Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Getup schreef:Cissy: dat is leuk,als het lukt, ja....maar als je onzeker bent en tig keer moet steken om fatsoenlijk weg te komen ( als het al gaat), dan is soms wat hulp vragen niet zo dom. Beter zo als een botsing oid.
cissy schreef:Getup schreef:Cissy: dat is leuk,als het lukt, ja....maar als je onzeker bent en tig keer moet steken om fatsoenlijk weg te komen ( als het al gaat), dan is soms wat hulp vragen niet zo dom. Beter zo als een botsing oid.
Dan moet je dus nog effe oefenen. Als je steeds hulp vraagt leer je het nooit zelf op te lossen.
Die botsing kun je zelf tegenhouden door je gas los te laten... je kunt ook gewoon stil gaan staan en even uitstappen om te kijken hoe de situatie is en dan weer proberen.
Denk je dat ik nooit met klotsende oksels en kramp in mn armen met de trailer heb gereden? Been there done that!
Ik was ook rete onzeker maar ik ga ook door!
Nu draai ik m overal en nergens in met 1 hand aan het stuur zonder klotsoksels. Dat is niet vanzelf gegaan, dat is vlieguren maken.
Ik zou het zelfs met 40 ton moeten kunnen doen, al weet ik niet of ik dat nu nog kan zonder met m'n ogen te knipperen..... Percy schreef:Geen idee waar jullie terecht komen qua wedstrijdterreinen maar die beker chocolademelk zou hier al meerdere keren om zijn gegaan. Je kan nog zo rustig rijden over enorme hobbels en deuken, klotsen doet het.
Chocolademelk verhaal gaat leuk op voor asfaltwegen in België en Nederland maar in het buitenland is het wel een ander verhaal en op heel veel wedstrijd terreinen ook. Dan rij ik stapvoets en dan schudden we nog door elkaar. Om maar niet te spreken over de keren dat we door een tractor uit de blub getrokken moeten worden.
justkid schreef:Leuk topic, nee hoor ik vond de eerste keer ook erg spannend. Ik heb achter een vriendje met zijn paard in een andere trailer aan gereden.
Gewoon het gevoel hebben dat wanneer er iets gebeurt, er iemand in de buurt is die je kan helpen. De weg was bekend, de avond ervoor heb ik alles behalve het paard al ingepakt.
Het viel alles mee.
Inderdaad als een slak over rotondes en pas optrekken als de hele combinatie recht is. Wat snelheid betreft ben ik het met ikke eens al zou ik nooit zo hard rijden.
Gelijkmatig stoppen/afremmen en optrekken is veel belangrijker voor je paard om zich comfortabel te voelen.
Heb je het laden en lossen geoefend?
Omdat ik altijd alleen ben was dat voor mij en mijn paard belangrijk. Ik heb er ruim twee weken op geoefend maar nu loopt ze er zelf op en af. Als mijn paard bezweet uit de trailer komt, heb ik niet goed gereden, dat is één keer gebeurd. Daarom weet ik nu hoe ik het beste kan rijden.
Ik heb een 1,5 paards trailer en ze staat wijdbeens en schuin om zich in evenwicht te houden.
Heel veel succes!
Maar je hebt natuurlijk daar best wel verschillen in.
. Dus dat kont wel goed.
Percy schreef:Heb op terreinen gestaan waar zelfs de 4x4 jeeps uit de blub getrokken moesten wordenMaar je hebt natuurlijk daar best wel verschillen in.
Maar je hebt gelijk. Ik heb geen 4x4, ik heb zelfs voorwielaandrijving dus ik zit al snel hopeloos vast.
Schreef dat het in België en Nederland nog wel gaat, zelfs op sommige echt beroerde wegen hier in België maar helaas moet ik ook vaak een stuk van de snelweg af en dan kom ik op stukken waar de jerrycan water toch echt wel staat te klotsen. Die warme chocomel zou dan wel over de rand gaan vrees ik
daarna toen ik mijn E achter B had gehaald heeft er nog een keer een ervaren "trailerchauffeur" met me meegereden en mij aanwijzingen gegeven. Kijkenkijkenkijkenkijken en vooral vér vooruitkijken en heel ruim van te voren gas los en heel gelijkmatig remmen.Hilli schreef:Tegen de tijd dat je in België bent, zit er een vel op je inmiddels koude chocomel, percy. Dus dat kont wel goed.
JK, dat weggetje in is het probleem niet en voor de terugweg heb je ikke in geval van nood om te helpen.
TS, zoals iedereen zegt: het is spannend, maar ga goed voorbereid op weg en zorg dat je niet hoeft te haasten. En daarna vooral veel doen. Ooit wordt het minder spannend
Gelukkig gaan ze graag op de trailer dus het zal niet al te erg zijn.
Een paard moet de trailer op gaan omdat het paard dat wil, niet omdat hij omgekocht wordt.