Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:16

UK_eef schreef:
Waarom bel je de stal niet gewoon om je vragen te stellen?

Stel: het is zo dat zij op een ondiervriendelijke manier de paarden over de hindernissen helpen, dan betwijfel ik of zij aan een willekeurig persoon gaan vertellen 'Ja, mevrouw, met veel pijn en heisa er bij het liefst :j '. Niet dat dat zo is, maar stel.

terpentijn

Re: Paarden mogelijk gebarreerd, waar melden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:37

Op het filmpje dat xCarpeDiem op de vorige pagina plaatste zie je bij de Bodinus bij ongeveer 00.43 toch echt een soort witachtig lijntje even bewegen ter hoogte van de voorbenen, alsof hij dat dunne lijntje eventjes raakt met de voorhoeven. Dat is mijns inziens géén zijlijntje, maar een vrij hoog over de hindernis gespannen dun lint, en daar springt hij dan ook over. Ook bij andere foto's zie ik wel zoiets, maar bij de Bodinus het duidelijkst, omdat hij het even lijkt te raken (en vervolgens overdreven met de achterbenen acterend uit die bewuste sprong komt).

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:37

Van die bierdopjes zouden ze toch ook littekens moeten krijgen? Of iets zichtbaars zijn?

Verder we zitten allemaal naar de filmpjes te kijken... Maar je kan ook een "afloopcontrole" uitvoeren (joh ik ben weer even aan het studeren en ik zit even logisch na te denken) ipv te kijken hoe het op dat moment is... Hoe zit het met de paarden die verkocht zijn? Neem toch echt aan, dat als ze normaal behandeld worden, dit gedrag er redelijk uit gaat?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:54

Pff, had nog nooit van dit soort dingen gehoord, maar als het waar zou zijn zou dat toch wel erg zijn..

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:59

Ik was benieuwd wat barreren überhaupt was, en Jolien niet verbaasd dat het jouw topic is. Fijn dat Je mij en andere meeneemt in de paardonvriedelijke trainingstechnieken. Zelf hah ik dit nooit bedacht of kunnen bedenken.

Wat mij opvalt is dat die paarden bijna in handstand staan en totaal geen wil hebben om voorwaarts over de sprong te gaan. Wat mij betreft weer een mooie topic. Hopelijk kun je er iets mee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:11

Barreren kwam vroeger bij elke springruiter voor, even iemand de balk laten optillen en tegen de hoef aantikken bvb. Wat me opvalt is het feit dat het allemaal drie jarigen zijn, dus zonder ervaring en ja, die gaan hoog want die kunnen geen inschatting maken. Daarbij worden ze er met veel tempo overgejaagd zodat ze vlak voor de sprong omhoog moeten en dan gaan jonge dieren meestal extreem de lucht in. Kijk maar op wedstrijden voor bb springen, z hoogte word vaak makkelijk gehaald. Of er hier verboden praktijken bezig zijn, geen idee. Maar ik vind de reactie van een jonge drie jarige die over een hindernis word gejaagd op deze manier vrij normaal.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:13

xCarpediem schreef:
Ik vind dit filmpje er dus totaal niet fijn uitzien. :n

Dit ziet er totaal niet leuk uit.
En dan leggen ze nog stils in het filmpje op de slechtste momenten.
Ook is hier goed te zien dat het paard nog een klap van zweep (bijna) krijgt net voor de sprong.

Dit zijn geen paarden voor in parcours te plaatsen.
Dit zijn paarden die springen om te overleven en zullen gevaarlijk zijn met een ruiter op de rug.

Nog typisch voor alle paarden, geen enkel wordt er gereden getoond. Niet dressuur, niet jumping.
Het is makkelijk om ze sterk te laten overdrijven vanop de grond, maar mogelijks hebben ze deze techniek niet met een ruiter erop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:17

Keandra schreef:
xCarpediem schreef:
Ik vind dit filmpje er dus totaal niet fijn uitzien. :n

Dit ziet er totaal niet leuk uit.
En dan leggen ze nog stils in het filmpje op de slechtste momenten.
Ook is hier goed te zien dat het paard nog een klap van zweep (bijna) krijgt net voor de sprong.

Dit zijn geen paarden voor in parcours te plaatsen.
Dit zijn paarden die springen om te overleven en zullen gevaarlijk zijn met een ruiter op de rug.

Nog typisch voor alle paarden, geen enkel wordt er gereden getoond. Niet dressuur, niet jumping.
Het is makkelijk om ze sterk te laten overdrijven vanop de grond, maar mogelijks hebben ze deze techniek niet met een ruiter erop.

Dit zijn drie jarigen, dus waarschijnlijk nog niet zadelmak. Er staan ook filmpjes van vierjarigen op, wel bereden en springend onder de man.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:34

Heb weer eens naar een filmpje van ons paard gekeken en die springt daar toch ook zo. Is van vorig jaar, was hij ook vier. Voor de oplettende kijker: ja hij springt ook over de omheining :D

Kan er mijn hand er voor in het vuur steken dat wij nooit barreren of andere praktijken hanteren. Paard moet het hier echt nog leren. Aan het eind zie je ook dat hij de balk die op de grond ligt gewoon als onderdeel van de hindernis meepakt en er zo een mooie breedtesprong van maakt ;)

Als ik kijk naar andere vrijspringfilmpjes die wij gemaakt hebben met paarden zie ik het toch wel vaker.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:44

bigone schreef:
Barreren kwam vroeger bij elke springruiter voor, even iemand de balk laten optillen en tegen de hoef aantikken bvb. Wat me opvalt is het feit dat het allemaal drie jarigen zijn, dus zonder ervaring en ja, die gaan hoog want die kunnen geen inschatting maken. Daarbij worden ze er met veel tempo overgejaagd zodat ze vlak voor de sprong omhoog moeten en dan gaan jonge dieren meestal extreem de lucht in. Kijk maar op wedstrijden voor bb springen, z hoogte word vaak makkelijk gehaald. Of er hier verboden praktijken bezig zijn, geen idee. Maar ik vind de reactie van een jonge drie jarige die over een hindernis word gejaagd op deze manier vrij normaal.

Dankjewel voor deze uitleg (Ibbel ook trouwens). Dus als ik het goed begrijp kan dit ook een combinatie zijn van veel springvermogen en niet kunnen inschatten?
Ik vind nog steeds de manier waarop het gefilmd is niet prettig, het rij-filmpje ziet er imo wel prima uit (al heb ik dus nog steeds geen verstand van springen en springpaarden).

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:45

Percy schreef:
Heb weer eens naar een filmpje van ons paard gekeken en die springt daar toch ook zo. Is van vorig jaar, was hij ook vier. Voor de oplettende kijker: ja hij springt ook over de omheining :D

Kan er mijn hand er voor in het vuur steken dat wij nooit barreren of andere praktijken hanteren. Paard moet het hier echt nog leren. Aan het eind zie je ook dat hij de balk die op de grond ligt gewoon als onderdeel van de hindernis meepakt en er zo een mooie breedtesprong van maakt ;)

Als ik kijk naar andere vrijspringfilmpjes die wij gemaakt hebben met paarden zie ik het toch wel vaker.

Vind dit toch een heel ander beeld tonen dan de gejaagde 3 jarigen die loodrecht omhoog springen en een flinke uitzwaaier met de achterbenen maken.

Jouw paard springt ontspannen, trekt naar de hindernis en springt niet overdreven hoog.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:49

Dat enorme gezaag was ook wat mij opviel.
Ik heb verder geen verstand van springen, dus geef niet al te veel commentaar maar ik vind ook dat het lijkt alsof de paarden er met angst over springen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:51

Weidebloem schreef:
Percy schreef:

Vind dit toch een heel ander beeld tonen dan de gejaagde 3 jarigen die loodrecht omhoog springen en een flinke uitzwaaier met de achterbenen maken.

Jouw paard springt ontspannen, trekt naar de hindernis en springt niet overdreven hoog.

Paard van Percy heeft als hulp balkjes op de goede afstand voor de sprong, als ze deze hard opjagen en niet helpen met de afstand bepalen gaat hij er net zo hoog over, zoals bijna elk jong dier.

xxGáskixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 14:59

ik heb drie filmpjes gekeken en vind het heel apart!
Te toevallig dat die paarden allemaal op dezelfde manier zo hoog over een hindernis gaan.
Alleen kun je vanuit Nederland er zo weinig mee doen, denk ik

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:00

Dat denk ik ook ja. Dit paard is zo gek op springen dat we er niet achter aan hoeven te jagen maar zonder goede afstandsbalkjes zou hij ook een stuk ongecontroleerder springen. Op het laatst pakt hij een afstandsbalkje trouwens als hindernis mee met de eerste hindernis.

Hij springt trouwens wel hoog maar wij hebben de hindernis ook veel hoger staan.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:00

Het springen onder het zadel ziet er idd wel beter uit dan het los springen, maar vind ook dat de ruiter flink zaagt.. voor zover je dat kan beoordelen vanaf een filmpje

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:13

Ik denk niet dat er gebareerd is maar groene 3 jarige recht uit de opfok over een opzichtige hindernis jagen met te grote snelheid.
Dan overspringt bijna elke groen paard zich.
Dit omdat de onder het zadel niets abnormaals laten zien.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:14

bigone schreef:
Weidebloem schreef:

Paard van Percy heeft als hulp balkjes op de goede afstand voor de sprong, als ze deze hard opjagen en niet helpen met de afstand bepalen gaat hij er net zo hoog over, zoals bijna elk jong dier.

oke, dat zou goed kunnen. Zelf nooit met een zweep achter een jong paard aan gejaagd om hem over een hoge hindernis heen te jagen. Waarom doen ze dit op deze manier? Als de paarden dus blijkbaar met afstandsbalkjes en een rustig tempo normaal springen. Dit ziet er zo bekrompen uit. Gespannen paarden met uitslaande achterhand, hier wordt niemand toch vrolijk van ;( -O- .

Kan niet voorstellen dat dit beter verkoopt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:56

Die uitslaande achterhand is straks alleen maar een voordeel, nu is het veel te zwaar aangezet maar als ze een paar jaar ouder zijn en ze basculeren goed dan is het een groot voordeel.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:03

Die van Percy past zich wel aan aan de hoogte. De 1e springt ie ook niet als een kanon overheen. Ja hij springt hoog maar die hindernis staat ook 2x zo hoog gebouwd als waar de besproken jonkies overheen klappen.
(fijn paard zeg! :9)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:02

Moderatoropmerking:
Omdat het bespreken van advertenties niet is toegestaan zijn een aantal filmpjes verwijderd. De kernvraag hier is: Ik heb een vermoeden van barreren, waar kan ik dit melden? Graag met die insteek de discussie voortzetten.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:47

Je hebt ook mijn filmpje verwijderd Amaryllis. Ons paard, ons filmpje en zeer bewust hier neergezet en dat is geen advertentie want onze kerel is niet te koop.

Snap dan ook niet dat mijn filmpje opeens verdwenen is. Filmpjes van de openingspost oké, dat begrijp ik maar een filmpje wat door een eigenaar wordt gepost? Dat gaat er wel over.

Dank je wel MariekeS voor het compliment. Wij zijn ook gek op hem.