Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Eerste keer alleen met paard op de trailer achter de auto...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:09

Offtopic, doet me denken aan de eerste keer dat ik in een GTI reed en er een emmer behangplaksel voorin stond, dat was ook FLOTS :=

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:42

Altijd nog beter dan 7 gallon witte verf :D

Afbeelding

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:42

_O-

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:49

_O-

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:13

Getup schreef:
Cissy: dat is leuk,als het lukt, ja....maar als je onzeker bent en tig keer moet steken om fatsoenlijk weg te komen ( als het al gaat), dan is soms wat hulp vragen niet zo dom. Beter zo als een botsing oid.

Dan moet je dus nog effe oefenen. Als je steeds hulp vraagt leer je het nooit zelf op te lossen.
Die botsing kun je zelf tegenhouden door je gas los te laten... je kunt ook gewoon stil gaan staan en even uitstappen om te kijken hoe de situatie is en dan weer proberen.

Denk je dat ik nooit met klotsende oksels en kramp in mn armen met de trailer heb gereden? Been there done that!
Ik was ook rete onzeker maar ik ga ook door!
Nu draai ik m overal en nergens in met 1 hand aan het stuur zonder klotsoksels. Dat is niet vanzelf gegaan, dat is vlieguren maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 16:41

cissy schreef:
Getup schreef:
Cissy: dat is leuk,als het lukt, ja....maar als je onzeker bent en tig keer moet steken om fatsoenlijk weg te komen ( als het al gaat), dan is soms wat hulp vragen niet zo dom. Beter zo als een botsing oid.

Dan moet je dus nog effe oefenen. Als je steeds hulp vraagt leer je het nooit zelf op te lossen.
Die botsing kun je zelf tegenhouden door je gas los te laten... je kunt ook gewoon stil gaan staan en even uitstappen om te kijken hoe de situatie is en dan weer proberen.

Denk je dat ik nooit met klotsende oksels en kramp in mn armen met de trailer heb gereden? Been there done that!
Ik was ook rete onzeker maar ik ga ook door!
Nu draai ik m overal en nergens in met 1 hand aan het stuur zonder klotsoksels. Dat is niet vanzelf gegaan, dat is vlieguren maken.

Heul veul vlieguren :j :j
Ik kan dat alleen maar onderschrijven, maar na 1500k vlieguren geloof ik dat ik het heel redelijk onder de knie heb....... :D Ik zou het zelfs met 40 ton moeten kunnen doen, al weet ik niet of ik dat nu nog kan zonder met m'n ogen te knipperen.....

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:31

Geen idee waar jullie terecht komen qua wedstrijdterreinen maar die beker chocolademelk zou hier al meerdere keren om zijn gegaan. Je kan nog zo rustig rijden over enorme hobbels en deuken, klotsen doet het.

Chocolademelk verhaal gaat leuk op voor asfaltwegen in België en Nederland maar in het buitenland is het wel een ander verhaal en op heel veel wedstrijd terreinen ook. Dan rij ik stapvoets en dan schudden we nog door elkaar. Om maar niet te spreken over de keren dat we door een tractor uit de blub getrokken moeten worden.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:56

Leuk topic, nee hoor ik vond de eerste keer ook erg spannend. Ik heb achter een vriendje met zijn paard in een andere trailer aan gereden.
Gewoon het gevoel hebben dat wanneer er iets gebeurt, er iemand in de buurt is die je kan helpen. De weg was bekend, de avond ervoor heb ik alles behalve het paard al ingepakt.
Het viel alles mee.
Inderdaad als een slak over rotondes en pas optrekken als de hele combinatie recht is. Wat snelheid betreft ben ik het met ikke eens al zou ik nooit zo hard rijden.
Gelijkmatig stoppen/afremmen en optrekken is veel belangrijker voor je paard om zich comfortabel te voelen.

Heb je het laden en lossen geoefend?
Omdat ik altijd alleen ben was dat voor mij en mijn paard belangrijk. Ik heb er ruim twee weken op geoefend maar nu loopt ze er zelf op en af. Als mijn paard bezweet uit de trailer komt, heb ik niet goed gereden, dat is één keer gebeurd. Daarom weet ik nu hoe ik het beste kan rijden.
Ik heb een 1,5 paards trailer en ze staat wijdbeens en schuin om zich in evenwicht te houden.

Heel veel succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 22:26

Percy schreef:
Geen idee waar jullie terecht komen qua wedstrijdterreinen maar die beker chocolademelk zou hier al meerdere keren om zijn gegaan. Je kan nog zo rustig rijden over enorme hobbels en deuken, klotsen doet het.

Chocolademelk verhaal gaat leuk op voor asfaltwegen in België en Nederland maar in het buitenland is het wel een ander verhaal en op heel veel wedstrijd terreinen ook. Dan rij ik stapvoets en dan schudden we nog door elkaar. Om maar niet te spreken over de keren dat we door een tractor uit de blub getrokken moeten worden.

Andere auto kopen? De keren dat ik gesleept moest worden, juist ja, geen 4x4......

Maar, zelfs op de hondsberoerde snelwegen van België durf ik je wel uit te dagen met een beker chocomel.

justkid schreef:
Leuk topic, nee hoor ik vond de eerste keer ook erg spannend. Ik heb achter een vriendje met zijn paard in een andere trailer aan gereden.
Gewoon het gevoel hebben dat wanneer er iets gebeurt, er iemand in de buurt is die je kan helpen. De weg was bekend, de avond ervoor heb ik alles behalve het paard al ingepakt.
Het viel alles mee.
Inderdaad als een slak over rotondes en pas optrekken als de hele combinatie recht is. Wat snelheid betreft ben ik het met ikke eens al zou ik nooit zo hard rijden.
Gelijkmatig stoppen/afremmen en optrekken is veel belangrijker voor je paard om zich comfortabel te voelen.

Heb je het laden en lossen geoefend?
Omdat ik altijd alleen ben was dat voor mij en mijn paard belangrijk. Ik heb er ruim twee weken op geoefend maar nu loopt ze er zelf op en af. Als mijn paard bezweet uit de trailer komt, heb ik niet goed gereden, dat is één keer gebeurd. Daarom weet ik nu hoe ik het beste kan rijden.
Ik heb een 1,5 paards trailer en ze staat wijdbeens en schuin om zich in evenwicht te houden.

Heel veel succes!

Ehm, waar blijf je nou.........

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:17

haha ikke, ik durf dat smalle weggetje naar jullie stal denk ik niet in :P maarre ergens in augustus? ik ga eerst op vakantie.
(erg off topic dit :o :o :o )

TS laat je weten hoe het ging?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:04

Cissy: ik zeg niet, dat je nooit moet oefenen....maar als ik echt amper plek heb om weg te komen, vraag ik gewoon liever even hulp.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:51

Heb op terreinen gestaan waar zelfs de 4x4 jeeps uit de blub getrokken moesten worden :D Maar je hebt natuurlijk daar best wel verschillen in.

Maar je hebt gelijk. Ik heb geen 4x4, ik heb zelfs voorwielaandrijving dus ik zit al snel hopeloos vast.

Schreef dat het in België en Nederland nog wel gaat, zelfs op sommige echt beroerde wegen hier in België maar helaas moet ik ook vaak een stuk van de snelweg af en dan kom ik op stukken waar de jerrycan water toch echt wel staat te klotsen. Die warme chocomel zou dan wel over de rand gaan vrees ik :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:56

Tegen de tijd dat je in België bent, zit er een vel op je inmiddels koude chocomel, percy :+ . Dus dat kont wel goed.

JK, dat weggetje in is het probleem niet en voor de terugweg heb je ikke in geval van nood om te helpen.

TS, zoals iedereen zegt: het is spannend, maar ga goed voorbereid op weg en zorg dat je niet hoeft te haasten. En daarna vooral veel doen. Ooit wordt het minder spannend :j
Laatst bijgewerkt door Hilli op 11-07-15 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:57

Percy schreef:
Heb op terreinen gestaan waar zelfs de 4x4 jeeps uit de blub getrokken moesten worden :D Maar je hebt natuurlijk daar best wel verschillen in.

Maar je hebt gelijk. Ik heb geen 4x4, ik heb zelfs voorwielaandrijving dus ik zit al snel hopeloos vast.

Schreef dat het in België en Nederland nog wel gaat, zelfs op sommige echt beroerde wegen hier in België maar helaas moet ik ook vaak een stuk van de snelweg af en dan kom ik op stukken waar de jerrycan water toch echt wel staat te klotsen. Die warme chocomel zou dan wel over de rand gaan vrees ik :D

De slagroom dempt dat wel. Punt is of die mok ook blijft staan.......

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:14

Ik heb ook veel met lege trailer geoefend gewoon om het gevoel te krijgen maar met paard rijdt het fijner en ben je toch voorzichtiger.
De beker chocomel heb ik altijd in gedachten, ikke heeft me de allereerste beginselen van het rijden met aanhanger bijgebracht :j daarna toen ik mijn E achter B had gehaald heeft er nog een keer een ervaren "trailerchauffeur" met me meegereden en mij aanwijzingen gegeven. Kijkenkijkenkijkenkijken en vooral vér vooruitkijken en heel ruim van te voren gas los en heel gelijkmatig remmen.

Er zit toch een verschil in het rijden met een paard in een trailer of het halen van je E achter B en de lessen die je daarbij krijgt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:23

Hilli schreef:
Tegen de tijd dat je in België bent, zit er een vel op je inmiddels koude chocomel, percy :+ . Dus dat kont wel goed.

JK, dat weggetje in is het probleem niet en voor de terugweg heb je ikke in geval van nood om te helpen.

TS, zoals iedereen zegt: het is spannend, maar ga goed voorbereid op weg en zorg dat je niet hoeft te haasten. En daarna vooral veel doen. Ooit wordt het minder spannend :j

Ik woon in België :D

Misschien dat die slagroom het dempt maar ik vrees voor die mok. Sommige "parkeerplaatsen" zijn zo enorm hobbelig, dan rij ik stapvoets en probeer kuilen te ontwijken maar dan nog.

We moeten, zoals het er nu naar uitziet, naar Polen en daar heb ik ook al verhalen over gehoord. Hoop dat hij dan met een veewagen mee kan want dat is toch echt veel comfortabeler voor een paard.

Vandaag had ik er weer twee mee en gisteren ook maar die hobbelweggetjes vind ik echt niet leuk. Bij elke hobbel zeg ik sorry maar dat horen ze niet :D Gelukkig gaan ze graag op de trailer dus het zal niet al te erg zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:38

Herkenbaar hoor.
Ik vind het nog steeds spannend.

Als we vanuit Friesland naar de veluwe rijden spreken we af in Heerenveen en sjokken we achter elkaar aan.
Geeft je een veilig gevoel

Ik heb vent wel eens vroeg uit zijn bed getrommeld want toen moest ik om 8 uur in noardburgum zijn en ik wilde niet zo vroeg alleen op de rijksweg rijden

Als ik vanuit Rotterdam op trainingsdagen ging in ter Apel moest vent mee en vrienden achter ons aan die hem mee terug namen.
Ja het was heel erg het is nu niet meer zo extreem hoor maar ben nog steeds alert

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 19:55

Zeker herkenbaar. Ik ben nu vier keer met mijn paard en trailer weg geweest en zeker ook met zwetende oksels. Morgen ga ik voor de tweede keer alleen op pad en vind het toch wel stiekem spannend. Vooral omdat mijn draak vooralsnog niet makkelijk de trailer in loopt. En bij terugkomst in een bocht krap achteruit inparkeren, best lastig.
Maar het schijnt na een hoop keer makkelijker te worden, dus daar hoop ik maar op :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 20:04

Wordt het ook hoor.
Ik heb zelfs een trailer laadcursus moeten volgen voor mijn draak
Ik rij nu overal naartoe en laad hem alleen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:07

Als je investeert in het alleen laden dan scheelt dat echt enorm veel stress.
Ik heb twee weken lang iedere keer de trailer aangekoppeld en geoefend met laden alles in stapjes,
1e stap; zelf in de trailer lopen
2e stap; blijven staan
3e stap; stang erachter vasthouden
4e stap; stang erachter vastzetten maar zelf nog blijven staan
5e stap stang erachter en klep dicht.
6e stap stang erachter klep dicht zeiltje dicht
7e stap stang erachter klep dicht zeiltje dicht een poosje wachten
En dan steeds ook leren wachten bij het weer uitladen.
Ik deed het in combinatie met muesli voeren in de trailer en dan op het laatst pas voeren als ze ingeladen was en alles weer los was maar in plaats van de link leggen van stang weg is achteruit. Stang weg is muesli eten en dan pas achteruit op commando.
Ze heeft geleerd dat ze pas eruit gaat als ik bij haar hoofd sta en het commando geef.
Het duurde bij mij het langste dat ze zelf de trailer inliep, daarna ging het snel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:14

Ik ben eigenlijk een beetje tegen het voeren bij het laden om eerlijk te zijn.

Onze Just was een geval apart, die deed het wel voor een snoepje maar normaal gezien moeten ze gewoon graag de trailer op gaan zonder omkopen.

Onze paarden gaan er ook niet uit als we bij hun hoofd staan. Ze worden los geklikt en er gaat een touw omheen, dan gaat de achterklep open en de stang er af bij het paard wat er af moet en die moet dan maar zelf de trailer uitkomen. Soms hebben ze geen zin omdat het hooi interessanter is en moeten we wel even naar voren lopen maar normaal gezien lopen ze er zelfstandig af en ook weer op.

Eten en trailer wil ik liever niet combineren. Ze moeten de trailer als een vertrouwd iets zien en er niet allen maar op of af gaan omdat ze een beloning krijgen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:21

Wat is daar nu fundamenteel op tegen Percy?
Wat is er mis mee dat het trailer op lopen geassocieerd wordt met een brokje? Als ze er maar makkelijk/prettig op gaan, toch? Vind dat altijd zo wonderlijk, dat principieel niet willen belonen.
En hoe zie je trouwens het hooi dan? Dat is toch ook gewoon eten/beloning?

Maar goed.. on topic: vooral heel veel oefenen TS, en bij bijzondere verrichtingen ( bochtje achteruit ed) is de truc vooral héél langzaam rijden en heel rustig sturen, zodat je tijd genoeg hebt om te zien wat het effect is van je sturen ( en je alle tijd hebt om bij te sturen als dat nodig is..). Daar wordt vaak de grootste fout gemaakt: te snel rijden, en te veel sturen..

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:28

Niet zozeer fundamenteel Punz want ik ben niet fundamentalistisch ;) Een paard moet de trailer op gaan omdat het paard dat wil, niet omdat hij omgekocht wordt.

Hooi is geen beloning, dat is gewoon aanwezig in de trailer (soms ook niet).

Een keer een snoepje geven, daar is helemaal niets mis mee maar als een paard alleen maar de trailer op gaat als er een bak muesli voor hem gehouden wordt is er wel iets mis.

Net zo min als je een paard zijn stal in moet lokken met voer moet je dat niet willen met trailer of veewagen laden.

Trailer/veewagen moeten net zo vanzelfsprekend zijn als de stal.

Als paarden slecht laden hebben ze over het algemeen een slechte ervaring met laden en dat los je niet op met voer maar met goed beleid.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:31

Ik gebruik geen voer om haar op de trailer te lokken, dat is inderdaad de verkeerde associatie. Als ze zich niet veilig voelt dan trappen ze daar maar een paar keer in en daarna heb je een veel groter probleem.

Maar waarom zou ze vrijwillig in zo'n klein hokje blijven staan, daar heb ik wel een positief iets aan gekoppeld namelijk; dat is de plek waar je muesli krijgt. Hooi wil ze niet eten in de trailer, er hangt wel altijd een hooinet.
Uiteindelijk ga ik de muesli weer afbouwen maar nu kwam het even heel goed uit omdat ze op de wei staat en niet meer wordt bijgevoerd behalve dan in de trailer.

Als we meer routine krijgen wordt het ook allemaal gewoner maar we kunnen dit pas zeer kort dus ik vind het heel fijn dat we dit zo samen hebben uitgevogeld.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:44

Als dit voor jou goed voelt en werkt moet je dat vooral doen uiteraard. Ik ga geen kritiek leveren op een situatie (paard etc.) die ik niet ken.

Ben alleen zelf wel van mening dat ze wel vrijwillig die trailer op moeten zonder voer.

Dat kleine hokje moet net zo vertrouwd zijn als de stal. Onze paarden hebben het ook moeten leren maar wij hebben dat dus wel zonder voer gedaan.

Onze hengst vloog in het begin de trailer af waarbij hij menig halster, touw sloopte en nu........... onze paarden moeten we soms wel eens de trailer af duwen omdat ze er wel prima staan vinden ze. Ketting er af, touw aan het halster, stang weg en dan blijft paard gewoon gezellig staan waar hij staat.

Moet eerlijk bekennen dat wij eerder moeite hebben om ze van de wagen af te krijgen dan er op :D