Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:10

Ik zou het dus ook op mail zetten, mocht het tot een zaak komen, dan heb je schriftelijk bewijs van wanneer je de handelaar op de hoogte gebracht hebt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:15

Ik zou de route van Babootje volgen. Of de handelaar te goeder of te kwader trouw is doet er niet zo toe en ja, een gesprek is vriendelijker dan een brief, maar een gesprek heeft als nadeel dat je straks discussie krijgt over wat er wel-of-niet is afgesproken. Dus zou ik altijd kiezen voor een brief.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:20

Mee eens met Cowboy55 - het maakt niet uit of de handelaar hier van wist of niet.
Wist hij het wel, dan heeft ie dit risico van terugbrengen al ingecalculeerd.
Wist hij het niet, dan heeft hij als ondernemer zijn eigen huiswerk niet goed gedaan, hij weet dat hij alleen goede waar als goed kan verkopen zonder risico's op verhaal.

Ik zou zelf wel even bellen wellicht, maar zonder meer direct daar achteraan een schriftelijk voorstel met de strekking van het verhaal van Babootje. En dat kan ook prima zonder belletje vooraf.
Nu even zakelijk zijn. Het gaat niet om zijn gevoelens.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:21

Ik hoopte dat het anders af zou lopen, wat een nare situatie TS! Sterkte. Ik ben erg benieuwd naar de reactie v/d handelaar.

Willemina_L

Re: Paard blijkt na aankoop niet goed te zijn, verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:28

Ach wat naar! Alle goede tips en adviezen zijn al gegeven. Ik wens je veel sterkte met wat je nu gaat beslissen en wat er gaat gebeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:39

Geloof me, er is niet 1 handelaar die niet zal proberen om onder terugkoop uit te komen. Of hij de kluit nu belazert of niet. J
Als je direct duidelijk bent en de formele weg bewandelt dan weet je snel waar je aan toe bent. En hij ook. Of je moet naar de rechter, of alles is snel en naar tevredenheid afgehandeld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:47

Ik zou de handelaar ermee confronteren in een persoonlijk gesprek, dit opnemen en daarna je verhaal op schrift persoonlijk overhandigen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:50

Boras schreef:
Ik zou de handelaar ermee confronteren in een persoonlijk gesprek, dit opnemen en daarna je verhaal op schrift persoonlijk overhandigen.

Welnee niet aan beginnen. TS heeft geen bewijs meer nodig. Het doet er echt niet toe wat de handelaar nog zegt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:51

Boras schreef:

Waarom confronteren en opnemen voordat je een brief schrijft? Gaat er dan in die brief iets anders staan dan wat je van tevoren toch al wilde aangeven? Tijdverspilling die alleen maar 'mist' oplevert imho.......

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:12

Het is gewoon een zakelijke transactie die niet goed gegaan is.
Wat maken een hoop mensen er toch een wazig verhaal van, omdat het nu om een paard gaat?

Als het een niet deugdelijke koelkast was, deden diezelfde bokkers dan ook zo moeilijk?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:13

Wat een vreemde mentaliteit en houding tov de handelaar.
Persoonlijk is mijn mening dat mensen zowieso goed moeten nadenken over wat ze prijs/kwaliteit kunnen krijgen. De handelaren kiezen zelf hun segment uit.

Mbt dit verhaal. Er was een klinische keuring bij (tegenwoordig vaak digitaal afgeprint), dus vele zaken kan je controleren? Wanneer, door wie, chipnummer, doel etc.
Verder kan het maar zo dat de handelaar zelf dat paard gekocht heeft met dat keuringsrapport en zo quasi onmiddellijk aan TS heeft kunnen doorverkopen. Dat weten we niet.

TS heeft nu een paard waar dit gebrek naar boven is gekomen. Mij lijkt het logisch dat je dan eerst een normaal gesprek aangaat met de verkoper ( of deze nu professioneel of particulier is doet er eigenlijk niet toe), eerder dan onmiddellijk een officiele ingebrekestelling op te stellen. Bij een professionele handelaar zal je al snel tot een oplossing kunnen komen ( eerder dan bij een particulier).

Dus gewoon de handelaar bellen of langsgaan en de zaak aankaarten. 9/10 gaat die niet moeilijk doen en een andere optie of meerdere opties kunnen geven. Communiceren is de enige weg naar een oplossing ( een advocaat of rechtzaak doet hetzelfde, enkel kost je dat wat meer)
Dus gewoon zakelijk en rationeel de zaak bekijken en daarover communiceren. Succes!
Laatst bijgewerkt door bulck op 26-09-16 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:13

Boras schreef:

Precies. Bel de man leg het voor en vertel hem dat hij het verhaal morgen bij de post of in de mail kan ontvangen. Misschien is het een zak van een kerel. Maar misschien ook niet en lost hij het netjes met je op.
Zelf heb ik jaren geleden ook eens een paardje gehad de toch niet helemaal goed was. En dat is ook aan de keukentafel keurig opgelost.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:14

Ik heb soortgelijk iets aan de hand gehad. Alleen bij particulier. Paardje bleek hoefkanker te hebben. Ik heb mijn rechtsbijstand wel direct op de hoogte gesteld dat ze wisten dat het liep. Uiteindelijk heb ik hen niet nodig gehad.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:16

spatter schreef:
Als het een niet deugdelijke koelkast was, deden diezelfde bokkers dan ook zo moeilijk?

De koelkast liet ik op kosten verkoper repareren of bracht ik terug, het paard zou ik houden en hooguit proberen wat geld terug te krijgen (noem het repareren op kosten van de verkoper). Paard is niet hetzelfde als een koelkast, ongeacht wat de wet daarover zegt.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:26

Babootje schreef:
Geloof me, er is niet 1 handelaar die niet zal proberen om onder terugkoop uit te komen. Of hij de kluit nu belazert of niet. J
Als je direct duidelijk bent en de formele weg bewandelt dan weet je snel waar je aan toe bent. En hij ook. Of je moet naar de rechter, of alles is snel en naar tevredenheid afgehandeld.

Mijn ervaring zegt anders, heb vaak gezien dat paard binnen een paar uur nog opgehaald werd en geld terug ging incl extra kosten. Of je moet een hele slechte getroffen hebben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:40

Ik zou in elk geval NIET direct vijandig gaan doen, zoals sommige hier opperen. Daarmee is direct de toon gezet en krijg je denk ik minder voor elkaar, dan dat je er eerst op een normale manier met elkaar over praat. Boos doen kan altijd nog. Misschien heeft die man helemaal geen kwade bedoelingen en komen jullie er prima uit samen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:43

antje_vip schreef:
Ik zou in elk geval NIET direct vijandig gaan doen, zoals sommige hier opperen. Daarmee is direct de toon gezet en krijg je denk ik minder voor elkaar, dan dat je er eerst op een normale manier met elkaar over praat. Boos doen kan altijd nog. Misschien heeft die man helemaal geen kwade bedoelingen en komen jullie er prima uit samen?

Daarom dus gewoon eerst even bellen en het gesprek aangaan. Brieven sturen kan altijd nog.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:44

Met honing vang je nu eenmaal meer vliegen dan met azijn ;)

(maar ondertussen: koppie erbij!)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:52

Wat verschrikkelijk rot ts.. Gaat je paard terug?

Heel veel sterkte!
Ik hoop dat je tot een goede oplossing komt met de verkoper

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:19

Handelaar is geen synoniem voor crimineel hoor, ja ze zitten erbij maar er zijn er ook zat die wel eerlijk zijn en waar wel mee te praten is.
Zo typisch om gelijk maar van het slechte van de mens uit te gaan.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:53

Wat een naar verhaal dit, ik heb erg met ts te doen, denk je je droompaard gevonden te hebben en dan dit.... Ts, weet je al wat je gaat doen, gaat het paard terug of ga je proberen wat geld terug te krijgen?

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:11

Ben je er al zo aan gehecht, dat je het paard tóch houdt?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:17

wat sneu voor je, en voor het paard :( je kunt het paard houden. en proberen finacieel wat terug te krijgen.dat is maar net wat je wilt. en wat de handelaar je tegemoet wil komen. ik had het met mijn tinker.was ook niet goed. hij wou het paard ruilen. wou ik niet. we hadden afgesproken dat hij me finacieel tegemoet zou komen. helaas nooit een cent gezien.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:45

Wauw babootje ik weet niet wat voor ervaring jij hebt gehad maar om nou alle handelaren over 1 kam te scheren...

Soms krijg je als handelaar paarden binnen waarvan je alles weet en soms weet je niks. Als je in de recreatieve sector (2000-7000)verkoopt en het paard bij jou gewoon goed loopt ga je niet allerlei onderzoeken en keuringen doen. Zijn zat kopers die namelijk een paard niet laten keuren. Laten we wel wezen, een klinische keuring is vaak een moment opname (hiermee zeg ik niet dat ik een dier niet zou laten keuren)
Vaak zullen deze handelaren dus ook hun verlies nemen en het paard terug nemen en aankoop bedrag terug betalen

En ja dan zitten er ook handelaren tussen die zo'n paard dan keer op keer opnieuw zullen aanbieden in de hoop dat iemand er niet achter komt. Maar de meeste zijn bovenal nog steeds paarden mensen die realitisch zijn en een andere oplossing zoeken voor zo'n paard.

TS, gewoon de handelaar bellen en het probleem voorleggen. Niets boos, niet gaat dreigen. Gewoon overleggen. Brieven, mailen en instanties inschakelen kan altijd nog.
Wie weet word het simpeler opgelost dan jij denkt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:15

Toch, alles wat je telefonisch of mondeling afspreekt, absoluut wel even op papier of per mail bevestigen.
Is verstandig.