paspoort afgeven op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Re: paspoort afgeven op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 11:46

Er staat nergens in de openingspost dat ik de stal niet vertrouw of dat ik bang ben dat ik niet kan aantonen dat de pony's van mij zijn. Er staat alleen dat het mij onhandig lijkt als ik op pad ga.
Ik heb er toch voor gekozen ze in te leveren en dan kijken hoe het gaat als ik wel regelmatig weg moet. Kopie hou ik in de auto. Voor naar les of een rit vind ik het allemaal zo spannend niet. Maar een boete van honderden euro heb ik geen zin in

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 13:57

Roodvos schreef:
Citaat:
Hoe zit dat trouwens bij particulieren met paarden ergens op een weilandje?

Ook zo'n terugkerend onderwerp. Dat is gewoon vastgelegd in de regeling. Alles kan je hier vinden:
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch ... enpaspoort

Have fun!

Ik doelde er meer op hoe eigenaren en inspecteurs dat doen :o
Bvb: Bewaren eigenaren het Paspoort in de auto, zodat het elke keer meereist naar stal? Pakken ze het thuis uit de kast elke keer als ze naar stal gaan? Of onder een steen in het weiland?

En als de inspecteur langs een dergelijk weilandje komt en er is niemand? Laat hij/zij dan bericht achter? Gaat hij/zij op zoek naar informatie over de eigenaar en wordt de eigenaar dan gebeld? Pakken ze een strandstoeltje en een fles Cola en gaan ze posten tot de eigenaar komt? Komen ze op een andere dag/tijdstip terug? Of denken ze 'laat maar' en gaan ze gewoon door naar een volgende stal?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:08

elenaMM77 schreef:
Gypsy schreef:
Wat Mairead zegt. Alles is leuk tot je wil verhuizen.

Hoezo?

hoeveel paardenhouders nemen paspoorten in gijzeling?

paspoort in gijzeling? dan zit ik direct op het politiebureau voor aangifte..
gaat om een verplicht identiteitsbewijs, dus hij heeft het gewoon te overhandigen wanneer jij met je paard vertrekt, hetzij naar een wedstrijd, hetzij bij een verhuizing..

Als je met onenigheid vertrekt kan het je wel eens lastig worden gemaakt. -O-
Ik wil niet zeggen dat het paspoort van mijn paard toen 'gegijzeld' was, dit was absoluut niet het geval. Noch was er sprake van echte ruzie, maar ik ben er wel met een slecht gevoel weggegaan. Ik moest die dag wel 10 keer om het paspoort vragen en ik kreeg het pas op het aller- allerlaatste moment. Toen kneep ik hem toch wel even. En dat terwijl ik al een tijd van te voren aanwezig was op stal om alles uit te ruimen/in te pakken en schoon achter te laten...

Op mijn huidige stal maak ik me er overigens geen zorgen over. Als ik het nodig heb wanneer ik eens met de trailer op pad wil dan stuur ik de dag ervoor even een appje en dan is het zo geregeld.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:38

ik kan mij voorstellen dat je m kneep op zo'n moment en dat je rot weggaat,
alleen ik denk dat je er niet teveel gewicht aan het paspoort in handen van een stalhouder moet hangen..

immers geen stalhouder wil negatieve reclame of zelfs een aangifte aan z'n broek, je plekje op stal moet immers weer opgevuld worden.. Zeer zeker als er handje contantje betaald is bijvoorbeeld, dan zullen ze echt geen risico's nemen.

Kingeping

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:46

Bij onze stal moet je ook je paspoort afgeven bij de stalhouder. Hij houd ze netjes in de kluis en als ik hem zelf nodig heb kan ik hem zo mee krijgen.
Als er een inspectie komt moet de stalhouder alle paspoorten kunnen tonen. zo niet volgt er een fikse boete waar je echt niet vrolijk van word.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:48

Ik heb ook een kopie op stal liggen. Ik neem best vaak de vrachtwagen voor trainingen/wedstrijden en zie de eigenaars vrij weinig. Zou nogal een gekke bedoeling worden als ik om de dag achter dat paspoort aan moet... Ze liggen netjes op slot in de vrachtwagen en kopie op stal :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:53

Maar dus zoals reeds zo vaak gezegd, een kopie heeft nul waarde....krijgt je stalhouder controle mag hij alsnog een mooie fikse boete betalen, al heb je er 30 kopies en verklaringen liggen, het moet toch echt het echte paspoort zijn bij het paard...

TS heb je het probleem eigenlijk al eens gewoon besproken met de staleigenaar? Dat je in staat wil zijn om zelf ten alle tijden bij het paspoort te kunnen maar het toch ergens veilig bewaart wil zien? Wat zegt hij ervan?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 14:54

Zoals Kwanyin zegt: leuk, maar niet legaal. Tenzij de vrachtwagen bij de stal staat en de stalhouder er een sleutel van heeft ....

Oplossing is al vaak genoemd: kast/kluisje waar zowel jij als stalhouder in kunnen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:18

Wij hebben een kleine pensionstalling,en inderdaad,de paspoorten moeten aanwezig zijn.
Ze mogen ze aan mij afgeven,wat de meesten doen of in hun kast leggen,daar heb ik de reservesleutel van,zodat ik erbij kan.
De boetes zijn echt niet mals,hier in de buurt werd een tijdje geleden wel gecontroleerd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:33

Bij ons op stal werkt het ook op die manier. Je geeft ze af of je houdt ze thuis, maar dan teken je er voor dat jij zelf eventuele boete betaald.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:02

ik begrijp de stalhouders wel...zij krijgen de boete, niet de klant! En zie dan maar eens je geld te krijgen. Iedere klant roept dat wel maar als het zover is.....

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:16

Hier ook verplicht inleveren, anders vertrekken denk ik.. In de kast houden niet mogelijk ook niet als ze sleutel krijgen. Paspoorten liggen dus allemaal bij hun op kantoor
Kopie hebben ze trouwens niks aan, krijg je alsnog een boete.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:02

ElCamino schreef:
ik begrijp de stalhouders wel...zij krijgen de boete, niet de klant! En zie dan maar eens je geld te krijgen. Iedere klant roept dat wel maar als het zover is.....

Niet alleen dat. Je naam als stalhouder staat ook genoteerd als overtreder, niet de klant die het paspoort niet wil afgeven.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:08

Perryx schreef:
Hier ook verplicht inleveren, anders vertrekken denk ik.. In de kast houden niet mogelijk ook niet als ze sleutel krijgen. Paspoorten liggen dus allemaal bij hun op kantoor
Kopie hebben ze trouwens niks aan, krijg je alsnog een boete.

Dat vind ik dus belachelijk he. Als ze een sleutel van de kast hebben kunnen ze er even goed aan. Dat zou voor mij absoluut een reden zijn om te vertrekken: ik wil ten alle tijde zelf ook aan het paspoort kunnen.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:19

Bij ons ook alle paspoorten inleveren, ik snap niet waarom mensen dat zin probleem vinden. Ik ga zon 3x in de week op pad en dan legt de staleigenaar mijn paspoort netjes klaar.

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:23

Wij hebben een kluis in de zadelkamer (met code), waar alle paspoorten in liggen, dus die van mij ligt daar ook. Als ik weg ga, dan kan ik hem er zelf uit pakken. Ik snap heel goed dat pensionsstalhouders geen boete willen krijgen. Die zijn echt fors!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:33

Ik heb hem ook op stal liggen. In het kantoor bij de andere paspoorten. Kan hem zo pakken als ik ergens naar toe wil.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:36

mairead schreef:
Citaat:
Hoe zit dat trouwens bij particulieren met paarden ergens op een weilandje?

Ik doelde er meer op hoe eigenaren en inspecteurs dat doen :o
Bvb: Bewaren eigenaren het Paspoort in de auto, zodat het elke keer meereist naar stal? Pakken ze het thuis uit de kast elke keer als ze naar stal gaan? Of onder een steen in het weiland?

En als de inspecteur langs een dergelijk weilandje komt en er is niemand? Laat hij/zij dan bericht achter? Gaat hij/zij op zoek naar informatie over de eigenaar en wordt de eigenaar dan gebeld? Pakken ze een strandstoeltje en een fles Cola en gaan ze posten tot de eigenaar komt? Komen ze op een andere dag/tijdstip terug? Of denken ze 'laat maar' en gaan ze gewoon door naar een volgende stal?

De regeling biedt ruimte voor interpretatie:
Citaat:
2.In afwijking van lid 1 hoeven geregistreerde paardachtigen of als fok- en gebruiksdier gehouden paardachtigen niet van het identificatiedocument vergezeld te gaan, als: a) ze zich in een stal of een wei bevinden, en de houder het identificatiedocument onverwijld kan tonen

Het document hoeft dus niet onder een steen in de wei te liggen, en hoeft ook niet aan touwtje om de nek van het paard te bungelen. Als het weiland op 20 km afstand ligt, is het geen gek idee ze in de auto te leggen. Maar als je alle dagen 2 km op de fiets heen en weer gaat is een fietstas weer geen handige plek.

Ik vraag me af of ze er zoveel tijd in willen/gaan steken, maar via het Kadaster kunnen ze opvragen wie de eigenaar is van het weiland is, en op deze manier komen ze ook uit bij de houder van de paarden. En deze moet dan onverwijld het paspoort kunnen tonen. Ook daar ruimte voor interpretatie, want wat is "onverwijld"? Ik neem aan dat als je rechtstreeks in huis de paspoorten uit een laatje kan pakken, en bij controle in het weiland zijn dat idd de paspoorten van de paarden die daar verblijven, dat het wel ok is.
Moet je eerst een half uur zoeken, en heb je 3 paspoorten terwijl er 4 in de wei lopen, dan heb je wel een probleem.

Indien de houder niet thuis is (goed mogelijk, mensen werken en doen boodschappen enzo), dan kun je je voorstellen dat er een briefje in de bus gaat.
"Heden hebben wij gecontroleerd .... en u niet thuis aangetroffen. We komen .... terug. Voor meer informatie [tel.nr]."

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:47

Kan je hem niet gewoon in je zadelkamertje leggen in een afsluitbaar iets? Dus dat ie bij controle op stal is maar dat jij hem ook zo mee kan nemen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:09

nou ik doe het niet, een kopie kunnen ze krijgen verder niet!
Zijn er twijfels bij controle dan bellen ze me maar op!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:23

kwita schreef:
nou ik doe het niet, een kopie kunnen ze krijgen verder niet!

Succes met de zoektocht naar een nieuwe pensionstal :evaw:

Als ik zonder cap en buitenrit maak, prima. Als ik vertik om in de bak met cap te rijden kan ik opzouten.

En dat is nog maar gewoon een stal regel. Dat met de paspoorten is WET !

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:31

Vind de regel voor paspoort aanwezig nogal moeilijk in onze situatie. Wij hebben een grond eigenaar waarbij we nu aan het wisselen zijn. Grond is verkocht, eigenaar is nooit aanwezig op het terrein. In het huis dat er staat woont een Pool die het huurt en wij huren de weides en schuilschuurtjes eigenlijk. Dragen alle zorg zelf. Wie is er in dit geval dan de houder van het paard? De Pool, wij of de grondeigenaar waar wij van huren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:09

De houder is toch degene die zorg draagt voor de dieren lijkt me. Maar hoe het dan verder zit met een doe het zelf stal weet ik ook niet. Sommige situaties zijn inderdaad best lastig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:07

Als je puur grond huurt en verder alles zelf regelt, ben je zelf houder van het paard.
En dus zelf verantwoordelijk voor het onverwijlt kunnen tonen van het paspoort indien gevraagd.

BlackHallows

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 15:42

Bij ons ook paspoort in de kluis bij de stal eigenaar. Konden hém gewoon pakken indien we hey paspoort nodig hadden :)