Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Re: Hoe erachter komen of paard is geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:26

Weet je ... Zo zijn boeren.
Die denken met hun portemonnee en niet met hun hart zoals wij.
Hij probeert je waarschijnlijk alleen te behoeden/beschermen omdat ie niet wil dat je vele kosten gaat maken aan een kapot paard.
Ik kan hem dat niet kwalijk nemen.
Zo denkt de oude stempel nu eenmaal.

Waarom zeg ik dat? Omdat ik zelf ook bij zon boer zit.
Heb ooit een Shetlander van hem gehad die vol in de kosten kwam en nog 3.5 jaar geleefd tot afgelopen juli.
Hij respecteerde me wel maar vond het heel erg dat ik mijn geld "vergooide" aan iets wat nooit helemaal beter zou worden.
Hij was opgelucht toen ik hem liet inslapen.
Ik neem hem dat niet kwalijk, ik weet dat hij het goed bedoeld.

Tuurlijk is het zuur voor je ... erg zuur.
Maar je komt er niet voor niets al jaren dus je zal het er ook wel goed hebben ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:20

Ik ben er net langsgereden. Hij had heel weinig staan, alleen een groepje Shetlanders en 2 paarden, dus hele dikke kans dat paard inderdaad met die andere handelaar is meegegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 14:36

LukieBradley schreef:
Weet je ... Zo zijn boeren.
Die denken met hun portemonnee en niet met hun hart zoals wij.
Hij probeert je waarschijnlijk alleen te behoeden/beschermen omdat ie niet wil dat je vele kosten gaat maken aan een kapot paard.
Ik kan hem dat niet kwalijk nemen.
Zo denkt de oude stempel nu eenmaal;)

Wil ik toch graag op inhaken, aangezien ik het er totaal niet mee eens ben, boeren verdienen hun geld met hun werk maar denken echt niet alleen maar aan hun portemonnee hoor.
Ze denken wel degelijk met hun hart maar eerlijk is eerlijk ze moeten wel de kost verdienen en het word ze ook niet echt makkelijk genaakt.
Mijn vader is een boer en het komt wel eens voor dat hij een koe naar de slager wil brengen omdat het beestje pijn heeft en niet meer beter word (dus ook inderdaad geen geld meer opbrengt) maar zodra dit beest kreupel loopt mag het al niet meer weg gebracht worden, gevolg: boer houdt het beest wat langer aan in de hoop dat het misschien toch beter word en hij het beest alsnog weg kan brengen, beest kost alleen maar geld (meer als dat ze hem in laten slapen) en mijn vader heeft een rotgevoel, maar zorgt er wel voor dat het beest geen pijn heeft door medicijnen te geven.

Maar goed redelijk off topic, ts heel veel sterkte en ik hoop oprecht voor je dat het paardje snel uit zijn lijden geholpen word.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 15:45

Ik wil niet alle boeren over een kam scheren. Ik denk dat de meeste boeren veel om hun dieren geven.
Bovendien is de eigenaar ook geen boer, hij heeft alleen wat vee voor de hobby.
Maar wil er dus geen cent aan uitgeven en het maakt hem schijnbaar ook niet uit hoe ze aan hun eind komen.

@LukieBradley: Ik kom er inderdaad al jaren. Deels omdat ik volledig vrij ben. Ik mag met de paarden doen wat ik wil. Ik wordt niet gecontroleerd en er wordt me ook niet verteld wat ik wel en niet moet doen. Daarnaast hoef ik geen cent te betalen. Allemaal voordelen.
Maar de reden dat ik nu stop; ondanks dat hij er weer een paard voor gaat terugkopen is dat de nadelen op dit moment niet opwegen tegen de voordelen. Het verdriet dat ik heb als hij er weer een wegdoet op deze manier en zonder het er met mij over te hebben. Het feit dat hun hoeven niet bekapt worden, het feit dat hij niet met ze naar de DA gaat etc... daar ben ik nu klaar mee.
Het feit dat ik me verantwoordelijk voor ze voel(de) is ook een reden geweest om te blijven.
En mocht hij de oude merrie niet aan me willen verkopen, dan kan ik haar ondanks alles toch geen gedag zeggen en zal ik blijven terugkomen.

Dus ja, er waren veel voordelen. Nu is het moment gekomen dat ze niet meer opwegen tegen de nadelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:38

Ik heb ook eens zoiets meegemaakt en ben toen weggegaan bij die boer en heb een eigen pony gekocht.Maar dat moet je dan wel allemaal willen en kunnen betalen.Achteraf gezien heb ik nu meer begrip voor die boer.En dankbaarheid dat ik er wel een hele fijne tijd heb gehad.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 16:59

Maar ts, als je alles met de paarden mag en het kost je geen geld, dans het toch kleine moeite om zelf de smid te regelen? Een beetje iets terug doen, en ik heb heb er niet overheen gelezen wat je allemaal al gedaan hebt hoor. Dit is een vervelende situatie waar ik niet jaloers op ben. En als de eigenaar er zo een is waar je nooit afspraken mee maken kan kan je idd misschien beter voor jezelf kiezen

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 17:40

Ik heb alles voor de paarden gekocht, en daar heeft zijn kleindochter ook dankbaar gebruik van gemaakt met een ander paard. Zadels, dekens, borstels, talloze halsters die ik dan vervolgens kapot terug vond omdat hij ze in het land om liet, de dierenarts, de tandarts.. De laatste 2 omdat hij het niet nodig en overdreven vond (terwijl de oude merrie ESTRH,een tandziekte heeft). Zelfs zakken voer omdat de merrie op een gegeven moment echt te mager werd.

Ik denk niet dat ik iets te klagen had omdat ik er ook alles mee mocht, maar ik denk wel dat het voor ons beide een win-win situatie was. Ik gaf de paarden beweging en aandacht, ging met hem mee naar de jaarlijkse mendagen als groom en zorgde altijd voor de paarden.

En hij betaalde het voer (lees; gras en kuil) en de hoefsmid (tenminste, dat was de bedoeling, maar uiteindelijk liet hij hem de afgelopen tijd maar 2x per jaar komen). Als je zelf voor paarden kiest, is het toch niet teveel gevraagd om de hoefsmid zo af en toe te laten komen. Ik heb er altijd voor gepast om dat óók nog te gaan betalen. Dan kon ik inderdaad beter zelf een paard gaan kopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:02

Snap ik, zulke mensen horen geen paarden te hebben....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:11

Is het zo dat je zonder paspoort het paard niet kunt laten slachten?
Ik zit in vergelijkbare situatie als TS, heb stamboek gevraagd maar die zeggen dat hij niet is overgeschreven, staat zelfs nog steeds op onze naam..

edit: even verder gelezen, TS je hebt gedaan wat in je macht lag, heel veel sterkte en ik hoop dat je de 23 jarige over kunt kopen :(:)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:07

Officieel niet VivaLaVida, maar wat ik ook wel heb gehoord (n.a.v. dit topic) is dat de paspoorten van paarden die al geslacht zijn ook wel eens gebruikt worden bij paarden die geen paspoort hebben.
Officieel kan dit natuurlijk niet, maar het chipnummer wordt lang niet altijd gecontroleerd, of dat ook het nummer is dat in het paspoort staat.

Sterkte :( Hoe meer ik erover hoor, hoe meer ik ervan walg, de handel in paarden. Ik kan me ook werkelijk niet voorstellen dat iemand die geeft om zijn dier het in de handel terecht laat komen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 01:22

Romy1234 ik bedoelde eigenlijk handelaren :j

Ts ik begrijp je wel hoor. Heel goed zelfs.
Zelf kan ik het nog niet loslaten maar tzt zal dat ook wel gebeuren.

Paard moet altijd geslacht worden met paspoort en dan maakt het niet uit op wie zijn naam het staat.
En zomaar paspoorten bij een andere houden om te slachten gaat ook echt niet meer zoals vroeger.
Tuurlijk zal het een enkele keer wellicht ergens illegaal voorkomen maar er zijn een hoop controles en die worden allemaal uitgevoerd.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 01:55

Jolliegirl schreef:
Sorry maar ik moet een beetje lachen om de antwoorden die zo rap gegeveb worden...zo makkelijk praten....

Ik heb 4 jaar lang in een paardenslachterij gewerkt. En alle paspoorten lagen gewoon boven in opslag,ongeldig verklaard.

Heb nog nooit ergens gezien dat een paard afgemeld werd bij een instantie o.i.d

De enige manier, 100% betrouwbaar, is om er zelf bij te blijven.
Of een foto te vragen, als hij geschoten is.

Een paardenliefhebber die in een paardenslagerij gewerkt heeft, heb ik nog nóóit gehoord :o

Ts, ik zou idd ook ff contact opnemen met het desbetreffende stamboek.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 11:19

Jeetje wat een ellende......

Laat je nig weten of de boer je bod voor de moeder heeft geaccepteerd?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:11

FjeLOVER schreef:
Jolliegirl schreef:
Sorry maar ik moet een beetje lachen om de antwoorden die zo rap gegeveb worden...zo makkelijk praten....

Ik heb 4 jaar lang in een paardenslachterij gewerkt. En alle paspoorten lagen gewoon boven in opslag,ongeldig verklaard.

Een paardenliefhebber die in een paardenslagerij gewerkt heeft, heb ik nog nóóit gehoord :o

Waarom is dat raar?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 12:46

Ik ben daar beland n.a.v een excursie via bokt, en toen blijven hangen.

Niets zieligs of raars aan...
Een dier wat dood moet, moet doet.
Of dat nou met een spuitje gaat of een schot. Het moet gebeuren.
Dit was geen massa slacht, maar alleen paarden die wat mankeerde.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:14

Waarom ben je daar eigenlijk gestopt jolliegirl? Mag ook per pb want ik ga wel offtopic :=

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:28

Idd jolliegirl niks raars aan, tenminste in mijn ogen niet.
Maar goed dat heeft bij mij ook de voorkeur ipv inslapen, mits vervoerbaar

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 13:31

Ik heb een paard naar de slacht gedaan.
Paspoort kwam gewoon mee terug, niet ongeldig.
Ik heb hem pas maanden later zelf afgemeld bij het stamboek.

Idem met inslapen overigens.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 17:09

De paspoorten van mijn (door de veearts!) ingeslapen paarden heb ik gewoon nog. Daar was niets mee gedaan. Idem dito bij mijn ponies die vanzelf dood in de stal lagen en door de Rendac opgehaald zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:30

jemig martine wat vervelend voor je helemaal naar dat verhaal met dat merrieveulen,dat herinder ik me nog goed :(

sterkte ermee!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:32

anjali schreef:
De paspoorten van mijn (door de veearts!) ingeslapen paarden heb ik gewoon nog. Daar was niets mee gedaan. Idem dito bij mijn ponies die vanzelf dood in de stal lagen en door de Rendac opgehaald zijn.

Ik ook, wel melding gemaakt bij het stamboek. Die gaven aan dat ik het paspoort op moest sturen (terwijl het een NHS paspoort was := ) maar dat heb ik nooit gedaan. Niks meer van gehoord.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:41

FjeLOVER schreef:
Jolliegirl schreef:

Zo raar is dat toch niet..?
Een DA is ook een dierenvriend, maar moet ook regelmatig dieren afmaken.
Een dier uit zijn lijden kunnen verlossen is imo een heel 'dankbaar' beroep, ook al is het soms moeilijk.
Bovendien.. het zijn dieren van anderen hè? Jij als slachthuis medewerker hebt er geen emotionele band mee.. :n
Waarmee ik niet wil zeggen dat het je niks doet..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:43

Ook al ben je wel een dierenliefhebber, ik vind een dier naar de slager brengen als hij pijn heeft helemaal niet erg!
ik sta er ook liever bij als ze het schot krijgen dan nu zo in de onzekerheid moeten zitten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:10

Ik vind slager toch niet echt het voorbeeld van een diervriendelijk beroep hoor.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:13

Ik denk dat dit een discussie is diender misplaatst is