Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:50

Biebz schreef:
Hoelang van te voren hebben jullie aangegeven dat jullie naar een andere stal gingen?

Zou je dit willen beantwoorden?
Vind het nog al verschillen of je het 2 weken weken van te voren heb aangegeven of 2 dagen bijvoorbeeld.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:50

het is heel gebruikelijk dat er een maand opzegtermijn zou gelden, maar in dit geval is dat een lastige.

voelde jij je 'gedwongen' om met je stalgenoten mee te gaan omdat je paard aan die paarden gehecht is, misschien dat je dan iets met je stalgenoten kan regelen, de schade delen zegmaar?

als je echt de strijd aan wilt gaan met je ex stalbaas waar je altijd een goede relatie mee hebt gehad, dan zou je inderdaad eens bij de fiscus kunnen informeren. of de gemeente, voor een stalhouderij zijn vergunningen nodig...

sterkte.

ik denk dat als ik in jouw schoenen zou staan dat ik het zou laten zitten en verder zou gaan met mn leven.

Biebz

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:52

Ik zie nu dat je mijn vraag hebt beantwoord.
3 dagen vind ik erg kort.
Als jij het eerder had aangegeven had de stalhouder bijwijze van Iemand anders kunnen zoeken en liep hij geen geld mis.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:54

FriesWytske schreef:
Ik vind dat niet normaal, cowgirl. Ik vind het normaal dat je vooraf zegt dat je op zoek gaat naar een andere stal.

Omgekeerde wereld |o

Ooit gehoord van: Nooit je oude schoenen weg gooien voor je nieuwe hebt?

Jij en ik hebben een heel ander idee bij fatsoen. Een relatie tussen staleigenaar en klant is zakelijk hoor, geen vriendjes al kun je dat wel tegelijkertijd zijn.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 22-07-15 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:54

Biebz, enige Posts geleden heb ik het beantwoord. Weet niet hoe ik persoonlijk op iemand hier moet reageren,zit nog niet zo lang op bokt.
Ik voelde me niet gedwongen juval. Ik wilde erg graag zelf mee. Mijn paard wilde ik niet nog een maand laten staan als ze het veel beter Kon krijgen. Alles voor mijn paard!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:56

Tja €250 is een hoop geld maar als e er al zoveel stress om hebt gehad om daar weg te gaan wil je dan nu nog weet ik hoe lang door gaan om dat geld terug te halen met alle gevolgen van dien. Dat is het niet waard.

Beide partijen voelen zich te kort gedaan en daar kan ik van beide kanten inkomen. Ik zou me ook flink genaaid voelen als er 3 dagen van te voren wordt gemeld dat er drie paarden vertrekken. Dat is gewoon niet netjes. Daarnaast heb je zelf het geld over gemaakt da vind ik niet dat je dat nou kan gaan terug eisen. Je wist toch dat je ging vertrekken dan maak je het toch niet over ondanks dat je altijd ruim van te voren betaald.

Laat het lekker rusten kunnen beide partijen verder met hun leven.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:56

Het feit dat jij het geld een aantal dagen vantevoren overmaakt, bewijst dat je redelijk snel bent vertrokken.

Ik heb ook geen schriftelijk contract met mijn stalhouder, maar ik weet wel degelijk dat een opzegtermijn van een (kalendermaand) normaal is. Ik kan wel vertrekken wanneer ik daar zin in heb.

En dat je naar een andere stal wil, dat is normaal. Maar als je zoiets vluchtig besluit, dien je wel rekening te houden met de consequenties. In dit geval dus 1 maand een dubbele stalling betalen.

Neem je verlies, en geniet lekker van je nieuwe stal..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:57

Ik vind 3 dagen ook wel erg kort hoor. Ook al heb je de mondelinge overeenkomst dat je mag gaan wanneer je wilt, het is niet netjes om zo plots te vertrekken. Dat moet toch ook geen fijn gevoel geven voor jezelf? Ik zou als pensionhouder ook not amused zijn....Maar goed, ik zou dan ook gewoon een duidelijke termijn afspreken. Dit maakt het voor iedereen verwarrend.

Vrees dat je er niet uit gaat komen en wellicht wijze les voor de toekomst. Denk dat je kan fluiten naar je centen i.i.g.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 13:57

Dat snap ik ik.
Maar de stalhouder kan daar niks aan doen. En hierbij geldt dan de opzegtermijn. Dus is het je eigen keus dat je eerder ging.

Iemand een privé bericht sturen doe je door bij die persoon op de pb knop te drukken ;)

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 13:59

Maar of mensen het nu wel of niet netjes vinden of ik drie dagen van te voren heb verteld dat ik weg ging. Of hij nu wel of niet boos is. Of ik nu wel of niet nog een maand had moeten blijven. Of ik nu wel of niet had moeten vertellen of ik op zoek was naar een andere stal......
Het enige wat ik graag zou willen weten is hoe ik mijn geld terug zou kunnen krijgen.
En als iemand met een juridische achtergrond dit een leuke zaak zou vinden om op zich te nemen, graag.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:00

Ik ben ook normaal met 1 maand opzegtermijn.

Ik moet wel zeggen dat ik dat 1 keer niet heb gedaan en op een middag gewoon mijn paard heb opgeladen, en pas uren later een sms heb gestuurd (wij hadden toen geen contract).
Dat kwam puur door het feit dat wij ontzettend asociaal werden behandeld. Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Ik heb me daar heel poedersuiker over gevoeld, maar dat was op dat moment de enige oplossing.

Brainless

Wettelijk heb je (bij geen contract) 1 maand opzegtermijn.
Als er niets anders op papier staat, en helaas valt mondeling niets te bewijzen, heb je geen zaak.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 22-07-15 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Kore23 schreef:
Maar of mensen het nu wel of niet netjes vinden of ik drie dagen van te voren heb verteld dat ik weg ging. Of hij nu wel of niet boos is. Of ik nu wel of niet nog een maand had moeten blijven. Of ik nu wel of niet had moeten vertellen of ik op zoek was naar een andere stal......
Het enige wat ik graag zou willen weten is hoe ik mijn geld terug zou kunnen krijgen.
En als iemand met een juridische achtergrond dit een leuke zaak zou vinden om op zich te nemen, graag.

Niet.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:01

Ik zit mij hier toch wel een beetje te verwonderen over alles.

Dus als jij je schoenen weg brengt naar de schoenmaker en je hebt betaald, maar diezelfde middag bedenk je je en haal je je schoenen terug, dan ga je akkoord dat je je geld niet terug krijgt want je hebt er zelf voor besloten om er geen gebruik van te maken?

Ik had inderdaad gekeken of hij al zijn vergunningen heeft en of hij alles netjes meld bij de belastingdienst etc.

3 dagen is kort maar als er geen opzegtermijn is dan is het zo. Sterker nog, toen wij bij een particulier stonden, die zelf had aangegeven dat we beter weg konden omdat hun paarden zomers dag en nacht buiten stonden en wij dat niet wilden ( ging supernetjes overigens) hebben ze berekend hoeveel dagen wij daar hadden gestaan in desbetreffende maand en hebben ze de overige dagen het geld van terug gegeven!

Over het vooraf melden dat je op zoek gaat naar een andere stal, ligt aan de reden waarom je weg gaat. Een stalhouder heeft imo toch een beetje professionaliteit, al is het een particulier, en heeft dan nog de afgesproken zorg te geven indien de stalhuurder gewoon betaald toch?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:01

Kore23 schreef:

Niet. Je hebt geen poot om op te staan.
Is niks vastgelegd dus zit je vast aan de opzegtermijn.
Dus dan zou je niks terug moeten krijgen.
Of stalhouders moet ineens van gedrag veranderen en het geven. Maar dit is hij niet verplicht

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:02

Het is kort van te voren gemeld en gaat om Veel klanten, dus snap ik dat de man van slag is.

Ik begrijp dat je je geld wilt, maar ik zou je verlies nemen.

Voortaan dan pas op de eerste van de maand betalen.

En ik zou het voortaan eerder melden.

Omdat er niks op papier staat vermoed ik dat je nml niet ver gaat komen. Kosr je alleen maar een hoop energie. Maar ik heb geen rechten gestuurd dus misschien heb ik het fout.

Ik heb t zelf gehad toen ik op een nieuwe stal kwam.
hele maand al betaald.
en ik Bleek t na een dag niet naar mn zin te hebben.
Voortaan wacht ik dus even een paar dagen af.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:06

Ik denk overigens ook dat het erg lastig word om je geld terug te krijgen, want het gaat meer kosten dan het oplevert maar daarom kun je inderdaad even controleren of hij wel alles correct uitvoert. Want als hij jou een lesje wilt leren kun jij dat toch ook bij hem?

En inderdaad, altijd!! pas op de 1e van de maand overmaken.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:08

Ik heb inderdaad hiervan geleerd dat ik alleen nog maar via automatische overschrijving werk, dan kun je tenminste je geld wel terug halen via de bank.
Ik had gewoon niet verwacht dat iemand zo zou zijn. Ik ga er altijd vanuit dat mensen net zo rechtvaardig zijn als dat ik ben en ze hun mondelinge afspraken nakomen.
Ik ben heel blij dat mijn meisje nu bij een stalling staat waarbij ik zeker weet dat ze de beste verzorging krijgt die ze maar kan krijgen.
En dat de oude staleigenaar een hele trieste man is!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:11

FriesWytske schreef:
Ik vind dat niet normaal, cowgirl. Ik vind het normaal dat je vooraf zegt dat je op zoek gaat naar een andere stal.

Dat je het 3 dagen voor vertrek vertelt vind ik persoonlijk wel heel erg kort dag maar ik vind het onzin om te stellen dat het een gebrek aan fatsoen is om niet aan te geven dat je op zoek gaat naar een andere stal. Als je de opzegtermijn respecteert is dat netjes genoeg lijkt me.
Wij hebben op de vorige stal iets meer dan een maand voor vertrek aangegeven dat we weggingen om netjes de opzegtermijn aan te houden. Het nieuws dat we vertrokken werd goed opgenomen maar in de weken erna werden we volledig genegeerd. Dat was helemaal niet leuk, dus ik ben blij dat we niet al veel eerder hebben verteld dat we weg wilden gaan.

TS: Ik ben bang dat je kunt fluiten naar je geld....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:11

Dus omdat die man het geld niet terug geeft wat e notabene zelf hebt over gemaakt is het maar een trieste man :? En het enige wat je er van hebt geleerd is dat je met een automatisch incasso wil overmaken. Volgens mij heb je het totaal niet begrepen dat her gat om afspraken maken. 3 dagen van te voren. Zeggen dat je weggaat is gewoon lomp. En dan noem jij hem een trieste man?!

Je had het er toch eerder naar je zin, anders was je wel eerder vertrokken.

Kore23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:13

Heb jij wel alles goed gelezen Belle boef? Ik heb geen zin om nogmaals het hele verhaal te vertellen over opzegtermijn,mondelinge afspraak, pensioen van mijn paard enz enz.
Dus mijn advies aan jou is om alles even goed door te lezen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:14

Ik ben het eens met Eef_Bam.

Ik ga eind deze maand verhuizen. Is eind vorige maand beslist.
Mijn staleigenaresse heeft bij mij een grote fout gemaakt door de revalidatietermijn van mijn paard niet te respecteren. Zij was geopereerd aan een tumor en moest x aantal weken binnenstaan. Mevrouwtje stond al een week te vroeg buiten, waardoor ze éxtra complicaties had (want er waren daarvoor al complicaties), dus een extra DA-bezoek en kosten die helemaal niet nodig hadden geweest als ze zich aan de afspraken gehouden had.
Heel toevallig sprak ik erover met een kennis en zij gaf aan dat zij terug met pension voor één paard begint. Had er al eerder naar volle tevredenheid gestaan en is kei dichtbij mijn deur. Ook meer weidegang en ruwvoer, heb een paard dat gevoelig is aan haar maag dus is beter.
Op nieuwe stal gaat mijn paard dus beter staan, is voor mij ook handiger om zo ver niet te moeten rijden. En tóch ben ik een maand bij mijn oude stal gebleven. Vond ik niet meer dan netjes... Wij hadden trouwens geen enkele afspraken hierrond, noch schriftelijk noch mondeling, dus had ook meteen mijn boeltje kunnen pakken als ik dat wou. Vond dit echter niet kunnen naar de staleigenaresse toe dus heb dat ook niet gedaan.
Kijk ook eens uit de ogen van de staleigenaar. Ineens op korte termijn maandelijks 750€ weg waarvan hij het niet verwachtte, want niemand had het fatsoen (ja dat vind ik niet meer dan logisch!) om te melden dat jullie een andere stal aan het zoeken waren. Ondertussen kon hij ook geen nieuwe klanten zoeken.

Als je hierin verdergaat, gaat je advocaat je meer kosten dan dat het je opbrengt, en dat is dan in het geval dat de rechtbank in je voordeel de beslissing neemt wat ik betwijfel. Ik zou er dus niet aan beginnen. Neem gewoon je verlies, ga naar je nieuwe stal en leer hieruit. En als je dat niet kunt betalen, blijf hier dan nog een maand, dan is er ook geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:15

Kore23 schreef:
Ik heb inderdaad hiervan geleerd dat ik alleen nog maar via automatische overschrijving werk, dan kun je tenminste je geld wel terug halen via de bank.
Ik had gewoon niet verwacht dat iemand zo zou zijn. Ik ga er altijd vanuit dat mensen net zo rechtvaardig zijn als dat ik ben en ze hun mondelinge afspraken nakomen.
Ik ben heel blij dat mijn meisje nu bij een stalling staat waarbij ik zeker weet dat ze de beste verzorging krijgt die ze maar kan krijgen.
En dat de oude staleigenaar een hele trieste man is!

Als jij dat instelt als automatische maandelijkse betaling niet.
Dat kan alleen als een bedrijf een automatische incasso van jou heeft (en deze mag gebruiken).

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:16

Ja je had aangegeven dat hij 'tzt' met pensioen zou gaan.
Maar dit kan binnen een maand zijn of over een paar jaar.
Moet de stalhouder dan elke maand maar afwachten of je blijft?

Mondelinge afspraken zijn leuk, als beide partijen zich eraan houden.
Dit is niet te bewijzen dus hier heb je niks aan!

Dan zit je nog met dat er zonder contract een wettelijke opzegtermijn is van 1 maand.
Hier heb JIJ je dus niet aan gehouden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:16

Ik vind je heel erg hard naar de staleigenaar hoor, terwijl het toch echt heel gebruikelijk is dat je nog een volle maand doorbetaalt nadat je opzegt. De staleigenaar doet eigenlijk niks raars.

Jullie zijn zelf niet zo netjes geweest door zo plotsklaps weg te gaan en niet nog een maand te blijven en de stalbaas de kans te geven om nieuwe klanten te zoeken.

Ondanks wat je afgesproken hebt of hoe je de afspraken geïnterpreteerd hebt, het is niet netjes om iemand plotsklaps met 3 lege stallen te laten zitten. Tenzij er echt bizarre dingen gebeuren met je paard waardoor je genoodzaakt ben om weg te gaan maar dat was hier niet het geval lijkt het.

Om je meteen even uit de droom te helpen: je kan alleen geld terughalen als iemand anders geld van jouw rekening afhaalt. Een automatische overschrijving die je zelf instelt daarbij ben jij degene die het bedrag overschrijft en weg = weg.

Bij een automatische incasso heb je meer mogelijkheden, ik denk dat dat je dat bedoelt :)

Overigens: vertellen dat je op zoek bent naar een andere stal of baan ofzo dat is natuurlijk niet aan te raden, alleen al omdat je geen idee hebt hoe lang dat gaat duren en of je wel daadwerkelijk weg besluit te gaan.... iets met oude schoenen inderdaad :j

Maar het is wel heel erg normaal om als je eenmaal zeker weet dat je weggaat, dit tijdig te melden VOORDAT je daadwerkelijk vertrekt, minstens een maand, zodat de andere partij ook maatregelen kan treffen voordat het zover is en niet al te erg de dupe wordt :)