guusje_h schreef:Ik vind het meer dan logisch dat de kosten voor de verkoper zijn als het dier word afgekeurd. Straks ben je als koper 3000 euro aan keuringskosten verder en heb je nog geen paard. En daarbij, als je je paard verkoopt neem ik aan dat je hem gezond en wel aflevert (uitzonderingen daargelaten). Waarom is het dan zo 'eng' om die keuring te laten doen? Je hoeft dan toch niet bang te zijn dat hij afgekeurd word, als hij zo gezond is als gezegd word?
heel simpel..
als koper, kun je heel bewust keuzes maken..
goed kijken, meerdere keren kijken, uitproberen, iemand mee laten kijken..
ik neem aan dat je geen 10 paarden laat keuren, voor je er 1 koopt?
Daarentegen kan een verkoper wel 10x een potentiele koper krijgen..
en dan?
iedereen weet dat een klinische keuring een moment opname is..
Een klinische keuring van een week oud wil niet zeggen dat hij deze week hetzelfde oplevert.
of de koper wil een eigen da en niet degene die de week ervoor de keuring gedaan heeft,
omdat hij jou als verkoper niet vertrouwt, of de da van een ander niet kent..
moet je dan als verkoper maar 10x de kosten van een keuring toelaten en de koper die er daarna toch maar vanaf ziet, omdat die nog 10 paarden gaat bekijken en keuringsrapporten wil zien? ben je uiteindelijk 750 euro verder voor een paardje waar je 2000 voor vraagt..
als je wilt dat paarden voortaan het dubbele kosten en iedere keuring voor de verkoper is.. dan kan dat natuurlijk ook prima.. dan zit x aantal maal keuren op de voorkeurswijze van de diverse belangstellenden gewoon verwerkt in de prijs
.. uiteindelijk zul je het zelf betalen, linksom of rechtsom.
ik heb 13 paarden bekeken, 12 ervan heb ik uitgeprobeerd (1 vond ik staatsgevaarlijk op stal en daar had ik weinig trek in). 1 beviel mij, met een eerlijk verhaal over zijn goede kanten en zijn mindere dingen..
afspraak.. ik betaal de keuring, zij leveren het dier op stal af en zijn bij de keuring aanwezig.. bij afkeur zouden zij het rapport en het paard mee terug krijgen.. daarmee de kosten dus gesplitst.. zij het vervoer, ik de keuring.. bij goedkeur zou het paard blijven, keuringsrapport van mij en zij met een lege trailer terug (vervoer zat bij de prijs in).
hij is met glans door de keuring gekomen en is inmiddels een paar maanden van mij..
alles wat je koopt doe je in goed vertrouwen.. als je wat wilt laten keuren zijn bij alle zaken die je wilt kopen de kosten voor jezelf.. of het nu een huis is of een auto of een paard..
je wilt een dure aankoop doen, de keuring die je vooraf laat doen geeft je enige zekerheid over wat je aankoopt.. doe je dat niet, dan kunnen er problemen opduiken.. is het hard te maken dat de vorige eigenaar daarvanaf wist, dan kan een koop terug gedraaid worden.. van een huis, een auto, of een paard.
maar jij wilt het, jij hebt specifieke verwachtingen over hoe iets moet zijn, jij kiest een keurende partij en jij besluit wat je met die uitkomst doet.. aangezien de verkoper daar geen enkele invloed op kan uitoefenen en iedere vorm van inmenging een belangenverstrengeling van de verkoper is, zijn de kosten voor jezelf.. ook bij afkeur.. als je besluit van de koop af te zien op basis van een rapport, dan bespaart het je de aankoopskosten van het dier en de kosten voor het verhelpen van het issue..
je kunt altijd proberen om een afspraak te maken over wat te doen als het dier wordt afgekeurd..
de meesten die keuring toestaan zijn in de overtuiging dat het dier in orde is en willen zeer zeker het rapport hebben bij afkeur en afzien van de koop.. dat rapport kun je dus 'verkopen' voor bijvoorbeeld een deel van de keuringskosten.