Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Anoeska schreef:Je kan wel doen alsof het allemaal heel open en neutraal bedoeld is. Maar als je verhalen over verborgen gebreken op Bokt gaat zetten, over een paard waarvan je weet dat de vorige eigenaar mee kan lezen, ben je op z'n minst 'een beetje dom'. Iemand die zo veel op Bokt zit als jij, weet heel best waar zo'n topic heen gaat.

Joolien schreef:Cayenne, het gaat verder ook niet om het rijden, dat gaat hartstikke goed. Hij pakta lles prima op en heft de wil om te werken.
Joolien schreef:Volgens mij is dat niet zo standaard, want dat is bij ons helaas niet gebeurd.
Hij was de eerste week ook heel braaf, daarna heeft hij een week vakantie gehad en toen begon het gedrag. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen, dat ie een weekje rust heeft gehad, maar hij is als een blad aan een boom omgeslagen, dus dat blijft gewoon vreemd. (hij is overigens niet frisser, maar gewoon anders)
En ja, ik durf te zeggen dat ik kundig ben. Ik heb er zelfs nog 2 andere mensen bij die ook kundig genoeg zijn. Dus dat zit wel goed. En wij zijn met zijn 3en constant aan het overleggen en kijken hoe en wat, dus het is niet zo dat ik blind om mezelf af ga, we doen dit bewust en in goed overleg.
Joolien schreef:Nogmaals, het gaat er niet om hoe dit is gekomen, of hoe dit opgelost gaat worden. Ik ga hier over verder geen dingen online zetten, omdat ik geen ruzie wil of dat online wil uitvechten. Ik merk dat ik dingen gewoon niet goed heb verwoord, maar nogmaals is het nooit mijn intentie geweest om de verkoper zwart te maken. Misschien naïef van mij, maar daar heb ik wil vaker last van
Cayenne, het gaat verder ook niet om het rijden, dat gaat hartstikke goed. Hij pakta lles prima op en heft de wil om te werken.
Misschien is dit een impulsief topic geweest, nadat hij gisteren onder het zadel zo explosief was en van de week in de omgang heel anders was, dan schrik je gewoon even. Natuurlijk houden we in ons achterhoofd at het gewenning is, maar zo'n verandering blijft gewoon schrikken, vooral voor de eigenaar.
Anoniem schreef:Ik ga zelf nooit een paard adviseren/aanprijzen aan leerlingen van mij. Voor hetzelfde geld adviseer je net als Jolien aan een ruiter om een paard te kopen en is er wat mee. En dan maakt het nu niet uit of het karakter of medisch probleem is. Dan kan de koper de adviseur, in dit geval Jolien, ook aanklagen want zij heeft immers gezegd dat het een goed paard is en daar een positief koopadvies in gegeven. Ik vind het niet slim om je met zulke aankoopzaken te bemoeien. Dat doe ik zelf dus nooit. ik adviseer niet in aankopen w.b. paarden. Je zal het maar mis hebben. En ze zullen er maar mee verongelukken of het paard zal niet goed zijn. Een dierenarts is er om te keuren dus die zal daar een advies in moeten uitbrengen. En wat betreft karakter, daar kan Jolien ook niet in adviseren omdat zij het paard ook niet kende. Dus soms is het beter om je mond te houden en het aan vakmensen over te laten.
Zo ik er tegen aan kijk heeft Jolien hierin zelf gefaald. Zij heeft een positief koopadvies gegeven. Het paard is niet voldoende uitgebreid gekeurd. Jolien haar kennis was blijkbaar onvoldoende om te weten dat een paard op een vreemde locatie met een vreemde ruiter op de rug weleens zich wat anders kan gedragen. Daarbij lees ik dat het paard een week stil heeft gestaan? Tja, één en éen is twee zou ik zeggen.
Dus eerst uitsluiten of er toch geen medische problemen zijn wat zijn gedrag kan verklaren. Een andere mogelijkheid is om het paard onder een deskundig iemand te berijden.
Succes ermee!
Jessix schreef:Toevallig van de week een artikel gelezen over garanties bij aankoop van een paard. Het is allemaal niet zo simpel als soms op internet gezegd wordt.
De verkoper kan verplicht worden het paard terug te nemen wanneer je als koper kan aantonen dat het paard het gebrek al had voor de verkoop. De hele bewijsvoering ligt dus bij de koper.
Dit is zowel bij de particulier zo als bij een handelsstal. Handelsstallen nemen echter sneller een paard terug of laten de koper ruilen om juridisch rompslomp en een slechte naam te voorkomen, ze zijn het dus niet verplicht.
Dus TS, het zal heel lastig worden voor je om aan te tonen dat het gedrag in een gebrek is wat al aanwezig was bij de verkoper en of het uberhaupt een gebrek is. In het vervolg raad ik je aan om juridisch advies in te winnen bij de paar bokkers die je dat kunnen geven in plaats van een topic te openen. Ik denk dat je hiermee meer kwaad als goeds heb bereikt.
Jessix schreef:Joolien schreef:Klopt Jessix, dat is ook naïef van mij geweest, dat ik dit op een fatsoenlijke manier had kunnen vragen
Heeft dit topic je dan al wat opgeleverd Jolien? Ben je blij nu met de situatie?
En de situatie, nee dat was neit echt de bedoeling.