Mondelinge overeenkomst ontbinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:33

Kletskousz schreef:
Het is naar mijn idee heel simpel,

Verkoper wilde contract zodat alles in goede banen zou lopen, maar jij hebt een verkeerd contract met verkeerde bedragen.
Dus dan is het logisch dat je niet tekent want het contract klopt niet-> dus je kan afzien van het contract.

Daarbij is een paard een product volgens de wet, en je bent beschermd met internet aankopen dat je 14 dgn bedenktijd hebt. Hoe dit juridisch gezien zit met aankopen via Mp ( ga ik vanuit) weet ik niet. Dat zou je even na moeten kijken.

Maar gewoon netjes mailen, dat je ervan af ziet wegens incorrecte contract, je geen contact kan krijgen met de verkoper, en dat je bedenktijd hebt.

Daarna niks meer van je laten horen, niet meer reageren en kijk maar of ze verder wat uitvoert. Mogelijk niet.

Dat maakt de verkoper allemaal niks uit. Zolang ik maar de bedragen ga betalen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:34

Ik heb het topic door gescant en redelijk gelezen. Los van het feit dat je wel of niet het contract kan ontbinden. Heb jij als consument het recht om binnen zoveel dagen je 'product' terug te brengen. Waarvoor je de rede niet eens hoeft te verantwoorden.

Dus om een hoop ellende te besparen. Kan je haar mailen met de mededeling dat als ze perse het paardje bij je wilt brengen. Deze snel weer terug zou komen omdat je afziet van de verkoop ivm een niet nader te noemen rede.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:35

ik vind dat jij erg onfatsoenlijk handeld. Daarbij zegt iedereen dat ze 14 dagen bedenktijd heeft, maar 7 oktober is al langer dan 14 dagen geleden hoor...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:35

Iedereen die de 14 dagen erbij haalt.. Het is al meer dan 14 dagen geleden.
De verkoper heeft keurig gewacht tot dat deze dagen om zijn gegaan.

Hoop dat je in de clausule (dus in je e-mail) iets hebt gezegd over alleen koop na onderteken contract.
Daarnaast is het enige sprankje hoop dat je hebt dat zij verkeerde getallen heeft genoemd. Dit zou je ergens kunnen gooien op "tekortkoming in de nakoming" (maar eigenlijk ben jij degene die tekort doet, namelijk niet het nakomen van je afspraak)
Een betere optie is misschien een "onrechtmatige daad" http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/boek6/titel3 zie hier de uitleg

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:40

KellyR schreef:
Iedereen die de 14 dagen erbij haalt.. Het is al meer dan 14 dagen geleden.
De verkoper heeft keurig gewacht tot dat deze dagen om zijn gegaan.

Hoop dat je in de clausule (dus in je e-mail) iets hebt gezegd over alleen koop na onderteken contract.
Daarnaast is het enige sprankje hoop dat je hebt dat zij verkeerde getallen heeft genoemd. Dit zou je ergens kunnen gooien op "tekortkoming in de nakoming" (maar eigenlijk ben jij degene die tekort doet, namelijk niet het nakomen van je afspraak)
Een betere optie is misschien een "onrechtmatige daad" http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/boek6/titel3 zie hier de uitleg

In het contract staat geen 14 dagen bedenktijd hoor. Daar is helemaal niks over afgesproken.

noorbeek1234

Re: Mondelinge overeenkomst ontbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 00:46

Zullen we het er dan maar bij houden dat ik dit veulen zal moeten kopen, ongeacht of ik het wil ja of nee. Schadevergoeding zal geen optie meer zijn als ik zo jullie reacties lees. Moeilijk...

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:49

TS ik zeg ook niet dat dat in het contract is geregeld. Dat is wettelijk zo geregeld bij aankoop van een product, 14 dagen bedenkt tijd. Die is nu verstreken.

En ik geef je net een link over onrechtmatige daad, duik daar eens in en kijk of je je erin kan vinden.

Daarnaast hoop ik dat je geleerd heb dat je nooit maar dan ook nooit!!! meer je IBAN en adres geeft terwijl je nog niet zeker bent over aankoop.

Edit: en ga eens zoeken naar zinnen die op het contract slaan wat daarop gezegd is met betrekking tot tekenen en overgaan tot aankoop

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 00:54

Gewoon niet kopen. En niet meer reageren. De verkopende partij wilde alleen werken met een schriftelijk contract en dan geldt een mondelinge overeenkomst niet en jij hebt niet getekend. Daarnaast is een advocaat waarschijnlijk duurder dan de prijs van het veulen dus dat geld zijn ze dan ook kwijt. Ik zou me geen zorgen maken.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 01:00

KellyR schreef:
TS ik zeg ook niet dat dat in het contract is geregeld. Dat is wettelijk zo geregeld bij aankoop van een product, 14 dagen bedenkt tijd. Die is nu verstreken.

En ik geef je net een link over onrechtmatige daad, duik daar eens in en kijk of je je erin kan vinden.

Daarnaast hoop ik dat je geleerd heb dat je nooit maar dan ook nooit!!! meer je IBAN en adres geeft terwijl je nog niet zeker bent over aankoop.

Edit: en ga eens zoeken naar zinnen die op het contract slaan wat daarop gezegd is met betrekking tot tekenen en overgaan tot aankoop

Er staat niks in de trant van; eerst tekenen en dan overgaan tot aankoop. Ook staat er dat gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten volledig voor de koper zijn. Dit is van te voren niet met mij besproken.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:02

Gooi het dan lekker op onrechtmatige daad, en ter goeder trouw (jij ging er vanuit dat alles goed ging en in overleg, dit is niet gebeurd, ze heeft zelf clausules opgenomen in het contract waar jij het niet mee eens bent)

Lees over de termen, gooi er wat door heen in je mail, kom met gerechtelijke kosten (want volgens mij is het zo dat degene die wint geen kosten hoeft te betalen) en dan druipt ze vast wel af

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 01:03

KellyR schreef:
Gooi het dan lekker op onrechtmatige daad, en ter goeder trouw (jij ging er vanuit dat alles goed ging en in overleg, dit is niet gebeurd, ze heeft zelf clausules opgenomen in het contract waar jij het niet mee eens bent)

Lees over de termen, gooi er wat door heen in je mail, kom met gerechtelijke kosten (want volgens mij is het zo dat degene die wint geen kosten hoeft te betalen) en dan druipt ze vast wel af

Hoe bedoel je dit precies?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:06

Eerlijk Ts, als je zo licht gaat over het kopen van een paard dan zou je imo beter een andere hobby zoeken... Ik kan me voorstellen dat je eerst heel enthousiast over en weer gemaild hebt waarna er dus een overeenkomst aangegaan is waarna jij uit het niets deze overeenkomst wilt verbreken omdat je het paard ineens niet meer hoeft. Nogal lichtzinnig dus en daarom begrijp ik de tegenpartij volledig. Veel succes ermee maar ik vrees dat dit geld gaat kosten.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:08

TS, laat deze adviezen hier voor wat ze zijn en schakel je rechtsbijstand in. Die kan meer zinnige dingen zeggen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:09

Ik heb hier boven een link neergezet, hier wordt alles duidelijk uitgemeten van een onrechtmatige daad. De site is trouwens onwijs handig heb hem altijd in mijn rechtzetten gebruikt. Je kan op de term ter goeder trouw zoeken, en dan krijg je die artikelen.
Ga zoeken naar dingen waar jij je in kan vinden. Als je het leest zul je ze van zelf tegen komen.
Als je dan een mailtje stuurt:

Beste mevrouw/meneer huppeldepup
Naar aanbieden van 6:162 BW kan ik concluderen dat u een onrechtmatige daad bent begaan. Namelijk zus en zo (haal het sub lid er uit waar jij je in kan vinden en plaats het hier). Door deze reden kan het contract ontbonden worden volgens artikel (oei durf ik niet uit mijn hoofd te zeggen maar ook bw 6, zoeken op ontbinding) . Hieruit valt te concluderen dat ik u geen betaling schuldig ben.

Mocht u hier verder over willen discussiëren dan laat ik dat graag aan mijn advocaat over.

Hoogachtend,
jou naam

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:11

Het contract klopt niet, heb je dat ook gemeld aan je rechtsbijstand?
Daar moet je toch wat mee kunnen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 01:13

Ayasha schreef:
Het contract klopt niet, heb je dat ook gemeld aan je rechtsbijstand?
Daar moet je toch wat mee kunnen.

Zodra ik aangeef dat zij niet met mij heeft besproken dat de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten voor de rekening van de koper zijn, is dit dan al een fout in het contract?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:15

Het is geen fout in het contract TS, je kan daar vanalles neerzitten tenzij het in strijd is met de wet.
Alleen als jij er niet mee akkoord gaat, dan moet er overlegd worden over punten waar jij "fouten" ziet. En na overleg kunnen deze worden aangepast of jij gaat er niet mee akkoord en de verkoop gaat niet door.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 01:16

KellyR schreef:
Het is geen fout in het contract TS, je kan daar vanalles neerzitten tenzij het in strijd is met de wet.
Alleen als jij er niet mee akkoord gaat, dan moet er overlegd worden over punten waar jij "fouten" ziet. En na overleg kunnen deze worden aangepast of jij gaat er niet mee akkoord en de verkoop gaat niet door.

Nou ik ga er niet mee akkoord dat die kosten voor mijn rekening zouden zijn in ieder geval!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 02:30

janderegelaa schreef:
Gewoon niet kopen. En niet meer reageren. De verkopende partij wilde alleen werken met een schriftelijk contract en dan geldt een mondelinge overeenkomst niet en jij hebt niet getekend. Daarnaast is een advocaat waarschijnlijk duurder dan de prijs van het veulen dus dat geld zijn ze dan ook kwijt. Ik zou me geen zorgen maken.

Precies dat.
Er komt hier een hoop onzin voorbij in het topic, mensen die vinden dat het onfatsoenlijk is en dat ts het veulen moet gaan halen. Dat kan allemaal wel zo zijn, maar de vraag is of ze eraan vast zit en wat ze het beste kan doen om er vanaf te zijn.
Dat is simpel; of je eraan vast zit is afhankelijk van wat je precies hebt gezegd in de mail maar het is onwaarschijnlijk gezien de omstandigheden. Ookal zit je 'eraan vast', als zij je daaraan wil houden moet ze stappen ondernemen en dat is enorm tijdrovend en kost haar een hoop meer geld dan dat veulen waard is, dus dat gaat ze heus niet doen.
Dus wat moet je ermee; niets. Gewoon helemaal niets.
Dus hou op met mailtjes sturen en ga al helemaal geen toezeggingen doen dat je een afkoopsom wilt betalen, dat slaat nergens op.
De verkoper baseert dit ook gewoon op bluf en zo te lezen hier zijn er veel mensen die daarin trappen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:15

Niet dat het me eigenlijk aan gaat, maar over wat voor aankoop bedrag hebben we het eigenlijk? Is het zo'n bijzonder goede afstamming dat het een duizenden euro veulen is of hebben we het maar over een paar honderd euro? Ik denk dat dat ook wat uitmaakt, want dan kun je een beetje afwegen of het voor haar de moeite waard is om juridische stappen te ondernemen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:43

bridgetF schreef:
Niet dat het me eigenlijk aan gaat, maar over wat voor aankoop bedrag hebben we het eigenlijk? Is het zo'n bijzonder goede afstamming dat het een duizenden euro veulen is of hebben we het maar over een paar honderd euro? Ik denk dat dat ook wat uitmaakt, want dan kun je een beetje afwegen of het voor haar de moeite waard is om juridische stappen te ondernemen.

Het gaat om een bedrag van €2000,-

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 08:45

2000 nou weet ik ook waarom ze je er perse aan wil houden. Das best een hoop geld voor een veulen.

Ik zou gewoon even een mail sturen dat je afziet van de koop want dat recht heb je. En daarna het gewoon stil houden en afwachten

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 08:50

smurfje schreef:
2000 nou weet ik ook waarom ze je er perse aan wil houden. Das best een hoop geld voor een veulen.

Ik zou gewoon even een mail sturen dat je afziet van de koop want dat recht heb je. En daarna het gewoon stil houden en afwachten

Ja dat is precies wat wij ook hebben gedaan... We hebben al gemaild dat we het paard niet gaan kopen, waarop zij reageert dat er volgens onze correspondentie geen misverstanden kunnen zijn ontstaan en dat ze daar niet mee akkoord kan gaan. Ik vind dit zo ontzettend star. Het feit dat ze na 30 x bellen en verschillende mailtjes, gisteravond met 1 droog mailtje terugmailt waarin ze zegt dat ze erop vertrouwt dat ik die bedragen netjes ga overmaken, vind ik erg vervelend. Ze had op zijn minst de telefoon kunnen oppakken. Daarbij heeft ze mijn moeder ook gemaild, om daarin te zetten dat ze voor meerdere informatie bij haar dochter moet zijn.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:08

noorbeek1234 schreef:
smurfje schreef:

Ja dat is precies wat wij ook hebben gedaan... We hebben al gemaild dat we het paard niet gaan kopen, waarop zij reageert dat er volgens onze correspondentie geen misverstanden kunnen zijn ontstaan en dat ze daar niet mee akkoord kan gaan. Ik vind dit zo ontzettend star. Het feit dat ze na 30 x bellen en verschillende mailtjes, gisteravond met 1 droog mailtje terugmailt waarin ze zegt dat ze erop vertrouwt dat ik die bedragen netjes ga overmaken, vind ik erg vervelend. Ze had op zijn minst de telefoon kunnen oppakken. Daarbij heeft ze mijn moeder ook gemaild, om daarin te zetten dat ze voor meerdere informatie bij haar dochter moet zijn.
y

Dat laatste is op zich wel logisch, deze dame heeft een overeenkomst met jou en niet met je moeder. Die gaat er echt niet voor kiezen om met 2 partijen nu in gesprek te gaan.
;)

Bedenk je wel in dat zij ook op bokt kan zitten en zo alles kan volgen wat jij hier post. :Y)

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 09:11

Die 14 dagen bedenktijd bij internetaankopen gelden vanaf ontvangst van het product. In dit geval is er nog geen product ontvangen, dus zijn die 14 dagen ook niet relevant. Vervolgens geldt de wet koop op afstand ook in geval van koop bij particulieren via advertentiesites, wanneer deze particulieren regelmatig advertentiesites gebruiken om hun producten te verkopen.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... arktplaats

In mijn ogen is, als ik de tekst in de link goed begrijp, TS niet verplicht het veulen te kopen, sterker nog, ze mag (puur volgens de tekst van de wet) hem laten komen, betalen en binnen 14 dagen terugbrengen en haar geld volledig terugkrijgen.