Ervaringen BE rijbewijs halen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 14:20

Mijn motorrijbewijs ben ik ooit aan begonnen maar door ernstig ongeluk met een paard kort nadien nooit examen gedaan. En mijn huidige vriend wil niet dat ik het doe. Best wel spijt van.

Maar inderdaad, de belgische lesmethodes... kunnen keren met een aanhanger lijkt me op zich een logisch maneuver om te moeten kunnen en dat vragen ze dan weer niet. De baan die je achteruit moet afleggen vind ik eerlijk gezegd ook best breed. Het zou interessanter zijn dat je er eerst achteruit moet indraaien en dan stukje recht achterwaarts ipv recht naar voor en recht naar achter, om ter snelst.

Betize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:13

Hallo

Gisteren heb ik voor het eerst een examen afgelegd voor het behalen van een rijbewijs BE. Helaas niet geslaagd. (ik had enorm veel stress!!!) In Belgie dus.

Ik mocht eerst een kaartje trekken dat de afstand van de opstelruimte bepaalt: ik had geluk, ik trok een kaartje met de max. afstand (in totaal moest ik normaal gezien 20 m of zelfs 22 m afstand krijgen voor de opstelruimte)
Gestart met de technische controles: alles OK.
Daarna in een rechte lijn 50m achteruit rijden: OK
Achteruitrijdend een bocht maken, opstellen tegen de stoep en vervolgens achteruit rijden tot +- 30cm van de laadkaai:
--> ik had dit in 8 min 44 sec uitgevoerd: tijd komt in aanmerking (minder dan 8min30 sec is OK, tussen 8min30 en 9min is dit niet zo goed)
--> voorste wiel van de wagen stond het verst van de stoeprand nl 63 cm
-----> examinator gaf me toen reeds aan dat ik niet geslaagd was door deze 2 zaken. Maar ik mocht wel nog doorgaan met het los- en aankoppelen om de oefening af te sluiten. De openbare weg mocht ik dus niet op.

Na het afleggen van het examen heb ik de afstand van de opstelruimte nog eens gemeten en dit was maar 17 m. Het was dus geen 20 m of zelfs 22 m wat het moest zijn dus. Ik weet dat het natuurlijk geen verschil mag maken voor mijn manoeuvres maar ik had zo mijn trukjes... Zelf oefende ik (met de rijschool) telkens op de kleinste afstand nl 15 m. Ik wist dat als ik dan nog moest corrigeren ik hiervoor een trukje had (instructeur had mij dit geleerd). Maar dat trukje was niet nodig volgens mijn instructeur als de afstand maximaal was, omdat je dan voldoende ruimte hebt om door alleen maar vooruit en achteruit te rijden jouw auto + AHW te corrigeren.

Natuurlijk ben ik zeer ontgoocheld... Ik had 12 uur rijles gevolgd via autorijschool en daarvoor 1120 euro betaald... Heb ik ook een dag verlof moeten nemen om mijn examen af te leggen en dan slaag je niet terwijl je eigenlijk wel dacht dat het goed zat. Volgend examen is pas gepland eind april...... weer zo lang wachten :-(

Ik hoor graag jullie mening.

Dank!

Granoek

Re: Ervaringen BE rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 13:17

Ik volg! Heb me vorige week ingeschreven voor de rijlessen en zou over een week of 2 kunnen beginnen en dan in een week er vanaf moeten zijn. Mij stelden ze net erg gerust, dat je er normaal vlot mee weg bent.. Nu ben ik wel redelijk vlot met gewoon autorijden en manoevres maar heb ook best wel zenuwen.
Ik ben ingeschreven voor 6u les en 2u examenbegeleiding. Dit was € 725, ook in België.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:14

In België is het echt heel anders, ik zit eerlijk gezegd met open mond van verbazing te lezen :oo

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:36

Ik heb dinsdag mijn intakeles en die regels in belgie maken me bang :+

Met de normale auto heb ik 0.0 problemen gelukkig en heleboel rijervaring :+

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:43

Ik heb een paar maanden geleden afgereden voor mijn BE en in 1x geslaagd, ik heb 6 uurtjes les gehad en toen examen gedaan ik vond het zelf eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, ik had daarvoor ook nog nooit met een aanhanger gereden.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:44

FleurSandro schreef:
Ik heb een paar maanden geleden afgereden voor mijn BE en in 1x geslaagd, ik heb 6 uurtjes les gehad en toen examen gedaan ik vond het zelf eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, ik had daarvoor ook nog nooit met een aanhanger gereden.

Je geeft me goede hoop :p

Hier ook nooit met aanhanger gereden en nu 5 jaar autorijbewijs

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:48

Granoek schreef:
FleurSandro schreef:

Je geeft me goede hoop :p

Hier ook nooit met aanhanger gereden en nu 5 jaar autorijbewijs

Ik heb sinds begin december mijn rijbewijs pas een jaar haha ik heb mijn theorie, praktijk en BE allemaal binnen een jaar precies gehaald!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:01

Bohh het heeft me een jaar gekost om de moed bijeen te zamelen me voor het BE in te schrijven :p
Ik ben echt zo'n zenuwpees...

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:17

Ik had een dagcursus gewonnen via vakantie veiling voor 155 euro alles incl.
Het was 4 uur les en aansluitend examen, in 1 keer geslaagd en ik vond het echt heel goed te doen.
De theorie was ik nerveuzer van :D maar ook dat ging goed. Wel van te voren geoefend met bochtjes achteruit e.d.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:18

Wat houd de theorie in?

Betize

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:34

Granoek schreef:
Ik volg! Heb me vorige week ingeschreven voor de rijlessen en zou over een week of 2 kunnen beginnen en dan in een week er vanaf moeten zijn. Mij stelden ze net erg gerust, dat je er normaal vlot mee weg bent.. Nu ben ik wel redelijk vlot met gewoon autorijden en manoevres maar heb ook best wel zenuwen.
Ik ben ingeschreven voor 6u les en 2u examenbegeleiding. Dit was € 725, ook in België.

Mij stelden ze ook gerust. Met zelfs slechts 8 uur rijles zou het lukken zeiden ze! Maar ik heb nog 4 uur extra genomen om toch wat zekerder te zijn (12u in totaal dus), want ik weet van mezelf dat ik een echte zenuwpees ben!

Op het oefenterrein ging alles telkens prima! Want op zich is het niet zo moeilijk, je moet natuurlijk bij de pinken blijven!

Ik heb zelf mijn B rijbewijs reeds 6 jaar op zak en vind het niet moeilijk om te manoeuvreren enzo... mij gaat het gewoon om het feit dat de examinator niet de juiste afstand voor mijn opstelruimte heeft genomen...... waarom moet je in godsnaam een kaartje trekken voor de verschillende afstanden als je ze dan toch niet krijgt? :-(

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:26

Afgereden met een ramvan.

Dat is heel anders als het handgeschakelde busje waar ik normaal in rijd.
Dus eerst even een uurtje geoefend...en toen in één keer geslaagd...stelt niet zo veel voor vond ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:29

Saaams schreef:
Wat houd de theorie in?

Vragen pver hoogte, lengte en gewicht van je combi, wijze van laden, wat voor lading je hebt.
Komt aan bod tijdens je lessen, je hoeft geen aparte theorie te halen en ip kan je nagenoeg alle info van de papieren halen die je erbij mag houden

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:43

Polly schreef:
Saaams schreef:
Wat houd de theorie in?

Vragen pver hoogte, lengte en gewicht van je combi, wijze van laden, wat voor lading je hebt.
Komt aan bod tijdens je lessen, je hoeft geen aparte theorie te halen en ip kan je nagenoeg alle info van de papieren halen die je erbij mag houden

Gelukkig maar :+ Niet zo technisch aangelegd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:10

Ik heb ook mijn E rijbewijs in 1x gehaald

Vind het inderdaad raar dat jecer nu veel geld voor moet betalen en vroeger kreeg jet het er bij. Heel raar.

Succes!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:21

Ik heb het 10 jaar geleden gehaald met zo'n dagje oefenen.
Ze willen vooral zien dat je ver vooruit kijkt, doorrijdt waar nodig en je combinatie goed inschat met bijzondere manoeuvres.
Volgens mij is het niet veel anders geworden wanneer ik de instructeurs op mijn werk peil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:23

Vroeger kreeg je ook je A automatisch als je je B gehaald had. Terwijl motor rijden toch echt anders is dan met een auto.

Voor zover ik weet is de afstand van je inrijplek 1,5x de lengte van je combi. Voor een combi van 9m is dat 14m (naar boven afgerond). Ik heB nog nooit gehoord dat je een kaartje moet trekken voor het formaat van je parkeervak hoor. Wel een nummertje voor de route die je op de weg moet afleggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:42

Varekaj schreef:
Vroeger kreeg je ook je A automatisch als je je B gehaald had. Terwijl motor rijden toch echt anders is dan met een auto.

Voor zover ik weet is de afstand van je inrijplek 1,5x de lengte van je combi. Voor een combi van 9m is dat 14m (naar boven afgerond). Ik heB nog nooit gehoord dat je een kaartje moet trekken voor het formaat van je parkeervak hoor. Wel een nummertje voor de route die je op de weg moet afleggen.

Dat is in NL, voor zover ik weet, nooit geweest.

Die inrijplek is wel afhankelijk van hoe je het doet. Achteruit klopt het inderdaad (vooruit is het iets van 2 a 2,5 keer, zou ik even op moeten zoeken).

Als ik het zo allemaal lees, ben ik niet alleen blij dat ik tot de laatste der Mohikanen behoorde en C-E heb ik gelukkig ook al een hele poos.
Het bewijst wel mijn stelling dat het er nooit simpeler op wordt (voor degenen met uitstelneigingen).

xxbaukje schreef:
Ik heb ook mijn E rijbewijs in 1x gehaald

Vind het inderdaad raar dat jecer nu veel geld voor moet betalen en vroeger kreeg jet het er bij. Heel raar.

Succes!

Nou ja, er reden ook vroeger combi's rond die ECHT NIET mochten. Twee flinke pony's in een tweepaards achter een 1.6 E-kadett. Die E-kadett mocht 900kg trekken; nou dat ga je halen met met een tweepaards.
Ik kon ergens in de jaren 90 nog van zuid naar noord rijden om 5.00u 's morgens en welgeteld drie auto's tegen komen. Moet je nu eens proberen.....

Betize

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:39

Varekaj schreef:

In Nederland moet je inderdaad misschien geen kaartje voor uw opstelruimte maar hier in België wel dus. Wij moeten dan weer geen kaartje trekken voor het bepalen van je route, bij jullie wel dus. Ander land, andere regels en wetten.

Ja inderdaad, de combi (rijschool) meet waarschijnlijk iets meer dan 9 m dus op het oefenterrein parkeerde ik telkens in een opstelruimte van 15m, wat dus wel lukte.

Maar op het examen had ik geluk (enkel bij het kaartje trekken dus) dat ik nog 5m extra kreeg. En dat scheelt natuurlijk een heleboel als je combi niet perfect recht staat kan je met een grotere opstelruimte het makkelijker oplossen dan.

Thats my point now --> ik heb die extra meters niet gekregen....... = huilen met de pet op!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:47

Betize schreef:
In Nederland moet je inderdaad misschien geen kaartje voor uw opstelruimte maar hier in België wel dus. Wij moeten dan weer geen kaartje trekken voor het bepalen van je route, bij jullie wel dus. Ander land, andere regels en wetten.

Niks geen routes op kaartjrs, volgens mij was dat ook iemand uit B die dat postte. Als je routes gaat leren ga je kunstjes leren en leer je niet rijden.

En ja verschillende landen, verschillende wetten maar waarom zijn dan in 2013 heel veel regels gewijzigd omdat dat in Europa zo bepaald is? 1 Europa toch -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 07:56

Betize... ik ben Belg. Ik heb mijn BE vorig najaar gehaald. Dus dezelfde regels en hetzelfde land als jij. En ik het dus echt werkelijk waar nog nooit gehoord van variabele opstelruimte. Niet bij auto-examen en niet bij BE. Hier is je examen gewoon in het vak van 14m, klaar. Tenzij je met een dodge ram en giga aanhanger komt aanrijden die samen al langer zijn dan dat :))

@ ikke: mijn mama heeft nog zo'n rijbewijs. Ze heeft haar B gehaald kreeg zowel BE als A er gratis bij. Had je een C, dan mocht je ook je BE en A gratis ophalen. Nu is dat niet meer het geval en moet je elk rijbewijs apart doen.
Mijn schoonbroer heeft een D en heeft het examen afgelegd met een accordeonbus. Daarbij rij je zoals met aanhanger. Echter zit het hele aankoppelingsysteem in de accordeon verwerkt en niet apart, dus de E is daar niet bij. Hoewel hij dus wel de rijtechniek moet beheersen voor dit type bus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:08

Polly schreef:
Betize schreef:

Niks geen routes op kaartjrs, volgens mij was dat ook iemand uit B die dat postte. Als je routes gaat leren ga je kunstjes leren en leer je niet rijden.

En ja verschillende landen, verschillende wetten maar waarom zijn dan in 2013 heel veel regels gewijzigd omdat dat in Europa zo bepaald is? 1 Europa toch -O-

Omdat we uiteindelijk een stelletje individualisten zijn. Ik denk zomaar dat we ook wel een generatie verder zijn voordat we de regels echt soort van op een lijn hebben.

En dan nog, in NL hadden we dan wel geen kaartjes, maar in de tijd dat ik mijn rijbewijs haalde, hadden examinatoren gewoon een aantal vaste routes die ze reden (moesten rijden?).

En je schreef ergens dat een instructeur geen examinator kon zijn? Nu wellicht niet meer, maar in de 80-er jaren wel; mijn instructeur was ook examinator en heeft daar ook weleens gebruik van gemaakt (moeten maken). Hij reed ook altijd mee, ook al in de tijd dat dat niet mocht (dat meerijden van de instructeur is iets vanaf ergens eind 70-er, begin 80-er jaren, daarvoor was dat niet toegestaan).

Je mag in Frankrijk aan 130 over de snelweg met je aanhanger. In Duitsland mag je 100 met je paarden aan de haak, als je een tempo-100-goedkeuring hebt en ik zie best veel Duitse trailers met zo'n sticker erop.
Moet je op Bokt eens roepen dat je dat je harder dan 80km/h gaat met je paardentrailer; wordt je meteen als een halve misdadiger afgeschilderd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:12

Maar mensen met een knol op de kar rijden soms ook wel een beetje overdreven truttig.

Over vroegah kan ik niet zoveel zeggen qua regels maar wel hoe het nu is. In de jaren 80 kon ik misschien net fietsen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:24

Polly schreef:
Maar mensen met een knol op de kar rijden soms ook wel een beetje overdreven truttig.

Over vroegah kan ik niet zoveel zeggen qua regels maar wel hoe het nu is. In de jaren 80 kon ik misschien net fietsen

Heel veel mensen snappen niet het verschil tussen snelheid en snelheidsverandering.

Regels veranderen, daarom gaf ik ook aan dat het in het verleden wel kon; ik ken de huidige regels namelijk onvoldoende :D