Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:39

Als je dan al weet dat het al een spoedje kliniek is wel ja.
Anders kost het nog eens extra tijd.

Mungbean

Re: Trailer noodzaak bij aanschaf paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:50

Hoe vaak komt het praktisch gezien voor dat jij stomtoevallig net naast je paard staat exact op het moment dat hij die once in a life time koliek krijgt waar iedere minuut telt.
In de praktijk werken mensen gewoon het grootste deel van de dag, kunnen ze niet zo maar weg en zijn ook niet binnen 5 minuten op stal. Dan moet je nog net zelf op dat moment de trekauto tot je beschikking hebben (niet dat net je partner daarmee aan het werk is).

Snachts slapen de meeste mensen ook niet naast hun paard.
Als je echt nergens anders een trailer vor hebt behalve voor bovenstaande unieke situatie, dan lijkt me dat behoorlijk overdreven.

Als je de paarden niet aan huis hebt dan kun je beter een stal zoeken waar de staleigenaar je belt op je werk dat hij alvast onderweg is naar de kliniek met jouw paard ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:52

Wat de een overdreven vind vind een ander niet overdreven ;)

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:49

Als wij een trailer lenen staat er ook altijd wel wat tegenover trouwens, ook al wordt dat niet eens gevraagd. Als blijk van dank.
Rare mensen die bij schade aan een goede trailer niet willen betalen ook trouwens.
1 pers die altijd onze trailer leende heeft zelfs een keer het hele electra laten vervangen als dank dat ze hem altijd gratis mocht lenen.
Wij waren ook niet zo blij dat de trailer niet altijd goed weggezet werd, met als gevolg vastgeroeste remmen. Maar voor ons niet de reden om nooit meer wat uit te lenen, al helemaal als er spoed zou zijn.
Maar goed dat moet ieder voor zich weten. Vaak is het vanuit een staleigenaar ook een soort van bijkomstige service, waar klanten toch extra door gebonden worden. Niet pure goodwill dus.
Maar omdat we hem 1 x in de x jaar gebruikten nog en hij dan met vaste remmen stond, had het niet echt zin om hem aan te houden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:53

piezze schreef:
Geloof mij dat als de nood aan de man is het lenen van een trailer hartstikke lastig is. Je beste vrienden laten je nog vallen want een paard met koliek slaat een trailer gerust aan gort van de pijn . Mijn motto in deze wereld is dat je jezelf waar mogelijk moet kunnen redden en niet afhankelijk zijn van de grillen van een ander.

Dit dus!!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:05

Varekaj schreef:
Ik vind een trailer of transport wel een noodzaak. Mijn merrie had een dubbele darmtorsie en moest met spoed naar de kliniek. Omdat ikzelf geen trailer had op dat moment en die van de stalbaas uitgeleend was zijn we zeer veel kostbare tijd verloren die haar uiteindelijk fataal is geworden. Niet overal zit een paardentaxi of trailerverhuur in de buurt.

Dit kan een keer gebeuren, maar hoe groot is die kans. Ik heb al 40 jaar meerdere paarden (en een trailer) maar heb er nog nooit met spoed mee weg gemoeten.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:09

Wij hebben geen trailer en een paard met spoed naar de kliniek moeten brengen. Wij kennen wat mensen met trailer en hebben iemand gewoon wakker gebeld. Uiteindelijk kon de trailer niet mee dus de manege gebeld en gelijk de vrachtwagen opgehaald. Dat allemaal om 2 uur 's nachts. Het kan, en het is een goedkopere oplossing dan een trailer die je alleen gebruikt voor spoedgevallen want 9 van de 10 x gebeurd zoiets niet *klopt af*. Wil je wedstrijden doen, heb je een sulky oid of ben je vaak weg met je paard is het zeker handig, maar nogmaals wel een dure aankoop en of je dat naast een paard wilt is maar de vraag.

* paard in kwestie had koliek en moest direct naar Utrecht, ze dachten aan een gedraaide darm namelijk. Paard is uiteindelijk geholpen daar en mocht na 5 dagen pas weer naar huis. Het is dus echt mogelijk, ook als je paard de once in a lifetime koliek krijgt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:17

Mijn paard gaat niet eens een trailer in dus voor mij geen noodzaak. Die zal ook nooit met wat voor reden dan ook naar een kliniek gebracht worden.
Waar ik eerder op stal stond kon je een trailer van de staleigenaar meekrijgen bij nood of reden ze met de vrachtwagen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:21

Ik heb ook geen trailer, sta op een grote stal met zeker vijf trailers van stalgenoten die er absoluut geen probleem van zouden maken om hem uit te lenen. Ben wel eens op weekend gegaan met m'n paard en toen heeft een stalgenoot ons zelfs weg gebracht met haar trailer!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:25

Eens met het merendeel hier, zorgen dat je weet waar je terecht kan/een backup hebt vind ik belangrijker dan een trailer hebben staan. Het enige paard in bijna 20 jaar dat wij naar de kliniek hebben gebracht, had op dat moment een veulen aan de voet. Merrie met koliek samen met veulen op de trailer (die er dus wel stond in dit geval), ik dacht het niet. Waarop we dus alsnog iemand uit bed hebben gebeld die met de vrachtwagen is gekomen. Zorgen dat je mensen kent in je omgeving, weet wie er wat heeft, en zelf ook eens voor iemand klaarstaan als het nodig is lijkt mij effectiever als het erop aankomt. Je kan toch nooit alle risico's uitsluiten en dan is een goed netwerk vaak een betere oplossing dan alles zelf willen doen.
Laatst bijgewerkt door 0000 op 21-02-16 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:36

Daarnaast ga ik met een doodziek of zwaar gesedeerd paard NIET alleen een groot stuk de snelweg op. Dan neem ik toch echt ook een sterke kerel mee voor het geval het paard halvege ondersteboven ligt.
En in zo'n geval kun je dan ook maar beter die sterke ifor of fautras hebben met een flink zware auto.
Bij een zwalkend paard was ik met mijn eerste oude trailertje echt niet de weg op gegaan met een auto die het precies mag trekken.

Bruintje, jij hebt ze aan huis toch? Dat vind ik dan ook weer heel anders. Dan gebruik je je trailer vast ook wel vaker dan 1x in de 40 jaar?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:42

Ik heb ze inderdaad aan huis.
En hij wordt het meest gebruikt voor vlas halen.
Al hoeft hij daar niet voor te zijn. Er is namelijk ook nog een gewone aanhanger.

Maar een trailer was er al voordat de paarden aan huis stonden.

Ik ben misschien te mutserig daar in.
Ik wil gewoon zoveel mogelijk ondervangen en om daarna niet te hoeven zeggen: Had ik maar...
Maar dat heb ik op alles bij ons op dieren gebied.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:44

Ik vind het geen noodzaak wij hebben al 19 jaar paarden
En m'n moeder als 40 jaar en 3 generaties d'r voor ook altijd paarden gehad
Wij hebben onze trailer vorigjaar verkocht omdat hij eigenlijk maar wat stond te staan sinds we niet meer op wedstrijd gaan

Heb ik wel een trailer nodig bel ik een bekende die doet niets anders dan paarden vervoeren ook spoed en kliniek vervoer
Hij is ook aangesloten bij een kliniek
Ik hoef m maar te bellen of dat nu overdag is of Snachts hij komt

Maar hoevaak moet je in je leven met je paard na de kliniek??? Dit heb ik nu 4x meegemaakt in al die jaren en om daar nu een trailer voor aan te houden/aanschaffen vind ik echt onnodig

Misschien heeft "jullie" kliniek ook zo iemand die aangesloten is bij de kliniek en die ook spoed vervoer doet?
Kost wel wat maar dan heb je ook wat
Iemand die in geval van leven en dood t paard zelf vervoerd is d'r emotioneel bij betrokken en in mijn ogen meestal niet echt veilig de weg op gaat

Terwijl iemand die professional is in (spoed)vervoer en hier verder niet bij betrokken is een stuk rustiger achter het stuur zal zitten dan jezelf of familie die ook al zijn ze niet echt betrokken bij het paard vaak toch reageren op jou emoties

Hier staan ze overigens ook aan huis en mis de trailer eigenlijk niet
Binnenbak is op loop afstand en kan her en der altijd n degelijke trailer lenen maar dat is tot nu toe 1x gebeurt om n paard op te halen en dat was de trailer van n Lesklant van me
Verder ben ik niet zo happerig op lenen/uitlenen d'r hoeft maar iets te gebeuren en ik zou me dan onwijs schuldig voelen....

Z'n taxi is duur maar n trailer(+auto) aanschaffen is veel duurder in aanschaf maar ook in onderhoud :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:47

Als je het geld ervoor hebt dan moet je het zeker niet laten.
Ik ben ook heel blij met mijn trailer :j

Het bij mij 1x gebeurd dat mijn paard met spoed om 5 uur smorgens met koliek naar de kliniek moest. Echter stond dat paard op dat moment op 700 km van mijn huis :+
Ik ben keurig uit mijn bed gebeld om te vertellen dat ze al onderweg waren. Paard heeft het niet gered overigens, was ook niet opereerbaar.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:48

Dat hangt ervan af met wat je met je paard wil doen en waar je gestald staat,
rijd je liefst in de bak thuis dan zal je die niet zo vaak nodig hebben, maar zoals ik ga heel graag overal op buitenrit en trektocht, dan is het wel fijn om eigen vervoer te hebben

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:50

Wat is het geld er voor hebben?

Dat is vaak maar net wat je belangrijk vind.
Ik weet voor dat geld ook wel leuke andere bestedingen. :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:55

Ik heb een trailer gehad en auto gehad wat het mocht trekken. Ja ik was blij dat ik de vrijheid had van een eigen trailer. Heb er ook vaak hooi en stro mee gehaald wat dan echter ook wel geregeld erin bleef liggen. Ik ging namelijk niet met mijn eigen pony op stap met de trailer. In al die jaren zijn de keren die hij op de trailer heeft gestaan op 2 handen te tellen.

Trailer heb ik verkocht, kosten voor onderhoud wogen niet op tegen wat ik ermee deed. Heb ik er spijt van? Nee, ik laat het hooi en stro nu brengen is iets duurder maar wordt geholpen met het stapelen en dat is het me ook wel waard. Hoef niet meer bang te zijn dat er iets aan de trailer is omdat die zo lang stil heeft gestaan of dat de vloer rot is. Nee momenteel mis ik hem niet.

Als ik nu na denk heb ik drie mensen die ik kan bellen die wel een trailer hebben mocht het perse nodig zijn. Mocht er iets stuk gaan dan zou ik dat zeker laten vervangen ik zou me dood schamen als ik iets terugbreng en het is stuk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:57

Ik ben ook aan een kliniek verbonden voor vervoer, ze hebben ook zelf iemand met een trailer. Ik heb meestal de gewone op afspraak klanten tot nu toe.
Ik heb er inderdaad geen emoties bij en kan rustig blijven met laden en rijden. Al meerdere keren hele fijne reacties gehad dat ik zo koel bleef tijdens transport. Kwestie van vaak doen denk ik. Dat zegt niks over het al dan niet hebben van gevoel want soms grijpt het mij ook aan maar krijg ik de reactie achteraf pas als ik weer veilig thuis ben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:03

cissy schreef:
Ik ben ook aan een kliniek verbonden voor vervoer, ze hebben ook zelf iemand met een trailer. Ik heb meestal de gewone op afspraak klanten tot nu toe.
Ik heb er inderdaad geen emoties bij en kan rustig blijven met laden en rijden. Al meerdere keren hele fijne reacties gehad dat ik zo koel bleef tijdens transport. Kwestie van vaak doen denk ik. Dat zegt niks over het al dan niet hebben van gevoel want soms grijpt het mij ook aan maar krijg ik de reactie achteraf pas als ik weer veilig thuis ben.

Tuurlijk heb je gevoel d'r bij maar dat heeft n begrafenis ondernemer ook maar dat is een "ander" gevoel wat je hebt als je direct betrokken bent met familie of de eigenaar
Het is je werk dus je gaat d'r gewoon anders mee om

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:06

Klopt helemaal. Maar ben daarnaast ook gewoon stalgenoot en paardenmeisje :)
Ik werk gewoon op kantoor maar de taxi is extra en geboren uit de vraag naar vervoer en mijn trailertrainingen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:34

Ja maar dat is toch anders dan je eigen paard vervoeren na de kliniek in geval van spoed

Hier ook veel ervaring met trailer rijden maar of ik in staat ben veilig de weg op te gaan in geval van leven en dood
Vrees van niet toevallig met kerst meegemaakt en weet zeker dat als ik zelf gereden had dit net wel net niet goed afgelopen was
Maar ik ben dan wel een emotioneel persoon

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:35

bruintje123 schreef:
Wat is het geld er voor hebben?

Dat is vaak maar net wat je belangrijk vind.
Ik weet voor dat geld ook wel leuke andere bestedingen. :D

Ik weet dat geld ook wel anders te besteden, maar ik ga geen mensen van hun werk bellen of voor een andere rottige keus zetten.

Maar als je een maandsalaris van iemand gaat lenen, dan kun je daar gewoon niet zo makkelijk over doen zoals sommigen hier doen. :n
En verhalen te over van mensen die met de schade bleven zitten, echt waar. Jarenlange vriendschap maar 1000 euro schade doet mensen poef verdwijnen.

In mijn geval ben ik vanaf huis binnen 5 minuten bij paard waar ook de trailer staat en vanaf mijn werk in 10 tot 15 minuten, dan ben ik er dus tegelijk met de da die moet constateren dat je door moet naar de kliniek. Dus ja dan heeft het zeker zin om zelf die trailer te hebben.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:52

Ik verbaas me geregeld over mensen die met hun paard ergens heen moeten, en dan eindeloos bij iedereen lopen te leuren of iemand ze wil rijden. En dan niet een keer, maar keer op keer.
Ik heb een paard, een BE rijbewijs, een goede auto en een goede, veilige trailer. Ga ik daar iedere week mee op pad? Nee, bepaald niet. Maar ik wil onafhankelijk zijn, weg kunnen wanneer dat moet (spoed naar kliniek bijv) en vind het vervelend daar steeds iemand voor lastig te moeten vallen. Mijn trailer leen ik overigens niet uit. Ik rijd een enkele keer iemand anders zijn paard ermee, maar daarover worden dan wel tevoren afspraken gemaakt en ik rijd dan altijd zelf. Uitlenen levert vroeg of laat gezeur op. En daar zit niemand op te wachten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:29

Ik heb niet eens het geld voor een zwaardere auto en trailer, kom ik in de schulden. Al die extra kosten aan wegenbelasting en vaak ook minder zuinige auto dan wat wij nu hebben, blijft er amper wat over per maand om van te leven als de spaarrekening op 0 staat :=

Al hoef ik dan ook niet naar de kliniek. Want zonder geld geen behandeling natuurlijk.

Auto en trailer huren is goedkoper voor mij dan

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:34

Dat hebben andere ook dat ze daardoor minder leef ruimte hebben.

Daarom verbaasd mij dus ook dat gemak van lenen.
Ook een ander heeft dat niet voor niets staan.

En hier werkend in de zorg en vrachtwagen chauffeur geen dikke lonen. :)
Dus dat is het ook niet.