Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Haflingerhengst gekocht en na aankoop veel problemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:29

Dus de verkoper zegt dat hij voor de handel kwam maar dat zijn karakter goud was waardoor hij mocht blijven. Waarom verkoopt hij hem dan?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:30

Ik denk dat het stoppen van de stal niet de hoofdmodus is... Jullie dachten goedkoop een mooie leuke haflinger te kopen, knie zou wel genezen en dan voor veel meer geld weg. Dat plannetje gaat nu nu door en hij gaat juist geld kosten en daar hebben jullie de balen van...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:31

Rijdende rechter

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:36

vencedor schreef:
Ik denk dat het stoppen van de stal niet de hoofdmodus is... Jullie dachten goedkoop een mooie leuke haflinger te kopen, knie zou wel genezen en dan voor veel meer geld weg. Dat plannetje gaat nu nu door en hij gaat juist geld kosten en daar hebben jullie de balen van...

Dat is verre van het verhaal want ik heb aangeboden hem op mijn kosten te laten euthanaseren en alles. Weet een te gekke beredenering. Dit paard is een topper en degene waarvan hij nu is ligt nachten wakker omdat hij straks dus echt weg is. Hij is geweldig en superlief. Geld speelt geen rol. Hadden ze hem zonder die verdikking voor 1000 aangeboden had ik het ook gedaan.

Ja er was een risico

In de advertentie stond de Zin:
Heeft pas opgelopen blessure. Veearts geeft aan dat het met koelen zo over is.

Alleen ik heb een printscreen van een gesprek waarin ze iemand afraad hem te kopen omdat dit waarschijnlijk nooit meer goed komt:

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 10:47

Plus dat de prijs voor hem hoger was dan ik eerst dacht. Ligt niet eens rond de slachtprijs. Er is een redelijk bedrag betaald voor een hengst uit het zogenaamde wild die dus niks kon en pas op stal was, maar ook geen papieren of iets heeft.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:47

Amaranth7 schreef:
Denk dat ook. Lekker even vlug winst willen maken over de rug van het dier en dan terugkrabbelen als je er achter komt dat je toch het risico (wat duidelijk aanwezig was en niet verder is onderzocht voor verkoop!) verkeerd hebt ingeschat. Onderzoeksplicht heb je in mijn ogen dus compleet verwaarloosd. Daarbij kun je ook niet verwachten dat je voor dat geld een gezond dier koopt, gewoon heel dom.

_/-\o_

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:55

Maar dat hij geen papieren had en zo groen als iets was, dat wist je toch bij aankoop? Je bent toch met die prijs akkoord gegaan?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:05

Blijft een vreemd verhaal zo, er komen elke keer weer nieuwe dingen naar voren en zaken veranderen telkens.

Maar heeft die dierenarts die de hengst onderzocht heeft ook echt kunnen bewijzen dat de blessure aan de achterbenen erfelijk is?
Zo niet dan is er dus geen reden om de fokker op grond van die "beperking" stop te zetten, jullie beweren immers dat hij bewust paarden met slechte benen fokt en doorverkoopt als ik het goed begrijp.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:12

Dancie, even los van wat ik van het hele verhaal denk: als jullie die zaak echt door willen zetten ga dan gewoon op zoek naar een goede jurist en vraag een moderator dit topic te verwijderen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:16

Dancie schreef:
Het is een mooie hengst die gezond oogt maar met linksvoor een dikke knie. Ik ga zaterdag nog 1x verhaal halen bij de melkhouderij zelf en zou dus een kleine impressie willen over in welk recht ik sta als koper van dit gezond ogende dier.

Even een hele simpele vraag; hoe kan een paard met een dikke knie nou 'een gezond ogend dier' zijn?
Dat is voor mij niet met elkaar te rijmen........

Tevens;
Je hebt de verkoper werkelijk dus op z'n blauwe ogen vertrouwd vwb die dikke knie. Zijn er dan niet enorm veel alarmbelletjes die er bij je gaan rinkelen?

Ik snap het niet........ er wordt al enorm veel aangerommeld in de paardenhandel, en daarmee wil ik de verkoper ook niet goedpraten, maar dit is wel heel erg naief. "voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten" zou hier ook een mooi spreekwoord voor zijn.

"verborgen gebrek"; de knie is dus uiteraard geen verborgen gebrek; immers het was met het blote oog zichtbaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:20

Dancie schreef:
Wij keken in zijn paspoort en kwamen erachter dat hij niet naar de slacht mag.

Ik denk zelf dat hij hem onder valse informatie verkocht heeft omdat hij hem zelf niet naar de slacht kon brengen en daardoor veel meer kosten zou krijgen. Er is dus ook alleen maar een bedrag betaald wat redelijk overeenkomt met de slachtprijs. Langzaam aan vallen de puzzelstukjes in elkaar en wordt alles duidelijk. Maandag gaat hij sowieso hemelen en heeft hij rust.

Dit had toch ook bij koop al duidelijk moeten zijn? Of hebben jullie hem ook gekocht zonder zijn paspoort goed door te nemen?

Dan had je ook kunnen weten dat er wel degelijk meer aan de hand is dan op het oog een dikke knie. En dan had je ook kunnen weten dat je er, hoe dan ook, veel geld aan kwijt zal zijn, gezien je hem niet om je kosten enigszins te kunnen dekken, had kunnen laten slachten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:40

Dancie schreef:
Er staan bepaalde dingen zwart op wit en ik lees ergens iets over die knie. Dat is helemaal het probleem niet. Het gaat om 2 zeer verrotte achterbenen.

Je blijft vaag in allerlei dingen die je hier roept.
welke 'bepaalde dingen' staan zwart op wit? en in welke vorm? Koopcontract? Keuringsrapport; zo ja van wanneer? En welke soort keuring dan?

En wat bedoel je met '2 zeer verrotte achterbenen'? Wat is de diagnose van zijn achterbenen? Hoe is dit vastgesteld en door wie en op welke manier?

En succes om sluitend aan te kunnen tonen dat de verkoper wist van zijn achterbenen..... dat zal je waarschijnlijk niet gaan lukken.

Jullie kochten dit paard voor de handel, 'voordeel v/d twijfel, want we werden verliefd op 'm'. Tsja.... dekhengst........ dikke knie, blijkbaar nu ook kapotte achterbenen. Voor slachtprijs gekocht.... wat had je hier van verwacht? Leuk opknappen en doorverkopen als.... als wat? Als dekhengst? Dan had je zijn afstamming ook goed moeten bekijken, plus dat je hier nu zelf een punt maakt van zijn knie (en zijn achterbenen) en dat je het vervelend vind dat daar veulens uit geboren gaan worden.

Wat dan, als rijpaard doorverkopen? Daar gaat toch ook geld e.d. in zitten (laten ruinen?) en dan zit je alsnog met die dikke knie.

Dus ik snap werkelijk waar het hele idee hierachter ook niet. Simpel gezien; had de verkoper meer geld voor het beest kunnen vangen, dan was dat al gebeurd.
Het is nu eenmaal niet zo eenvoudig om een paard voor slachtprijs te kopen en vervolgens door te verhandelen en voor meer geld te verkopen. Helemaal niet als het een 'dekhengst' betreft bij een paardenmelkerij, met dus zichtbaar al een dikke knie.

Laurie schreef:
Dancie, even los van wat ik van het hele verhaal denk: als jullie die zaak echt door willen zetten ga dan gewoon op zoek naar een goede jurist en vraag een moderator dit topic te verwijderen.

Ik zie niet in waarom topic verwijderd zou moeten worden.
TS heeft doelbewust zelf dit topic geopend; verder zijn er geen namen genoemd van verkoper/stal/paard in kwestie dus begrijp ook niet waarom dit een mogelijke rechtszaak zou kunnen gaan schaden.

TS (of die vriendin daarvan) is gewoon in al haar handelen naief en niet slim geweest..... de kans dat dit tot een zaak gaat komen die ook nog eens gunstig voor TS/vriendin zal uitvallen, lijkt mij zeer gering.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:47

tengeltje11 schreef:
maar wie zegt dat?,
voor hetzelfde geld heeft deze hengst echt 100den merries/seizoen gedekt en heeft hij daarom artrose.
een veulen gaat daarom heus niet ingeslapen moeten worden op zijn 5j ofzo.

het zijn allemaal veronderstellingen.

zolang je geen bewijzen hebt,sta je nergens.
jij moet bewijzen dat de verkoper weet had van die achterbenen(is meestal onbegonnen om dit te bewijzen)

aan dat fokken ga je niets kunnen doen.er zijn nl gewoon geen regels mbt fokker.
iedereen mag bij wijze van spreken een scheve hengst op een half dode merrie zetten,als daar een veulen uitkomt en iemand wil dat kopen,is dat prima,daar doe je nergens iets mee die verboden is.

met dat fok-gedoe kom je nergens,hij overtreedt er gewoon geen wet mee.
tuurlijk is het niet iets wat zou mogen,maar het gebeurt overal,daar kan je niets mee aanvangen.

de feiten moet je naast elkaar leggen:

-je kocht een paard met duidelijk een gebrek(waar je weet van had),voor de slachtprijs
-paard bleek naast die knie ook problemen met achterbenen te hebben
-paard was nog niet lang bij de huidige eigenaar

dat zijn de feiten.
en met die feiten kom je echt niet ver.
een DA kan er goed oog op hebben,maar DA-en hebben vooral kennis rond diergeneeskunde,niet rond de wetgeving van dit soort zaken.

ik zou echt heel goed oppassen,je zou hiermee namelijk nog makkelijk een boel centjes meer kwijt zijn en nergens eindigen....

Ook hier ga ik volledig in mee.

@ TS: het verhaal van die arabische ruin heeft hier idd helemaal totaal compleet niets mee te maken.
Jammer is dat veel zaken/verhalen met elkaar worden vergeleken terwijl het echt appels met peren vergelijken is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:51

Wat een ellende,arm paard.Als je een paard voor de slachtprijs koopt kun je toch niet reclameren.Als hij echt zo mooi en braaf is zou ik hem eerst eens een tijdje rust gunnen,in ieder geval niet gelijk laten afmaken,dat is waarschijnlijk helemaal niet nodig en voor een eventuele rechtszaak ook heel slecht want de optie paard terug-geld terug is dan niet meer mogelijk.En de bewijzen zijn dan ook weg.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:59

Hoe verder ik lees hoe meer ik mij verbaas over dit alles........

in plaats van duidelijkheid komt er steeds meer vaagheid en verdraaiing in het verhaal van TS/vriendin.

TS je kan deze hele kwestie wel, voor jullie kant, heel positief in willen zien, maar dat gaat gewoon niet.
Als jij zo stellig bent dat je denkt dat je de kosten van aankoop plus evt euthanasie terug kan krijgen middels een rechtszaak; dan huur een advocaat in en ga je gang zou ik zeggen.
Waarom dan een topic op bokt openen?
De praktijken van de verkoper kun jij niet aanpakken. En de rechter gaat daar evenmin voor zorgen. Hij doet immers niks wat niet mag.

Als ik hier een brakke hengst heb staan met een nog brakkere merrie en daar fok ik jaarlijks mee, mag dat gewoon. Sterker nog; als ik zoon op moeder wil zetten mag dat ook gewoon. Als ik doelbewust shetten met dwerggroei wil gaan 'fokken', mag dat ook gewoon. En als ik die dan voor duizenden wil verkopen, mag dat ook gewoon.

Wat jou vriendin doet zouden sommigen als 'nobel' bestempelen; 'verwaarloosde' paarden kopen, opknappen en 'een liefdevol nieuw tehuis voor zoeken'.
Daar kun je veel leuke mooie lieve woordjes aan verbinden, maar dat is gewoon handelen. Je koopt iets, je doet er wel of niet wat mee, en je verkoopt het weer.
En dat zal ze echt niet enkel doen omdat ze dat zo leuk en mooi vind, maar ook omdat er dan wellicht een extra zakcentje te verdienen valt; anders verkoop je zo'n paard namelijk niet natuurlijk....

In dit geval is het weg geld, en kosten voor euthanasie.
Tsja jammer dan, heeft ze verkeerd gegokt............

Je zegt bovendien dat paard 'een topper' is. Hij zal vast leuk en lief en mooi zijn, maar dus blijkbaar volgens jullie wel total-loss/kapoet. 't is maar net hoe je het ziet maar dan noem ik het paard in deze kwestie eerder een flopper dan een topper. kost je geld, je speelt zelfs geen quitte.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 15:13

Ik ben de buitenpersoon

Hij is niet van mij en ik heb alleen de informatie die ik hier geef. Voor mij is het dus ook even zoeken. Daarbij Ben ik dit naast mijn werk enzo aan het uitpluizen en heb ik inderdaad steeds een beetje andere info. Ik zal straks is even gaan zitten achter de pc en het goed en rustig uittypen. Ik denk dat het dan allemaal wat duidelijker is.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:25

Dat zal idd alles meer duidelijk maken ja.

Maar nogmaals, buiten wat ik hier persoonlijk van denk (onverstandig, naief, niet slim, 'voor dubbeltje eerste rang'), heb je echt weinig kans dat hier nog wat positiefs voor jullie uit zal gaan komen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:26

Ik lees het verhaal met verbazing. Hoezo je hebt een zaak?

Als je een paard koopt voor slachtwaarde-geld, dan krijg je exact dat. Daar mag je niets anders van verwachten dan een paard dat thuishoort bij de slager.
Mijn mening: je vriendin/kennis is helemaal niet bedrogen. Jullie hebben precies dat gekocht waarvoor feitelijk betaald is.

Tja en dat ie dan nu niet geschikt is voor de slacht, dat had je makkelijk van buitenaf kunnen beoordelen door even wat kritischer in het paspoort te lezen want dat staat er gewoon in. Dus ook ten aanzien van dat punt is er geen sprake van 'non-conformiteit' of 'verborgen gebrek'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:21

Dancie schreef:
Plus dat de prijs voor hem hoger was dan ik eerst dacht. Ligt niet eens rond de slachtprijs. Er is een redelijk bedrag betaald voor een hengst uit het zogenaamde wild die dus niks kon en pas op stal was, maar ook geen papieren of iets heeft.

Weet je, ik denk dat je hem zelf hebt gekocht, je spreekt jezelf regelmatig tegen, eerst had hij nog ik weet niet hoeveel merries gedekt, nu weer staat hij daar net op stal!! Ik ontstip want het is niet meer te volgen en de hengst is het enigste lijdende onderwerp hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:35

Jij koopt een paard en wist van z'n problematiek af.
Jij hebt niet aan je onderzoeksplichten gedaan. Dus ben jij of je vriendin of wie dan ook nalatig geweest.
Je wilt overduidelijk een slaatje uit je eigen fouten slaan.
Veel succes zou ik zeggen. Denk niet dat je iets gaat winnen

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:48

Ik zou zeggen, neem je verlies. Is toch niet waard om voor een paard honderd euro waar je die haflinger voor hebt gekocht om te gaan procederen. Verder had het paard een dik been, je had daar op z'n minst een veearts naar kunnen laten kijken, voordat je die vriendin het beestje gezocht . Geval van wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten... En als je vriendin paarden opknapt en vervolgens verder verhandelt handelt ze toch ook gewoon? Dan heb je zoals nu soms gewoon pech....

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 17:07

Sowieso zegt " niet geschikt voor de slacht" helemaal niks. Als een paard 1x medicatie heeft gehad of ingespoten is geweest, staat dat al in het paspoort. Dat wil nog niet zeggen dat er van allesmis is geweest met het paard. Kan ke echt geen conclusies uittrekken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:37

DatBenIkNou schreef:
Sowieso zegt " niet geschikt voor de slacht" helemaal niks. Als een paard 1x medicatie heeft gehad of ingespoten is geweest, staat dat al in het paspoort. Dat wil nog niet zeggen dat er van allesmis is geweest met het paard. Kan ke echt geen conclusies uittrekken.

Gok dat ze daar mee bedoeld dat die fokker dan niet het paard naar de slacht kan doen en geld toe moet betalen en dat ze dus liever er nog geld voor kregen door het paard alszijnde gezond door te verkopen.

Van wat ik begrijp uit TS haar bericht:

Paard word alszijnde gezond te koop aangeboden met vermeld een recente blessure die niet ernstige gevolgen voor het paard heeft wat zogenaamd bevestigd was door hun dierenarts. TS vriendin heeft paard gekocht, niet voor slachtprijs( welke prijs dan wel?) en niet gekeurd omdat paard toch niet door de buigproef zou komen door blessure aan voorbeen. Eenmaal bij TS vriendin blijkt de de vermelde "recente" blessure van paard al littekenweefsel te hebben en echt niet zo onschuldig als was vermeld en bleken de achterneven van paard in dusdanig slechte staat dat paard ingeslapen moet worden. Achteraf bleek uit communicatie tussen verkoper en een andere geïnteresseerde partij dat verkoper wist dat het paard vanalles mankeerde en dus afrade om te kopen.

Dit is wat ik begrijp?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 22:54

Ik ga zo echt het verhaal typen. Er kwam weer andere informatie binnen.

Paard gaat terug en wordt daar ingeslapen. Mijn vriendin krijgt alle gemaakte kosten terug maar dat moet via de aansprakelijkheidsverzekering van de fokkers. Aankoopbedrag en vervoerskosten krijgen ze direct terug en de rest gaat via de verzekering.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 22:56

bigone schreef:
Dancie schreef:

Weet je, ik denk dat je hem zelf hebt gekocht, je spreekt jezelf regelmatig tegen, eerst had hij nog ik weet niet hoeveel merries gedekt, nu weer staat hij daar net op stal!! Ik ontstip want het is niet meer te volgen en de hengst is het enigste lijdende onderwerp hier.

Best grappig maar nee ik had deze man nooit meegenomen.

Dit is wat hun zeggen.

Net uit het wild en zijn eigen kudde van 20 merrie's hij staat onderdehand al 3 maanden bij ons op stal.