"Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: "Alle keuringen toegestaan, kosten koper"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:41

Zodra die regel in een advertentie staat ga ik nog geen eens kijken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:00

bruintje123 schreef:
Wat was dan zijn reden daarvoor?

Want eigenlijk kan dat niet.

Koper had daarvoor een paard moeten laten inslapen. Probleem van dat paard zat toevallig op dezelfde plek.
Echter was het de D. A die daarom bij voorbaat negatief advies gaf en niet de koper zelf liet "nadenken".

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 14:34

Er zijn er wel degelijk die een negatief verkoopadvies geven bij een 2 wanneer het een sportpaard is. Ik zou er een paard zelf niet voor laten staan.

Zou ook de reden zijn dat ik niet zo blij zou zijn als iemand één van de dierenartsen kiest die ik ken en die dus op het minste of geringste een negatief advies geven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:13

Ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Dan houden ze hun eigen klasse systeem niet eens aan. Namelijk pas bij 3 verhoogd risico.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:14

Tja, sommigen zijn echt heel erg streng. Sommige landen willen ook alleen maar paarden die eentjes hebben.

Dierenarts die ons paard (die wij verkochten) heeft gekeurd wilde toch echt een nieuwe foto vanwege het 1/2 om te zien of het geen 2 was geworden. Zo ja, had hij een negatief advies gegeven. Maar hij zei ook dat ze in Amerika alleen maar eentjes willen en wij hebben een paard meerdere malen naar Amerika kunnen verkopen zonder dat ze hem wilden laten keuren.

Andere dierenarts die ik ken keurt echt ontzettend veel paarden af, zeker als ze ergens een 2 hebben of zelfs als er ergens een chip zit die in de verste verte geen problemen op kan gaan leveren. Die staat daar om bekend en de één loopt er mee weg en de ander vind het een geldwolf die zo wel heel veel paarden kan keuren.

Als eigenaar wordt je daar uiteraard niet blij van. Je draait op voor de volledige keuringskosten inclusief foto's en je zit met een paard met een negatief verkoopadvies waar je uiteraard meldingsplicht voor hebt. En dat terwijl het paard bij een ander zo met glans en wimpel goedgekeurd zou worden als sportpaard.

Om dat aan te tonen moet je dus nog eens laten keuren bij een andere dierenarts maar het brengt je als eigenaar wel in een lastig parket.

Vandaar dat ik echt nee zeg als ze een paard van ons daar willen laten keuren. Zou er ooit iemand komen die daar op zou staan gaan we wel verder op zoek naar een koper.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:24

Mijn paard was dus helemaal gaaf op de benen toen ze wegens een hoefzweer (beweerde ik al die tijd al dat het was) als 3 jarige op de foto kwam, allemaal 2-tjes. Maar ze was zo kreupel als de pest. Dit was bij een keuringsstation waar ze ook PROK doen. Er hadden 2 extra foto's gemaakt moeten worden en ik heb dat toen nog gevraagd. DAt wilden ze niet wegens het klinische beeld. Ik had toen door moeten zetten, want het klinische beeld staat los van de foto's en dus PROK. Maar ja, dat bedacht ik me pas toen ik thuis was.
Tja, wat weet ik nu? Paard dus goede benen. Maar op dat moment zo kreupel dat ze op 3 benen liep. Nadat de zool ontlast werd door een ijzer liep ze overigens binnen 48 uur weer goed.
Dus wat zegt de keuring nu? Goede foto's betekent dat je nog best een kreupel paard kunt hebben. De foto's zijn dus 9 jaar geleden gemaakt en dier is nog steeds gezond. Ik ga niet weer opnieuw laten keuren als ik haar ooit zou verkopen. Dat regelt de koper maar, waar en bij wie maakt mij niet uit, ik betaal het toch niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:28

Dat er kopers zijn die alleen eentjes willen dat kan.
Maar dat bespreek je van te voren.

Dat is dan weer niet een dierenarts die daarop een negatief advies geeft maar de vooraf besproken regel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 17:45

bruintje123 schreef:
Dat er kopers zijn die alleen eentjes willen dat kan.
Maar dat bespreek je van te voren.

Dat is dan weer niet een dierenarts die daarop een negatief advies geeft maar de vooraf besproken regel.

ja, en dan geldt dus nog steeds dat je niets betalen gaat als verkoper. Ik niet. Kijk, mijn paard heeft goede benen, maar ik wil niet het risico lopen dat er iemand toevallig net dat ene 2 tje niet wil en ik met kosten zit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:00

Dat is je goed recht.
Maar dat bespreek je van te voren dus niemand op kosten.

Paarden die ik hier had met bepaalde prijs had ik zelf al op de foto gezet.
Zijn ze goed is daar dan de prijs ook naar en die 500 € heb je er meteen uit.
Komt er dan iemand die alles eentjes wil weet je bij voorbaat al of je die moet laten komen .
Scheelt ook nog eens een hoop tijd en energie.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 17:10

Die van mij komt van een fokker die zelf VA is, maar altijd laat keuren door een onafh DA bij verkoop. Er was ook iets te zien op de RK (een OCD?) en ze heeft meteen een document opgesteld dat, moest hij daar ooit last van krijgen, zij de kosten van operatie op zich zou nemen. Het was een hele prettige verkoop moet ik zeggen.

Voor ik die van mij gevonden heb, ben ik nog gaan kijken bij een aantal andere paarden uiteraard. 1tje beviel me erg, maar ik vond iets verdacht aan de verkoop (was een te leuk beest voor de dochter en ze leek hee erg van streek bij het voorstellen + ik zag toch iets onregelmatig bij het rijden). We vroegen naar een keuring en die bleek na even te moeten doorvragen uitgevoerd door de vader van het meisje zelf, wat doe je met zoiets? We zijn naar de volgende gegaan, maar stel nu dat we oprecht geïnteresseerd waren? Zo'n toestanden zijn toch enorm moeilijk? Ik denk dat ik sowieso altijd zou willen laten keuren door een onafhankelijke DA om zeker te zijn na zo'n voorval.. en zou het begrijpen als ze dat van mij ook verwachten. Maar je kan moeilijk voor elke geïnteresseerde koper een nieuwe keuring betalen natuurlijk.

Ik weet ook niet goed hoe ik het zou aanpakken als ik zelf verkoop; zo correct mogelijk uiteraard, maar of ik meteen zelf zou laten keuren, dat weet ik niet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:22

Als je paard goed is heb je toch geen meerdere kopers?
Dan is hij verkocht bij de eerste serieuze kandidaat.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:24

Dat is nogal rooskleurig gedacht.
Kijkers zijn geen kopers. Ze willen er over nadenken en als je meerdere serieuze mensen hebt, verkoop je aan de eerste die geld bied of waar je het beste gevoel bij hebt als geld niet het belangrijkste is.
Ga je hem uit de verkoop halen bij 1 serieuze kijker, dan heb je kans kan je er lang mee blijft zitten, want kijkers 2 en 3 zijn al ergens anders "gelaagd" met een paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:32

Nee kijkers zijn geen kopers.
Maar je gaat niet bij elke kijker keuren.
Dat doe je pas als de koop overeengekomen is op de keuring na dan.
Dus bij een goed paard maar 1 keuring.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:42

bruintje123 schreef:
Dat is je goed recht.
Maar dat bespreek je van te voren dus niemand op kosten.

Paarden die ik hier had met bepaalde prijs had ik zelf al op de foto gezet.
Zijn ze goed is daar dan de prijs ook naar en die 500 € heb je er meteen uit.
Komt er dan iemand die alles eentjes wil weet je bij voorbaat al of je die moet laten komen .
Scheelt ook nog eens een hoop tijd en energie.

Daar heb je helemaal gelijk in. In onze laatste verkoop heb ik het keuringsrapport laten zien aan de kopers dus ze wisten van die 1/2.

Hun ervaren paardenman die mee was vroeg mij foto's door te sturen maar dat kan helemaal niet. Die foto's zijn beveiligd door een programma. De dierenarts zag de foto's dus pas na de klinische keuring.
Hij vond het in orde maar hij gaf aan dat wanneer het 1/2 in een 2 was veranderd in die anderhalf jaar hij wel degelijk een negatief verkoopadvies had gegeven omdat er dan een verslechtering gaande zou zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:44

Als het geen mensenwerk was wel ja. Maar als dierenarts nr 1 hem een 3 geeft en dierenarts nr 2, dan is de kans groot dat hij bij 1 niet wordt verkocht en bij 2 wel.

Geef je van te voren aan dat je niet bij d.a 1 niet wil keuren omdat je die overdreven streng vind, dan ben je als verkoper zogenaamd niet betrouwbaar.

Daarbij hangt de plek van de afwijking ook erg af. Zo heb ik een paard gekocht met een opereerbare ocd - ik was al gek van dat paard en heb haar toen wel gekocht ookal wou de verkoper met zijn prijs niet zakken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:51

vroeger werd een paard goedgekeurd of afgekeurd, tegenwoordig wordt er een advies gegeven.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:51

Daarom keur ik vooraf zelf.

Ben je al dat gezeik voor.
Sommige hoeven niet eens een herkeuring andere wel.
Maar die gaan maar waar ze willen.
Paard komt er door.
Heb je zelf twijfel over de 2 laat je toch ook zelf even een ander kijken.

Heb er diverse verkocht en nooit gezeik gehad.

Heb zelf ooit een 3,5 jarige groene gekocht met een 3 op het straalbeen. Was
Er ook gek op. Prijs was er toen wel naar.
Als 9 jarige verkocht Z dressuur en springen voor een hele hap geld.
Uiteraard koper verteld over de eerdere foto's. Bij geen verandering ging de koop door anders niet daar was ik mee akkoord.
En paard is verkocht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:52

friesiszwart schreef:
vroeger werd een paard goedgekeurd of afgekeurd, tegenwoordig wordt er een advies gegeven.

Dat klopt. Maar in de volksmond heet het nog steeds goed of afgekeurd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:53

kijk of je gokt het er op of...je investeert in een keuring voor je paard ik zie het als een soort kwaltijd garantie. En mijn dierenarts heeft echt al eens mij beschermd voor veel ellende om het paard af te keuren om de reden...met echt een goed argument. En ja dan betaal ik zelf de rekening omdat ik op medische kosten kan besparen door aankoop van een goed gezond en bruikbaar paard!

wat jij met het advies doet bepaal jezelf, hoe erg is de "vlek"op je gebruik doel?

Ik werd toen uit gelachen en zelf zijn "nieuwe" koper lachte mij uit. Het paard in kwestie destijds stortte onder zijn nieuwe baasje in elkaar....hartstilstand, maar de dierenarts had tegen mij al gezegd dat hij een ruis hoorde en het niet vertrouwde.....zo zuur voor die dame maar zie het als een investering die zichzelf terug betaald!

na dit voorval laat ik altijd keuren!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 19:58

bruintje123 schreef:
Nee kijkers zijn geen kopers.
Maar je gaat niet bij elke kijker keuren.
Dat doe je pas als de koop overeengekomen is op de keuring na dan.
Dus bij een goed paard maar 1 keuring.

Ik ben wel eens bij een paard gaan kijken, toen ik over keuren bij aankoop begon zei hij dat ik hem dan beter eerst maar had moeten laten keuren alvorens proef te rijden. Jaja.. Rare mensen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 16:29

Rare mensen hou je altijd. :)

Vraag je is het paard gezond?
Ja hoor. Kom je daar zware cornage.
Is hij echt de 165 waar hij op geadverteerd staat.
Kom je daar krap 155.
Hij is zadelmak. Vraag je om voor te rijden bedoelen ze letterlijk zadelmak.
Vroeger was er geen aparte term voor zadel en ruitermak.
Kom je ergens aan en is hij net dan kreupel maar 2 uur geleden toen ik belde en aan reed nog niet.

Dat hou je toch.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:11

Rare mensen houd je altijd, ook bij de kopers dus dat houd het dan maar weer in evenwicht denk ik :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 02:34

:D dat denk ik ook ja.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 02:54

guusje_h schreef:
Ik vind het meer dan logisch dat de kosten voor de verkoper zijn als het dier word afgekeurd. Straks ben je als koper 3000 euro aan keuringskosten verder en heb je nog geen paard. En daarbij, als je je paard verkoopt neem ik aan dat je hem gezond en wel aflevert (uitzonderingen daargelaten). Waarom is het dan zo 'eng' om die keuring te laten doen? Je hoeft dan toch niet bang te zijn dat hij afgekeurd word, als hij zo gezond is als gezegd word?

heel simpel..

als koper, kun je heel bewust keuzes maken..
goed kijken, meerdere keren kijken, uitproberen, iemand mee laten kijken..

ik neem aan dat je geen 10 paarden laat keuren, voor je er 1 koopt?

Daarentegen kan een verkoper wel 10x een potentiele koper krijgen..
en dan?

iedereen weet dat een klinische keuring een moment opname is..
Een klinische keuring van een week oud wil niet zeggen dat hij deze week hetzelfde oplevert.

of de koper wil een eigen da en niet degene die de week ervoor de keuring gedaan heeft,
omdat hij jou als verkoper niet vertrouwt, of de da van een ander niet kent..

moet je dan als verkoper maar 10x de kosten van een keuring toelaten en de koper die er daarna toch maar vanaf ziet, omdat die nog 10 paarden gaat bekijken en keuringsrapporten wil zien? ben je uiteindelijk 750 euro verder voor een paardje waar je 2000 voor vraagt..

als je wilt dat paarden voortaan het dubbele kosten en iedere keuring voor de verkoper is.. dan kan dat natuurlijk ook prima.. dan zit x aantal maal keuren op de voorkeurswijze van de diverse belangstellenden gewoon verwerkt in de prijs :') .. uiteindelijk zul je het zelf betalen, linksom of rechtsom.

ik heb 13 paarden bekeken, 12 ervan heb ik uitgeprobeerd (1 vond ik staatsgevaarlijk op stal en daar had ik weinig trek in). 1 beviel mij, met een eerlijk verhaal over zijn goede kanten en zijn mindere dingen..

afspraak.. ik betaal de keuring, zij leveren het dier op stal af en zijn bij de keuring aanwezig.. bij afkeur zouden zij het rapport en het paard mee terug krijgen.. daarmee de kosten dus gesplitst.. zij het vervoer, ik de keuring.. bij goedkeur zou het paard blijven, keuringsrapport van mij en zij met een lege trailer terug (vervoer zat bij de prijs in).

hij is met glans door de keuring gekomen en is inmiddels een paar maanden van mij..

alles wat je koopt doe je in goed vertrouwen.. als je wat wilt laten keuren zijn bij alle zaken die je wilt kopen de kosten voor jezelf.. of het nu een huis is of een auto of een paard..
je wilt een dure aankoop doen, de keuring die je vooraf laat doen geeft je enige zekerheid over wat je aankoopt.. doe je dat niet, dan kunnen er problemen opduiken.. is het hard te maken dat de vorige eigenaar daarvanaf wist, dan kan een koop terug gedraaid worden.. van een huis, een auto, of een paard.

maar jij wilt het, jij hebt specifieke verwachtingen over hoe iets moet zijn, jij kiest een keurende partij en jij besluit wat je met die uitkomst doet.. aangezien de verkoper daar geen enkele invloed op kan uitoefenen en iedere vorm van inmenging een belangenverstrengeling van de verkoper is, zijn de kosten voor jezelf.. ook bij afkeur.. als je besluit van de koop af te zien op basis van een rapport, dan bespaart het je de aankoopskosten van het dier en de kosten voor het verhelpen van het issue..

je kunt altijd proberen om een afspraak te maken over wat te doen als het dier wordt afgekeurd..
de meesten die keuring toestaan zijn in de overtuiging dat het dier in orde is en willen zeer zeker het rapport hebben bij afkeur en afzien van de koop.. dat rapport kun je dus 'verkopen' voor bijvoorbeeld een deel van de keuringskosten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 03:33

Waarom zou een koper er vanafzien als hij goed is?
Dat hij er vanaf ziet als hij niet goed door de keuring komt is logisch.
Teveel rotte verkopers die "slacht" paarden als goed verkopen.
Die geven er niets om om een paard te laten keuren als ze toch geen kosten hebben.

Ik ben eens een paard gaan kijken, merrie van 4.
Leuk dier. Liep voor haar niveau prima.
Mijn vraag was of er gekeurd mocht worden en bij afkeur voor verkoper.
Verkoper was akkoord.
Maar werd een beetje te erg zenuwachtig toen hij bemerkte dat er standaard bij die kliniek bloed werd afgenomen (was toen nog lang niet overal zo)
Maar zelfs door de medicijnen heen kwam het paard al niet door de klinische keuring, dus rontgen kosten heeft de verkoper niet eens gehad.
Dierenarts had flinke bemerkingen.

Dag later zag ik dat paard weer te koop staan, goedkoper zodat mensen niet zo snel keuren.
En denk maar niet dat er in de advertentie iets stond over de keuring, maar paard was kern gezond volgens de tekst.

Je zou de aspirant-koper maar zijn van dat paard.
Die man betaald echt niet meer bij afkeur. Hoopt natuurlijk dat iemand niet wil keuren.
Maar bij afkeur en geen kosten zal hij ook niet wakker liggen.
Voor dat soort oplichters is de oude regeld die vroeger heel gewoon was te handhaven. Bij afkeur kosten verkoper. Dan filter je dit soort wantoestanden.