Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:54

Dust2017

Als er dan niets is gebeurd en alles netjes verlopen waarom opent deze mevrouw dan een topic?
Dat is iets wat niet gebeurt lijkt me als alles zo fijn is gegaan.

Dus jullie kant geloof ik ook niet.
De waarheid zal wel in het midden liggen, maar nu stel ik me hem toch voor als een stel zure stalwijven die een vrouw met schroeven in de enkels achter haar rug om zwart maken maar in haar gezicht en dat van de stalbaas ooi weer spelen.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:55

Een stal uitmesten op je gemak of een heel weiland doorploegen met een kruiwagen vind ik wel een ander verhaal. Dus het argument 'als je een stal kunt mesten kun je ook een wei mesten' vind ik echt BS. En de waarheid van dit verhaal zal inderdaad ergens in het midden liggen.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:09

Dust2017 schreef:
Goedenavond allen,

Ik wil mij hier graag even in mengen, aangezien ik één van de stalgenoten ben die geen respect zou hebben voor oudere dames met een beperking.

De situatie die hier is geschetst is zeer eenzijdig en in mijn ogen niet representatief voor de ware gebeurtenissen. Wij, als landdelers met deze dame, hebben inderdaad gevraagd of het voor haar mogelijk is om ook te proberen één keer in de zoveel tijd mest uit de weide te ruimen. Dit met name omdat het voor haar wel mogelijk is om andere zaken van de verzorging van haar paarden, en het paardrijden zelf, wél te doen. Of het ruimen van mest verplicht is maakt hierin niet zoveel uit, dit zijn nou ook eenmaal de fatsoensnormen bij ons op de stal en garanderen een zomer lang kwaliteit op de wei.

Dit alles is haar op een vriendelijke manier gevraagd en zij is nergens toe gedwongen. Naar aanleiding daarvan heeft zij dit inderdaad geprobeerd, wat leidde tot de conclusie dat dit lichamelijk niet mogelijk is voor haar. Zij heeft dit haar weilanddelers kenbaar gemaakt, en daarmee is voor ons de kous af. Er is geen onvertogen woord gevallen, zij is niet bedreigd en ook nergens toe gedwongen.

Dus graag: ken het hele verhaal, voordat je mensen als respectloos bestempeld.

Wij betreuren het dan ook zeer dat een situate, welke in onze ogen vriendelijk en ongedwongen is verlopen, hier zo tentoon wordt gesteld en wij als stalgenoten zo te kakken worden gezet. Uitermate smaakloos!


De vraag aan haar en jullie argumenten dat zij de andere zaken w.b. verzorging wel kan doen getuigt uberhaupt al van weinig inlevingsvermogen en inzicht. Het is namelijk wel heel wat anders om een stal uit te mesten op vlakke ondergrond of om te rijden, dan een hobbelige weide rond te moeten.
Tussen de regels door lees ik dat jullie eigenlijk nog steeds vinden gelijk te hebben, maar niet gekregen hebben. Dat zet dan wel de toon, ook al is de betreffende mevrouw niet bedreigd of gedwongen.
Die sfeer voelt deze mevrouw dus nog en past bij het soort groepsdynamiek dat ik heel goed herken en waarvan ik vermoed dat dit hier ook speelt. Pesten zonder dat je daar je vinger op kunt leggen.
Jouw post geeft mij geen andere indruk van wat eraan de hand is eerlijk gezegd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:56

Ik lees deze discussie al even mee. Wilde niet reageren maar kan nu niet anders dan wel reageren. Dit ivm aannames die gedaan worden en onderhuidse sneren.

Helaas ben ik ook gezegend met een niet fit lijf. En de opmerkingen die ik voorbij zie komen als je kunt paardrijden, paard verzorgen en stal mesten kun je ook een wei poepvrij maken. Alleen was het maar zo n feest. -O- zo werkt dat dus niet. Een stal is misschien 8 hopen, natte bodembedekking en misschien een kruiwagen. Op vlakke grond.

Een wei is hobbelige grond, veel verder lopen, veel meer herhaalde bewegingen met meer drollen enz. En daarnaast is er ook nog energie beperking mogelijk. Dat betekend wel de wei doen maar verder jammer energie is op voor de rest van de dag.

En nee soms is niet logisch waarom iets wel kan en waarom iets niet. Als ik naar mezelf kijk. Langzaam niet al te grote stukken skien kan wel. Maar een eind lopen gaan dan weer niet dan heb ik toch echt een rolstoel nodig. Achter op een motor zitten lange stukken wel. Fietsen weer niet enz.

Dus helaas trek niet al te snel conclusies over mensen en veroordeel ze niet en ga er al helemaa, niet van uit dat mensen onwillig zijn en toneelspelen als ze zeggen dat ze iets niet kunnen. -O-

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:24

karuna schreef:
Ik lees deze discussie al even mee. Wilde niet reageren maar kan nu niet anders dan wel reageren. Dit ivm aannames die gedaan worden en onderhuidse sneren.

Helaas ben ik ook gezegend met een niet fit lijf. En de opmerkingen die ik voorbij zie komen als je kunt paardrijden, paard verzorgen en stal mesten kun je ook een wei poepvrij maken. Alleen was het maar zo n feest. -O- zo werkt dat dus niet. Een stal is misschien 8 hopen, natte bodembedekking en misschien een kruiwagen. Op vlakke grond.

Een wei is hobbelige grond, veel verder lopen, veel meer herhaalde bewegingen met meer drollen enz. En daarnaast is er ook nog energie beperking mogelijk. Dat betekend wel de wei doen maar verder jammer energie is op voor de rest van de dag.

En nee soms is niet logisch waarom iets wel kan en waarom iets niet. Als ik naar mezelf kijk. Langzaam niet al te grote stukken skien kan wel. Maar een eind lopen gaan dan weer niet dan heb ik toch echt een rolstoel nodig. Achter op een motor zitten lange stukken wel. Fietsen weer niet enz.

Dus helaas trek niet al te snel conclusies over mensen en veroordeel ze niet en ga er al helemaa, niet van uit dat mensen onwillig zijn en toneelspelen als ze zeggen dat ze iets niet kunnen. -O-


Dit dus....
Hoe komen mensen er in vredesnaam bij dat als je kunt rijden, je de rest ook wel kunt doen? Moet zo'n persoon dan maar stoppen met rijden omdat anderen vinden dat je de rest ook moet kunnen?

Wat ik opmaak uit het verhaal is dat deze vrouw heel veel zelf doet, alleen de wei niet kan afmesten. En voor degene die zeggen dat een wei niet zwaarder is dan een vlasstal, die hebben denk ik nog nooit beide gedaan...een stal is een paar vierkante meter, de wei is toch minstens 10x zo groot. Daar je kruiwagen overheen drukken (die naarmate je mest ook nog eens stuk voller raakt) is absoluut niet te vergelijken met de kruiwagen die bij de stal staat te wachten tot je klaar bent om vervolgens over vlak terrein naar de mesthoop gereden te worden.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd sowieso al respectloos iets te gaan vragen aan zo'n oude vrouw, terwijl er allang bekend is dat dit niet gaat en zij dit dan toch opnieuw moet proberen. Om er weer achter te komen dat het nog steeds niet lukt. Deze vrouw staat al jaren op deze stal en ik snap dan ook dat je niet zomaar meer gaat verhuizen. Vraag haar dan dingen die ze zeker wel kan, want ik krijg niet de indruk dat het onwil is. Verdeel dan de taken op een andere manier, dan is iedereen gelukkig. En kom je er zelf niet uit, is de staleigenaar altijd nog degene die bepaald. Dus kun je daar ook je dingen neerleggen

miss_lizje

Berichten: 6267
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:25

karuna schreef:
Ik lees deze discussie al even mee. Wilde niet reageren maar kan nu niet anders dan wel reageren. Dit ivm aannames die gedaan worden en onderhuidse sneren.

Helaas ben ik ook gezegend met een niet fit lijf. En de opmerkingen die ik voorbij zie komen als je kunt paardrijden, paard verzorgen en stal mesten kun je ook een wei poepvrij maken. Alleen was het maar zo n feest. -O- zo werkt dat dus niet. Een stal is misschien 8 hopen, natte bodembedekking en misschien een kruiwagen. Op vlakke grond.

Een wei is hobbelige grond, veel verder lopen, veel meer herhaalde bewegingen met meer drollen enz. En daarnaast is er ook nog energie beperking mogelijk. Dat betekend wel de wei doen maar verder jammer energie is op voor de rest van de dag.

En nee soms is niet logisch waarom iets wel kan en waarom iets niet. Als ik naar mezelf kijk. Langzaam niet al te grote stukken skien kan wel. Maar een eind lopen gaan dan weer niet dan heb ik toch echt een rolstoel nodig. Achter op een motor zitten lange stukken wel. Fietsen weer niet enz.

Dus helaas trek niet al te snel conclusies over mensen en veroordeel ze niet en ga er al helemaa, niet van uit dat mensen onwillig zijn en toneelspelen als ze zeggen dat ze iets niet kunnen. -O-


Ik snap dat het heel naar overkomt, maar het ligt denk ik ook aan de situatie.

Zo heb ik op een vereniging gestaan waar het totaal doe-het-zelf was. Voor het voeren hadden we door de weeks iemand die dit in ruil voor stalkorting deed zodat er geen rooster voor de maandag t/m vrijdag nodig was. In het weekend waren er wel voerdiensten en schoonmaakdienst en er was ook een rooster voor het helpen met hooi en stro lossen. Zelf stal mensen enzovoort.
Dit werd altijd op tijd bekend gemaakt voor een heel jaar. Iedereen wist waar hij/zij aan toe was en als je bepaalde dagen niet kon, kon je op tijd ruilen.

Toen kwam er iemand op stal bij die in eerste instantie hier allemaal mee akkoord ging. Toen ze echter ook dus deze taken moest uitvoeren kwam het verhaal dat ze niet kon tillen, een hooi allergie had en stal mesten te zwaar was. In plaats van dat ze zelf naar een oplossing zocht moest het bestuur het maar voor haar gaan opknappen. Gevolg: de voerdienst was last minute niet te ruilen en de dame in kwestie heeft alleen brok gevoerd want ze kon het hooi niet aanraken. :( De paarden hadden dus geen ruwvoer gekregen. Hier is hele stampij over geweest en 1 stalgenoot heeft toen aangeboden om tegen betaling al haar diensten over te nemen, maar de dame vond dat ze dit maar gratis moest doen onder het nom van "je moet wat over hebben voor je "zielige" medemens".
De dame in kwestie is weggestuurd omdat ze weigerde om ook maar iets in een eerlijke oplossing te denken. Je kan als bestuur niet zeggen "ow dan hoef jij niks te doen" en de andere leden een stap harder laten werken voor het zelfde stalgeld. Dat is gewoon niet fair.

Tja, dan moet je jezelf toch afvragen of je niet op de verkeerde stalling staat. Natuurlijk moet het 1 en ander bespreekbaar zijn, maar als je met zijn allen hetzelfde stalgeld betaal horen daar in mijn optiek ook de zelfde lusten en lasten bij of moet je daar onderling over uit kunnen komen.

Hilli

Berichten: 22955
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:31

Maar ook met een beperking zijn er oplossingen/mogelijkheden/andere klusjes. Het bepaalt enorm de sfeer hoe er van beide kanten mee om gegaan wordt. Een oplossing waar iedereen achter staat geeft zoveel meer lol en tenslotte doe je het wel daarvoor. Ik zou daar wel bereid toe zijn :) (vaak zijn mensen met een beperking nou net niet die mensen die de kantjes eraf lopen, want dat laatste is wel hoogst irritant)

Hatsjie
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:37

Nog afgezien van het feit dat jullie blijkbaar zo'n "gezellige" stal hebben, ik lees nergens in jouw post dat JIJ haar dan eventueel wil helpen.
Wel verontwaardiging bij jou dat deze oudere, beperkte dame mest moet opruimen, maar blijkbaar niet
kunnen verzinnen dat JIJ en eventuele andere stalgenootjes haar daar dan even bij helpt.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:38

miss_lizje schreef:
Ik snap dat het heel naar overkomt, maar het ligt denk ik ook aan de situatie.

Zo heb ik op een vereniging gestaan waar het totaal doe-het-zelf was. Voor het voeren hadden we door de weeks iemand die dit in ruil voor stalkorting deed zodat er geen rooster voor de maandag t/m vrijdag nodig was. In het weekend waren er wel voerdiensten en schoonmaakdienst en er was ook een rooster voor het helpen met hooi en stro lossen. Zelf stal mensen enzovoort.
Dit werd altijd op tijd bekend gemaakt voor een heel jaar. Iedereen wist waar hij/zij aan toe was en als je bepaalde dagen niet kon, kon je op tijd ruilen.

Toen kwam er iemand op stal bij die in eerste instantie hier allemaal mee akkoord ging. Toen ze echter ook dus deze taken moest uitvoeren kwam het verhaal dat ze niet kon tillen, een hooi allergie had en stal mesten te zwaar was. In plaats van dat ze zelf naar een oplossing zocht moest het bestuur het maar voor haar gaan opknappen. Gevolg: de voerdienst was last minute niet te ruilen en de dame in kwestie heeft alleen brok gevoerd want ze kon het hooi niet aanraken. :( De paarden hadden dus geen ruwvoer gekregen. Hier is hele stampij over geweest en 1 stalgenoot heeft toen aangeboden om tegen betaling al haar diensten over te nemen, maar de dame vond dat ze dit maar gratis moest doen onder het nom van "je moet wat over hebben voor je "zielige" medemens".
De dame in kwestie is weggestuurd omdat ze weigerde om ook maar iets in een eerlijke oplossing te denken. Je kan als bestuur niet zeggen "ow dan hoef jij niks te doen" en de andere leden een stap harder laten werken voor het zelfde stalgeld. Dat is gewoon niet fair.

Tja, dan moet je jezelf toch afvragen of je niet op de verkeerde stalling staat. Natuurlijk moet het 1 en ander bespreekbaar zijn, maar als je met zijn allen hetzelfde stalgeld betaal horen daar in mijn optiek ook de zelfde lusten en lasten bij of moet je daar onderling over uit kunnen komen.


Maar de betreffende mevrouw staat al 14 jaar op deze stal. Ik schat zomaar in dat al deze jonge(re) dames stalgenoten er allemaal na haar zijn gekomen.
Het weide beleid is gewijzigd en de staleigenaar heeft zich achter mevrouw geschaard en gezegd dat zij de weide niet bij hoeft te houden.
Dat is toch een heel andere situatie dan die jij hierboven omschrijft.

anjali
Berichten: 15414
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:52

amosfantasia schreef:
Twee jaar geleden is het al door de staleigenaar gezegd dat de vrouw het niet hoeft te doen naar het groepje van 5 toe .Men heeft er duidelijk maling aan en gaan achter iemands rug om mopperen .

Overigens hoeft NIEMAND de mest in de wei op te ruimen .Daar heeft men apparaten voor .Dit zijn de woorden van de staleigenaar .Een later komend pensiongast heeft deze opruimplicht op deze stal gebracht .Is niet meer weg te krijgen ondanks de dure apparatuur .

Het is de taak van de staleigenaar om de leiding te hebben op stal en te bepalen wat er gebeurt.En ook bij problemen de orde te herstellen.Er wordt immers ook aan hem betaald.En pensionklanten hebben niets te zeggen.Dat zie je heel vaak,dat sommigen gaan proberen de baas te spelen.

Rocamor

Berichten: 11047
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:53

Kan het niet zo zijn dat de manier van communiceren hier parten speelt?

De eerste post van ts vond ik nou ook niet heel helder en heb twee keer goed moeten lezen.

Dat iemand zich niet goed kan verwoorden, of dingen misschien niet goed begrijpt, Is heel normaal. Maar als dat bekend is, zorg dan dat je eea opheldert of stel controle vragen.

girlyggirl

Berichten: 3098
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:54

Babootje schreef:
cobiie schreef:
Iets een keer voor een ander doen hebben weinig mensen moeite mee, jaar in jaar uit "verplicht" meer werk verrichten terwijl er een gelijke hoeveelheid stalgeld wordt betaald is in mijn ogen al heel iets anders.
Wanneer 1 persoon structureel niet de "verplichting" kan uitvoeren zou mijnsinziens de staleigenaar dit eerder moeten opvangen dan de andere stalgenoten.


Nou nou wat een "werk" zeg. Een keer per week ongeveer een mestbeurt meer doen; 1 x per week een minuut of 20 je inzetten voor een ander. Wat vreselijk is dat... -O-

Misschien moet je je eens voorstellen dat het paard van die mevrouw haar lust en haar leven is. Net als jouw paard ongetwijfeld jouw lust en jouw leven is. En dat ze er misschien niet zo heel lang meer zo van kan genieten als ze nu doet. Want als je 71 bent, dan ben je een "mens van een dag". En morgen kan het voor haar wel eens een hele andere dag zijn.
Waarschijnlijk vindt ze het al moeilijk genoeg om een beroep op een ander te moeten doen. Ja moeten, inderdaad want het is ongetwijfeld geen willen.

Als je dit al teveel moeite vindt, mag ik voor je hopen dat jij niet zo oud wordt dat je echt afhankelijk wordt van hulp van een ander.


Amen... ik heb gewoon plaatsvervangende schaamte hier, wat een egoïsme. Als het onwil is whalla maar een invalide kaart krijg je niet zomaar en ze staat er al 14 jaar! Iets met kleine moeite...

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:01

'Mooi' voorbeeld van gebrek aan empathie.

Ik heb zelf niet piep, heb een rotte heup, de ander van titanium en drie gefuseerde wervels: zou met plezier, respect en dof aan de hoed voor de dame een extra kruiwagen kruien of paard halen.

Onder de streep gewoon over het paard getilde intolerante stalgenoten. Niet meer, niet minder.

srsW
Berichten: 180
Geregistreerd: 17-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:06

[quote="Dust2017"]


De situatie die hier is geschetst is zeer eenzijdig en in mijn ogen niet representatief voor de ware gebeurtenissen. Wij, als landdelers met deze dame, hebben inderdaad gevraagd of het voor haar mogelijk is om ook te proberen één keer in de zoveel tijd mest uit de weide te ruimen. Dit met name omdat het voor haar wel mogelijk is om andere zaken van de verzorging van haar paarden, en het paardrijden zelf, wél te doen. Of het ruimen van mest verplicht is maakt hierin niet zoveel uit, dit zijn nou ook eenmaal de fatsoensnormen bij ons op de stal en garanderen een zomer lang kwaliteit op de wei.

quote]

Ik vind dat juist heel veel uitmaken. Als dit, op het moment dat zij daar op stal kwam te staan, geen verplichting was en dan ook niet als dusdanig is overeengekomen dan zie ik niet waar ze mis grijpt naar de fatsoensnormen.
als mijn stalgenoten opeens zelf gemaakte "regels/verplichtingen"gaan verzinnen dan is het uiteindelijk nog altijd mijn keus om daar aan mee te werken of niet. Zeker als het niet vanuit de staleigenaren komt.

Daarbij vind ik het raar dat jij voor een ander beslist wat lichamelijk wel al dan niet mogelijk is.

girlyggirl

Berichten: 3098
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:09

upendo schreef:
Ik sluit me aan bij de minderheid hier. Ik vind het vreemd dat er een uitzondering gemaakt moet worden. Er is gekozen voor een stal waar je schijnbaar zorg moet dragen voor het mesten van het weiland.

Als je dat niet meer kunt doen heb je in mijn ogen twee opties:
A. Je vertrekt naar een stal waar dit niet valt onder de taken die je als klant hebt.
B. Je gaat in overleg met je stalgenoten hoe hier een oplossing voor gevonden kan worden. Hetzij of ze je kunnen helpen, hetzij of jij een andere taak op kunt pakken om te compenseren voor de taak die zij nu voor jou op moeten lossen.

Ik zie dat van beiden geen sprake is, dus op deze manier reclameren dat je onheus behandeld bent, terwijl stalgenoten hier geen weet van hebben vind ik verre van fraai. Hiermee gooi je wel mooi je eigen glazen in bij de rest van de stal.


Nee ze heeft 14 (!!) Jr geleden gekozen voor een stal waar de weide NIET hoefde te worden gemest! Na haar zijn er stalgenoten gekomen die hebben besloten dit wel te willen maar kan zij dit niet. Stalhouder, die in mijn ogen nog steeds de baas is?!, geeft aan dat dit ook niet hoeft. Maar ookal zeggenze het ms niet recht in haar gezicht, is er een hoop onvrede en is het "plezier" er begrijpelijk aan het af gaan.Bah -O-

upendo

Berichten: 22328
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:12

Ik zie nergens dat het niet hoeft. :)

Mondy

Berichten: 11896
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:14

Huertecilla schreef:
'Mooi' voorbeeld van gebrek aan empathie.

Ik heb zelf niet piep, heb een rotte heup, de ander van titanium en drie gefuseerde wervels: zou met plezier, respect en dof aan de hoed voor de dame een extra kruiwagen kruien of paard halen.

Onder de streep gewoon over het paard getilde intolerante stalgenoten. Niet meer, niet minder.


Want jij weet natuurlijk wel precies hoe die andere mensen zijn :j

Karuna ik wil ook zeker niet zeggen dat als je de rest kunt je dan alles moet kunnen. Ik snap best dat bepaalde dingen voor de een moeilijker is als voor de ander.

Echter wordt er hier gebruik gemaakt van het feit dat het een oudere dame is (leeftijd maakt imo niet uit.. slecht ter been kan op alle leeftijden) en krijg ik het idee dat dat de reden is dat daar vooral gebruik van gemaakt wordt.

Daarbij denk ik dat er altijd iets te regelen valt om het op te lossen toch. Is iedereen er mee eens dat er niet geholpen hoeft te worden is het al anders als dat er gevraagd wordt om mee te helpen.

Dus nee ik zal zeker niet zomaar oordelen en vind het jammer dat het voor jou zo overkomt, iets wat absoluut niet zo bedoeld is :(:)
Ik bedoel alleen te zeggen dat ik wel degelijk begrijp dat het apart over kan komen als iemand alles kan en 1 ding (dat niet verplicht is) niet. Als daar niet normaal over gesproken is dan krijg je dit.

Het is in dit geval vooral de communicatie tussen beide. De ene groep is in de veronderstelling dat het wel kan en de ander is van mening dat iedereen t wel snapt.
Daar zit t probleem... het communiceren met elkaar.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:16

Als ik de oudere dame was, was ik vertrokken. Blijkbaar heeft de rest van de (jonge..) groep besloten dat ze een aanstelster is en zo'n verpeste sfeer is zelden weer goed te krijgen. Dan liever de eer aan mezelf houden en een plek zoeken waar mensen wel begrip kunnen opbrengen voor iemand met lichamelijke problemen, en waar het duidelijk all-in stalling is met een stalbaas die zich niet laat overrulen door zijn gasten..

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:18

Huertecilla schreef:
'Mooi' voorbeeld van gebrek aan empathie.


_/-\o_

Je helpt elkaar toch gewoon. Of je nou wel of niet slecht ter been bent, oud en gebrekkig bent of gewoon een keer geen zin hebt of moe bent... een beetje empathie, hulp, vertrouwen is altijd welkom.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:44

troi schreef:
Als ik de oudere dame was, was ik vertrokken. Blijkbaar heeft de rest van de (jonge..) groep besloten dat ze een aanstelster is en zo'n verpeste sfeer is zelden weer goed te krijgen. Dan liever de eer aan mezelf houden en een plek zoeken waar mensen wel begrip kunnen opbrengen voor iemand met lichamelijke problemen, en waar het duidelijk all-in stalling is met een stalbaas die zich niet laat overrulen door zijn gasten..


Ja jammer toch dat dan degene die weggepest na 14 jaar daar met plezier te hebben gestaan, zich genoodzaakt zou moeten zien om te vertrekken.

Het weidebeleid was blijkbaar niet ruimen, tot dat er nieuwe stalgenoten kwamen die dat beleid hebben geintroduceerd. Tot dan toe was er blijkbaar nooit een probleem. De staleigenaar vindt het best en vervolgens wordt de weide ruimen als een verplichting opgelegd aan iemand die 71 jaar is en slecht ter been.
Onder het mom van als je de stal kunt mesten en kunt rijden je ook de wei kunt mesten. (Hoe kom je uberhaupt op het idee). Mevrouw heeft zich zo cooperatief opgesteld en heeft het nog geprobeerd ook (t arme mens). Maar het lukt niet. Blijkbaar bleef de onvrede en heeft de staleigenaar besloten dat mevrouw het niet hoeft te doen.

(Edit, Dust2017 noemt het geen verplichting maar "fatsoensnormen" bij "hun op stal". Aangezien de staleigenaar geen mestverplichting heeft opgelegd, wie bepaalt dan wat die fatsoensnormen zijn en van wie is de stal feitelijk?)

Dit is geen gevalletje slechte communicatie, maar een gebrek aan inlevingsvermogen en inzicht van de jongere groep.
De oplossing ligt er m.i. in dat de stalbaas de richtlijn geeft dat de wei niet hoeft te worden gemest en dat het degenen die dat toch willen doen vrij staat om het te doen.
En duidelijk maken dat degenen die zich blijven "misdragen" en de sfeer verzieken kunnen opstappen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Oudere vrouw met lichamelijke besperking.RESPEKT!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:51

Ik ga even advocaat van de duivel spelen :-)...
Wie zegt dat die vrouw echt het lieve, sympathieke omaatje is zoals iedereen hier zomaar aanneemt? Mss is dit niet het geval en is mevrouw een geniepige betweter en dan is het logisch dat mensen niet staan te springen om haar te helpen...

Ergens vrees ik dat er onderhuids meer speelt dan puur het uitmesten...

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:52

Bezopen dit. Als ik staleigenaar was en pensionklanten gaan bij mij hun eigen fatsoensnormen opleggen aan een andere pensionklant, staan die meteen buiten de deur.

Babootje

Berichten: 26625
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:55

maximuss schreef:
Ik ga even advocaat van de duivel spelen :-)...
Wie zegt dat die vrouw echt het lieve, sympathieke omaatje is zoals iedereen hier zomaar aanneemt? Mss is dit niet het geval en is mevrouw een geniepige betweter en dan is het logisch dat mensen niet staan te springen om haar te helpen...
Ergens vrees ik dat er onderhuids meer speelt dan puur het uitmesten...


En wat dan nog? Al zou het een chagrijnige ouw sok zijn, hebben de anderen dan het recht om haar zo te behandelen? Het is ook geen kwestie van "helpen". De staleigenaar heeft al gezegd dat ze het niet hoeft te doen.
Misschien heeft ze e.e.a. meegemaakt in haar leven; mogelijk is ze communicatief niet erg vaardig. In de regel zie je wel dat mensen opbloeien op het moment dat je gewoon aardig en meelevend bent.
Ik heb in mijn leven altijd geleerd om met respect met ouderen om te gaan. Hun ervaring te waarderen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 13-04-17 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37454
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:56

Zo denk ik daar ook over. Of iemand sympathiek is of niet heeft er geen biet mee te maken. Als iets niet hoeft vanuit stalhouder maar medestalgenoten iets gaan eisen en blijven zeuren, onderhuds mopperen enz. Dan word ik op termijn ook minder blij en vrolijk.

En mondy op een na laatste stal ben ik juist heel erg geholpen door stalgenoten met alles.

Alleen in het normale niet paardenleven krijg ik het vaak naar mijn hoofd. We zien je dat of dat doen. Maar dat kan je niet. Dus stel je je aan, wil je aandacht, overdrijf je enz Vul zelf maar in.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 11:57

Eigenlijk is het toch simpel?

Er is geen verplichting van de staleigenaar om de weide te mesten. Andere stalgasten kunnen regels opstellen zoveel ze willen, ze zijn totaal waardeloos aangezien enkel staleigenaar dit kan.
Dit staat dan nog volledig appart van het lichamelijk het aankunnen.