Regels met trailer rijden. Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 14:05

Sclimpre schreef:
Je zit dan op het bot van wat de auto technisch aankan.

Nou en?

Of de auto ontworpen is om te trekken hangt van model af. Sommige echt niet, trekgewicht 0 kg (letterlijk!). Andere wel, mogen 3500 kg oid trekken.

Of het veilig is om met het maximum trekgewicht rond te karren hangt van de auto af. Onze Zafira mocht 1200 kg trekken en dat hang ik er met gerust hart achter. Een Daihatsu Terios 1.3 (2wd, leeg 1050 kg) mag 1400 kg trekken. Dat lijkt me dan inderdaad niet zo'n goed idee om die tot de max te belasten.

Freelander is een prima trekauto. Of je er een trailer met twee paarden achter wil knopen (ondanks dat dit mag) is een tweede en zal ook van modeljaar en uitvoering afhangen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:47

Ik zat idd fout, het is veranderd wanneer??? ik word oud. Trailer voor niets terug laten wegen voor dochterlief :(

--------------antwoord RDW-----------------------
Geachte heer ,

Hartelijk dank voor uw e-mail.

U wilt weten, wat u met een BE rijbewijs mag trekken.

Om te bepalen welk gewicht u met uw auto mag trekken, kijkt u naar:

1. Wat mag uw auto trekken.

2. Wat voor rijbewijs heeft u.

1. Wat mag uw auto trekken?
De aanhanger (met belading) mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit kunt u nakijken, als u de kentekens (van auto en aanhanger) op onze website intypt bij ‘voertuiggegevens ophalen’. U ziet dan:

· Welk gewicht uw auto mag trekken (onder ‘Gewichten, Aanhangwagen geremd/aanhangwagen ongeremd’) .

· Wat de aanhanger weegt (onder ‘ Gewichten, Massa ledig voertuig’ ) en wat de aanhanger met lading mag wegen (onder ‘ Gewichten, Toegestane max. massa voertuig’).

Voorbeeld
Uw auto mag 1.000 kilo trekken.
Uw caravan met lading mag maximaal 1.300 kg. wegen, dit noemen we de toegestane maximum massa (TMM).
In dit geval mag u de caravan beladen tot 1.000 kg.

2. Wat voor rijbewijs heeft u?

Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met uw auto een aanhanger trekken

van maximaal 750 kilo (TMM). De toegestane maximum massa (TMM) is het lege gewicht plus het laadvermogen.
zwaarder dan 750 kilo (TMM). Voorwaarde is dat de combinatie van de TMM van de aanhanger plus de TMM van de auto bij elkaar opgeteld niet meer is dan 3.500 kg.

Rijbewijs BE vóór 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE van vóór 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:

iedere aanhanger. Er is geen grens aan het toegestane maximum massa (TMM).

Rijbewijs BE op of na 19 januari 2013 gehaald
Met rijbewijscategorie BE vanaf 19 januari 2013 mag u met een auto trekken:

een aanhanger van maximaal 3.500 kilo toegestane maximum massa (TMM).

Rijbewijs B+ (code 96)
Met rijbewijscategorie B+ (code 96) mag u met een auto trekken:

iedere aanhanger als de auto en aanhanger samen niet boven de 4.250 kg toegestane maximum massa (TMM)) uitkomen.
De auto (trekkend voertuig) mag niet meer dan 3.500 kilo wegen.

Let op: De aanhanger mag niet zwaarder zijn, dan het gewicht dat de auto mag trekken. Dit geldt voor ieder rijbewijs.

In het buitenland rijden met een aanhanger
Gaat u in het buitenland rijden en is de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger hoger dan het gewicht dat de auto mag trekken? Dan adviseer ik u de toegestane maximum massa van uw aanhanger te verlagen. Om eventuele moeilijkheden met buitenlandse autoriteiten (bijvoorbeeld de politie) te voorkomen. Meer informatie over ‘gewicht van aanhanger of caravan wijzigen’

Ik wens u een prettig weekend

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:56

Diertjec schreef:
realmagic schreef:
met E bij B mag je deze combi rijden

Mag ook met je B toch? Je zit onder het maximale trekgewicht van je auto (800 + 500 = 1300)

edit; https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

Nee, want bij alleen bij een E rijbewijs wordt er gekeken naar het gewogen gewicht.
bij een B wordt er gekeken naar wat er op papier staat!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:59

Kingeping schreef:
NinaCharlie schreef:
Jawel Kingkeping, als TMM van auto en TMM van trailer opgeteld maar onder de 3500 blijft.

Als ik mijn eigen combinatie als voorbeeld neem; TMM van auto is 2480 en die van de trailer (2 paards) is 2000. Samen 4480, dus boven de 3500. Deze combi mag niet gereden worden met een B rijbewijs, ook niet als een helemaal niets in de trailer staat.

Als ik een voorbeeld neem van marktplaats; TMM van auto is 1770 en die van de trailer (1,5 paards) is 1350. Samen 3120 kg dus dat mag wél op B rijbewijs.

oke ik snap hem,

Nu mijn trailer: ook 2 paards
TMM 2000
dan mag er dus nog een auto voor met max TMM van 1500 kg

Laten we even zeggen dat de auto van Finnens TMM 1500 kg is, maar een trekvermogen van 1400 kg heeft dan mag ze hem als nog niet trekken.
Met Be rijbewijs niet en met B rij bewijs niet.

Heb ik gelijk.

En als de auto dus wel TMM 1500 kg is en een trekvermogen van 2000 heeft mag het dus wel met B
(al vraag ik me af of er zulke autos zijn :P

je moet ook rekenen dat je trailer zwaarder word als er een paard in staat en de kg bij deze som hierboven al boven de 3500 is

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:02

StalNollie schreef:
je moet ook rekenen dat je trailer zwaarder word als er een paard in staat en de kg bij deze som hierboven al boven de 3500 is

Welke som bedoel je precies?

Nogmaals:
Er zijn twee zaken die volledig los van elkaar staan:
a) mag de chauffeur het besturen: tmm op papier is van belang
b) mag de auto het trekken: werkelijk gewicht aanhanger + lading is van belang.

Aan beide eisen moet worden voldaan: chauffeur moet de combi mogen besturen EN de auto moet het werkelijke gewicht mogen trekken.

a) Voor het benodigde rijbewijs de lading niet van belang. Wil je leeg rijden of met de aanhanger maximaal beladen, het antwoord op de vraag "is E achter B nodig?" zal altijd gelijk zijn. Hangt namelijk af van de toegestane maximale massa's, niet van de werkelijke massa's.

b) Hier zegt de lading alles. Auto mag 800 kg trekken en trailer weegt 600? Dan mag er nog 200 kg aan lading op. Meer en je bent overbeladen. Of de chauffeur B of BE heeft doet er niet toe.

c) mag de aanhanger de lading dragen? Ook hier werkelijk gewicht. Auto mag 1500 kg trekken, aanhanger weegt 300 en mag 600 kg dragen (tmm dus 900 kg)? Dan mag er maximaal 600 kg op die aanhanger. Dat de auto meer mag trekken doet er niet toe. Of de chauffeur B of BE heeft is bij deze vraag ook niet van belang.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:39

Sclimpre schreef:
tamary schreef:
Ga je met aanhangers rijden is E al heel snel een pluspunt qua wat mag. Echter of de combi op papier passend is, blijft het belangrijkste, ook omdat dat wel degelijk je veiligheid in de praktijk beinvloed. Niet alle trekauto's hebben genoeg massa om (beladen) trailer tegen te houden onder aan de afrit als je moet wachten voor het verkeerslicht ook al mag de combi op papier omdat de bestuurder B + E heeft.

Wat wettelijk mag is 1 ding, de veiligheid is inderdaad ook belangrijk. Of nog belangrijker??
Wanneer je rijdt met een trailer die aan het maximale toegelaten trekgewicht van de auto zit ben je echt niet meer met een veilige combinatie op pad. Je zit dan op het bot van wat de auto technisch aankan. Een auto is ook niet ontworpen om een aanhangwagen te trekken. Voor je een trailer koopt best ook eerst met je garagist overleggen. Toen ik mijn eerste Freelander kocht zei de garagist onmiddellijk 'geen paardentrailer aanhangen hé !' Hoewel het op papier kan.

Dit wordt wel een beetje offtopic, maar geen enkele auto heeft op papier wat hij daadwerkelijk kan trekken. Er zit altijd een marge in. Zou een mooie boel worden als je 10kg over het gewicht zit en je achterkant valt er af. Je moet nooit overbeladen, maar tot de max wat op je papieren staat kan altijd

cissy

Re: Regels met trailer rijden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:44

*Pakt drinken en popcorn*
Waarom is de FAQ geschreven eigenlijk?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:48

cissy schreef:

smakelijk Afbeelding

Citaat:

Voor die ene Bokker, kom, hoe heet ie nou ook al weer ??
Oh ja, Janmetdekorteachternaam :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:54

En bedankt...nu heb ik zin in popcorn -O-

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:34

Siesjuh schreef:
Vicky_88 schreef:
Mij is het (3jaar geleden) zo uitgelegd, toen ik slaagde voor mijn E (in Nederland):

Bij enkel B kijken ze naar de gewichten zoals deze op de papieren staan.
Bij BE kijken ze naar wat de aanhanger+inhoud DAADWERKELIJK weegt.
In de lesauto lag ook een weegformulier van onze aanhangcombinatie.

Zelf heb ik een BMW 320d welke een trekvermogen heeft van 1600kg
Mijn 2 paardstrailer weegt (op papier) 600kg en heeft een laadvermogen van 1200kg.
Dit maakt een MTM van 1800kg (deze combi mag met enkel B dus nevernooit gereden worden)
Met mijn BE mag ik dus 1000kg laden en de combi rijden. Dan zou ik aan het trekvermogen van 1600kg van mijn auto komen.

Waarom mag jouw combi niet met B getrokken worden? Als jouw auto een TMM van 1700kg of minder heeft, kan het gewoon met B. Aangezien de TMM van je auto er niet bij staat, is jouw voorbeeld dus niet duidelijk.

Verder las ik ergens dat je een 2 paardstrailer never nooit met een B rijbewijs kan rijden. Dit is [b]onzin[\b]. Het hangt allemaal af van de TMM van beide. Dit mag samen niet boven de 3500kg uitkomen, wat je er ook in vervoerd. Wat jouw auto dan uiteindelijk mag trekken, is niet afhankelijk van je rijbewijs, maar wat op de papieren staat.

[B]Voorbeeld[\b]
Als jouw trailer een TMM van 2000kg heeft en de auto mag maar 1400kg trekken, mag het totale gewicht van de trailer dus niet boven de 1400kg uitkomen, wat voor rijbewijs je ook hebt. Staat hier een auto voor met een TMM van max 1500kg, mag je deze met je B rijbewijs trekken. Is de auto zwaarder, heb je een BE nodig.

Ik verbaas me echt nog steeds over de onduidelijkheden die nog heersen over het B en BE rijbewijs. Het beste is gewoon om een BE te halen, zeker als je vaker met een trailer rijdt, want dan ben je van het meeste gezeik af. Het laadvermogen van de trailer, de maximale trekkracht van de auto én de kogeldruk moet je hoe dan ook altijd in de gaten houden

Excuus, mij is toen geleerd dat de auto ten alle tijden de MTM op papier van de aanhanger moet mogen trekken met B. Aangezien dat 1800 is kom je daarmee altijd boven de 3500kg. Omdat toen de auto dus zwaarder moest zijn dan de aanhanger.

Ingewikkeld allemaal, ik ben iig blij dat ik m'n E heb

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:07

Vicky_88 schreef:
mij is toen geleerd dat de auto ten alle tijden de MTM op papier van de aanhanger moet mogen trekken met B.

Vergeet maar weer, voor NL klopt dat niet. Er zijn echter genoeg professionals (rijschoolhouders, politieagenten enz) die ook niet perfect op de hoogte zijn omtrent de regelgeving omtrent rijbewijzen en aanhangers.

Als je toch een trailer moet terugkeuren kan het daarom ook geen kwaad om tot trekgewicht auto terug te keuren. Stel je moet terugkeuren tot 1400 kg om met B te mogen rijden maar de auto mag maar 1300 kg trekken. Keur dan meteen terug tot 1300, meer mag toch niet achter die auto en het voorkomt discussies.

Voor andere landen weten we niet hoe dat exact zit met TMM en trekgewicht bij B rijbewijs. Zo heeft Varekaj gekeken of ze kon vinden hoe dat in België zit met alleen B maar daar kwam ze niet uit. Vandaar ook het advies dat JeaDH van de RDW kreeg:

"In het buitenland rijden met een aanhanger
Gaat u in het buitenland rijden en is de toegestane maximum massa (TMM) van de aanhanger hoger dan het gewicht dat de auto mag trekken? Dan adviseer ik u de toegestane maximum massa van uw aanhanger te verlagen. Om eventuele moeilijkheden met buitenlandse autoriteiten (bijvoorbeeld de politie) te voorkomen. Meer informatie over ‘gewicht van aanhanger of caravan wijzigen’"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:30

In België was dat vroeger van toepassing, nu niet meer. Het blijft wel een handige richtlijn, dan ben je (redelijk) zeker dat je niet overladen op pad gaat. En het zal je een hoop gezeik besparen bij oma agent die niet zo goed op de hoogte is van de regeltjes.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:02

Ik heb altijd geleerd dat bij.B

Je auto zwaarder moet zijn dan je trailer met Maximum laad gewicht.
En het geheel moet dan dus max massa auto en maxmassa trailer onder de 3500 zitten.
En uiteraard moet je auto het mogen trekken.

Bij BE mag je alles trekken.
MAAARR je auto moet het wel wel mogen trekken.
Dus als je auto max 1300 mag trekken mag je ook met BE niet een trailer
van 1350 trekken omdat simpel weg ke auto niet meer mag trekken.

Of ben ik nou gek?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:09

Ja jij bent gek. Je auto hoeft niet zwaarder te zijn. Die regel is vervallen.
*smult verder vd popcorn*

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:17

:j Op 19 januari 2013

* nog niet misselijk van al die popcorn? *

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:24

cissy schreef:

Levend gewicht en bewegende lading (vloeistoffen, meel, graan) gedragen zich anders dan bv een goed vastgezette huisraad of lading boeken. Genoeg tegen(ge)wicht van de trekauto is dan aan te raden ook al hoeft het volgens de regels niet.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:26

Dus.

Zo lang je auto het mag trekken.
En je met max massa van beide niet boven de 3500 is B voldoende.

En bij BE dan

Als je auto nou bijvb 1350kg mag trekken.
En je hangt er trailer achter die maxmassa 1500 is.
Leeg weegt de trailer 600kg.
Je zet er 2 shetten van 150 kg in en een sulky van 50kg.
Heb is het totaal gewicht van trailer en lading dus: 950kg mag dat wel met een BE omdat ze daar kijken naar wat de auto daadwerkelijk trekt?

Edit: uitgaand van een BE rijbewijs gehaald in 2012

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:29

Misselijk vd popcorn? Nou bijna wel.... :9 dit soort topics wordt altijd helemaal uitgemolken, elke keer weer een nieuwe opgestart en er worden weer oude regels bijgehaald en halve waarheden verteld. Dit terwijl het haarfijn uitgelegd staat in de FAQ.
Vandaar de popcorn.... :+

Ja japielover (mits je kogeldruk dan ook klopt)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:30

cissy schreef:
Misselijk vd popcorn? Nou bijna wel.... :9 dit soort topics wordt altijd helemaal uitgemolken, elke keer weer een nieuwe opgestart en er worden weer oude regels bijgehaald en halve waarheden verteld. Dit terwijl het haarfijn uitgelegd staat in de FAQ.

Thnx!

Ik had namelijk deze discusie en had dus wel gelijk..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:32

Oh je kunt eeuwig over dit onderwerp discuzeuren. Zoveel mensen die denken te weten hoe of wat.

Heb al heel wat trailers en auto's gewonnen met weddenschappen. Als ze deze nou ook nog maar wilden afgeven na het verliezen vd weddenschap.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 22:52

japielover schreef:
Edit: uitgaand van een BE rijbewijs gehaald in 2012

Mag met BE van 2012
en met BE van 2015
en als tmm auto <2000 kg ook met B :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 05:52

cissy schreef:

Omdat jij alles precies weet wil dat nog niet zeggen dat ieder ander het ook al weet.
Wat is de FAQ.... en waar vind je dat?
En kogeldruk daar lees ik niets over in het bericht van de RDW.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 06:06

Rex_Rolfo schreef:
cissy schreef:

smakelijk [ Afbeelding ]

Citaat:

Voor die ene Bokker, kom, hoe heet ie nou ook al weer ??
Oh ja, Janmetdekorteachternaam :+

Waarom zie ik mijn profiel foto als ik op Janmetdekorteachtenaam klik?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:07

JeaDH schreef:
cissy schreef:

Omdat jij alles precies weet wil dat nog niet zeggen dat ieder ander het ook al weet.
Wat is de FAQ.... en waar vind je dat?
En kogeldruk daar lees ik niets over in het bericht van de RDW.

[TAO] FAQ TAO

En omdat niet iedereen de regels kan weten zou het helpen als de mensen die het niet weten of het alleen denken te weten hun mond houden want het word er niet duidelijker op als je iedereen moet corrigeren steeds en dan krijg je verontwaardigde reacties omdat je iemand wijst op foutief verstrekte informatie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 18:59

cissy schreef:

Komt even vrolijk mee-eten Y)(^)

En nee, ik ga het NIET meer opschrijven! Lees de FAQ (zie link Polly) daarin staat de heilige waarheid; de rest van wat hier geschreven wordt knikker je maar in de plomp, niet de moeite om je in te verdiepen.

Polly, ik denk dat ik maar eens toestemming ga vragen aan de moddies om dergelijke onzin te mogen verwijderen......