keuren kosten koper??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:21

Babootje schreef:
xLes schreef:
Tsja zijn paarden in een goedkope prijsklasse he... Als je naar het Z wilt rijden pak je wel een beter paard. Daar hadden beide paarden lang niet de mogelijkheden voor. Als mijn huidige ooit een L proef loopt ben ik al heel content.
Een duur sportpaard zou ik ook rx gekeurd willen hebben... Maar eentje van 2000€ waarvan ik op voorhand al weet dat hij zelfs gezond de capaciteit niet heeft om hoog te komen, nee daar begin ik niet aan. En de koper van mijn vorig paard mocht van mij dat paard van kop tot staart op de foto gezet hebben, maar op zijn kosten. Ik ga niet voor 500€ of meer aan foto's laten maken terwijl ik het paard voor max 2000€ wegkrijg (wandelpaard met 0,0 capaciteiten voor eender welke sport - heb zowat elke sporttak geprobeerd met haar)

In principe zou ieder paard - mits gezond - Z moeten kunnen lopen. Z is de basis he? Meer niet.
Als ik het over sportpaarden heb, heb ik het over paarden die meer kwaliteit hebben dan het Z.
Maar dat terzijde.

Ook van je recreatiepaard hoop je dat ie gezond blijft. En niet dat hij met 8 jaar HKO heeft, of vuile spat of iets anders waar je ze voor naar de slager kunt brengen. Iets dat je had kunnen zien als je foto's had laten maken.
Voor mij dus ongeacht de prijs gaat hij op de foto; kosten verkoper bij afkeuren. En idd betaal ik dan liever iets meer. Als een paard een bemerking heeft op een foto wil dat ook helemaal nog niet zeggen dat ik hem niet zou kopen.
Ik heb ooit een pony gehad - ook niet op foto laten keuren. Ging met een jaar of 8 kreupel op artrose aan het straalbeen. Geen HKO maar aan de zijkant. Hij liep altijd zonder ijzers, had prachtige voeten. Had ik geweten dat hij daar een risico had (omdat het straalbeentje aan de zijkant niet helemaal glad was) had ik hem op ijzers gezet met een flinke opzet en zo gehouden. Dan had namelijk de artrose daar kunnen voorkomen.
Soms is het beter te weten wat er zit en kun je met goed management problemen voorkomen.

En ja, in de lagere prijsklasse kom je nu eenmaal vaak paarden tegen die wat hebben.
Maar ik koop liever op voorhand geen problemen.

Mijn recreatiepaard (11 al trouwens) is door de vorige eigenaresse rx gekeurd geweest dus no worries. En zelfs dán kunnen ze jaren later nog HKO of spat of cushing of ... ontwikkelen. Zelfs met een volledige rx keuring ben je nooit zeker dat je nooit problemen gaat hebben met je paard.

Iedereen heeft hier een eigen visie over. Ik respecteer de jouwe maar ik doe het anders

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 20:53

Ayasha schreef:
Hier is het simpel; Onder de 4000 euro ga ik geen keuring betalen. Wil je keuren: ga je gang maar op eigen kost. :) Ga je eerder naar de 10.000 kan ik het me wel voorstellen.
En ik doe er nog een schepje boveop: buigproeven mogen hier onder geen enkele voorwaarde gedaan worden door een voor mij onbekende DA en al evemin door bepaalde bekende DA's. Dan ge je maar door naar de volgende. :) Heb door DA's in de omgeving al te veel paarden geforceerd zien worden. Dat stond ook gewoon in mijn advertentie met de merrie. Dat buigproeven in 90% vd DA's een no go zou zijn. Ik ken maar een paar DA's die ik daar mee vertrouw nl.

Helemaal mee eens.
Buigproeven: moedwillig forceren en geen auw mogen zeggen

Ayasha
Blogger

Re: keuren kosten koper??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:34

Idd. Ik heb op een handelsstal rond gelopen voor de duurdere paarden. Daar werden ze altijd klinisch en rontgologisch gekeurd. Hoeveel er daar verkeerd gekeurd zijn die vervolgens danig geforceerd waren en even moesten rusten waarna er dus rontgologisch gekeurd werd (en met echo oid, voor de pezen) en dan bleek dat die dieren dus gewoon goed waren maar de buigproef verkeerd uitgevoerd :\
Nee danku. Daar pas ik voor.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:48

elenaMM77 schreef:
isabel_94 schreef:
Ik zou 'm wel altijd röntgenologisch laten keuren, maakt me niet uit of het paard 2000 of 5000 kost. Als je die 500 extra niet over hebt voor een gezond paard moet je m.i. niet beginnen aan een paard.

dat vind ik een hele rare opmerking..

als mijn paard wat mankeert en ik kan het voor 1000-1500 euro oplossen, dan gebeurt dit.
Als ik redelijkerwijs kan voorkomen dat ik puinzooi koop, dan zal ik dat zeker doen.
Vandaar dat ik op het moment van aankoop klinisch heb laten keuren.. Voor zover op het oog te zien, is het paard gezond, prima. Mocht er dan later een gebrek komen of zichtbaar worden dat ik had kunnen zien als ik foto's had laten trekken, prima, dat is dan mijn eigen risico.

Jij zegt nu, wie het risico wil nemen om zonder foto's aan te kopen als het het goedkopere segment betreft, moet niet beginnen aan paarden?

ik denk dat je twee dingen verward..
Het niet kunnen doen en daarom in goedkoop segment kopen plus geen foto's want dat is te duur..
v.s.
goed selecteren, een wel overwogen keuze maken op basis van wat je voor je hebt, wat je doelen zijn en op basis van wat je weet/te weten bent gekomen over dit dier.

Nee ik ga geen paard keuren van 2000 euro, mijn pony was iets over de 3000 en ook die heb ik niet op de foto gezet, zelfs de foto's niet opgevraagd van het jaar ervoor.. Beest liep prima, heeft aantoonbaar in de sport gelopen, is vriendelijk en volkomen vertrouwd, plus kwam klinische keuring glansrijk door..

Dan moet ik niet aan een paard beginnen omdat ik niet uit wil sluiten dat er mogelijk ergens iets in zijn lijf zit waar nog niets van te zien of te merken is? Mijn pony hoefde niet de verzekering in, dus ook daarvoor hoefde er geen foto's getrokken te worden..

Vind het daarom heel raar dat je op basis van de keuze wel of geen foto's maken kunt beslissen of ik wel of niet aan een pony had moeten beginnen?

Als jouw paard later iets blijkt te hebben, en je kunt gewoon voor alle dierenartskosten opdraaien, vind ik het geen probleem dat je hem niet hebt laten keuren. Maar het blijft wel je eigen risico. In jouw geval snap ik dat je hem niet hebt laten keuren hoor, maar je hebt genoeg mensen die te weinig verstand van paarden hebben en die daarnaast ook nog eens de dierenartskosten niet kunnen betalen als het dier wat krijgt. Dan vind ik het wel erg, ja.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 21:51

Bij mij geldt ook: keuring is voor de koper. Waarom zou ik daarvoor betalen, als ik geen problemen ondervind met het dier...