Probleem trailerladen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Probleem trailerladen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 16:31

En ook ik ben benieuwd! Vooral nieuwsgierig eigenlijk waarop dit topic openlijk gestart wordt.. maar de ontknoping in pb vorm komt :o

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 20:17

Punz schreef:
En ook ik ben benieuwd! Vooral nieuwsgierig eigenlijk waarop dit topic openlijk gestart wordt.. maar de ontknoping in pb vorm komt :o

Ik weet niet of ik het echt wel hier neer mag zetten of zo hahaha xd maar ik kan m hier ook wel neerzetten anders. Doe dat wel even.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 20:18

Nou- bij deze dan het 'verslag' van het trailerladen.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet typen en hoe ik het juist moet en kan verwoorden... dus ik hoop dat het duidelijk is en dat ik het goed uitleg...

Ik ga het niet echt uitgebreid uit leggen, omdat het denk ik niet echt iets is wat je zelf maar moet gaan 'proberen' als je er geen ervaring mee hebt. Mij was het namelijk in het begin nooit gelukt, en toen ik het op een gegeven moment zelf mocht doen heb ik ook de nodige fouten gemaakt en heeft John mij wel verschillende keren geconfronteerd met fouten die ik onbewust maakte, of als ik iets vergat.

Zo is een belangrijk deel van het systeem dat je je paard wakker en actief houd. Dat je ze naar voren laat denken en het hoofd dus altijd naar voren moet blijven kijken. John vertelde mij dat een paard denkt in de richting waar het hoofd heen staat. Dus kijk Sterre naar achteren, dan denkt ze naar achteren.

Er werd gebruik gemaakt van een touwhalster, lange leadrope en een 'dressuurzweep met een iets langer touw er aan' (ik noem het wel even stokje :')). Maar ik kan het zelf ook doen met een normaal halstertouw, aangezien Sterre niet steigert of andere capriolen uithaalt, ze blijft gewoon staan en bewoog niet.

Naja- in het begin was het dus het belangrijkste dat Sterre actief werd gemaakt. Sterre is een erg flegmatiek paard, en dat merkte John ook vrijwel direct op. Ze staat liever stil dan dat ze loopt. John heeft haar voor de laadklep gezet, ging zelf op de laadklep staan en heeft door middel van de het 'stokje' geleerd dat stokje omhoog en wat druk naar voren 'gas' betekent en dat stokje omlaag en druk naar achter 'remmen' betekent.

Op een gegeven moment was hij net zo ver in 5 minuten, dan wij zouden zijn met veel gemartel en gesjouw. Alleen nu was Sterre redelijk ontspannen terwijl ze op de trailerklep stond met alleen haar voorbenen.

Afbeelding

(Het belangrijkste is trouwens dat je het trailerladen verdeelt in stappen. Dus eerst voorbenen op de klep, daarna ook de achterbenen, half in de trailer, helemaal in de trailer. Maar wel alles een aantal keer herhalen, laat je paard maar 10 keer haar voorbenen op en van de klep doen. Herhalen is belangrijk. En dit dan ook met de rest van de 'stappen'.)

Naar een tijdje was John zo ver dat hij Sterre de trailer in kon laten gaan wanneer hij daar de signalen voor gaf. Druk naar voor, stokje omhoog (en eventueel even bij tikken om actief te houden... lees: tikken, niet slaan.)

Afbeelding

Hij liet mijn paard rustig aan de trailer wennen en zorgde ervoor dat ze in de trailer bleef staan. Wou zijn naar achteren? Druk naar voor en even bij tikken, en ze bleef staan.
Sterre bleef met wat gesnuif uiteindelijk toch gespannen staan. Op haar gemak voelde ze zich nog steeds niet, maar hier voor heb je oefening nodig, iets wat niet in 1 dag kan.

Uiteindelijk heb ik al deze stappen ook herhaalt. En vanaf hier ging ik het zelf doen, mijn paard laden.

Afbeelding

Daarna ging het oefenen met de stang, omdat Sterre nu (ongeveer een halfuur/40 minuten later) keurig bleef staan in de trailer en er niet uit wou/ging.
Eerst even kijken of ze het niet eng vond als er iemand achter haar langs loopt. Nee, dan vond ze niet eng. Daarna kijken of ze het eng vond als ze het geluid van de stang hoorde, ook hier bleef ze keurig staan maar wou wel omkijken. Iets wat ik niet toestond omdat ze naar voren moet kijken, en naar voren moet denken.
Omdat Sterre dit allemaal zo braaf deed kon de stang er achter. Eerst de kant die het verst van je af staan en dan de kant die het meest dichtbij is (zo kan je makkelijker wegspringen mocht Sterre toch ineens keihard naar achteren stormen, wat ze niet deed). Ja ze bleef braaf staan, ik moest Sterre vragen om wat naar achteren te gaan zodat ze de stang voelde en wist dat ze er niet uit kon, maar ook hier bleef ze rustig bij.

Dit hebben we een aantal keer geoefend terwijl Sterre al die tijd gewoon in de trailer bleef staan. Naar een aantal keer hebben we de klep dicht gedaan, Sterre vastgezet (normaal halster opgehaald, nooit aan een touwhalster vastzetten) en het voordeurtje dichtgedaan. Toen zijn we 10 meter naar voren gereden naar een plek zonder muur er naast om het daar opnieuw te proberen.

Eerst het voordeurtje open, controleren of alles in orde is (staat het paard nog vast, zit de stang er nog op?) Dan de klep open. Eerst de dichtbij'ste (is dit een woord? :7) kant van de stang er af en dan de kant die het verste weg was. Paard nog een paar seconden laten staan, en dan zelf naar achteren vragen.

En dan beland je ineens op een nieuwe locatie. Want je paard heeft niet door dat je maar een klein stukje hebt gereden, dit is voor haar een nieuwe locatie dus ook op een andere locatie trailerladen.

Afbeelding

En ook daar proberen te laden op dezelfde manier. Zo af en toe om te kijken of ze het dan nog doet, een rondje lopen en opnieuw laden, maar ook dit deed ze braaf.

En dan kan de stang er weer achter. Mama wou dit ook even oefenen aangezien ze dit spannend vond, en hier nam John rustig de tijd voor, gaf haar tips hoe je het het beste kon doen.

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 01:25

Zoooo dat ziet er goed uit zeg! Heel erg leuk dat je dit toch zo met ons deelt. En wat vind ik dít ongelofelijk verstandig van je:
Citaat:
Ik ga het niet echt uitgebreid uit leggen, omdat het denk ik niet echt iets is wat je zelf maar moet gaan 'proberen' als je er geen ervaring mee hebt.

Heb ik echt veel respect voor!!

En nogmaals: heel gaaf om je pony dan zo op de trailer te zien staan!!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 19:32

Punz schreef:
Zoooo dat ziet er goed uit zeg! Heel erg leuk dat je dit toch zo met ons deelt. En wat vind ik dít ongelofelijk verstandig van je:
Citaat:
Ik ga het niet echt uitgebreid uit leggen, omdat het denk ik niet echt iets is wat je zelf maar moet gaan 'proberen' als je er geen ervaring mee hebt.

Heb ik echt veel respect voor!!

En nogmaals: heel gaaf om je pony dan zo op de trailer te zien staan!!

Dankje! :)
Leek me wel verstandig om er bij te zeggen. Want weetje, het klinkt zo allemaal heel makkelijk, en als je het ziet dan denk je echt 'kon ik dit zelf niet?' maar als je het dan zelf probeert kom je er pas achter dat het nog niet mee valt :o

Ben zo blij dat het eindelijk lukt om m'n paard op de trailer te zetten! :Y)

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:32

geduld geduld geduld, doen wat voor je eigen gevoel goed voelt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 00:49

lois_e_mooii schreef:
geduld geduld geduld, doen wat voor je eigen gevoel goed voelt

Ik heb inmiddels al een oplossing gevonden. Als je naar boven scrollt zie je een verslag.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 00:58

Citaat:
Ben zo blij dat het eindelijk lukt om m'n paard op de trailer te zetten

Kan ik me voorstellen. Superfijn dat het nu lukt! En dan nu de komende periode je paard zo vaak mogelijk op de trailer zetten, zodat je het geleerde ook goed bevestigd krijgt en je deze investering niet voor niets gedaan hebt :D
Maar dat komt vast goed!!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 01:01

Mooi verslag en fijn dat het nu lukt en dat zelfs je moeder durft te helpen.

Veel mooie ritten!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 07:02

Fijn dat je je verslag toch geplaatst hebt, leuk om te lezen, en super dat de investering zich zo duidelijk uitbetaalt!

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 07:48

Weten jullie waarom een touwhalster beter werkt dan een gewoon halster? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar. En ga je voor je paard de trailer in of laat je hem er zelf in lopen?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 08:40

met touwhalster komen de hulpen wat beter aan.

ik sta op de zijkant vd klep en vraag het paard naar binnen, ga wel mee de trailer in maar via de zijkant, dus sta hem niet in de weg.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 11:19

Lolala73 schreef:
Weten jullie waarom een touwhalster beter werkt dan een gewoon halster? Ik ben daar erg nieuwsgierig naar. En ga je voor je paard de trailer in of laat je hem er zelf in lopen?

Een touwhalster heeft de hulpen duidelijker en ietw scherper over. Maar ik ben zelf (nog) niet in het bezit van een touwhalster dus doe het zelf met een gewoon halster :) en dat gaat ook prima bij mij, maar ik denk dat het in het begin wel nodig was.

Ik loop aan de zijkant mee met mijn paard de trailer in, eigenlijk er naast.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 11:20

En bedankt iedereen!
Ik kan John Erb aan iedereen aanraden _/-\o_ hij is erg goed met paarden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 14:59

Idd een topkerel. Ik gebruik inmiddels ook geen touwhalster meer, niet meer nodig.

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:59

Oke aan de zijkant staan. Ik heb een tweepaards trailer dus kan niet goed meelopen. Het paard mag dus nooit omdraaien begrijp ik, altijd met hoofd naar voren. Als ik aantik met een stokje, dan komen ze zo in verzet, een soort van: als je zo begint doen we helemaal niets meer gedrag' , echt bij het minste zachtste aantikje

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 23:01

Ik blijf naast de klep staan, leg het touwtje over zijn hals en geef dan een zetje onderaan het halstertouw. Dan loopt hij er zo in. Heeft wel wat oefening en tijd gekost, maar ben blij dat ik hem nu zelfstandig kan laden en lossen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 23:33

Lolala73 schreef:
Oke aan de zijkant staan. Ik heb een tweepaards trailer dus kan niet goed meelopen. Het paard mag dus nooit omdraaien begrijp ik, altijd met hoofd naar voren. Als ik aantik met een stokje, dan komen ze zo in verzet, een soort van: als je zo begint doen we helemaal niets meer gedrag' , echt bij het minste zachtste aantikje

Als ik dit lees denk ik dat je beter een proffesional (John) kan laten komen. Niet zelf mee aan gaan kloten. Kost wat, heb je ook wat. :)

Lolala73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 00:23

Ja, ben ik nu steeds meer van overtuigd. Ze gaan uiteindelijk wel maar het duurt altijd zo lang.. Mijn wens is gewoon opladen en rijden!

erbjoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 01:51

Hallo Sharon. Wellicht leuk om de sessie van gisteren er ook even bij te betrekken... Was ook erg leerzaam ;-)

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 09:46

erbjoh schreef:
Hallo Sharon. Wellicht leuk om de sessie van gisteren er ook even bij te betrekken... Was ook erg leerzaam ;-)

Oh je hebt gelijk! :o

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 11:37

Even een verslag'je' van deel twee van het trailerladen.

Zaterdag heb ik voor de eerste keer naar woensdag weer geoefend met haar trailerladen.
En ik moet zeggen, dit ging erg goed!
Eerst net zo als we woensdag deden de trailer langs de muur gezet en via de stappen Sterre de trailer in begeleid. Eerst weer de voorbenen op de klep, toen ook de achterbenen er bij, daarna de voorbenen in de trailer, vervolgens helemaal in de trailer.
3 minuten later stond mijn paard op de trailer met de stang er achter, geweldig!! _/-\o_

Dit heb ik nog een aantal keer herhaald maar gaf op een gegeven moment geen uitdaging meer omdat Sterre het toch zonder problemen deed, dus heb ik Sterre ingeladen, stang er achter, Sterre vastgezet, klep dicht, voorluikje dicht en trailer met inhoud verplaatst naar 10 meter verderop, zonder muur aan de zijkant.

Eenmaal daar opnieuw via de stappen probleemloos kunnen trailerladen. Daarna haar 2 keer in een keer de trailer op laten lopen en ik wou op het laatste nog een rondje met Sterre over het pleintje lopen, en haar daarna weer in een keer de trailer op laten lopen.
Weer liep Sterre probleemloos de trailer op, ik vroeg een vriendin van me nog om de stang er nog een keer hier achter te doen, maar nog voordat zij een stap kon zetten in de richting van de trailer deed iemand het voorluikje dicht en hier schrok Sterre van. Ze stapte achteruit en ik kon haar niet tegenhouden.

Daarna wou ze de trailer niet meer op... (of naja, ik kreeg haar de trailer niet meer op...)

Opnieuw de trailer langs de muur gezet maar ook hier ging het niet...

Even een stukje met Sterre is het 'bosje' in de tuin van de pensionstal gelopen en John een berichtje gedaan wat te doen. Gelukkig was hij in de buurt en kon langskomen.
Een half uur later was hij er.
Hij vroeg of ik kon voordoen hoe ik Sterre laadde, maar volgens hem deed ik dit niet goed. Hij legde me uit hoe ik dit beter kon doen, mijn hulpen moest ik duidelijker en overtuigender geven, en naar dit gedaan te hebben kon ik Sterre weer opnieuw probleemloos laden.
Super tof van John dat hij zo snel langs kon komen om te helpen want ik zat echt met mijn handen in het haar!

Ik heb het ook niet meer geprobeerd, want moet toegeven dat ik behoorlijk pissig was op de persoon die het luikje dicht had gedaan. (Laten we hem/haar niet af gaan kraken, hij/zij kon hier niks aan doen!)

Toen ik Sterre daarna langs de muur weer wou laden sloegen mijn emoties toe. Ik heb behoorlijk faalangst en als dan allemaal mensen gaan kijken wordt ik hartstikke onzeker en Sterre voelt dat.
Ik denk dat door dat en mijn verkeerde signalen (of niet duidelijke signalen) Sterre de trailer niet op liep.

Dus bij deze, helemaal happy!! *\o/*

En opnieuw heb ik dit niet tot in de details beschreven, want zoals je in deze post dan weer ziet, ik kan het ook nog steeds niet helemaal en moet ik het echt nog onder de knie krijgen. Ik weet wat ik moet doen, maar het moet echt een reflex worden, dat je het doet zonder er bij na te denken. :o
En ondanks dat je misschien deze twee verslagen hebt gelezen, weet ik zeker dat het 99% van de mensen niet zelf lukt dus haar er aub een proffesional bij :')

Geen foto's bij dit verslag dus daarom maar even een spontane foto van gisteren hahaha.

Afbeelding

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:28

Oh vervelend dat het met zelf oefenen mis ging.. Wel super fijn dat John snel langs kon komen. Confronterend he dat je eigen houding zoveel invloed uitoefent op wat je paard doet ;). Heb John ook echt ervaren als een spiegel, liep mijn paard de trailer niet op; was ik niet duidelijk genoeg. Wees John mij daarop en werd ik dus duidelijker, liep mijn paard er zo op.
Mijn paard blijft er niet mega makkelijk opgaan, thuis is het appeltje eitje maar op andere locaties blijft het nog wel een puntje. Maar door de tips die John gegeven heeft en de methode die mij geleerd is, weet ik nu in ieder geval hoe ik het moet aanpakken. Dat scheelt enorm.

Goed blijven oefenen en vooral niet aan je zelf twijfelen; je weet best hoe het nu moet :).

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 21:42

@Kyrseltje, ja zeker confronterend maar dat maakt me niet zo veel uit. Ben ik juist blij mee!

En dit gebeurt natuurlijk niet vaker. :o dus ik hoop dat het de volgende keer gewoon weer goed gaat. :)

Dat op een andere locatie trailerladen gaat hier denk ik ook wel een dingetje worden. :') maar we gaan er voor en anders bel ik John wel (weer) :')

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:08

Haha gewoon doen! Hij is hier ook keer of 3 of 4 geweest ;)