Vicky_88 schreef:Mij is het (3jaar geleden) zo uitgelegd, toen ik slaagde voor mijn E (in Nederland):
Bij enkel B kijken ze naar de gewichten zoals deze op de papieren staan.
Bij BE kijken ze naar wat de aanhanger+inhoud DAADWERKELIJK weegt.
In de lesauto lag ook een weegformulier van onze aanhangcombinatie.
Zelf heb ik een BMW 320d welke een trekvermogen heeft van 1600kg
Mijn 2 paardstrailer weegt (op papier) 600kg en heeft een laadvermogen van 1200kg.
Dit maakt een MTM van 1800kg (deze combi mag met enkel B dus nevernooit gereden worden)
Met mijn BE mag ik dus 1000kg laden en de combi rijden. Dan zou ik aan het trekvermogen van 1600kg van mijn auto komen.
Waarom mag jouw combi niet met B getrokken worden? Als jouw auto een TMM van 1700kg of minder heeft, kan het gewoon met B. Aangezien de TMM van je auto er niet bij staat, is jouw voorbeeld dus niet duidelijk.
Verder las ik ergens dat je een 2 paardstrailer never nooit met een B rijbewijs kan rijden. Dit is [b]onzin[\b]. Het hangt allemaal af van de TMM van beide. Dit mag samen niet boven de 3500kg uitkomen, wat je er ook in vervoerd. Wat jouw auto dan uiteindelijk mag trekken, is niet afhankelijk van je rijbewijs, maar wat op de papieren staat.
[B]Voorbeeld[\b]
Als jouw trailer een TMM van 2000kg heeft en de auto mag maar 1400kg trekken, mag het totale gewicht van de trailer dus niet boven de 1400kg uitkomen, wat voor rijbewijs je ook hebt. Staat hier een auto voor met een TMM van max 1500kg, mag je deze met je B rijbewijs trekken. Is de auto zwaarder, heb je een BE nodig.
Ik verbaas me echt nog steeds over de onduidelijkheden die nog heersen over het B en BE rijbewijs. Het beste is gewoon om een BE te halen, zeker als je vaker met een trailer rijdt, want dan ben je van het meeste gezeik af. Het laadvermogen van de trailer, de maximale trekkracht van de auto én de kogeldruk moet je hoe dan ook altijd in de gaten houden