Aluminium trailer voor en nadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 22:46

Gloa schreef:
Alu is echt niet zaligmakend en kan wel degelijk rotten. Een slecht onderhouden alu trailer rot net zo snel weg als een goede houten trailer die altijd buiten staat. Urine in combi met contactcorrosie zijn de grootste boosdoeners. Zo kan je alu niet zomaar vast zetten met verzinkte of rvs bouten. Die metalen reageren met elkaar waardoor die punten zwakker worden. Tel daar externe factoren zoals urine en regen bij op en het gaat allemaal wat sneller dan de meeste mensen denken.

Aluminium kent net zoals ijzer/staal een proces als oxidatie/roest waardoor het heel langzaam weg vreet. Alu trailers zijn zo duur, omdat deze gecoat worden en als het echt goed gedaan wordt ook nog geisoleerd gemonteerd tegen contactcorrosie.

Maar ook en alu trailer heeft dus onderhoud en zorg nodig!

Toch denk ik dat het mee valt, al die vee handelaren rijden al jaren alu trailers, die lui spoelen tig keren per week de trailer uit. die trailers staan altijd nat.
Houten trailers halen de 10 jaar niet alu met gemak.
Dat zegt toch wel wat.

Onze cheval liberty 2 paards alu trailers koste rond de 6500 dus 1,5 zal wel iets goedkoper zijn neem ik aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:33

Daar zeg je het al. Die spuiten de trailers uit. Daar blijft dus geen urine of mest in achter.

Ineke2

Re: Aluminium trailer voor en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 06:18

Wie zegt dan dat particulieren dat niet doen? Ook op stal is gewoon water aanwezig en eventueel zelfs een hogedrukspuit als dat nodig is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:07

Hier wordt de aluminium trailer na elk gebruik schoongemaakt, incl. Met water. Denk ook dat dit het beste is , en waardoor je zo lang mogelijk plezier met je trailer kan hebben.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:17

Bij een houten trailer wordt se hoge druk afgeraden. (Ivm kitranden). Hoe zit dit met aluminium?

Ik snap dat de kitranden alsnog los kunnen gaan, maar de risico's zijn kleiner lijkt mij

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:23

Gloa schreef:
Daar zeg je het al. Die spuiten de trailers uit. Daar blijft dus geen urine of mest in achter.

en de houten trailers die rotten dus kompleet weg door dat water. en ontsmettings middelen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:24

Ineke2 schreef:
Wie zegt dan dat particulieren dat niet doen? Ook op stal is gewoon water aanwezig en eventueel zelfs een hogedrukspuit als dat nodig is.

ja maar bij vee handelaren gebeurt dat meerdere keren per dag. die trailers krijgen de kans niet op te drogen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:32

Ik heb net een nieuwe ifor HB506 besteld. Ik wou absoluut geen houten bodem meer en als het kon een alu trailer.
Ik heb er geen gevonden die voldoende laadvermogen had naar mijn zin, allemaal 1200 en dan moet het ledig gewicht nog kloppen op papier.
Ifor had wel voldoende laadvermogen en een alu bodem. Intussen wordende nieuwste zo opgebouwd dat de alu bodem op de zijkant in kuipvorm doorloopt tot zo een 8 cm omhoog. Dan pas de houten wand met trapbescherming op. Tenzij ze dus echt tegen de wand poepen of plassen zou er veel minder mest en urine bij de wanden komen.

De Ifor bleek vaak zelfs goedkoper dan een alu, en heb er reservewiel ook bij. Moet je bij andere merken meestal nog als extra optie aankopen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:45

Gloa schreef:

Kun jij mij een aluminium trailer laten zien die verrot is??
Ik heb door de jaren heen al veel trailers gezien maar nog NOOIT een verrotte aluminium.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 07:56

Karreman schreef:
Gloa schreef:

Kun jij mij een aluminium trailer laten zien die verrot is??
Ik heb door de jaren heen al veel trailers gezien maar nog NOOIT een verrotte aluminium.

Dan moet je eens beter kijken naar oudere veewagens....... Kom anders eens langs; ik heb nog wel wat Land Rover delen liggen (birmabright vliegtuigaluminium) die aardig weggerot zijn.

Alu trailers zijn nog niet zo lang op de markt dat het een punt is en die prof. veekarren verdwijnen eerder van de markt dan dat ze rotten.

HET gevaar van aluminium is echter niet het rotten zelf maar het feit dat het vrijwel onzichtbaar gebeurt en er dus "opeens" gaten in vallen.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 08:04

Ik heb 12 jaar een houten trailer gehad die heeft alleen maar buiten gestaan en was wat rot aan de voorkant. Nieuw gekocht en na 12 jaar weer ingeruild voor een alu trailer van bockman. Wauw, wat een super ruil was dat. En toen ging ik mennen. De alu trailer kon ik inruilen voor een ATEC mentrailer die helemaal opnieuw was opgebouwd. Nieuwe wanden, nieuwe bodem met giet vloer in principe een nieuwe trailer. Ik ben er enorm blij mee,.... maar die alu trailer. Die mis ik toch.... Als er een alu mentrailer langs komt dan ruil ik de boel weer in :-).
De degelijkheid en het onderhoudsvriendelijke van alu trailers vind ik erg fijn. Vooral als de trailer 24/7 buiten moet staan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:01

Hoe duur zou het zijn een aluminium bodem in een trailer te laten zetten?

De zijwanden etc. Van polyester/hout geen moeite mee, maar ik wil zo graag een goede bodem. (En ik hou van de hoge druk, die zou er dan elke maand overheen gaan).

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:18

Een aluminium trailer heeft alleen maar voordelen. De kwaliteit van PPL (hout met kunststof toplaag) is de laatste jaren alleen maar minder geworden (uit milieu oogpunt mogen er namelijk geen loodtoevoegingen meer worden gebruikt voor de productie van deze panelen). Ik kom regelmatig jonge houten trailers (ca. 4 jaar oud) tegen waarbij dure reparaties noodzakelijk zijn aan de wanden.

Bovendien is het prijsverschil tussen hout en aluminium niet zo groot meer!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:37

Joltsje schreef:
Hoe duur zou het zijn een aluminium bodem in een trailer te laten zetten?

De zijwanden etc. Van polyester/hout geen moeite mee, maar ik wil zo graag een goede bodem. (En ik hou van de hoge druk, die zou er dan elke maand overheen gaan).

Dat kan je het beste aan een dealer vragen. En eventueel meerdere.

Ik heb tot dusver alleen houten trailers gehad, mede vanwege de prijs, maar hierna komt er een aluminium. Ik ben inmiddels ook helemaal klaar met de houtrot. En het prijsverschil tussen een houten en aluminium is nu ook niet zo groot meer.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:55

Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe Bockmann uno op kunnen halen.'
Bewust voor aluminium gekozen vanwege de duurzaamheid maar ook omdat ik het stiekem strak en mooi vind :o
Wel voor wat extra opties gekozen (zadelkamer, kap en spatborden in kleur, camera's, trapbescherming enz.)
Ik ben er blij mee!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:24

Ik weet van een veeboer die z'n alu trailer meerdere keren per week met hoge druk en 1 of ander ontsmettingsmiddel schoonspoot en daar zag je rond de bevestigingen echt corrosie.

Alu is zeker niet onverwoestbaar.

Van polyester vind ik het splinteren een nadeel, maar ook dat het onzichtbaar zwak kan zijn.
Er zit vaak hout tussen de poly lagen en een nauwelijks zichtbaar gaatje in het polyester kan voldoende vocht doorlaten om het hout binnen in tot een zwakke spons te maken.

Ik ben ook niet dol op gietvloeren of gelijmd rubber, ik heb losse matten op een houten bodem en die hang ik na gebruik over de stang.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 19:57

Dan moet je eens beter kijken naar oudere veewagens....... Kom anders eens langs; ik heb nog wel wat Land Rover delen liggen (birmabright vliegtuigaluminium) die aardig weggerot zijn.

Alu trailers zijn nog niet zo lang op de markt dat het een punt is en die prof. veekarren verdwijnen eerder van de markt dan dat ze rotten.

HET gevaar van aluminium is echter niet het rotten zelf maar het feit dat het vrijwel onzichtbaar gebeurt en er dus "opeens" gaten in vallen.[/quote]

De eerste goede aluminium trailers zijn al eind jaren 70 op de markt gekomen.Rond die tijd zijn ze al GEANODISEERD aluminium gaan gebruiken. Daarvoor had je nog de "oude " engelse trailers zoals rice, gooch en ifor welke uit onbehandeld aluminium bestonden en vervolgens in de verf werden gezet, net als bij Land Rover. Dit gaat idd na verloop van tijd verpulveren.
Maar met de Alu-trailers van tegenwoordig hoef je daar niet voor te vrezen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:03

Aluminium veewagens worden vaak dagelijks gereinigd met ontsmettingsmiddel, o.a. Natronloog. Zonder deze ontsmetting mogen ze de slachterij niet verlaten en een nieuwe vracht laden.
Dit is een enorme aanslag op het aluminium waardoor ze best snel rotten, dat zie ik bij een paardentrailer nog niet zo snel gebeuren dus daarmee vergelijken gaat niet op.
Wel is het zaak om mest en urine te verwijderen uit de trailer, immers de zuren daarin tasten het aluminium ook aan. Bij goed onderhoud zal een aluminium trailer niet zo snel rotten, maar onderhoudsvrij daar geloof ik niet in.

Wel een stuk duurzamer dan hout.

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 16:49

Om een lang verhaal kort te maken: een aluminium trailer gaat veel langer mee dan een houten trailer. Ik heb regelmatig aluminium trailers (inruilers) gehad van 30 jaar of ouder die nog lang niet 'op' waren. En regelmatig houten trailers van 4 jaar oud met boterzachte wanden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:04

Elegance schreef:
Om een lang verhaal kort te maken: een aluminium trailer gaat veel langer mee dan een houten trailer. Ik heb regelmatig aluminium trailers (inruilers) gehad van 30 jaar of ouder die nog lang niet 'op' waren. En regelmatig houten trailers van 4 jaar oud met boterzachte wanden...

Welk merk was dat zoal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 12:40

En daar zit hem nu net de crux Tiwi. Mensen kopen een alu trailer omdat die niet rot. Vervolgens wordt hij niet goed bijgehouden, omdat hij toch niet zou rotten en dan gaat het uiteindelijk toch fout. Ook bij alu is het belangrijk de trailer schoon te houden en kitranden regelmatig na te lopen en te herstellen.

Een goede houten trailer is net zo degelijk maar helaas worden die niet meer gemaakt...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:10

Bij ifor wordt nu gezorgd dat de houten wanden niet meer helemaal tot op de bodem gaan. Op de bodem staat nog een alu rand van pakweg 8cm hoogte en dan pas de houtpanelen. Is me toch verteld door de dealer waar ik de mijne besteld heb. Als er dan toch urine langs de rubber mat raakt zit het nog altijd in een alu "bak".

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 18:45

Gloa schreef:
En daar zit hem nu net de crux Tiwi. Mensen kopen een alu trailer omdat die niet rot. Vervolgens wordt hij niet goed bijgehouden, omdat hij toch niet zou rotten en dan gaat het uiteindelijk toch fout. Ook bij alu is het belangrijk de trailer schoon te houden en kitranden regelmatig na te lopen en te herstellen.

Een goede houten trailer is net zo degelijk maar helaas worden die niet meer gemaakt...........

Ben ik toch benieuwd hoe een verotte alu trailer er uit ziet. Fotootje ??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 19:09

Citaat:
Wij hebben een ifor Williams en willen nooit meer anders. Mega stevige trailer. Voor en achterlader en heel stabiel. Niet kapot te krijgen. Je hebt ze overigens ook in 1 paards uitvoering.

Ifor heeft wel degelijk delen hout die goed kunnen rotten en niet zichtbaar zijn.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 20:50

vencedor schreef:
Citaat:
Wij hebben een ifor Williams en willen nooit meer anders. Mega stevige trailer. Voor en achterlader en heel stabiel. Niet kapot te krijgen. Je hebt ze overigens ook in 1 paards uitvoering.

Ifor heeft wel degelijk delen hout die goed kunnen rotten en niet zichtbaar zijn.

Klopt, maar voordeel is weer dat er wel een aluminium toplaag op de wanden zit