Moet ik mijn verkochte pony terug kopen van de koper?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:05

Margee schreef:
Wat wil je dan, dat zij hem weer gaan verkopen en je er totaal niets meer over te zeggen hebt?
Hij zou net zo goed naar Stegemand kunnen gaan.....
Je had veel reakties, gaf je al aan, dan probeerde ik het liever weer zelf.

:= Wat een overtrokken reactie zeg.. Alsof die nieuwe eigenaren er geen goeie nieuwe plek voor zouden kunnen vinden? Als je bij voorbaat hebt afgesproken dat er geen proeftijd is en definitief, dan kan niemand jou toch verplichten hem terug te kopen omdat zíj niet goed hebben gekeken/proefgereden bij aankoop?

Heb zelf mn pony verkocht vorig jaar en dat was emotioneel gezien nogal zwaar, als die mensen haar door hadden willen verkopen had ik daar echt niet wéér bij betrokken willen worden.. :n Heb dat ook aangegeven van tevoren, verkocht is gewoon verkocht.
TS; hoe lastig ook, ik zou voet bij stuk houden. Óf ze kijken het even aan, òf verkopen hem. Zo'n brave pony vindt heus wel een passend plekje.

Vayo

Re: Moet ik mijn verkochte pony terug kopen van de koper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 14:22

Tja zij hebben hem uit kunnen proberen bij jou en jij hebt nog geadviseerd om hem ook in de bak te rijden, wat zij hebben afgeslagen. Ik vind dat de fout van de koper. Als ik een pony koop wil ik de eigenaar erop zien rijden in de bak, zelf erop rijden in de bak en ik wil er even mee buiten rijden.
Zij hebben hier zelf in verzuimd. Ze hadden de tijd ervoor moeten nemen om goed te kijken of hij bij hen past. Ook snap ik dat je een pony niet op proef mee wilt geven.

Ik snap niet waarom zij het beestje niet even wat rust geven en laten wennen en het dan nog eens proberen.
Hebben zij hem laten keuren? Want ook dat zou ik als koper doen.
Ik vind dat jij als verkoper vol in je recht staat. Ook zijn zij akkoord gegaan met het bedrag. Een pony voldoet wel of niet aan je eisen, dat gaat niet veranderen door 1000,00 van de prijs af te halen ;) Ik zou dus ook niet tegemoet komen door iets van de prijs af te halen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:06

_l_amanda_l_ schreef:
Margee schreef:
Wat wil je dan, dat zij hem weer gaan verkopen en je er totaal niets meer over te zeggen hebt?
Hij zou net zo goed naar Stegemand kunnen gaan.....
Je had veel reakties, gaf je al aan, dan probeerde ik het liever weer zelf.

:= Wat een overtrokken reactie zeg.. Alsof die nieuwe eigenaren er geen goeie nieuwe plek voor zouden kunnen vinden? Als je bij voorbaat hebt afgesproken dat er geen proeftijd is en definitief, dan kan niemand jou toch verplichten hem terug te kopen omdat zíj niet goed hebben gekeken/proefgereden bij aankoop?

Heb zelf mn pony verkocht vorig jaar en dat was emotioneel gezien nogal zwaar, als die mensen haar door hadden willen verkopen had ik daar echt niet wéér bij betrokken willen worden.. :n Heb dat ook aangegeven van tevoren, verkocht is gewoon verkocht.
TS; hoe lastig ook, ik zou voet bij stuk houden. Óf ze kijken het even aan, òf verkopen hem. Zo'n brave pony vindt heus wel een passend plekje.

Vast wel..... maar dat dacht ze eerder ook al.....

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 18:59

Babootje schreef:
Hoe bedoel je ontopic blijven TS? Mag er niet gezegd worden dat extreme scheefheid ook gevolg zou kunnen zijn van een gebrek? Misschien doet de koper er toch goed aan het beestje te laten keuren. Mocht er iets mis mee zijn, tja dan moet ie wel terug natuurlijk.

Keuren ná aankoop en dan terug sturen? Dat zou wel erg makkelijk zijn.
Dat keuren meestal gebeurt vóór de aankoop heeft namelijk een reden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 00:58

Wolkje schreef:
Babootje schreef:
Hoe bedoel je ontopic blijven TS? Mag er niet gezegd worden dat extreme scheefheid ook gevolg zou kunnen zijn van een gebrek? Misschien doet de koper er toch goed aan het beestje te laten keuren. Mocht er iets mis mee zijn, tja dan moet ie wel terug natuurlijk.

Keuren ná aankoop en dan terug sturen? Dat zou wel erg makkelijk zijn.
Dat keuren meestal gebeurt vóór de aankoop heeft namelijk een reden.

Toch kan dat.
En wordt dat wel vaker gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:53

Idd. Als de pony nu wordt gekeurd (een week na aanschaf) en er blijkt sprake van een verborgen gebrek, dan is het (grote kans) aantoonbaar dat het gebrek er al zat voor aankoop. Of je dat nu doet voor of na aankoop doet niet zoveel ter zake. Een verborgen gebrek is een gebrek dat voor 1 of beide partijen verborgen was op het moment van de (ver)koop. Het is alleen moeilijker je geld nog terug te krijgen na aankoop, als de oude eigenaar niet meewerkt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 07:58

Er bestaat ook nog zoiets als nalatigheid van de koper. Als de koper de mogelijkheid had om het paard voor de aankoop te laten keuren, en het niet heeft gedaan, kan je volgens mij toch stellen dat hij zijn plicht als koper niet heeft voldaan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:01

Maar daar is her toch geen sprake van? Er is geen gebrek. Traag zijn is geen gebrek en ze hebben zelf niet in de piste willen rijden of laten keuren.
Hij is wat traag maar voor de rest bomproof als ik het zo hoor.

Verkocht is verkocht, ts heeft nog aangeboden om in de piste te rijden, dat hebben ze afgeslagen. Dan is het hun probleem nu, niet die van ts.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 11-04-16 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

annemieke73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:02

Ymor schreef:
Hij is 1 week weg. Als je hem terug neemt is het net alsof hij op vakantie is geweest. Niks wennen of een trauma. Ik neem aan dat het gewoon weer hetzelfde is als altijd. Hier gaan er ook wel eens paarden een week weg. En daarna kunnen ze gewoon weer de kudde in. Niks aan de hand.

Ja zo dacht ik er ook over.
Als je een week op ponykamp gaat kan je ook je pony gewoon weer mee terug nemen naam z'n eigen stal.
En ik denk niet dat hij na een week al zo verprutst is komt vast goed.

Neemt niet weg dat je niets verplicht bent.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:04

Je weet niet wat ze met de pony hebben aangevangen in die week, trauma is rap gemaakt.
Als je zelf op kamp ga, ben je er zelf bij en weet je wat er gebeurd is in die week.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:17

Je hoeft de pony nergens voor terug te nemen. Misschien kan je ze nog een keer komen 'helpen' met het rijden van de pony, aangezien jij hem beter kent. Als deze mensen nog 'redelijk' zijn tenminste.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:26

Kaaaren schreef:
Je hoeft de pony nergens voor terug te nemen. Misschien kan je ze nog een keer komen 'helpen' met het rijden van de pony, aangezien jij hem beter kent. Als deze mensen nog 'redelijk' zijn tenminste.

Lijikt me een goed idee om eens voor te stellen aan de mensen :)! zoals je zei, ieder heeft een manier van rijden, en wie beter dan jij om hun even te gaan uitleggen hoe jij het deed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:44

chanel1985 schreef:
Maar daar is her toch geen sprake van? Er is geen gebrek. Traag zijn is geen gebrek en ze hebben zelf niet in de piste willen rijden of laten keuren.
Hij is wat traag maar voor de rest bomproof als ik het zo hoor.

Verkocht is verkocht, ts heeft nog aangeboden om in de piste te rijden, dat hebben ze afgeslagen. Dan is het hun probleem nu, niet die van ts.

traag en bomproof gaat vaak samen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:48

Ik heb het filmpje niet gezien.
Ik weet dus niet of het over een B pony gaat of over de haflinger waar ook volwassenen op passen.
Mocht het geen scheefheid zijn die voortvloeit uit iets medisch. En een volwassen persoon kan er op rijden omdat te corrigeren.
Ben je zo'n bomproof paard toch weer heel snel kwijt?
Voor echt makke paarden is naar mijn idee zoveel vraag.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:49

Nee, je hoeft hem niet terug te nemen.

Als je het paard toch terug neemt omdat je zelf liever een nieuw huis voor hem zoekt zou ik dat wel tegen een aangepaste (lagere) prijs doen omdat jij ook weer onkosten moet maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:50

ts, weet je al wat je gaat doen ? :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 15:58

Ik heb ze een vriendelijke en aanmoedigend mailtje gestuurd met wat tips en het aanbod dat ik altijd wil komen om eens te helpen of hem zelfs eens te rijden, daar ben ik echt niet te beroerd voor! Verder heb vriendelijk (en duidelijk) laten weten dat ik hem niet terug wil nemen.

Dat mailtje heb ik zaterdag avond verstuurd en ik heb nog geen reactie terug gehad... dus ik ben zelf ook heel benieuwd.

Of de scheefheid voor vloeit uit iets medisch, ik denk van niet maar zekerweten kan ik zonder rontgen ook niet zeggen natuurlijk. De kopers hebben er voor gekozen om hem niet te laten keuren. Hier is hij regelmatig gecheckt door de acupuncturist en die heeft eigenlijk nooit noemenswaardige blokkades gevonden. Daarnaast heb ik hier nooit wat raars gemerkt met rijden, longeren en mennen. Hij ging wel eens wat scheef lopen, maar door hem naar voren te rijden en stelling te vragen was dat zo gecorrigeerd, nooit een issue geweest hier. Hij liep hier overigens 6 dagen per week.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:08

Ben benieuwd hoe het afloopt. Hopelijk accepteren ze je hulp.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:38

Ik ben benieuwd TS!

Nadia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 16:54

zo veel meningen en adviezen.
Vind dat je goed gereageerd hebt! Dapper ook om nog hulp aan te bieden (ze lijken me nogal wat onredelijk)
Je staat trouwens volledig in je recht om hem niet terug te nemen.
Er staat in de wet omschreven dat je als koper verplicht bent onderzoek te doen voor je iets koop.
Dus bv geen keuring doen van tevoren is hun keus. Als ze het naderhand doen en er blijkt iets mis, dat is dat hun probleem, want zij hebben verzaakt grondig onderzoek te doen.
Dus als verkoper heb je alles juist gedaan :)

Ben ook benieuwd wat ze zeggen en of ze nog iets zeggen ^^

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:23

Waarom werd hij eigenlijk regelmatig gecheckt door een acupuncturist? Wat apart.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:27

Wat is daar zo vreemd aan?

Tig bokkers hier die hun paard om de zoveel maanden laten controlen door dierenarts, osteopaat, tandarts,....Niet omdat er iets aan is, maar ter controle.

Vind je post wat neigen naar stoken, om twijfel te zaaien of pony wel correct is.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:29

Het lijkt mij dat je het netjes hebt op proberen te lossen op deze manier.
@Babootje: Wat is daar raar aan? een paard wordt toch ook met regelmaat nagekeken door een tandarts en een fysio of osteopaat? waarom dan niet door een acupuncturist?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:29

Babootje, vind je dat apart? Doe ik met mijn paarden ook. Dan wel osteo. Die komt jaarlijks 1 of meerdere keren langs net zoals tandarts. Dit niet om problemen op te lossen maar om er voor te zorgen dat mijn paarden gezond blijven...

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 09:37

De kopers zijn nalatig geweest, jij bent niets verplicht naar hun toe. Ik vind het netjes dat je ze nog aanbied om te helpen.

Babootje, zo vreemd is dat toch niet dat je je paard laat controleren door de osteo etc. Mijn inmiddels al 3 jaar overleden paard liet ik 1 keer per jaar ook helemaal door lichten door oa dierenarts, tandarts etc.