geschil met huurder weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Re: geschil met huurder weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 16:39

bedankt voor de het mee hopen! fingers crossed
ik laat zeker het verloop van alles weten.

Ik denk toch mijn telefoon nummer mee te geven met het schrijven en hem uit te nodigen voor een gesprek, eventueel kan ik hem nog een extra paar maanden (extreem uiterlijk een jaar) op het land laten als een soort van geste als hij erdan zeker af gaat. Uiteraard zeg ik daar niets van in de brief maar ik snap ook wel dat het heel vervelend is voor hem.

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 16:57

Dat zou ik niet doen als ik jou was. Als je eenmaal toegeeft blijven mensen denken dat je daarna toch weer zwicht. Ben bang dat hij er misbruik van gaat maken dan. Je hanteert nu al 3 maanden, lijkt mij ruim voldoende om iets nieuws te vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:00

Dat zou ik nooit doen. Die kans zou meteen voorbij zijn als iemand zich zo gedraagt.

Zou hij netjes hebben aangegeven dat een andere plek moeilijk is of hij aub tot maart mag staan zou ik er over denken.
Maar iemand die meteen een ander zijn grond zo opeist. Doei!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 17:01

Zou ik niet doen. Je geeftbhem al ruim de tijd bijna 3 maand! Dat terwijl een maand gebruikelijk is. Dus per januari er af

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:29

bruintje123 schreef:
Dat zou ik nooit doen. Die kans zou meteen voorbij zijn als iemand zich zo gedraagt.

Zou hij netjes hebben aangegeven dat een andere plek moeilijk is of hij aub tot maart mag staan zou ik er over denken.
Maar iemand die meteen een ander zijn grond zo opeist. Doei!

Mee eens. Als hij gewoon direct in overleg gegaan was met je en had aangegeven dat hij het heel jammer vindt en vraagt om een paar maanden extra om alles te regelen.... dan ligt het heel anders. Maar hoe deze persoon het aanpakt klinkt het meer als 'geef hem een vinger en hij neemt je hele hand'. Dus ik zou het in deze situatie ook echt niet doen.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:52

ik had hem ook nooit meer tijd gegeven, vooral op de manier waarop hij betweterig overkomt en jou probeert te imponeren door te praten over allerlei regels en wetgeving, die totaal niet voor hem van toepassing zijn.

Kun je wel uit vinden of hij wel of niet ingeschreven staat bij de mestbank?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:50

Je kan trouwens zijn adres even ingegeven bij Kruispuntbank, dan kan je zien of er op dat adres een btwnummer is en ook of het dan landbouw als activiteit heeft.
Als de maatschappelijke zetel op een andere adres staat is het moeilijker maar je kan ook op naam.
zoeken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:11

-Update-

ik heb de huurder een 3 tal weken geleden een aangetekend schrijven gestuurd dat hij dus écht wel moest vertrekken vanaf 1 jan omdat hij geen recht had op de pachtwet.
Ook had ik in de brief gezet dat hij per kerende moest aanhalen of hij al dan niet ging vertrekken per 1 januari,
ik heb er mijn tel nr bijgezet en gezegd dat we steeds tot een akkoord konden komen.

Gisteren is hij bij ons thuis langsgekomen. Hij is al wat op zoek geweest en vind moeilijk een weide in de buurt. Ook zit zijn knie in een brace en kan hij momenteel niet veel werken bv stallen afbreken en omheining uithalen.

We hebben een paar opties besproken,
hij begreep mijn situatie en ik begrijp zijn situatie.

Ofwel staat hij 1/3de van de weide af aan ons, niet écht een ideale oplossing want dat stuk moeten we nog steeds hooien alleen is de opbrengst veel minder.
Ofwel slaan we op van huur. Dat zou wat mij betreft de beste oplossing zijn want dan koop ik met het extra geld gewoon hooi vers van het land.

Ik weet wel niet goed wat ik moet vragen, ik heb toch wel een 150 a 200 baaltjes hooi nodig. Ik reken een 2 a 3 euro per baal (vers van het land gekocht). Dan zou zijn huur zo'n beetje verdubbelen, hij betaalde 350 euro per jaar. Zou 700 euro nog schappelijk zijn of is dat gewoon teveel?
Hij moet wel nog steeds uitkijken naar een nieuwe wei en we hebben het erover gehad dat hij de stallen mocht laten staan in ruil voor langer blijven of geld.

We zijn er dus nog niet helemaal uit. Maar we kunnen nu allemaal rond tafel zitten. Ik heb zijn telefoonnr en hij de mijne dus kunnen we gewoon verder afspreken.
Vertrekken hoeft voor mij niet als we een alternatief hebben. Voor mij is het gewoon belangrijk dat ik genoeg hooi heb.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:26

350 euro per jaar? Ja nu snap ik ook wel dat hij niet weg wilde. Dat is een koopje, althans ik weet niet in welke omgeving je zit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:05

Wij hebben een weide voor €200 per jaar, maar even goed eentje van €150 per maand.
Ik weet de oppervlakte niet meer. Maar €700 lijkt mij niet overdreven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 01:19

Ik vind ze hier niet voor dat geld hoor... weides waar ze jaarrond op kunnen, ik zou het voorstellen.
Het is ergens heel simpel...
Wat zou je gemiddeld kunnen oogsten van een dergelijke weide en wat kost het om die hoeveelheid elders te kopen.
Ergens is dat nog een makkelijkere oplossing(kost veel minder werk)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 01:34

700 euro is hier een aardige prijs. Verhuren voor mais levert nl 1000/ha op.

Tamara_089

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 01:50

€700 voor een hectare is helemaal niet veel! Ik betaalde hier (NL) bijna €900 voor een ruim hectare. En voor +/- 2000m2 zit je ook al snel rond de €200.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:42

Hier kan je vinden hoe je een pachtprijs berekent http://lv.vlaanderen.be/nl/voorlichting ... chtprijzen. Ki x pachtprijscoëfficiënt, die streek/bodem afhankelijk is.
Daarbij moet je er rekening mee houden dat het verhuren aan een particulier zoals hier gebeurt niet onder de pachtwet valt en dus ook de pachtprijzen niet moeten gevolgd worden, de grond ligt ook in natuurgebied. Eigenlijk komt het erop neer dat de pachtprijs een lage prijs is die boeren toelaat om goedkoop grond te huren zodat ze er ook iets kunnen aan verdienen. Dit is hier niet de bedoeling en als je hem ondanks dat je de grond liever zelf zou bewerken er toch nog langer op laat blijven is een hogere prijs ook niet onredelijk. 700 euro om een hectare weide te huren is absoluut niet overdreven. Ik heb zelf een tijdje terug een weide van een 60-70 are gehuurd, weliswaar omheind en met stallingen er op en betaalde 1200 euro per jaar.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:52

En als je nou de huur verhoogt??
dan heb je je eigen hooi wat je nu moet bij leggen er mischien wel uit??

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:06

Pachtprijs hier via de Domeinen ligt op € 800 per ha
Ik weet niet hoe groot het stuk is wat huurt, maar anders is het echt een koopje waar hij nu voor huurt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:18

Ook ik snap wel dat de man liever niet gaat, voor dat geld kan hij nooit meer iets vinden omdat de prijzen simpelweg veel hoger liggen. Hij moet dan toch zijn verlies maar nemen, je wilt je weide terug en dat betekend voor hem einde. Of de wei blijven huren voor een normale gangbare prijs zodat jij wat je al aangaf de kostprijs voor het hooi eruit hebt wat je anders van die weide af had gehaald en dus niet zoveel extra kosten had gehad voor je hooi.
Je bent erg meedenkend TS naar de man toe, pas op dat hij er geen misbruik van gaat maken en tijd gaat rekken dat je straks halverwege het jaar een kale weide hebt zonder huurder en alsnog geen hooi voor eigen gebruik!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:21

Dat is an sich ook weer simpel op te lossen. Hier betaal je weides die je in het geheel huurt gewoon per jaar vooruit.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:47

Maar je bent dan dus van gedachten veranderd begrijp ik? Want eerst wilde je dat land niet alleen voor het hooi, maar ook om je paarden dichter bij huis te kunnen zetten toch? Of heb ik het verkeerd onthouden?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:08

De weide is 1 hectare groot maar tussen de landbouwgronden van andere boeren, er is alleen een wegel ernaartoe, ze ligt dus niet aan de straat, geen water en geen elektriciteit, geen toezicht... Daarom dat de prijs zo laag gezet werd in het begin. De man rijd met een 4x4 dus voor hem is het geen probleem om steeds tot zijn weide te rijden.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:11

meggiemeg schreef:
Je bent erg meedenkend TS naar de man toe, pas op dat hij er geen misbruik van gaat maken en tijd gaat rekken dat je straks halverwege het jaar een kale weide hebt zonder huurder en alsnog geen hooi voor eigen gebruik!

ja inderdaad, en zo'n type is hij wel die dan uiteindelijk blijft onder het mom "ik vind niets anders". Daarom dat ik ook de prijs net te hoog wil hebben zodat hij gemotiveerd is om een andere weide te zoeken.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 13:15

NiFallor schreef:
Bericht door » 25 min geleden

Maar je bent dan dus van gedachten veranderd begrijp ik? Want eerst wilde je dat land niet alleen voor het hooi, maar ook om je paarden dichter bij huis te kunnen zetten toch? Of heb ik het verkeerd onthouden?.

Nu hooien we het stuk aan huis, als ik een ander stuk hooi, kunnen de paarden aan huis blijven. Als ik mijn hooi koop kunnen ze alsnog aan huis blijven staan.
Dan heb ik ook al het werk niet van het hooien.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:31

Ik zou de prijs op minimaal 700 per jaar zetten. Misschien zelfs wel meer.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 13:32

Vicky_Belle schreef:
meggiemeg schreef:

ja inderdaad, en zo'n type is hij wel die dan uiteindelijk blijft onder het mom "ik vind niets anders". Daarom dat ik ook de prijs net te hoog wil hebben zodat hij gemotiveerd is om een andere weide te zoeken.

Hij zal inderdaad niets anders vinden voor dat geld wat hij nu betaald, maar dat is zijn probleem en niet de jouwe! Hij heeft al die jaren een mooie meevaller gehad en dat komt nu helaas ten einde.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 19:14

Weet niet of het al genoemd is maar de enige reden waarom je wilt hooien is omdat jullie hooikosten hoger uitvallen dan wat hij betaald?

Hij betaald 350 en jullie zijn 450 kwijt aan hooikosten.

Je kunt toch ook gewoon de huur in overleg verhogen?

Edit; topic nog ff doorgelezen en zie dat dit idd gaat gebeuren