Cioccolato schreef:Wat een goeie grap; paard aan trailer ritjes laten wennen!
(...) Het is belachelijk, trailer rijden is trailer rijden
1 onsje minder, zou dat moeilijk zijn?
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Gypsy schreef:Het probleem is dat paarden niet zo dol zijn op spannende dingen. Ik vind het gewoon fijn om te zien dat mijn paarden graag de trailer op gaan, en onderweg relaxed zijn. Ze staan lekker uit hun hooinet te plukken, en mijn merrie mag graag met een blij hoofd uit het raampje kijken waar we nu weer naar toe gaan. Je kunt ze ook rustig nog een half uur op de trailer laten staan na of voor het rijden, geen kabaal, geen gestommel, gewoon rustig hun hooi eten. Je kunt in je eentje met ze op pad, zijn alleen in en uit te laden.
Een kennis die z'n paard is geloof ik toen hij jong was 2 of 3 keer op de trailer geweest, alle keren onder sedatie. (Was toevallig net na castratie en een operatie geloof ik.) Dat ging natuurlijk prima. De laatste keer gingen ze er van uit dat het weer prima zou gaan. Geen sedatie meer. Paard is half door de voorkant van de trailer heengekomen en moest er door de brandweer uitgehaald worden.
Super sneu, want dit is echt niemand z'n bedoeling geweest natuurlijk!
Dus vandaar mijn weerstand tegen sederen en geen gemeut gewoon doen.
goed om verschillende standpunten en meningen te lezen, en bovenal ervaringen. Ik denk graag alles vooraf goed uit, zodat ik ter plekke voor zo min mogelijk verrassingen kom te staan. Ik heb veel vertrouwen in de mensen die mee zijn, in degene die de trailer rijdt. ik heb een camera geregeld die ik als het lukt in de trailer installeer en zorg inderdaad voor reserve halsters. Goede tips 

Sizzle schreef:Janneke2 schreef:@Sizzle: jazeker.
Ik houd er niet van om paarden te overdonderen of anderszins in te teren op hun incasseringsvermogen.
Dus graag eerst verkeersmak, korte trailerritjes, etc. etc.
Uiteraard gaan de dingen niet altijd zoals je wilt, maar omdat ik het incasseringsvermogen van mijn paarden intact laat, zijn die "foutjes" niet zo erg.
Dus ja, als dit mijn paard was, ging ik dus een week in Fryslan bivakkeren en oefenen.
Huh....maar dat is toch gewoon trailer rijden![]()
Whats the difference?
Een paard heeft geen horloge om dus de tijd is echt niet relevant.
Een kort "oefen" ritje kan net zo goed veel meer impact hebben dan een lange rit.
Sizzle schreef:Ik zal wel bijzondere paarden hebben dan......
Lopen altijd makkelijk de trailer op zonder geneuzel.
Een daarvan zou toch volgens enkelen hier minstens vreselijk getraumatiseerd moeten zijn aangezien haar eerste rit gelijk 700 km was.
Sizzle schreef:Ik zal wel bijzondere paarden hebben dan......
Lopen altijd makkelijk de trailer op zonder geneuzel.
Een daarvan zou toch volgens enkelen hier minstens vreselijk getraumatiseerd moeten zijn aangezien haar eerste rit gelijk 700 km was.
Cioccolato schreef:Janneke2 schreef:Wel nodig.
Misschien kun je je beter bezig houden met nuttige dingen

en voelt het dus ook aan als jij bang bent voor dingen die wel eens zouden kunnen gaan gebeuren. ponyparadijs schreef:Ik wil wel even zeggen dat ik wel snap waarom Janneke2 dat zegt.
En dat het van jou uit een nare opmerking is om te zeggen dat het belachelijk is want trailer rijden is trailer rijden.
En vervolgens te zeggen dat het niet nodig is om wat minder cru over te komen.
Waarbij ik de nadruk wil leggen op het over komen.
De opmerkingen die je maakt zijn niet vriendelijk te noemen
En blijkbaar verschillen jullie jij (Cioccolato) en Janneke2 nogal van aanpak.
Daar is niets mis mee.
Maar beide mogen de andere ook best tips geven hoe jullie het aan zouden pakken.
Daarna hoeven jullie elkaar toch niet gelijk te geven in de manier van doen.
Maar mocht je duidelijk willen maken dat je het niet eens bent probeer dan niet zo direct te reageren.
Want dat kan bij mensen heel naar over komen!
__Elizabeth schreef:Ik krijg al een trauma van trailers als ik lees hoe sommige mensen het doen
Het is vrij simpel een jong paard weet niet wat een trailer is en zal waarscheinlijk geen keuze hebben tussen de trailer en een groen weiland dus zal er gewoon oplopen. Zodra hij vast staat en wat te smikkelen heeft ga je rijden en rijden doen we allemaal normaal met een trailer en paard neem ik aan? Zodra je thuis bent gaat hij in een stuk land of op stal.
Waar komt dat trauma vandaan?
Natuurlijk er kunnen dingen mis gaan maar 9 van de 10 keer zijn het de mensen die de stress veroorzaken. Een jong paard heeft geen problemen met trailers dat komt pas als er door onkunde wat mis gaat.
Kahawa schreef:Sedatie is imo wel even iets anders dan geen gemeut gewoon doen.
Mijn paarden staan op dezelfde manier op de trailer als die van jou en die hebben het nooit eindeloos geoefend.
gister met sedatiepasta in mijn handen gestaan maar laten liggen. Staat me toch tegen en te veel risico's.
Succes!