Babootje schreef:xLes schreef:Tsja zijn paarden in een goedkope prijsklasse he... Als je naar het Z wilt rijden pak je wel een beter paard. Daar hadden beide paarden lang niet de mogelijkheden voor. Als mijn huidige ooit een L proef loopt ben ik al heel content.
Een duur sportpaard zou ik ook rx gekeurd willen hebben... Maar eentje van 2000€ waarvan ik op voorhand al weet dat hij zelfs gezond de capaciteit niet heeft om hoog te komen, nee daar begin ik niet aan. En de koper van mijn vorig paard mocht van mij dat paard van kop tot staart op de foto gezet hebben, maar op zijn kosten. Ik ga niet voor 500€ of meer aan foto's laten maken terwijl ik het paard voor max 2000€ wegkrijg (wandelpaard met 0,0 capaciteiten voor eender welke sport - heb zowat elke sporttak geprobeerd met haar)
In principe zou ieder paard - mits gezond - Z moeten kunnen lopen. Z is de basis he? Meer niet.
Als ik het over sportpaarden heb, heb ik het over paarden die meer kwaliteit hebben dan het Z.
Maar dat terzijde.
Ook van je recreatiepaard hoop je dat ie gezond blijft. En niet dat hij met 8 jaar HKO heeft, of vuile spat of iets anders waar je ze voor naar de slager kunt brengen. Iets dat je had kunnen zien als je foto's had laten maken.
Voor mij dus ongeacht de prijs gaat hij op de foto; kosten verkoper bij afkeuren. En idd betaal ik dan liever iets meer. Als een paard een bemerking heeft op een foto wil dat ook helemaal nog niet zeggen dat ik hem niet zou kopen.
Ik heb ooit een pony gehad - ook niet op foto laten keuren. Ging met een jaar of 8 kreupel op artrose aan het straalbeen. Geen HKO maar aan de zijkant. Hij liep altijd zonder ijzers, had prachtige voeten. Had ik geweten dat hij daar een risico had (omdat het straalbeentje aan de zijkant niet helemaal glad was) had ik hem op ijzers gezet met een flinke opzet en zo gehouden. Dan had namelijk de artrose daar kunnen voorkomen.
Soms is het beter te weten wat er zit en kun je met goed management problemen voorkomen.
En ja, in de lagere prijsklasse kom je nu eenmaal vaak paarden tegen die wat hebben.
Maar ik koop liever op voorhand geen problemen.
Mijn recreatiepaard (11 al trouwens) is door de vorige eigenaresse rx gekeurd geweest dus no worries. En zelfs dán kunnen ze jaren later nog HKO of spat of cushing of ... ontwikkelen. Zelfs met een volledige rx keuring ben je nooit zeker dat je nooit problemen gaat hebben met je paard.
Iedereen heeft hier een eigen visie over. Ik respecteer de jouwe maar ik doe het anders
Ga je eerder naar de 10.000 kan ik het me wel voorstellen.