Ik vind het een beetje hetzelfde als "joh we zouden samen gaan rijden maar het komt me ff niet uit, kan je wat vroeger cq later cq weet ik veel"...

Nooit verwacht dat je 1 op 1 zo kleinschalig ook zo strikt moet zijn al -O-

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 14:37

Nou ja...staan net toch weer bijrijder en moeder hier. Nu was dochter van een vriendin hier ook al, maar goed..wederom geen tijd (al vind ik dat om half 3 s middags niet zo'n punt). Heb nu maar tegen haar gezegd dat er op het moment zoveel mensen rondlopen en ik graag wil weten wanneer er iemand is dus of ze mij iig wil berichten als ze komt...nee begreep ze helemaal. Had eigenaresse paard niet tegen haar gezegd maar zou ze voortaan doen.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:38

Cer schreef:
Kortdag iets door te voeren?

Ik vind het een beetje hetzelfde als "joh we zouden samen gaan rijden maar het komt me ff niet uit, kan je wat vroeger cq later cq weet ik veel"...

Nooit verwacht dat je 1 op 1 zo kleinschalig ook zo strikt moet zijn al -O-

Wie heeft het over strikt zijn? Als je zelfs kleinschalig al te beroerd bent om te overleggen en iemand mogelijk daardoor niet naar zijn/haar eigen paard kan vind ik dat wel een beetje.. -O-

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:40

Ik heb je berichten gelezen en ik zie dat je vooral nood hebt aan een plek voor jezelf. Is het geen optie om te zeggen dat je wilt stoppen met je pensionstal en dat ze een andere plek moeten zoeken? Je verdient er bijna niets aan en je hebt helemaal geen rust in je eigen huis en alleen maar troubels.

De paarden staan bij jou aan huis dus je mag gerust zeggen dat je op bepaalde momenten niet wilt dat er iemand komt. Een paard voor 100 euro mogen stallen is echt geen geld. In ruil hiervoor mag je duidelijke grenzen stellen m.b.t je privacy.

Maar mijn oplossing is gewoon stoppen met het stallen van paarden van andere mensen. Heb je weer je rust en kunnen je kinderen heerlijk spelen wanneer en hoe ze willen.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:41

Je had erbij kunnen vermelden dat je überhaupt niet op de hoogte was dat ze zou komen.
Hopelijk is de boodschap duidelijk... Snap je irritatie.