Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 05:53

Het is niet mijn intentie om iemand zwart te maken, nogmaals, het was een open vraag voor de toekomst.

En ik weet echt wel hoe ik dit samen met anderen op kan lossen, en wat ik hiermee aan moet. Wees ook daar niet bang voor.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:15

Je kan wel doen alsof het allemaal heel open en neutraal bedoeld is. Maar als je verhalen over verborgen gebreken op Bokt gaat zetten, over een paard waarvan je weet dat de vorige eigenaar mee kan lezen, ben je op z'n minst 'een beetje dom'. Iemand die zo veel op Bokt zit als jij, weet heel best waar zo'n topic heen gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 06:18

Eh kom op Joolien. Je weet zelf ook dat het geen open vraag is. Je gaat zelf ook op specifieke details in over de problemen met paard dat jullie onlangs gekocht hebben en het -volgens jou- incorrecte handelen van de vorige eigenaresse. Niet je hoofd in het zand steken en roomser dan de paus zijn ;)

En ach, een paard kan ook soms een mindere dag hebben. Gewoon ermee dealen en je management onder de loep nemen. Dierenarts er nogmaals bij etc.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:04

Verborgen gebrek is gedragsverandering zeker niet, in een nieuwe omgeving, nieuw stalmanagement en andere ruiter kan een paard zeker anders reageren.
Na 2 weken is er dus sprake van een gewenningsperiode, gedragsverandering door omgeving/ruiter.

Daarbij heb je echt geen poot om op te staan, ik heb nl een soortgelijke rechtszaak achter de rug (ik was de verkoper en heb de zaak gewonnen)

Paard had ik 8 jaar gehad, liep M en kon er zonder zadel op of snachts alleen mee naar het bos,
maar hij sloeg bij de nieuwe eigenaar ook helemaal om, zou daar levensgevaarlijk zijn.
Maar na 8 jaar nieuwe omgeving wa het wennen voor hem, en met koeien en geiten om de buitenbak, tja daar had hij schrik van....
Tel daarbij op de onkunde/gebrek aan ervaring van de nieuwe eigenaren en het is bingo!
Bij mij heeft het dochtertje van 8 jaar proefgereden en was superbraaf, ik heb ze ook proeftijd op mijn stal aangeboden (met getuigen), maar dat was niet nodig....
Rechtszaak was zo beslist!

In het geval van TS: de verkoper heeft ook gemeld dat het paard eenkennig en voor de gevorderde ruiter is, en dat paard kan geen week stil staan.
Zoals de kantonrechter in mijn zaak zei: "ik zie het zo al aan de advertentie: Dat is geen Lucky luc paard" :7

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:05

Er zijn wel degelijk paarden die je niet zomaar een week stil kan laten staan. Vriendin van mij had er ook zo eentje. Die moest je dan heel goed longeren van tevoren en dan nog was het uitkijken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:12

Anoeska schreef:
Je kan wel doen alsof het allemaal heel open en neutraal bedoeld is. Maar als je verhalen over verborgen gebreken op Bokt gaat zetten, over een paard waarvan je weet dat de vorige eigenaar mee kan lezen, ben je op z'n minst 'een beetje dom'. Iemand die zo veel op Bokt zit als jij, weet heel best waar zo'n topic heen gaat.

Hier sluit ik me bij aan.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:22

Begrijp ik het nu goed : het paard is op aanraden van ts gekocht zonder dat de nieuwe eigenaresse erbij was ?
Is er nu alleen een keer proef gereden of meerdere keren? Is het paard meerdere keren gezien/bezocht of alleen 1 keer?

Kan het niet gewoon zijn dat hier een inschattingsfout gebeurt is?

Ik bedoel het absoluut niet aanvallend maar in mijn oogen lijkt het alsof de worden/uitleg van verkoopster niet serieus werden genomen (bontje/week stil, enz).

Als er nog andere zaken spelen zoals ts zei dan zou het helpen, deze toch ook te benoemen en niet aan te duiden maar verder over zwijgen

Verder ben ik het absoluut eens met PPG .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:25

Daarnaast denk ik dat het handig is om toch ook eens kritisch naar je eigen rijden te kijken. Ik lees van TS vooral veel 'mijn rijden is prima in orde en ik weet hoe ik dit moet oplossen.' Niet ieder paard is gelijk en niet iedereen heeft de wijsheid in pacht om problemen op te lossen. Kijk ook eens objectief naar je eigen manier van rijden ipv het bij voorbaat al uit te sluiten. Niemand is perfect met rijden, ook TS niet.

En plaats anders een filmpje van het rijden? Misschien dat je aan de hand daarvan waardevol advies krijgt :)

lot12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:27

Ik zou zelf terug gaan naar de verkoper en sowieso even melden,
De dierenarts informeren is ook niet apart , lastig dit :(

purny

Re: Wanneer is iets een verborgen gebrek en recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:31

Is het niet gewoon even testen? Doet het paard het vaker zou ik de dierenarts langs laten komen en algemeen onderzoek hoe of wat. En ook een osteopaat langs laten komen zodat ie kan kijken of het paard niet vast zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:32

Nogmaals, het gaat er niet om hoe dit is gekomen, of hoe dit opgelost gaat worden. Ik ga hier over verder geen dingen online zetten, omdat ik geen ruzie wil of dat online wil uitvechten. Ik merk dat ik dingen gewoon niet goed heb verwoord, maar nogmaals is het nooit mijn intentie geweest om de verkoper zwart te maken. Misschien naïef van mij, maar daar heb ik wil vaker last van :+

Cayenne, het gaat verder ook niet om het rijden, dat gaat hartstikke goed. Hij pakta lles prima op en heft de wil om te werken.

Misschien is dit een impulsief topic geweest, nadat hij gisteren onder het zadel zo explosief was en van de week in de omgang heel anders was, dan schrik je gewoon even. Natuurlijk houden we in ons achterhoofd at het gewenning is, maar zo'n verandering blijft gewoon schrikken, vooral voor de eigenaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:35

Joolien schreef:
Cayenne, het gaat verder ook niet om het rijden, dat gaat hartstikke goed. Hij pakta lles prima op en heft de wil om te werken.

Behalve dat hij onder het zadel ontplofte en je half op de bakrand lag? Wat is dan het probleem? :+
Je noemt het ook in diverse topics op, dus tja..
Laatst bijgewerkt door Amaryllis op 20-07-15 11:15, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht verwijderd

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:36

Als je in meerdere topics op bokt het hebt over een nieuw paard, die ineens ontploft, en dat je het er nog maar eens met de vorige eigenaar over moet hebben, dan gebeurt dat niet bij ongeluk of impulsief. Dan probeer je gewoon op 'slinkse' manier iets te bereiken. Niet chique. Wat er ook met het paard aan de hand is, je had dit op een nettere manier op kunnen lossen.

Babootje

Joolien schreef:
Volgens mij is dat niet zo standaard, want dat is bij ons helaas niet gebeurd.
Hij was de eerste week ook heel braaf, daarna heeft hij een week vakantie gehad en toen begon het gedrag. Daar kan het natuurlijk ook aan liggen, dat ie een weekje rust heeft gehad, maar hij is als een blad aan een boom omgeslagen, dus dat blijft gewoon vreemd. (hij is overigens niet frisser, maar gewoon anders)
En ja, ik durf te zeggen dat ik kundig ben. Ik heb er zelfs nog 2 andere mensen bij die ook kundig genoeg zijn. Dus dat zit wel goed. En wij zijn met zijn 3en constant aan het overleggen en kijken hoe en wat, dus het is niet zo dat ik blind om mezelf af ga, we doen dit bewust en in goed overleg.

Wat voor gedrag heb je het dan over?

Allereerst zal ik het bloed dat bij de klinische keuring standaard wordt afgenomen laten onderzoeken op verboden middelen. Dat namelijk best nog wel een week of wat doorwerken als het niet meer wordt gegeven.
Als dat niet zo is, wordt het -vrees ik- erg moeilijk om het paard nog terug te laten nemen.
Als je in een koopcontract hebt vastgelegd hoe "braaf" het paard moet zijn, als in bijvoorbeeld verkeersmak of trailerladen etc kun je er nog wel eens wat mee als het paard dat niet blijkt te zijn.
Maar braaf is natuurlijk een subjectief begrip en de tegenpartij zal het altijd gooien op onkunde.

Amaranth7

Inderdaad, ik vind het een heel domme actie om zo'n paard aan te raden aan iemand die eigenlijk een braaf paard zoekt. (Bloedpaarden kunnen nu eenmaal altijd eens zo reageren).

Als er in de advertentie voor een gevorderde ruiter stond en jij kijkt vreemd op dat er eens een uitspatting komt, misschien heb je je rijtechnische kunnen dan wel fel overschat en kom je ervaring tekort.

Paard rijden is een ding, maar je hebt nu eenmaal altijd er wat moeilijkere tussen zitten waar je mee om moet kunnen gaan. Wat weer een vak apart is. Als je een braaf paard wil, waarom hebben jullie daar dan niet naar gezocht?

Na het singelen, zetten jullie altijd het paard een stapje naar voren voordat je opstapt? Heeft het paard een andere singel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:38

Joolien schreef:
Nogmaals, het gaat er niet om hoe dit is gekomen, of hoe dit opgelost gaat worden. Ik ga hier over verder geen dingen online zetten, omdat ik geen ruzie wil of dat online wil uitvechten. Ik merk dat ik dingen gewoon niet goed heb verwoord, maar nogmaals is het nooit mijn intentie geweest om de verkoper zwart te maken. Misschien naïef van mij, maar daar heb ik wil vaker last van :+

Misschien is dit een impulsief topic geweest, nadat hij gisteren onder het zadel zo explosief was en van de week in de omgang heel anders was, dan schrik je gewoon even. Natuurlijk houden we in ons achterhoofd at het gewenning is, maar zo'n verandering blijft gewoon schrikken, vooral voor de eigenaar.

Is de eigenaar zelf bij machte het paard te rijden?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:38

Wanneer een verkoper aangeeft dat hij een 100% bomproof braaf paard verkoopt geschikt voor een iedere ruiter, dan zou je bij gevaarlijk gedrag idd mogelijk een kans hebben.

Bij dit paard is reeds bij proefrijden of mogelijk in de advertentie reeds aangegeven dat het hier gaat over een paard met een gebruiksaanwijzing die niet geschikt is voor beginners en wanneer het paard je past je er een fijn dier aan hebt (als ik alle losse stukjes info juist aan elkaar puzzel). Dan is het in dit geval een stuk lastiger om terug te vallen op verborgen gebrek ivm karakter.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:41

Yvank_ schreef:
Bloedonderzoek zit er hier gewoon bij in :) standaard klinische keuring met bloedtrekken totaal 100 euro .

Bloed trekken is inderdaad standaard. Het bloed wordt dan een half jaar bewaard. Het onderzoeken echter gebeurt pas op aanvraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:45

Ik ga zelf nooit een paard adviseren/aanprijzen aan leerlingen van mij. Voor hetzelfde geld adviseer je net als Jolien aan een ruiter om een paard te kopen en is er wat mee. En dan maakt het nu niet uit of het karakter of medisch probleem is. Dan kan de koper de adviseur, in dit geval Jolien, ook aanklagen want zij heeft immers gezegd dat het een goed paard is en daar een positief koopadvies in gegeven. Ik vind het niet slim om je met zulke aankoopzaken te bemoeien. Dat doe ik zelf dus nooit. ik adviseer niet in aankopen w.b. paarden. Je zal het maar mis hebben. En ze zullen er maar mee verongelukken of het paard zal niet goed zijn. Een dierenarts is er om te keuren dus die zal daar een advies in moeten uitbrengen. En wat betreft karakter, daar kan Jolien ook niet in adviseren omdat zij het paard ook niet kende. Dus soms is het beter om je mond te houden en het aan vakmensen over te laten.

Zo ik er tegen aan kijk heeft Jolien hierin zelf gefaald. Zij heeft een positief koopadvies gegeven. Het paard is niet voldoende uitgebreid gekeurd. Jolien haar kennis was blijkbaar onvoldoende om te weten dat een paard op een vreemde locatie met een vreemde ruiter op de rug weleens zich wat anders kan gedragen. Daarbij lees ik dat het paard een week stil heeft gestaan? Tja, één en éen is twee zou ik zeggen.
Dus eerst uitsluiten of er toch geen medische problemen zijn wat zijn gedrag kan verklaren. Een andere mogelijkheid is om het paard onder een deskundig iemand te berijden.
Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:48

Anoniem schreef:
Ik ga zelf nooit een paard adviseren/aanprijzen aan leerlingen van mij. Voor hetzelfde geld adviseer je net als Jolien aan een ruiter om een paard te kopen en is er wat mee. En dan maakt het nu niet uit of het karakter of medisch probleem is. Dan kan de koper de adviseur, in dit geval Jolien, ook aanklagen want zij heeft immers gezegd dat het een goed paard is en daar een positief koopadvies in gegeven. Ik vind het niet slim om je met zulke aankoopzaken te bemoeien. Dat doe ik zelf dus nooit. ik adviseer niet in aankopen w.b. paarden. Je zal het maar mis hebben. En ze zullen er maar mee verongelukken of het paard zal niet goed zijn. Een dierenarts is er om te keuren dus die zal daar een advies in moeten uitbrengen. En wat betreft karakter, daar kan Jolien ook niet in adviseren omdat zij het paard ook niet kende. Dus soms is het beter om je mond te houden en het aan vakmensen over te laten.

Zo ik er tegen aan kijk heeft Jolien hierin zelf gefaald. Zij heeft een positief koopadvies gegeven. Het paard is niet voldoende uitgebreid gekeurd. Jolien haar kennis was blijkbaar onvoldoende om te weten dat een paard op een vreemde locatie met een vreemde ruiter op de rug weleens zich wat anders kan gedragen. Daarbij lees ik dat het paard een week stil heeft gestaan? Tja, één en éen is twee zou ik zeggen.
Dus eerst uitsluiten of er toch geen medische problemen zijn wat zijn gedrag kan verklaren. Een andere mogelijkheid is om het paard onder een deskundig iemand te berijden.
Succes ermee!

Dit zijn enkel aannames, nogmaals wordt dit goed opgelost, er is voldoende kennis aanwezig en we doen dit met meerdere mensen. Mijn kennis is ook zo dat ik heus bewust ben van gedragsverandering op locatie, maar daar gaat het hier ook niet om.
Maar nu laat ik de discussie rusten, want dit is niet de vraag die ik heb gesteld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:50

Toevallig van de week een artikel gelezen over garanties bij aankoop van een paard. Het is allemaal niet zo simpel als soms op internet gezegd wordt.

De verkoper kan verplicht worden het paard terug te nemen wanneer je als koper kan aantonen dat het paard het gebrek al had voor de verkoop. De hele bewijsvoering ligt dus bij de koper.

Dit is zowel bij de particulier zo als bij een handelsstal. Handelsstallen nemen echter sneller een paard terug of laten de koper ruilen om juridisch rompslomp en een slechte naam te voorkomen, ze zijn het dus niet verplicht.

Dus TS, het zal heel lastig worden voor je om aan te tonen dat het gedrag in een gebrek is wat al aanwezig was bij de verkoper en of het uberhaupt een gebrek is. In het vervolg raad ik je aan om juridisch advies in te winnen bij de paar bokkers die je dat kunnen geven in plaats van een topic te openen. Ik denk dat je hiermee meer kwaad als goeds heb bereikt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:51

Maar aan de andere kant wanneer het paard verhuisd naar een nieuwe stal met een nieuwe omgeving zal hij of zij eerst moeten wennen aan de verandering. Sommige paarden zijn daar zo rustig in maar andere paarden kunnen daar flink van slag van zijn. Mocht de ruiter nou vaker binnen een paar weken tegen de bakrand knallen dan zou ik me toch andere zorgen gaan maken.
Misschien heeft het dier ook last van z'n rug? Dat al gekeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:54

Jessix schreef:
Toevallig van de week een artikel gelezen over garanties bij aankoop van een paard. Het is allemaal niet zo simpel als soms op internet gezegd wordt.

De verkoper kan verplicht worden het paard terug te nemen wanneer je als koper kan aantonen dat het paard het gebrek al had voor de verkoop. De hele bewijsvoering ligt dus bij de koper.

Dit is zowel bij de particulier zo als bij een handelsstal. Handelsstallen nemen echter sneller een paard terug of laten de koper ruilen om juridisch rompslomp en een slechte naam te voorkomen, ze zijn het dus niet verplicht.

Dus TS, het zal heel lastig worden voor je om aan te tonen dat het gedrag in een gebrek is wat al aanwezig was bij de verkoper en of het uberhaupt een gebrek is. In het vervolg raad ik je aan om juridisch advies in te winnen bij de paar bokkers die je dat kunnen geven in plaats van een topic te openen. Ik denk dat je hiermee meer kwaad als goeds heb bereikt.

Klopt Jessix, dat is ook naïef van mij geweest, dat ik dit op een fatsoenlijke manier had kunnen vragen :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:56

Joolien schreef:
Klopt Jessix, dat is ook naïef van mij geweest, dat ik dit op een fatsoenlijke manier had kunnen vragen :+

Heeft dit topic je dan al wat opgeleverd Jolien? Ben je blij nu met de situatie? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 07:58

Jessix schreef:
Joolien schreef:

Heeft dit topic je dan al wat opgeleverd Jolien? Ben je blij nu met de situatie? :+

Ben er nog niet heel veel mee opgeschoten :') En de situatie, nee dat was neit echt de bedoeling. :P