Gratis je paard stallen en laten beleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:51

Zijn vaak paarden van seizoensbedrijven die in de winter naar particulieren gaan om te overwinteren daar er dan vaak geen klanten zijn die bos/strandritten willen maken.

In de winter gaan die paarden "in de kost" zoals dat heet en in de zomer mogen ze met dikke duitsers door de duinen struinen

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:51

Nou het spijt me lusitana wist dat niet... heb alleen de post van ts gelezen verder niet met opzet gedaan en heb m al verwijderd ;)

In oudere advertenties gaat het om een rijpaard dus hij zal wel beleerd zijn
Ook oudere advertenties hebben verschillende fotos met hetzelfde paard dus ergens zal er wel iets van waarheid in zitten dat ze bv dat paard bezitten

Gentlegiant

Re: Gratis je paard stallen en laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:52

Er is ergens een manege die ook de constructie heeft zomers kampen en winters verleasen en daar bleken ook wat haken en ogen aan te zitten
is onlangs nog een topic over geweest

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:52

danzzz schreef:
Zijn vaak paarden van seizoensbedrijven die in de winter naar particulieren gaan om te overwinteren daar er dan vaak geen klanten zijn die bos/strandritten willen maken.

In de winter gaan die paarden "in de kost" zoals dat heet en in de zomer mogen ze met dikke duitsers door de duinen struinen

Deze niet... want die is niet te berijden.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:53

_Natasja_ schreef:
Jaren geleden is dit zelfde verhaal (zelfde woonplaats) aan ons aangeboden geweest als gereden paard dat bruikbaar zou zijn voor de manege lessen.
Geen gebruik van gemaakt omdat wij ons niet prettig voelen bij dat soort constructies.

Ik dacht er toen niets bijzonders van.
Maar nu...

Heel vreemd.

Ja geloof dat ze dat hier ook zeiden maar ik geef geen lessen op manege paarden enkel aan mensen met eigen paarden
Het blijft vreemd idd bedoel je kent genoeg mensen net als ik om eventueel paarden te kunnen ''lenen'' voor n tijdje

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:54

Brainless schreef:
danzzz schreef:

Volgends oudere advertenties zou het gaan om een rijpaard dus lijkt me dat die dan wel beleerd is

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:56

Brainless schreef:
danzzz schreef:

*zijn vaak*
kan best zijn dat deze nog niet zadelmak is, of zich niet zadelmak laat maken, maar de kans dat die van zo een seizoensbedrijf is, is vrij groot. Daarentegen is dat geen must en kan het ook gewoon een particulier zijn die op deze manier denkt goedkoop af te zijn.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:57

Gentlegiant schreef:
_Natasja_ schreef:
Jaren geleden is dit zelfde verhaal (zelfde woonplaats) aan ons aangeboden geweest als gereden paard dat bruikbaar zou zijn voor de manege lessen.
Geen gebruik van gemaakt omdat wij ons niet prettig voelen bij dat soort constructies.

Ik dacht er toen niets bijzonders van.
Maar nu...

Heel vreemd.

Ja geloof dat ze dat hier ook zeiden maar ik geef geen lessen op manege paarden enkel aan mensen met eigen paarden
Het blijft vreemd idd bedoel je kent genoeg mensen net als ik om eventueel paarden te kunnen ''lenen'' voor n tijdje

Ik zet gewoon m'n eigen sportpaarden in de lessen in. :')
Of we kopen er een bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:58

Maar door wie en wat voor persoon is dat paard beleerd in het verleden. Vast geen kundig persoon want die doet niet aan zulke constructie.
Dus een penny griet waar de ouders het misschien een kans vonden om zo voor een half jaar te kijken of penny toe is aan een eigen paard?

Dan is het niet vreemd als hij op zulke plekken komt dat hij nu niet meer te rijden is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:59

danzzz schreef:

ja dat zie je hier wel meer dat dan de ponys uitbesteed worden.Maar het heeft 2 kanten...je weet waar je aan begint als je hem ophaalt!
Onze buren thuis vroeger hadden zo iedere winter een slagharen pony voor de kinderen....eerlijk is eerlijk we hebben er wel veel plezier van gehad( al zaten er ook weleens nukkige tussen) en met 4 eigen kinderen was dat dier altijd wel bezig! en getemd als hij vertrok ;)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:00

Ik vermoed dat het wel eens een echte eigenaar kan zijn met dit verhaal.
Maar dat het braaf gereden paard in de voorgaande jaren zo is verpest dat het nu opnieuw beleerd zal moeten worden.

Ergens heel sneu voor zowel dat gezin als het paard.

Brainless

GG:
De oudste advertentie wordt aangegeven dat het een rijpaard is.
Die daarna dat hij niet geschikt is voor beginners.
De laatste dat hij nog beleerd moet worden...

In mijn mail gaf hij aan dat je er op los kan zitten, en dat er iemand aan de hand er mee wandelt.
Maar dat hij geen zadel/bit kent en niet los kan lopen.

danzzz

Op zich vind ik die constructies niet zo vreemd. Het is inderdaad een tijdelijk eigen paard, kan men mooi kijken of het is wat men ervan verwachtte.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:02

Of dit paard niet te berijden is hangt in het midden, ik heb het idee dat er met beleren meer scholen wordt bedoeld en dat er echt wel eerder al mensen op gereden hebben.

Verder kun je het natuurlijk wel proberen. Of gewoon laten.

Ik heb op het moment vijf paarden bij me en ik rijdt al een hele tijd op niet 1 ervan. Toch geniet ik van hun gezelschap.
Ik zou ook geen seconde twijfelen om een paard een paar maanden te houden, desnoods elk jaar.
Dat doe je dan voor dat paard, niet voor zijn eigenaar.
Maar goed doen voor paarden is blijkbaar erg moeilijk voor sommigen als ze er niet aan verdienen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:02

_Natasja_ schreef:
Gentlegiant schreef:

Ik zet gewoon m'n eigen sportpaarden in de lessen in. :')
Of we kopen er een bij.

Ja kan toch ook prima heb hier ook n meisje wat op die witte van me rijd als je ziet hoe snel ze vooruit gaan met n paard wat het allemaal al kent

Maar dit is off-topic haha

Bereden niet bereden alleen met begeleiding vind het maar raar
Maar kan me best voorstellen als dat beest elke winter ergens anders staat bij mensen met weinig kennis en die m wel ff denken te beleren dat hij niet braaf is

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:03

Brainless schreef:
GG:
De oudste advertentie wordt aangegeven dat het een rijpaard is.
Die daarna dat hij niet geschikt is voor beginners.
De laatste dat hij nog beleerd moet worden...

In mijn mail gaf hij aan dat je er op los kan zitten, en dat er iemand aan de hand er mee wandelt.

hij kan ook gewoon een foto gebruiken voor verschillende paarden. Ik kan me wel voorstellen dat je niet van elk paard een unieke advertentie maakt met de echte foto's als je een stuk of twintig hebt te plaatsen op die manier.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:03

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand hier in trapt.

Je gaat toch niet het paard van een ander beleren, voor de kosten opdraaien en als paardlief dan alles kent wordt hij weer opgehaald. Nee bedankt. Het concept van paarden laten overwinteren (rijpaarden of knuffelpaarden) snap ik wel, dat is dan vaak met de dierenartskosten voor de eigenaar en dan vind ik het best een leuk idee. Op die manier kun je kijken of je het leuk vind om een eigen paar te hebben zonder dat je meteen alle aanschafkosten hebt.

Ik werd ooit eens gemaild dat ik een jaarling wel het een en ander mocht leren. Ze vroeg wel een bijdrage.
Ik ben niet gek :+ Het was nog op een advertentie waarin ik een baantje op een stal, of gratis meehelpen in ruil van les zocht ook..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:04

Moderatoropmerking:
Veel berichten gewijzigd en twee berichten verwijderd. Het is niet toegestaan om de plaatst te noemen waar de advertentie staat. Tevens is het niet de bedoeling te gedetailleerd op de advertentie in te gaan. Geprobeerd heb ik om in de berichten de boodschap/ mening zoveel mogelijk in de waarde te laten met verwijdering van herkenbare details. Graag meehelpen om dit topic volgens de regels verder te laten verlopen. Graag temmen mocht ik nog een bericht of detail gemist hebben. Alvast bedankt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:09

Brainless schreef:

Bij hen. Misschien is het bij een peroson die er een beetje meer verstand van heeft wel anders.
Een paard spiegelt immers perfect het kunnen van de mensen die er mee om gaan/er op rijden...

Ik heb wat dat betreft best een rijtje "onberijdbare paarden" gewoon zonder problemen bereden.

Er zijn paarden die prima misbruik weten te maken van leken en beginners en zo onder werk uitkomen.

Ze zeggen op z´n minst dat hij niet geschikt is voor beginners, dus ze hebben dat zelf misschien ook wel door.
Ik denk dat ze hopen dat het paard wat makkelijker wordt.

Ik heb hier in Portugal een paard in training gehad dat de eigenaren niet meer aan konden en ik kreeg letterlijk de vraag of ik het niet "even kon africhten" met de toon alsof het om een hond ging die je even wat commandos aan kunt leren.
Uiteraard had ik geen moeite met rijden en vangen (paard kwam naar mij toe), maar zij konden het zonder worteltje niet eens pakken en niet vooruit krijgen als ze erop zaten.....

060606

Re: Gratis je paard stallen en laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:15

Ik zie het "probleem" niet. Leuk toch voor mensen die tijdelijk een paard willen hebben maar het geld niet hebben er eentje te kopen. Of je er nou eentje gaat leasen of het op deze manier kunt regelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:15

Lusitana schreef:
Maar goed doen voor paarden is blijkbaar erg moeilijk voor sommigen als ze er niet aan verdienen.

Het is denk ik niet 'niets verdienen' maar wel dat het niet jouw paard is wat jou wel geld, tijd en werk kost in de zwaarste en duurste periode van het jaar, omdat iemand anders niet verantwoordelijk genoeg is voor zijn eigen dier. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt zoiets van een ander te vragen, gewoon onbeschoft.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:19

060606 schreef:
Ik zie het "probleem" niet. Leuk toch voor mensen die tijdelijk een paard willen hebben maar het geld niet hebben er eentje te kopen. Of je er nou eentje gaat leasen of het op deze manier kunt regelen.

Als het een "fatsoenlijk" te rijden paard zou zijn is het inderdaad een win-win situatie voor eigenaar en winter gebruiker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:23

Qimm schreef:
Het is denk ik niet 'niets verdienen' maar wel dat het niet jouw paard is wat jou wel geld, tijd en werk kost in de zwaarste en duurste periode van het jaar, omdat iemand anders niet verantwoordelijk genoeg is voor zijn eigen dier. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt zoiets van een ander te vragen, gewoon onbeschoft.

Dat jij het niet zou vragen, is geen reden om het af te keuren.
Hoe duur en zwaar iets is, is relatief.
Als zo´n beest in een kudde bij huis op een hoog en droog stuk land staat, maakt dat beetje hooi dat dit dier mee-eet nou echt niet uit in het jaaroverzicht.
Als je dit paard particulier gaat stallen voor een paar honderd euro in de maand bij een stal waar je dagelijks in het donker op de fiets heen moet, is het een ander verhaal....

_Natasja_ schreef:
Als het een "fatsoenlijk" te rijden paard zou zijn is het inderdaad een win-win situatie voor eigenaar en winter gebruiker.

Als eerder aangegeven, hoe fatsoenlijk een paard te rijden is, ligt ook aan de ruiter, misschien wel bijna geheel, als je lichamelijke kwalen niet meerekent.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:51

@Lusitana: Dat is wel heel krap door de bocht hoor, een goed verknald paard (waar je een beetje vanuit kan gaan als het eerst wel bereden is en daarna niet meer) is niet opeens voorbeeldig wanneer je er een handige ruiter op zet. Kan het wel weer worden, maar dat kost veel moeite en tijd. En als je pech hebt ook nog risico voor degene die aan het corrigeren gaat, als hij vuile trucjes heeft geleerd.
Daarnaast, de meeste handige ruiters hebben paarden genoeg waar ze (betaald) mee bezig zijn. Die gaan zich niet zomaar met zo'n liefdadigheids geval bezig houden.
Kijk een karakterpaard kan zich uiteraard heel raar gedragen bij de onjuiste persoon en dan totaal omslaan bij de andere. Maar dat zijn niet de type paarden die je neemt als knuffelpaard voor je gehandicapte kind.

Duur en zwaar is relatief, maar ik kan me hier in NL niet iemand voorstellen die in de winter voor de lol een kostganger erbij neemt. Je bent toch bijna altijd beperkt tot het houden in paddocks, die zijn kleiner dan een wei (dus een paard extra telt zwaarder mee). Als je gewoon werkt kom je bijna standaard thuis in het donker, dus plezier heb je er ook niet echt van. Daarbij, als je al een kudde hebt staan, waarom zo'n dier erbij nemen?

Misschien is het voordelig als je er eentje aan huis hebt staan, doordat maatje overleden/verkocht is en je er tijdelijk een ander paardje bij wilt tot je een blijvende vervanger hebt gevonden. Aan de andere kant kan je dan net zo makkelijk 'de shetlander van de buurman' lenen, die elk moment ook weer terug kan.

Dus nee, ik zie niet in waarom je hiermee akkoord zou gaan. Is puur misbruik maken van mensen die (te) goed zijn voor deze wereld. Voor het beestje lijkt het me ook niet ideaal, steeds dat gesleep.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:22

De constructie van de advertentie vind ik normaal. Het is een vraag, ze geven een reden. Je kan je bedenkingen hebben, nee zeggen....maar waarom moet de eigenaar van het paard door het slijk gehaald worden? Waarom gaat men van boosaardige gedachten uit? De persoon plaatst een advertentie en screent de mensen die erop af komen. Tja, aan die mensen, die alleen maar in geld denken, heeft hij niet veel. Toch denk ik dat er ook mensen zijn die zelf (nog) geen paard willen kopen, wél ruimte en kennis hebben en het aan durven dit paard een tijd te stallen. Het risico is bij de eigenaar. Die moet voldoende kennis van mensen hebben dat men lief en goed met het paard omgaat.
Ik begrijp uit de vele reacties dat sommige Bokkers dit alleen zouden doen als ze er geld voor krijgen, of als het een eigen paard is? Niet iedereen is erop uit om de ander een loer te draaien!
Ik zie het als uit de brand helpen van de eigenaar, omdat zijn weiland in de winter niet geschikt is.
@ mooney Er zijn zat mensen die bereid zijn een ander te helpen. Jammer dat je er van uit gaat dat andere ruiters zich niet met zo"liefdadigheidsgeval"zouden bezig houden. Jouw goed recht om "nee"te zeggen. Maar de advertentievraag is geen misbruik maken van mensen die te goed zijn voor deze wereld.
Jouw antwoord is erg onaardig naar de eigenaar van het paard toe, die geen mogelijkheid heeft zijn advertentie toe te lichten.