Paard verhuizen naar België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:09

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:39

__Astrid schreef:
Heeft iemand hier een idee wat je voor zo'n bloedtest in totaal mag rekenen? Visite DA + indienen bij (officieel?) Labo + attest + evt bijbetalen bij BCP?

Misschien heb je wat aan onderstaande link.Die is wel van 2015.Bloed wordt onderzocht op anemie.
Visite verschilt van DA tot DA.Vraag het gewoon eens aan jouw DA.
https://www.medvet.be/website.nsf/Text/ ... 202015.pdf

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:49

VickyS schreef:
__Astrid schreef:
Heeft iemand hier een idee wat je voor zo'n bloedtest in totaal mag rekenen? Visite DA + indienen bij (officieel?) Labo + attest + evt bijbetalen bij BCP?

Misschien heb je wat aan onderstaande link.Die is wel van 2015.Bloed wordt onderzocht op anemie.
Visite verschilt van DA tot DA.Vraag het gewoon eens aan jouw DA.
https://www.medvet.be/website.nsf/Text/ ... 202015.pdf

Wow thanks! Dacht wel in de hierboven gemelde link te lezen dat DA een mededeling moet doen aan de bevoegde instantie en dat daar evt. ook kosten aan verbonden kunnen zijn?

Merlen

Re: Paard verhuizen naar België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:57

Ik vermoed dat het volledig van je dierenarts afhangt of hij daar kosten voor aanrekent.Ik zou me bij mijn DA niet kunnen inbeelden dat hij wat aanrekent om snel een document door te mailen.
Je moet je pas zorgen maken over verdere maatregelen (hogere kosten) indien blijkt dat je paard besmet is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 12:16

Voor België heb je geen gezondheids verklaring van de NVWA nodig.
Gewoon paard in trailer en hop rijden!

Langoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:21

Idd.... gezondheidscertificaat is niet nodig binnen de BeNeLux.....

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:24

Langoor schreef:
Idd.... gezondheidscertificaat is niet nodig binnen de BeNeLux.....

Aanvulling: wanneer het om tijdelijk verblijf gaat...

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:46

Hier nog ingewikkelder. Paard in België gekocht. Paard staat op pensionstal in België. Ik woon in Nederland en ga ook in Nederland op wedstrijd. Ga dus ook vaak (2x per week) de grens over. Paard nooit ergens in laten schrijven oid ben ik dan in overtreding?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:02

Dat mag gewoon, is steeds tijdelijk en het paard is doordat het nog in België op stal staat ook niet geëmigreerd.

Alleen moet je volgens de Belgische wetgeving je paard geloof ik wel op je naam hebben staan, maar daar weet ik het fijne niet van.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 12:11

Update van mijn kant:

Ik had in november een paard in Nederland gekocht met een Duits stamboek papier (Oldenburg).
Ze was denk ik ook in Nederland geboren, op paspoort staat echter land van geboorte "onbekend".
(Fokker is wel uit Nederland)
Ik heb een identificatie/regustratie aanvraag ingediend via HorseID incl scans van alle relevante stukken van het paspoort. Het paspoort was reeds een EU conform paspoort, met correcte schets (incl beschrijving) en een stuk waarin aangegeven staat of het paard voor menselijke consumptie geschikt is (dit was aangevinkt, ja dus).
Het papier dat ik toen toegestuurd kreeg afgeprint en door mijn eigen DA laten invullen, was eigenlijk gewoon een stempel zetten want alle andere gegevens waren al in orde, als ook schets e.d.
DA heeft het papier zelf opgestuurd en een paar weken later heb ik een mail ontvangen dat de registratie voltooid is, zonder gedoe over een gezondheidscertificaat.
(En dat terwijl de man van het BCP me had gezegd dat ik zeker een gezondheiscertificaat moest hebben en indien dit niet het geval was, ik allerlei bloedproeven moest doen enz. Blijkbaar zijn ze dus toch nog relatief laks in de toepassing ervan. ;) )

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:44

Fijn dat je dit even meldt Astrid.
Tegen mij werd ook gezegd dat een gezondheidscertificaat verplicht is.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:55

Ja dat schijnt het wel te zijn.

Heb hier de paarden laten keuren door NVWA. Keuring stelt echt niets voor. Papieren opmaken / omgaan met de PC was wat moeilijker voor die meneer haha :')

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 17:29

Coentjuh schreef:
Ja dat schijnt het wel te zijn.

Heb hier de paarden laten keuren door NVWA. Keuring stelt echt niets voor. Papieren opmaken / omgaan met de PC was wat moeilijker voor die meneer haha :')

Dat is wat mij bij aankoop ook werd verteld toen ik aandrong op een gezondheidscertificaat.
Dat de aanvraag daarvan zo ingewikkeld is, dat je er echt in thuis moet zijn, ook omdat je daar een account enz voor moet hebben en weet ik wat allemaal.
Dus de stal waar ik m'n paard van heb, lieten dat meestal doen door zo'n bedrijf die ook paarden exporteert naar China en USA enzo. :$
Man van BCP gaf aan de telefoon ook toe dat Nederland blijkbaar één van de weinige landen is waar zo'n gezondheidscertificaat belachelijk kostelijk is.
Maar voor nu zijn ze dus vrij laks in het toepassen ervan blijkbaar, want ik had volgens de regeltjes ook één nodig. Of ik moet geluk gehad hebben.