Geen auto, wel een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:59

Ayasha schreef:
bruintje123 schreef:
Dat viel mij dus ook op.
Dus eigenlijk kun je dan niet zonder :)

Zelf heb ik de instelling dat ik andere niet lastig wil vallen met mijn bezigheden en mezelf bedruipen.

Ik vind het ook wel lekker "makkelijk" er maar van uit gaan dat een ander wel voor je rijdt maar goed. Dat zal dan inderdaad wel verschil v instelling zijn.

Jammer dat je daar zo over denkt.
Gelukkig leef ik ergens waar men nog wat voor elkaar over heeft. Wat is er nou verkeerd aan om te vragen of iemand je even wilt helpen?

Ayasha
Blogger

Re: Geen auto, wel een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:01

Niets. En ik help genoeg mensen. Maar ls iemand er consequent van uit zou gaan wel te kunnen mee teren op mijn mazout/auto dan zou ik daar wel grenzen in gaan stellen. Bij mij groeien ze ook niet aan de bomen en ie knollen vertikken al evenzeer van geld te schijten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:05

Gut, dus zodra je iets een keer nodig hebt moet je het accuut kopen want anders val je mensen lastig?
Ondertussen staat die auto wortel te schieten en in te groeien. Lekker gezond voor de motor ook.

Als je gewoon goede afspraken maakt en bereid bent er een vergoeding voor ze geven bijv. wat is dan precies het probleem?

Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als huren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:07

Er zit toch wel even een verschil tussen af en toe een auto lenen, zoals hier word verteld , dan elke dag die auto te willen hebben.

Daarnaast ben ikzelf wel altijd zo netjes als het vaker gebeurd of voor lange ritten dat ik gewoon meebetaal aan de brandstof.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:07

Ik ga daar niet eens op reageren Sizzle lees mijn reactie boven je maar.
Verder gaat het me vooral om de mensen die zo stellig beweren geen auto NODIG te hebben maar hem dan wel af en toe LENEN waaruit blijkt dat je 'm toch wel es nodig hebt. :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:12

Dat is gewoon op alle slakken zout willen leggen imo, maar goed.

Voor wekelijks gebruik zou ik ook over gaan op aanschaf. Op dat moment kon mijn car-sharing abbo ook niet meer echt uit zeg maar.
Dagelijks 'lenen' terwijl je nog bij je ouders woont is ook weer een totaal andere situatie uiteraard. Dan wordt de auto gewoon binnen het huishouden gebruikt.
Als ik mijn man ergens heen breng zie ik hem ook niet als profiteur ondanks dat het mijn auto is :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:14

Ja want je man is evenveel waard als die stalgenoot natuurlijk... Ben blij dat ik mijn man anders zie. :D

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:16

Ik ben in het bezit van rijbewijs B/E maar ik heb geen auto. Ik heb 2 paarden (Irish cob tinkers) ze staan op 8 minuten fietsen van mijn huis. ( sinds 3 weken) Daarvoor liepen ze op een gemeente weiland (3 jaar) en dat was 10 minuten fietsen en als ik daar ging rijden moest ik alles op de fiets en hondenkar mee nemen. Dat hoef nu niet meer. Ik doe echt alles met de fiets .

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:17

Ik kon altijd de auto van mij moeder mee naar de paarden, maar sinds ik op mezelf woon en woon-werk verkeer dagelijks 120 km is hebben ze me geholpen met eigen aanschaffen (op afbetaling aan ouders uiteraard).

Als ik moest kiezen zou ik toch echt voor auto gaan. Zonder auto geen werk, zonder werk geen paard in mijn situatie :Y)

(Nu heb ik dan een verzorgpaard, betaal enkel lesgeld, hoefsmid en wedstrijden etc zelf. Maar als het echt nodig is kan ik zo de volledige kosten van volpension overnemen.)

Onze buurvrouw leent regelmatig de auto van mijn moeder (in overleg, kan het een keer niet is het jammer maar helaas). Ze gooit dan eind van de maand een tank vol aan wat ze gereden heeft of legt envelopje op tafel. Daarentegen zitten wij met korting in hun vakantiehuisje op ameland.
Bij goede afspraken kan zoiets prima toch lijkt mij? Scheelt buurvrouw zelf de maandelijkse kosten (die wij dan verrekend krijgen in de 'korting')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:24

Ayasha schreef:
Niets. En ik help genoeg mensen. Maar ls iemand er consequent van uit zou gaan wel te kunnen mee teren op mijn mazout/auto dan zou ik daar wel grenzen in gaan stellen. Bij mij groeien ze ook niet aan de bomen en ie knollen vertikken al evenzeer van geld te schijten.

Ga je er niet gewoon veel te gemakkelijk vanuit dat de mensen hier zonder auto/rijbewijs/whatever die instelling hebben zoals jij hier beschrijft?
Daar gaat het hier toch helemaal niet om?

Niet dat ik me een leven zonder auto zou kunnen voorstellen. Maar wat maakt het uit dat andere mensen dat anders zien? Dat die een keer een auto van iemand lenen/gebruiken. Moet jij daarvoor per se weten wat de voorwaarden daaraan zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:26

Ayasha schreef:
Ja want je man is evenveel waard als die stalgenoot natuurlijk... Ben blij dat ik mijn man anders zie. :D

Dat zeg ik toch ook?
Ik probeer dus te zeggen dat het maar net is hoe je met die mensen omgaat en wat de relatie is met elkaar.

Ik neem aan dat mensen ook niet van willekeurige vreemden hun auto wegkapen.
Maar ik heb bijv. meerdere vrienden die in de stad wonen en echt hooguit 2x per jaar een auto gebruiken.
Die 'profiteurs' mogen ook gewoon met mijn auto naar de Ikea hoor.
Idem met trailer.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:28

Hier geen auto en wel paarden.

Als het nodig is, lenen mijn vriend en ik de auto van mijn vader. Maar deze mag geen trailer trekken. Voor de momenten dat ik een trailer nodig heb (uitstap) huren wij een B-vrachtwagentje. Voor noodgevallen (kliniek) kan ik op vrienden rekenen.

Zakken voer voor de paarden haal ik met de fiets, omslachtig? Tja dat wel. Andere zware zaken laat ik leveren en betaal dan de leverkosten.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:31

Nientsje schreef:
Ik heb geen rijbewijs, geen auto maar wel een paard. En ik ga dan ook op de fiets :) kan prima.

Dito!

Mét auto is handiger, maar zonder is het prima te doen hoor, als het maar te bereiken valt met fiets en/of ov. Als je volpension staat is dat meestal inclusief alles, dus hoef je ook niet met voer te slepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 13:33

Ik heb geprobeerd om dichter bij huis te werken, maar kan hier niet aarden, dus doe ik alle dagen 160 km. Zonder auto geraak ik gewoon niet op mijn werk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:11

Janine1990 schreef:
Ayasha schreef:

Ga je er niet gewoon veel te gemakkelijk vanuit dat de mensen hier zonder auto/rijbewijs/whatever die instelling hebben zoals jij hier beschrijft?

Niet dat ik me een leven zonder auto zou kunnen voorstellen. Maar wat maakt het uit dat andere mensen dat anders zien? Dat die een keer een auto van iemand lenen/gebruiken. Moet jij daarvoor per se weten wat de voorwaarden daaraan zijn?

wellicht wel, dat kan. Ik reageer van uit mijn ervaringen. :) tot nu toe maar eentje geweten die uit zich zelf aan bood te vergoeden. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:14

Zonder auto zal het wel lastig zijn voor ons, voer komt niet vanzelf vanuit de winkel in de stal :D

Maar... Dat is ook het enige. Ja auto is makkelijk en als ik moet kiezen tussen auto en paard is het de auto: auto heb ik nodig voor meer dan alleen paard. Boodschappen, ziekenhuis, maakt mijn zoektocht naar werk wat makkelijker omdat mijn actieradius groter is etc

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:40

Ik red mij prima zonder auto en kan met volle overtuiging zeggen dat ik geen mensen heb waarop ik kan rekenen voor een lift of wat dan ook. Wel mensen die me in een noodgeval of als het eens uitkomt willen helpen, maar beslist niet standaard. Ik zou dat ook helemaal niet willen, ik heb hier zelf voor gekozen, dus moet het zelf ook maar regelen. Een zak krachtvoer kan prima op de fiets mee, ruwvoer brengt de leverancier aan huis, boodschappen willen op de fiets, net als het ziekenhuis (of met het OV, in noodgevallen met de ambu natuurlijk :+ ), werk zoeken was idd wat lastiger, maar uiteindelijk heb ik wel de baan waar ik mijn zinnen op gezet had.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:08

Janine1990 schreef:

In noodgeval (slacht) mijn trailer aangeboden. Dat doe je zonder nadenken, zonder verder dingen op papier te zetten.

Mijn goede hele trailer van toen 1,5 jaar oud kwam met een stuk uit de binnenkant weer terug.
Volgens de lener was dat al.
Ja en dan ben je uitgel.. natuurlijk.
Je weet dat het zo niet is, maar niets op papier door de haast in het moment.
Ja dan ben je niet meer zo happig op uitlenen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 07:45

Ayasha schreef:

Aangezien je mijn bericht ook quotte toch even een reactie.

Ik heb geen rijbewijs, en heb dat in mijn dagelijks leven (normaalgesproken! ) ook niet nodig.

Maar, als jouw auto kapot gaat oid, zou je dan niet van stalgenoten/kennissen een auto mogen lenen of gereden mogen worden, mocht je plots naar de kliniek moeten ?

Dat was meer waar ik op doelde. Ik heb dus geen auto nodig (even afkloppen) maar mocht er echt iets zijn dan kunnen wij er wel een lenen, uiteraard tegen een vergoeding, mochten ze dat nodig vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 08:23

bruintje123 schreef:
In noodgeval (slacht) mijn trailer aangeboden. Dat doe je zonder nadenken, zonder verder dingen op papier te zetten.

Mijn goede hele trailer van toen 1,5 jaar oud kwam met een stuk uit de binnenkant weer terug.
Volgens de lener was dat al.
Ja en dan ben je uitgel.. natuurlijk.
Je weet dat het zo niet is, maar niets op papier door de haast in het moment.
Ja dan ben je niet meer zo happig op uitlenen.

Dat geloof ik graag inderdaad! Dat is absoluut waardeloos van die lener...

Ayasha schreef:
wellicht wel, dat kan. Ik reageer van uit mijn ervaringen. :) tot nu toe maar eentje geweten die uit zich zelf aan bood te vergoeden. :)

Dan heb je wel een rottige omgeving gok ik zo. Toen ik anderhalf jaar geleden de halve nacht met m'n beste vriendin in het ziekenhuis zat wilde zij me zelfs een vergoeding geven. Doe normaal... Dit doe je gewoon. Bovendien was het maar 25km enkele reis.

Ik weet alleen niet hoe sommige mensen hier dat zien met een noodgeval. Kijk, leuk dat je altijd de auto van je ouders mag lenen. Maar het zal zaterdagavond laat zijn, ouders op visite op meer dan een uur afstand. En je paard moet met spoed naar de kliniek. Dan moet je maar hopen dat je op een grote stal staat waar de staleigenaar met je heen gaat. Maar anders zit je mooi met de gebakken peren.
Zal vast ook allemaal wel over na zijn gedacht. Je gaat toch, als je verder geen auto nodig hebt, niet voor dat eventuele noodgeval een flinke auto kopen (het moet toch ook een trailer kunnen trekken) die je nooit gebruikt? Zeker als je in de stad woont is een auto vaak onnodige luxe. Ja, luxe waar je met een beetje pech enorm veel voor betaald om niet te gebruiken. Want autorijden in een beetje stad kost enorm veel tijd. Nee, ik kan het me geheel voorstellen dat je dan geen auto neemt.

Maar mocht TS, 22, Friesland, overwegen om een paard voor een auto te laten gaan. Of belangrijker het rijbewijs, dan zou ik haar dat afraden. Je krijgt er geheid spijt van. Ik woon zelf ook redelijk op het platteland. Ben ook zeker niet van plan om in een stad te gaan wonen. En mijn auto is mijn grote liefde. Ik hou er wel van dat de wereld aan mijn voeten ligt :)
En kost een auto veel geld?? Mwah... valt wel mee hoor... Ik kan ondanks dat ik niet heel veel verdien nog enorm veel sparen :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:39

Hier geen auto, wel een eigen trailer.
Ga altijd met de scooter naar stal. En als ik de trailer nodig heb kan ik de auto van m'n vader gebruiken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:41

Ik mag gelukkig de auto lenen van m'n vader als ik die nodig heb voor concours maar het komt ook wel eens niet uit ivm werk. Ja, dat is dan jammer, nee is ook een antwoord. Ik tank wel altijd de auto af. Aan de andere kant, als m'n vader zou zeggen ik heb 't liever niet meer is het ook prima. Is zijn auto. Dan huur ik er een of ik heb gewoon pech.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:44

Janine, de meeste klinieken hebben adresjes liggen van paardentaxi's. Je kunt die altijd van te voren vast opzoeken en in je telefoon zetten.

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 10:58

Op mijn 20e kocht ik mijn eerste paard, geen rijbewijs en mijn paard stond op een volpension +- 12 km verderop. Elke dag met weer en wind ging ik op mijn scooter erheen. Voer, stalbedekking etc zat allemaal bij de stalling in. Mijn paard werd bijgevoerd, dat haalde ik zelf op met de scooter en kon prima staan voor bij mijn voeten. Mijn man reed wel auto maar die had hij dagelijks nodig om naar zijn werk te gaan. Mij met de auto naar stal brengen, deed hij alleen als het heel slecht weer was maar dat kon ook niet altijd daar wij toen ook 2 jonge kinderen hadden die we niet alleen al slapend thuis wilden laten. Uiteindelijk zijn wij verhuisd en kwam het paard aan huis te staan,voer.stalbedekking, hooi etc lieten we aan huis brengen tegen een vergoeding. Op mijn 24e heb ik mijn rijbewijs gehaald maar dat was alleen maar omdat ons vierde kindje op komst was en aangezien wij op het platteland wonen is een auto wel een must met oog op de afstand die je moet afleggen voor oa school, huisarts, supermarkt etc.

Nu heb ik geen eigen paard meer maar een verzorgpaard en als ik mijn rijbewijs + auto niet had, dan had ik mijn huidige bijrijd/verzorgpaard ook niet gehad.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:07

Mijn ouders rijden geen auto. Wij woonden in de randstad en alles was goed te doen met de fiets en ov. Later met de scooter. Maar wij hadden wel een pony op de manege staan vanaf dat ik 10 jaar was. Op wedstrijd gingen we mee met de vrachtwagen van de staleigenaar of trailer van een stalgenootje. Die goede oude ponytijd :D Toen mijn zus 19 was hebben we pas een auto gekregen. Wel hadden we al een trailer (goedkoop over kunnen nemen) en een hele aardige buurman met een busje die ons naar de wedstrijden reed.