Voor welke prijs hebt u onlangs uw jonge B pony gekocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 07:47

Die palomino heb ik gezien, prachtig beestje, alleen is die te klein :(

Als de pony jong is het liefste eentje die met 4 is ingereden, volgens mij wordt 9 van de 10 ingereden door iemand die eigenlijk veel te groot en te zwaar is, dit om de eenvoudige reden dat er weinig kinderen zijn die de durf en kwaliteiten bezitten om een jonge pony in te rijden en dus stapt er iemand op die eigenlijk te groot en te zwaar is, als een pony dan nog maar 3 is vindt ik dit wel enorm op de rug aankomen.
Met 4 zijn ze dan toch net even wat sterker.

Als het een net beleerde pony wordt moet het wel eentje zijn die de basis een beetje onder de knie heeft en dan bedoel ik snapt wat voorwaarts en halthouden is, netjes aandraaft en weet wat galopperen is en goed stuurbaar is.
Voordeel van een jonge pony vind ik dat die alles leuk vinden en onbevangen zijn net als kinderen.
Maar nogmaals, voor ik half bokt weer op mijn nek krijg, ik koop alleen iets als het goed voelt en ik het idee heb dat mijn dochter ermee uit de voeten kan de komen jaren.
Pony moet op de eerste plaats lief en geduldig zijn, mooi zijn is een leuke bijkomstigheid, maar daar staar ik me niet op blind.

Mijn 1e pony was maar heel gewoon en niet bijzonder mooi toen ik hem kreeg, de pony van mijn vriendin wel, dat was een New Forest met papieren en 2 keer zo duur.
Mijn pony was lief en rustig, haar pony druk en een dribbel, ik kwam altijd met prijzen thuis, zij niet.
Ik was ziels gelukkig met mijn (lelijke) pony :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:54

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 12:29

Ze is 1.36 lang en weegt 27 kg.
Ze wil zelf liever geen hele grote pony dan voelt ze zich niet op haar gemak.
1.34 is eigenlijk wel het maximale, maar voorkeur gaat uit naar een grote B.
Ze weet dat de nieuwe pony ook een keer te klein wordt en dat we niet alles kunnen houden en deze dan weer naar een ander ruitertje zal gaan.
Mijn dochter is vrij nuchter, komt misschien ook omdat we een melkveebedrijf hebben en leven en dood dicht bij elkaar liggen, ook kalfjes, pinken en koeien gaan soms weer weg.
Het is ook aan de ouders vind ik om een kind te begeleiden wanneer de tijd daar is dat er eentje weggaat als er een grotere moet komen.

keona

Re: Voor welke prijs hebt u onlangs uw jonge B pony gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:39

Ik zou met die lengte kijken voor c pony

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:45

kijk anders eens op de bixie site.

(overigens hier in de regio oost brabant/limburg heel veel bixie wedstrijden met een behoorlijke aantal combinatie's) en zie echt heel veel leuke lieve brave pony's voorbij komen.

Overigens gaat dat kleine grut vaak allemaal via via..die komen niet eens op de sporthorses te staan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 13:53

Je hebt gelijk Studiemiep. Een tip is om eens bij wedstrijden langs te gaan. Toen mijn dochter nog bij de pony's startte is er ook wel eens een bod op onze pony gedaan. Die komen dus ook niet op mp.

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 14:02

De prijs licht soms ook aan de ouders van de pony. Heb mijn paard zelf goedkoop gekocht, terwijl die eigenlijk veel meer waard was en veel meer kan dan dat hun vertelde. Dus de prijs zegt niet altijd alles.
Heel veel succes met je zoektocht. Hoop dat je snel wat leuks vind. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:38

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 07:48

Dees schreef:
Is het wellicht niet verstandiger om het te zoeken in een pony die al eens M heeft gelopen, liefst ook met springen?
Je dochter is op een gevoelige leeftijd - met een miskoop zal zij snel haar plezier in ponyrijden verliezen. Ik denk dat jonge pony's (B klaar vind ik onervaren) niet geschikt zijn voor kleine/jonge kinderen. Ik denk echt dat je veel meer aandacht aan 'bevestigen van vertrouwen bij de amazone' moet besteden en het vooral niet in onervaren pony's moet zoeken. Liever een oude routinier. Al betaal je daar waarschijnlijk wel iets meer voor.
Overigens, die echte fijne leerpony's, die verkoop je over 2-3 jaar (mits gezond) makkelijk weer voor hetzelfde geld.

Regelrecht uit mijn hart gegrepen. Op een bixie wedtrijd zie je vaak niet of een pony ook braaf is met het los rijden met de kinderen. Aan de hand braaf is heel wat anders.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:52

Nu denk ik dat het ook meetelt of je voor je kind echt een wedstrijd cariere wilt,zelf moet ik er niet aan denken om elke week naar de meest verschillende uithoeken te moeten met een kind,pony ,trailer en alle bij behoren. Dus ik zou persoonlijk dan gewoon een midden maats pony kopen waar mijn kind zich goed bij voelt.En waar ze veel plezier mee kan beleven en als ze samen nog wat kunnen groeien dan is dat mooi meegenomen! Je hebt meer aan een pony die aardig kan bewegen en betrouwbaar is en die supper mooie met al die winst punten en het niet te hanteren driftje mag dan blijven staan voor de liefhebber.
Een mooie auto is ook niet altijd funktioneel, het hangt sterk van je doelen en ambities af wat het beste is.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:04

Bixi is ook los ligt aan nivo
Rizette schreef:
Dees schreef:
Is het wellicht niet verstandiger om het te zoeken in een pony die al eens M heeft gelopen, liefst ook met springen?
Je dochter is op een gevoelige leeftijd - met een miskoop zal zij snel haar plezier in ponyrijden verliezen. Ik denk dat jonge pony's (B klaar vind ik onervaren) niet geschikt zijn voor kleine/jonge kinderen. Ik denk echt dat je veel meer aandacht aan 'bevestigen van vertrouwen bij de amazone' moet besteden en het vooral niet in onervaren pony's moet zoeken. Liever een oude routinier. Al betaal je daar waarschijnlijk wel iets meer voor.
Overigens, die echte fijne leerpony's, die verkoop je over 2-3 jaar (mits gezond) makkelijk weer voor hetzelfde geld.

Regelrecht uit mijn hart gegrepen. Op een bixie wedtrijd zie je vaak niet of een pony ook braaf is met het los rijden met de kinderen. Aan de hand braaf is heel wat anders.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:27

Ja dat klopt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 18:25

Staat nu 5jr ruin b pony op loopt enkel en dubbelspan.dus heeft wel wat gezien.zadelmak nog niet gereden 800,00

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:17

Keona, zou jij daar zelf je 8 jarige dochter op laten rijden?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:33

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 12:27

Babootje: heb je de vraagprijs gezien :oo

Nee een 5 jarige ruin waar alleen ooit eens iemand opgezeten heeft is geen optie.

dblijham: ja heb ik contact meegehad mbt tot een 8 jarige Welsh die ze te koop heeft, leuk beestje, maar enorm druk en onrustig met het hoofd.

Ga morgen naar een kruising Welsh kijken, grote B, niet super luxe, maar schijnt heel braaf te zijn, misschien daarna ook nog naar een C die daar niet heel ver vandaan staat.

Zo al zoekend kom je van alles tegen en krijg ik een steeds beter beeld van wat wel en wat niet geschikt is.
Een jonge pony is een gok, want die kan nog weleens jolig zijn, maar een oudere pony kan net zo goed zijn nukken hebben (die ze je er niet bij vertellen :( ).

Was laatst met mijn dochter op een bixie wedstrijd, daar reed een meisje van een jaar of 8-9 op een prachtige palomino D pony, werkelijk een plaatje van een pony, daarnaast liep de pony prachtig, mooi soepel en van zich zelf ging hij aan de teugel lopen, je kon zien dat de pony op niveau gereden was.
Meisje reed zelf ook heel netjes en vriendelijk.

Maar toen ze startte bleek de pony niet bij de kant waar ook een sloot langs liep te willen, zodra hij de C was gepasseerd kwam het hoofd omhoog en ging hij naar binnen, eenmaal weer bij A liep hij weer aan de teugel en deed alles keurig, maar ze is eigenlijk niet voorbij de A-C lijn geweest.

En dan heb je een dure pony gekocht, al ietsjes ouder, hoog geklasseerd, helemaal volgens het boekje zoals veel het graag zien, maar dan nog kan het moeilijk zijn/worden.

Hoofdzaak is dat de pony vriendelijk, braaf en rustig is in de omgang anders kan een kind van 8 er geen kant mee uit.
Vind niet dat een jonge pony per definitie hier niet aan kan voldoen omdat hij jong is, er zijn genoeg jonge pony's die dit zijn, daarnaast zijn er genoeg oude pony's die nog steeds zo gek als een deur zijn zo nu en dan :)
Mooi is een pré, want laten we eerlijk zijn daar kijken we allemaal graag naar :) maar het moet niet zwaarder wegen dan het andere, dan ben je verkeerd bezig.

Ben benieuwd hoe het morgen zal gaan, heb mijn dochter altijd de bodyprotector aan als ze op een vreemde pony stapt, en ik laat haar er ook nooit op voor ze is voorgereden door een ander.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 14:59

Heel goed voorzichtigheid en veiligheid voorop anders is de lol er zo vanaf.

Iedere pony zal op vreemd terrein wel anders reageren, als het maar voor kind x te hanteren blijft.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 19:05

keona schreef:
Staat nu 5jr ruin b pony op loopt enkel en dubbelspan.dus heeft wel wat gezien.zadelmak nog niet gereden 800,00

Ja dat zou ik inderdaad rasr he.xou hem gaan brkijken kijken hoe karakter is en als dat beviel zou ik hem zelf wat rijden en dan kan zij hem rijden.ik koop altijd jonge pony.s stom van me he ;)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 20:40

Helaas rij ik zelf al een paar jaar niet meer, heb veel last van mijn knieën dus er zelf opstappen is denk ik niet een goede zet.
Kan uiteraard wel longeren met dubbele longe, vrij laten springen, wandelen langs de weg etc.

Morgen eerst maar weer eens kijken of 1 van deze beide iets is :)

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:45

Ik heb 3 jaar geleden een B pony gekocht helemaal groen uit de wei. Twee jaar later was ze M2 met mijn dochter met WP. Ze is voor €4500 verkocht naar Finland. Mijn dochter had nog niet veel ervaring. Karakter van de pony was goed. Met begeleiding, als je er zelf verstand van hebt gaat het goed. Ze heeft nu een 4 jarige d pony. Half jaar mee aan het rijden en heeft de punten voor de L alweer.

Naat3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:46

Gekocht voor € 800,00 O:)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:49

Mijn moeder heeft een dunskin hengstje van 1.20 gekocht 4 jaar en onder het zadel. Beetje stom gelopen want hij komt uit Ierland en is totaal als wat anders aan ons verkocht door een nogal beruchte handelaar :P Maar wij hebben in totaal 1300 betaald. Ik lees toch dit topic maar eens door, wellicht weet ik dat wat m'n moeder voor haar pony kan vragen :o Ze wilt er uiteraard geen verlies mee maken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:54

Ik heb meerdere kinderpony s verkocht (allemaal 2000-2500€). Mensen spreek ik nog geregeld en die zijn superblij met hun op em top kinderpony ' s. Overigens is er jaren tijd gestopt om die pony s te beleren, goede karakters te fokken of op te zoeken,... overigens worden ze vaak via via verkocht, hoef eigenlijk nooit wat op internet te koop staan. Nu weer twee jonge toppertjes klaar staan voor het hele beleerproces.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 20:56

Je bent goed bezig TS. Ben wel heel benieuwd, met wat voor pony je thuis komt.

Heb voor mijn kind van 4 een welsh van 5 ( 3 jaar toen ik hem kocht ) . Was op zoek naar n oudere pony, maar die waren of meteen weg, of kenden allerlei truken...of waren niet betuigd ( ik wilde er mee kunnen mennen). Dus de gok genomen en n jonkie genomen. Uiterlijk is totaal onbelangrijk, maar deze is knap en kan goed lopen. Mocht het niet lukken, kon ik m altijd nog verkopen.
Maar: meisje dat m rijdt is 10 en redelijk handig. Hij is braaf, maar snel. Ziet alles, maar is niet onder de indruk. Voor wat onze dochter er mee doet, is de missie op dit moment geslaagd. Is super in de omgang, ze kan er op stappen en draven. Dit aan de hand. Ook n stukje het bos in.
Het is niet de pony, waar ze haar eerste galopjes aan de longe mee gaat doen, daarvoor is hij te snel.
Maar ik denk, dat dit wel n fijne pony wordt

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 21:22

Eerst vanmiddag de 4 jarige B pony, erg lief en mak in de omgang, had helaas last van de kiezen.
Kon niet worden voorgereden, dus na even aan de longe mijn dochter erop, stappen dat ging prima, toen ze aandraafde werd de pony sterk en erg voorwaarts en wilde niet stoppen.
Dochter voelde zich niet fijn op de pony, daarnaast was de pony erg fors gebouwd en was de verhouding erg zoek.

Tweede pony, 3 jarige C, prachtige pony om te zien, zeer lief en luxe gebouwd.
Rustige pony, maar kon merken dat ze nog niet veel gewend was.
Even aan de longe, goede bewegingen en rustig, had graag gezien dat de pony werd voorgereden, maar de eigenaar (oudere man) reed haar zelf en had daar niet echt trek in had ik het idee.
Mijn dochter erop en op en neer gestapt, maar dat ze er echt op reed wilde hij ook niet.
Bij het bekijken van het paspoort kwam ik erachter dat ze pas in augustus 3 werd :(
Tenminste als e.e.a. klopt, want er was helemaal niets van de pony bekend qua afstamming dus voor het zelfde is het een gok bij het aanvragen van het paspoort.

Heb mijn zoekopdracht bijgesteld naar 6-12 jaar, geloof toch niet dat een net beleerde pony een goede keus zal zijn, nu we er meerdere gezien en geprobeerd hebben denk ik dat ik mijn dochter gelukkiger maar met een pony waar ze bij wijze van spreken gelijk mee naar de club kan.

Daarnaast moet het toch een wat slanker type pony zijn anders lijkt het nergens naar.

Wordt vervolgd :)