Groen paard vanuit opfok op transport

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:23

Cioccolato schreef:
Wat een goeie grap; paard aan trailer ritjes laten wennen!

(...) Het is belachelijk, trailer rijden is trailer rijden

1 onsje minder, zou dat moeilijk zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:24

Als je het goed doet rij je altijd zo als een slak om rotondes en door bochten en heeft je paard altijd een goede ervaring met de rit. Zo niet dan is het een slechte chauffeur.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:25

Gypsy schreef:
Het probleem is dat paarden niet zo dol zijn op spannende dingen. Ik vind het gewoon fijn om te zien dat mijn paarden graag de trailer op gaan, en onderweg relaxed zijn. Ze staan lekker uit hun hooinet te plukken, en mijn merrie mag graag met een blij hoofd uit het raampje kijken waar we nu weer naar toe gaan. Je kunt ze ook rustig nog een half uur op de trailer laten staan na of voor het rijden, geen kabaal, geen gestommel, gewoon rustig hun hooi eten. Je kunt in je eentje met ze op pad, zijn alleen in en uit te laden.

Een kennis die z'n paard is geloof ik toen hij jong was 2 of 3 keer op de trailer geweest, alle keren onder sedatie. (Was toevallig net na castratie en een operatie geloof ik.) Dat ging natuurlijk prima. De laatste keer gingen ze er van uit dat het weer prima zou gaan. Geen sedatie meer. Paard is half door de voorkant van de trailer heengekomen en moest er door de brandweer uitgehaald worden.
Super sneu, want dit is echt niemand z'n bedoeling geweest natuurlijk!

Dus vandaar mijn weerstand tegen sederen en geen gemeut gewoon doen.

Sedatie is imo wel even iets anders dan geen gemeut gewoon doen.

Mijn paarden staan op dezelfde manier op de trailer als die van jou en die hebben het nooit eindeloos geoefend.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 21:33

Hele interessante discussie :j goed om verschillende standpunten en meningen te lezen, en bovenal ervaringen. Ik denk graag alles vooraf goed uit, zodat ik ter plekke voor zo min mogelijk verrassingen kom te staan. Ik heb veel vertrouwen in de mensen die mee zijn, in degene die de trailer rijdt. ik heb een camera geregeld die ik als het lukt in de trailer installeer en zorg inderdaad voor reserve halsters. Goede tips :)
Een week oefenen zit er niet in, ga ik ook niet aan beginnen. Zijn opleiding start rustig als hij thuis staat, maar eerst die trailerrit. Met hopelijk zo min mogelijk stress. Thuis is in de toekomst ook gelegenheid om het eventueel te oefenen, zo nodig, maar hij heeft zo veel te leren. Ook dat moet goedkomen. :)
Hij staat al op stal als we hem halen, ik neem aan dat er een goede plek is om de trailer gunstig te plaatsen gezien er jaarlijks heel wat groene dieren vertrekken.

@Gomir; de trailer is iig volledig ervaringsdeskundig idd, dat is een heel prettig idee :D

Mijn eigen ervaring is summier, mijn oude paard is aan de hand gekomen naast een ervaren paard. Haar eerste trailerervaring was naar de kliniek toen ze doodziek was met 2 jaar oud. Daarna is ze altijd braaf de trailer op gegaan. Helaas is zij heel fel tegen ruinen, lijkt me ook niet een positieve ervaring om haar naast dit mannetje te zetten dus. :(:) :))
We gaan het dus gewoon maar doen, ik neem de tips waar mogelijk mee en ga er vanuit dat hij gewoon netjes op plaats van bestemming gaat komen. :j

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:35

Ik zou vooraf even informeren over de laadmogelijkheden, is wel fijn om van tevoren al te weten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:37

Sizzle schreef:
Janneke2 schreef:
@Sizzle: jazeker.

Ik houd er niet van om paarden te overdonderen of anderszins in te teren op hun incasseringsvermogen.
Dus graag eerst verkeersmak, korte trailerritjes, etc. etc.

Uiteraard gaan de dingen niet altijd zoals je wilt, maar omdat ik het incasseringsvermogen van mijn paarden intact laat, zijn die "foutjes" niet zo erg.

Dus ja, als dit mijn paard was, ging ik dus een week in Fryslan bivakkeren en oefenen.

Huh....maar dat is toch gewoon trailer rijden :?
Whats the difference?
Een paard heeft geen horloge om dus de tijd is echt niet relevant.

Een kort "oefen" ritje kan net zo goed veel meer impact hebben dan een lange rit.

Een paard leeft op emoties.
Nee, het dier heeft geen horloge - maar dat wil in de verste verte niet zeggen dat tijd dus niet belangrijk zou zijn!

En ja: ook een kort ritje kan grote inpact hebben - dat wil ik ook juist.

De kern van de zaak is, dat emoties kunnen stapelen.
Ik wil, dat de eerste trailerrit geen overdonderend effect heeft, geen heftige series problemen oplevert, etc.

Dus ga ik, nadat het dier kalm en ontspannen, aan een los halstartouw geladen is
....met de emoties dat-ie mij vertrouwt en die wagen zelf ook kent....
op een rustige dag een kort ritje maken.
Bij de eerste rotonde is het dier verbaasd, doet iets (doorgaans iets "verstandigs", - die beesten zijn slim zat, zegt onze stalmeester) blijft staan, een minuut later volgt de tweede rotonde,
vijf minuten later doen we de carrotstrecht -
de ervaring leert dat er geen sprake is geweest van gestapelde emoties.
Bij volgende, langere ritten weet ik, dat ze rotondes kunnen handelen.

(Itt een dier, dat braaf de trailer in gaat, als je alleen maar naar de bezem wijst. Qua gedrag is dat dier erg braaf, maar qua emoties heeft hij de keuze moeten maken tussen ruzie met jou of toch maar dat nare ding in. Dat is interen op het incasseringsvermogen van je dier en dat wil ik pas, als mijn leven er van afhangt.)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 21:49

Janneke2 schreef:
Cioccolato schreef:

1 onsje minder, zou dat moeilijk zijn?

Niet nodig :')

Mungbean

Re: Groen paard vanuit opfok op transport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:06

Ik zal wel bijzondere paarden hebben dan......
Lopen altijd makkelijk de trailer op zonder geneuzel.
Een daarvan zou toch volgens enkelen hier minstens vreselijk getraumatiseerd moeten zijn aangezien haar eerste rit gelijk 700 km was.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:09

Sizzle schreef:
Een daarvan zou toch volgens enkelen hier minstens vreselijk getraumatiseerd moeten zijn aangezien haar eerste rit gelijk 700 km was.

Oei dat is wel bijna gelijk aan een hele nacht op stal!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:13

Leo schreef:
ik heb een camera geregeld die ik als het lukt in de trailer installeer en zorg inderdaad voor reserve halsters.

En een scherp mes ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:16

Kahawa, Zeg maar rustig twee dagen inkl tussenstop :+

Zo klein als ze was kwam ze er blij vanaf en liep de week erna zonder twijfel de volgende wagen weer in naar het definitieve opfok adres. Na 3 jaar niet in handen geweest te zijn liep ze daarna ook gewoon ladila weer overal naar binnen.
Haar half broer precies hetzelfde.

Zo ging het eigenlijk met alle jonge paarden die ik ken.
Een van mijn ruinen heeft nog even gehupst maar na 20 min stond hij de rest van de 2,5 uur keurig stil.
Moet er niet aan denken dat we een oefenrondje hadden gedaan want dan zou hij juist een slechte ervaring gehad hebben omdat hij dan tijdens de onrust fase alweer eraf zou moeten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:07

Cioccolato schreef:

1 onsje minder, zou dat moeilijk zijn?[/quote]

Niet nodig :')[/quote]

Wel nodig.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:10

Sizzle schreef:

Eh - een eerste rit van 700 km hoeft geen trauma op te leveren.
En ik ben het ook met iedereen eens dat een jong, volledig groen paard geen nare associaties heeft met de trailer.

(Alleen: ik ben er zeer gespitst op, dat dat zo blijft, zodat ik nooit "naar de bezem hoef te wijzen".)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:20

Ik houd er niet van om paarden te overdonderen of anderszins in te teren op hun incasseringsvermogen.
Dus graag eerst verkeersmak, korte trailerritjes, etc. etc.

Uiteraard gaan de dingen niet altijd zoals je wilt, maar omdat ik het incasseringsvermogen van mijn paarden intact laat, zijn die "foutjes" niet zo erg.

Dus ja, als dit mijn paard was, ging ik dus een week in Fryslan bivakkeren en oefenen.
[/quote]

Huh....maar dat is toch gewoon trailer rijden :?
Whats the difference?
Een paard heeft geen horloge om dus de tijd is echt niet relevant.

Een kort "oefen" ritje kan net zo goed veel meer impact hebben dan een lange rit.[/quote]

Een paard leeft op emoties.
Nee, het dier heeft geen horloge - maar dat wil in de verste verte niet zeggen dat tijd dus niet belangrijk zou zijn!

En ja: ook een kort ritje kan grote inpact hebben - dat wil ik ook juist.

De kern van de zaak is, dat emoties kunnen stapelen.
Ik wil, dat de eerste trailerrit geen overdonderend effect heeft, geen heftige series problemen oplevert, etc.

Dus ga ik, nadat het dier kalm en ontspannen, aan een los halstartouw geladen is
....met de emoties dat-ie mij vertrouwt en die wagen zelf ook kent....
op een rustige dag een kort ritje maken.
Bij de eerste rotonde is het dier verbaasd, doet iets (doorgaans iets "verstandigs", - die beesten zijn slim zat, zegt onze stalmeester) blijft staan, een minuut later volgt de tweede rotonde,
vijf minuten later doen we de carrotstrecht -
de ervaring leert dat er geen sprake is geweest van gestapelde emoties.
Bij volgende, langere ritten weet ik, dat ze rotondes kunnen handelen.

(Itt een dier, dat braaf de trailer in gaat, als je alleen maar naar de bezem wijst. Qua gedrag is dat dier erg braaf, maar qua emoties heeft hij de keuze moeten maken tussen ruzie met jou of toch maar dat nare ding in. Dat is interen op het incasseringsvermogen van je dier en dat wil ik pas, als mijn leven er van afhangt.)[/quote]

Hoe moeilijk kan je het jezelf en je paard maken. Een paard loopt echt niet meteen een trauma op als hij/zij uit een bekende situatie op transport moet. Hoe wil je doen als een paard in de opfok een verwonding oploopt en naar de kliniek moet?
Dan kan je ook niet eerst gaan oefenen en snel moeten handelen.
Gewoon met beleid (maar wel duidelijkheid) paard op trailer zetten en gaan rijden. Netjes rijden zoals jr met ieder paard doet.
En paard op uiteindelijk plaats weer rustig uitladen en lekker met wat eten en drinken uit laten rusten. En daarna lekker in een rustige groep zetten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 11:46

Janneke2 schreef:
Wel nodig.

Misschien kun je je beter bezig houden met nuttige dingen :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:37

Cioccolato schreef:
Janneke2 schreef:
Wel nodig.

Misschien kun je je beter bezig houden met nuttige dingen :)

Ik wil wel even zeggen dat ik wel snap waarom Janneke2 dat zegt.
En dat het van jou uit een nare opmerking is om te zeggen dat het belachelijk is want trailer rijden is trailer rijden.
En vervolgens te zeggen dat het niet nodig is om wat minder cru over te komen.
Waarbij ik de nadruk wil leggen op het over komen.
De opmerkingen die je maakt zijn niet vriendelijk te noemen
En blijkbaar verschillen jullie jij (Cioccolato) en Janneke2 nogal van aanpak.
Daar is niets mis mee.
Maar beide mogen de andere ook best tips geven hoe jullie het aan zouden pakken.
Daarna hoeven jullie elkaar toch niet gelijk te geven in de manier van doen.
Maar mocht je duidelijk willen maken dat je het niet eens bent probeer dan niet zo direct te reageren.
Want dat kan bij mensen heel naar over komen!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:13

Ik krijg al een trauma van trailers als ik lees hoe sommige mensen het doen :')
Het is vrij simpel een jong paard weet niet wat een trailer is en zal waarscheinlijk geen keuze hebben tussen de trailer en een groen weiland dus zal er gewoon oplopen. Zodra hij vast staat en wat te smikkelen heeft ga je rijden en rijden doen we allemaal normaal met een trailer en paard neem ik aan? Zodra je thuis bent gaat hij in een stuk land of op stal.

Waar komt dat trauma vandaan?

Natuurlijk er kunnen dingen mis gaan maar 9 van de 10 keer zijn het de mensen die de stress veroorzaken. Een jong paard heeft geen problemen met trailers dat komt pas als er door onkunde wat mis gaat.

En ja ik heb heel wat jonge paarden geladen. Zelfs half wilde paarden moeten vangen in het land en dus de keuze hadden tussen gras en de trailer er op gekregen. Niet nadenken maar doen! als jij zelfverzekerd bent loopt een jong tikkie bang paard zo met je mee want jij weet wat er gaat gebeuren en een paard voelt dat heel goed aan :) en voelt het dus ook aan als jij bang bent voor dingen die wel eens zouden kunnen gaan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:23

Ik zou inderdaad wel zorgen dat jij stevig in je schoenen staat als je dit gaat ondernemen. Als jij het paard gewoon de trailer op zet, punt klaar, dan zal hij heus blijven staan en niet in paniek schieten. Als jij zelf gaat stressen en zenuwachtig gaat doen dan gaat hij lekker met je meedoen, want blijkbaar is het iets om over te stressen. Wedden dat hij er dan de tweede keer ook niet meer op gaat? Ik zou het misschien voor de zekerheid zelfs vragen aan de persoon die hem ook op stal gezet heeft, eigenaar van de opfok ofzo? Waarschijnlijk heeft die er wat meer ervaring mee en kan die met wat meer overtuigingskracht zo'n jonkie naar binnen werken.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:25

ponyparadijs schreef:
Ik wil wel even zeggen dat ik wel snap waarom Janneke2 dat zegt.
En dat het van jou uit een nare opmerking is om te zeggen dat het belachelijk is want trailer rijden is trailer rijden.
En vervolgens te zeggen dat het niet nodig is om wat minder cru over te komen.
Waarbij ik de nadruk wil leggen op het over komen.
De opmerkingen die je maakt zijn niet vriendelijk te noemen
En blijkbaar verschillen jullie jij (Cioccolato) en Janneke2 nogal van aanpak.
Daar is niets mis mee.
Maar beide mogen de andere ook best tips geven hoe jullie het aan zouden pakken.
Daarna hoeven jullie elkaar toch niet gelijk te geven in de manier van doen.
Maar mocht je duidelijk willen maken dat je het niet eens bent probeer dan niet zo direct te reageren.
Want dat kan bij mensen heel naar over komen!

Laten we ontopic blijven :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 22:57

__Elizabeth schreef:
Ik krijg al een trauma van trailers als ik lees hoe sommige mensen het doen :')
Het is vrij simpel een jong paard weet niet wat een trailer is en zal waarscheinlijk geen keuze hebben tussen de trailer en een groen weiland dus zal er gewoon oplopen. Zodra hij vast staat en wat te smikkelen heeft ga je rijden en rijden doen we allemaal normaal met een trailer en paard neem ik aan? Zodra je thuis bent gaat hij in een stuk land of op stal.

Waar komt dat trauma vandaan?

Natuurlijk er kunnen dingen mis gaan maar 9 van de 10 keer zijn het de mensen die de stress veroorzaken. Een jong paard heeft geen problemen met trailers dat komt pas als er door onkunde wat mis gaat.

Amen! Goed geschreven, helemaal mee eens!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:42

Kahawa schreef:
Sedatie is imo wel even iets anders dan geen gemeut gewoon doen.

Mijn paarden staan op dezelfde manier op de trailer als die van jou en die hebben het nooit eindeloos geoefend.

Tegen geen gemeut en gewoon doen voor de eerste keer heb ik an sich geen probleem.
Maar niet je paard gesedeerd laden, en het daarna nooit meer oefenen. Stel je voor je laad het paard daarna nooit meer op, en een jaar later staat 'ie met koliek en moet hij naar de kliniek.
Blijkt opeens dat net jouw paard die trailerrit blijkbaar wel vervelend vond en nu niet meer de trailer op wil.

Ik zou als ik TS was dus niet sederen, wel gewoon inladen en gaan. Je hebt trouwens ook halsters die niet kunnen breken, even tussendoor.
Als het paard thuis staat en wat vaker in de hand is, zou ik nog eens inladen, rijden naar een locatie op loopafstand (als hij het dan vertikt om nog te laden kun je naar huis lopen) uitladen, wat lekkers geven, inladen en weer naar huis. Puur zodat je weet dat hij nog laad. En voor het paard was het gewoon een leuk uitstapje.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 12:55

Nogmaals bedankt allemaal. :) gister met sedatiepasta in mijn handen gestaan maar laten liggen. Staat me toch tegen en te veel risico's.
Ik heb de Confidence gel mee, touwen met paniekhaak en wat extra halsters.

Over hooinet lees ik hier verschillende dingen. Mijn eigen idee zegt; niet doen, kans dat ze hun benen er in gaan hangen, ook weer te veel risico.

Verder wil ik wel verzoeken om respectvol te blijven naar elkaar, ik ben blij met iedere mening en ervaring en ook al verschilt je aanpak met die van een ander, je mag iemand wel in zijn waarde laten. Discussie is prima maar in de basis vraag ik gewoon advies. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:12

Ik kwam je topic vorige week al eens tegen.

Ik ben ook van inladen en gaan. Dat is de ervaring die ik heb en vaak vinden ze het allemaal wel prima. Overdreven geoefen kan een paard alleen maar van gaan leren nadenken en dan heb je de poppen aan het dansen als het echt moet. Zou ook niet gaan rommelen met rotzooi.
Wat nog wel een optie is, is een half spuitje calmitan (aangenomen dat hij wel gewoon ontwormd is en dit geen bijzonderheid voor hem is). Is tegen stress, kalmeert slechts, verdooft niet!
Of Confidence EQ.

Verder vond ik de optie van een tweede paard wel een goede, maar inderdaad, dan moet je wel een rustige hebben.

Verder gewoon gaan met die banaan en lekker rustig rijden! Ik denk dat er veel te paniekerig wordt gereageerd in dit topic en het allemaal 100% gaat meevallen :) Succes!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:47

Voordeel van 1 paard in de trailer vind ik dat je de toegang ruimer kunt houden. Zonder schot of schot scheef geeft meer ruimte dan als er al een paard in staat. Al is de ander nog zo rustig. Als een jonkie over de rooie gaat kan hij de ander wel beschadigend.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 15:53

En? Hoe is het gegaan?