Recht op eerste koop

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:37

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:38

Ik snap wel dat ze not amused zijn, maar het is nog steeds jouw pony!

Ik zie nu dat je 16 jaar bent. Ik neem aan dat ook je ouders zich bemoeien met de verkoop? Wat zeggen zij er van?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:38

mie123gie schreef:
laraxXxemma schreef:
Ik zou sowieso je paard verkopen voor je hem op proef zet, geldwijs, en dan zeggen mocht hij niet bevallen kan je hem binnen bepaalde tijd weer aan me terug verkopen (zeg 2 weken).

Ik zou noooit je paard nog aan een ander persoon verkopen als hij al 2 weken op proef heeft gestaan bij iemand die er helemaal gek op is. Dat kan je imo niet maken, zeggen okee je mag hem op proef als hij leuk is, hij blijkt leuk te zijn en diegene wil hem hebben en vervolgens vertellen dat je hem aan iemand anders wil verkopen. Ik vind dat absoluut niet fair tegenover de koper.

Ik zou maar duimen dat die mensen hem niet willen hebben dan, mocht je dit willen doen had je zoiets sowieso van tevoren moeten melden.

Hij is er nu 2 dagen op proef, dus er is geen spraken van twee weken, hij zou er ook maar een weekje blijven. We hebben hem niet verkocht voor de proef zodat we hem terug konden nemen als we een heel ongelukkig paard zagen na die week.

Morgen kijken bij een manege les, zeggen dat je het paard toch niet fijn vind ogen in deze situatie en ophalen die handel.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:39

Had al lang de trailer gepakt en de pony opgehaald. Ze hebben geen poot om op te staan. Het is jou pony, je betaald zelfs de stalling, je mag gaan en staan het is je eigendom. Zou hem uit de verkoop halen, en wat je daarna doet hoef de manege niet eens te weten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:39

bij een proefperiode kan langs beide kanten de koop ontbonden worden. Dus gewoon paard ophalen! Wie weet hoe kapot en gevoelloos hij al gereden is door al die stompende lompe manegeruiters anders!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:40

galaxyfizzy schreef:
Rivjenn schreef:
Ik ben bang dat je niet onder de koop uitkomt...
Je hebt toch een soort overeenkomst met de manege afgesloten.
Ik denk dat hun in hun recht staan.
Maar ik hoop dat het je toch nog lukt

Niks in hun recht staan, ze hebben nog niks betaald en ZIJ betaald de stalling nu ook nog. Oftewel, ze is nog eigenaar in alle opzichten. Gewoon dat paard ophalen ts, met dat paard van het erf lopen en gewoon opladen. Jouw paard, punt.

Ik ken een soort gelijke situatie maar die was haar paard toch echt kwijt...
Ondanks dat hij nog bij haar op het erf stond en niet betaald was.
En zij alle onkosten had.
Juridisch gezien staat de manege in hun recht. Als ze lastig gaan doen en perse de pony willen hebben...
Heel veel sterkte iig

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:43

Vind het ook een beetje een vreemd verhaal..In principe heeft die manege dus voor nu een gratis lespony erbij, aangezien ze nog geen cent hebben uitgegeven aan de pony..?

Zou hem mooi weer ophalen en zeggen dat je van gedachte veranderd bent. Bij een familie met een kindje had ik daar misschien anders over gedacht, maar voor de meeste maneges maakt het niet uit of ze nou de ene of de andere pony kopen, zolang hij maar zoveel mogelijk ingezet kan worden...

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:43

Ze hebben het recht om de pony uit te proberen, maar het contract mag aan beide kanten ontbonden worden. Probeercontract is geen koop contract, tenzij dat je dat beschreven hebt in het Probeercontract.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:45

Hoezo staan ze in hun recht rivjenn?
Ze heeft niets op papier staan
heeft mondeling afgesproken als de pony niet gelukkig is hij terug gehaald kan worden

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:47

Delphi schreef:
Ik snap wel dat ze not amused zijn, maar het is nog steeds jouw pony!

Ik zie nu dat je 16 jaar bent. Ik neem aan dat ook je ouders zich bemoeien met de verkoop? Wat zeggen zij er van?

Mijn ouders hebben geen verstand van paarden dus ze zijn alleen bij de gesprekken geweest om met mij intestemmen. Veder zeggen ze dat het belangrijkste is dat we naar een jurist gaan om onze rechten door te spreken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:50

Seventeen schreef:
Het zou mij niets verbazen als ze hem alleen voor deze week nodig hebben. :o

Precies mijn gedachte bij dit verhaal. Toevallig nog een week ponykamp daar?

Dat neemt trouwens niet weg dat ts ook niet heel netjes bezig is. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar het op deze manier zo terugdraaien is niet kies. Ik kan me indenken dat de manege niet blij is, ook al hebben ze er geen kosten aan (gehad).

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:53

Ik zou een gesprek aangaan met de manege en zegen dat je toch niet helemaal happy bent met de situatie.
''Liever niet als manege pony bla bla'' ''Heb me bij nader inzien toch bedacht en houd hem liever zelf''

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 20:55

Vientje schreef:
Seventeen schreef:
Het zou mij niets verbazen als ze hem alleen voor deze week nodig hebben. :o

Precies mijn gedachte bij dit verhaal. Toevallig nog een week ponykamp daar?

Dat neemt trouwens niet weg dat ts ook niet heel netjes bezig is. Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar het op deze manier zo terugdraaien is niet kies. Ik kan me indenken dat de manege niet blij is, ook al hebben ze er geen kosten aan (gehad).

Er is geen pomykamp of iets, ik denk ook niet dat ze hem een week nodig hebben aangezien de reactie vooral heel erg terleurgesteld en boos was. Ik denk helaas echt dat ze voor hem zijn gevallen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:56

Jorinka, even terug lezen dat heeft ze nl al gedaan

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:05

Ik zou het een ongelooflijke naaistreek vinden als ik een paard op proef had, wat mij dan zou bevallen, en dat hij dat terug wordt gehaald omdat de bijrijdster hem wil hebben :o

Als manege zal dat wel anders zijn, maar toch... Vind het niet echt netjes. Maar okee. Als jij denkt dat hij bij iemand anders het beter heeft, dan moet je dat doen. Het is wel jouw paard natuurlijk, dus jij bepaald aan wie hij verkocht wordt....

Calanddra

Re: Recht op eerste koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:08

gerpiegorp, maar normaliter betaal je een deel van de aankoopprijs en betaalt de vorige eigenaar geen stalling zodat jij m op proef kan hebben...

TS, wat staat er precies in t contract?

Met een jurist kan het erg lang gaan wachten, je kan wel informeren maar zou nie top hen wachten. Ik zou gewoon langsgaan morgen met een trailer. Ze hebben geen poot om op te staan

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:11

gerpiegorp: Maar aan de andere kant, er staat op proef ook voor haar om te zien of hij het daar wel goed heeft:

Citaat:
We hebben hem niet verkocht voor de proef zodat we hem terug konden nemen als we een heel ongelukkig paard zagen na die week

Stel dat een verkoper een paard op proef doet maar vind jou rijstijl of jou manier van omgang niet fijn bij zijn paard. Mag hij de koop dan ook in de proefperiode niet ontbinden in jou ogen?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:23

Ts, huur een trailer en ga dat dier halen
halen.

Het is een manege en ze hebben je al genaaid. Je gaat toch geen stalling betalen omdat zij hem op proef willen?? Als ze echt moeilijk doen en er staat niets op papier zou ik zeggen: prima als je hem wilt hebben, maar hij kost je het dubbele. Ze kunnen je toch niet dwingen het geld aan te nemen.

Al snap ik niet hoe je bij een manege bent gekomen. Was een snelle verkoop misschien toch iets beter dan een goed huis?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:29

TO wilde dat het paard op proef op de manege kwam, manege wilde het paard waarschijnlijk gewoon hebben, dus stemde waarschijnlijk in omdat TO dat voorstelde en ook wel wilde betalen. Mocht het niets blijken voor de lessen, kunnen ze een paard vaak wel verleasen of doorverkopen. Meeste maneges hebben contacten zat.

Omdat het nu om een manege blijkt te gaan staat TO ineens in haar 'recht' volgens mensen hier. Maar ik vraag me af of dat zo is. Ik vind het een vage afspraak met die week op proef, maar die heeft TO echt zelf gemaakt. En doorgaans betekent 'proef' toch echt dat het paard verkocht is, tenzij er gebreken of iets als niet klikkende combinatie blijkt te zijn.
Als TO het paard aan een particulier op deze grond had meegegeven denk ik maar zo dat de meningen anders waren en dat dan de mondelinge afspraak tot verkoop na een goede proefperiode wél bindend was gevonden.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:29

De manege kwam met het voorstel van de proefperiode :)

Het paard is ook pas verkocht als er iets betaald is. En dat is er niet. Sterker nog, TS betaalt de week van de proefperiode zelfs de stalling.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:30

Dreamybol schreef:
TO wilde dat het paard op proef op de manege kwam, manege wilde het paard waarschijnlijk gewoon hebben, dus stemde waarschijnlijk in omdat TO dat voorstelde en ook wel wilde betalen. Mocht het niets blijken voor de lessen, kunnen ze een paard vaak wel verleasen of doorverkopen. Meeste maneges hebben contacten zat.

Omdat het nu om een manege blijkt te gaan staat TO ineens in haar 'recht' volgens mensen hier. Maar ik vraag me af of dat zo is. Ik vind het een vage afspraak met die week op proef, maar die heeft TO echt zelf gemaakt. En doorgaans betekent 'proef' toch echt dat het paard verkocht is, tenzij er gebreken of iets als niet klikkende combinatie blijkt te zijn.
Als TO het paard aan een particulier op deze grond had meegegeven denk ik maar zo dat de meningen anders waren en dat dan de mondelinge afspraak tot verkoop na een goede proefperiode wél bindend was gevonden.

manege wilde op proef, niet TS. er is altijd bij een proefperiode langs beide kanten het recht tot ontbiding

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:32

Excuus, scheel gelezen, my bad! Dat maakt de afspraak dat TO het betaalt imho nog vager, maar ze heeft er wel zélf met instemming van volwassenen mee ingestemd.

En ik blijf erbij dat mensen nu voor TO op komen omdat het een manege betreft. Draai het verhaal eens om. Meisje is dolblij met de pony die ze nu op proef heeft, maar ineens wil de eigenaar hem terug omdat ze hem toch aan haar bijrijder wil verkopen, terwijl afgesproken was dat de pony alleen terug zou gaan als die aantoonbaar ongelukkig zou zijn (ook al zoiets vaags, wie bepaalt dat?).

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:41

eigenaar heeft daar altijd recht toe, dit heeft niets bij manege te maken

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:45

Zoe_97 schreef:

Want? Mondelinge afspraak 'pony is verkocht als hij bevalt en niet ongelukkig is na een week' geldt waarom niet meer?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:47

Dreamybol schreef:
Zoe_97 schreef:

Want? Mondelinge afspraak 'pony is verkocht als hij bevalt en niet ongelukkig is na een week' geldt waarom niet meer?

bij een proefperiode kan de koper zomaar de pony terugbrengen als hij niet bevalt. Tevens heeft ook de verkoper gewoon het echt de pony terug te halen als het in zijn ogen niet bevalt. Daar heet de koop van bijrijder niets mee te maken