2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:41

Nielojram schreef:
maralyn schreef:
Heb dr vriendelijk bedankt, "sorry, maar misschien is het verstandig dat er even een andere zadelmaker naar kijkt. Want deze kopijzer (van hout) zijn niet meer heel. Succes met de verkoop. Ik laat m liggen."

Kopijzers van hout, bestaan niet.. Iets met de klok&de klepel horen luiden??

@ts, lijkt mij als iets van zo'n bedrag van een particulier aanschaft, dat je er vanuit mag gaan dat het oke is.

Maar, wellicht kijk ik teveel ' Rijdende rechter'.... Denk dat het niet geheel onverdienstelijk zal zijn als je hier iemand met rechtskennis op zet.

Is dat zo?
Meteen afschilderen met klok en klepel is niet netjes hoor!

De boom is wat er onder de lepel bevindt. Dit licht op de rug van het paard.
Het kopijzer van ijzer of van hout is echter géén boom!
Deze licht achter het schouder van het paard. En dient voor stevigheid en dan het zadel niet glijd over de ribben.

Kom anders met bronnen aanzetten van verschillenfe sites.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:43

Yvank_ schreef:
Sorry maar iemand met naam en al noemen? Er is hier maar 1 iemand fout en dat ben jij. Jij vond het zadel goed en nam hem mee. Wie weet heb jij hem wel laten vallen dat zou ik als verkoper wel denken bij iemand die het zadel test en hem goed vindt anders neem je hem niet mee he?? en vervolgens komt ja de boom is gebroken ;)

Helemaal mee eens.
Het is een hoop geld, die neem je dan toch niet zo mee maar die test je dan toch voor je hem meeneemt?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:56

Ik denk dat M. te goeder trouw geweest is. Als jij semi-professioneel aan die boom gaat staan trekken en hem dan meeneemt voor 800 euro zonder verder afspraken te maken, zou ik er ook klaar mee zijn....

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:56

Je heb het zadel daar te plekke getest en goed bevonden om mee te nemen. En daarna de verkoper "aanvallen" dat ze je een kapot zadel verkocht heb. Daar zal ik als verkoper ook mijn handen van af trekken. Wie weet wat er met het zadel in de tussentijd gebeurt is?
Bewijsvoering is te matig om echt te kunnen spreken van een geborgen gebrek, als je het zadel zelf uit je handen heb laten vallen kan de boom ook bij wijze van spreken gebroken zijn.
Ik vind het dan ook alles behalve netjes dat je nu een naam online gooit. Want je had zelf ook onderzoeksplicht en de bent akkoord gegaan met het zadel daar te plekke. Vind je nu vooral overkomen als een zeurderig kind dat perse haar gelijk wil halen terwijl je zelf niet volledig juist gehandeld heb.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 06:57

TS hoewel sommige bokkers vinden dat het je eigen schuld is, trek het je zeker niet aan.
De zadelmaker had vermoedens, maar om het zeker te weten heeft hij hem ook open moeten maken.

Je kon het zadel niet uitproberen, je kon het niet aan de buitenkant zien en je bent geen zadelmaker, je hebt zelf getest voor zover een ondeskundige dat kan. Je hebt voor zover je kon, geprobeerd te voldoen aan de onderzoeksplicht als gewoon persoon en niet als deskundige.

Een zadelmaker, kan als professioneel beschouwd worden, en heeft pas kunnen constateren na open maken dat het zadel een gebroken boom had.

Het zadel zou van een vriendin van die M. uit Knegsel zijn, dan wel heel apart dat zij daar geen gegevens van wil verstrekken. Als koper (ts) het uit eerste hand hoort, maakt het toch wat overtuigender. Alles bij elkaar opgeteld maakt de waarheid dubieus. Naar mijn idee, is dat zo vaag, dat ik ook mijn twijfels zou hebben aan de eerlijkheid van die M.

TS, je hebt gedaan wat je kon en neem je zelf niks kwalijk. En maak je niet druk dat je hier een naam hebt genoemd, want er kunnen wel M. wonen, er staat immers geen achternaam bij.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:04

bridgetF schreef:
Je kon het zadel niet uitproberen, je kon het niet aan de buitenkant zien en je bent geen zadelmaker, je hebt zelf getest voor zover een ondeskundige dat kan. Je hebt voor zover je kon, geprobeerd te voldoen aan de onderzoeksplicht als gewoon persoon en niet als deskundige.

Dat kon ze wel. Als ze slim was geweest had ze afspraken gemaakt over het zadel. Dat ze het mee zou nemen, passen op haar paard er mee rijden en er een zadelmaker naar zou laten kijken. Als er dan iets niet in orde zou zijn had ze het zadel volgens de afspraken terug kunnen doen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:27

Yvank_ schreef:
Sorry maar iemand met naam en al noemen? Er is hier maar 1 iemand fout en dat ben jij. Jij vond het zadel goed en nam hem mee. Wie weet heb jij hem wel laten vallen dat zou ik als verkoper wel denken bij iemand die het zadel test en hem goed vindt anders neem je hem niet mee he?? en vervolgens komt ja de boom is gebroken ;)

Ik vind dit echt zo'n vreemde reactie, je mag er vanuit gaan dat als je iets te goeder trouw koopt voor dit bedrag dat het in orde is !! En blijkbaar was de boom pas te testen toen het zadel echt op paard lag. Feitelijk zeg je hiermee dat iedereen maar kapotte spullen mag verkopen.................als iedereen in de wereld zo gaat denken dan is het niet meer mogelijk om 2ehands iets aan te schaffen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:30

maras schreef:
Yvank_ schreef:

Ik vind dit echt zo'n vreemde reactie, je mag er vanuit gaan dat als je iets te goeder trouw koopt voor dit bedrag dat het in orde is !! En blijkbaar was de boom pas te testen toen het zadel echt op paard lag. Feitelijk zeg je hiermee dat iedereen maar kapotte spullen mag verkopen.................als iedereen in de wereld zo gaat denken dan is het niet meer mogelijk om 2ehands iets aan te schaffen.

Misschien wist de verkoopster niet dat de boom gebroken was.
Misschien is de boom wel gebroken bij TS. Wij horen (lezen) maar 1 kant van het verhaal.

Daarbij had TS af kunnen spreken met de verkoopster dat ze eerst het zadel zou testen en terug kon brengen als er iets niet goed was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:31

Wow, als ik M. uit Knegsel was geweest was ik even achter ts aangegaan voor laster.
Als ts meent dat verkoopster fout zit, dan dient ts te bewijzen dat de boom voor de verkoop al gebroken was. Ik denk niet dat daar bewijs voor is want ts kan net zo goed het zadel hebben laten vallen.
Kortom, ts heeft geen poot om op te staan en als ik verkoopster was, had ik uit coulance ook niets meer gedaan na deze streek.

maras

Re: 2e hands zadel gekocht voor €800, blijkt boom gebroken.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:38

Zelfs al ben je te goeder trouw en wist je niet dat het zadel kapot was dan nog vind ik dat je als je iets verkoopt wat niet in orde is, het terug moet nemen. Ja dat is zuur als het zo is maar niet meer dan correct, ik heb ook wel eens iets terug moeten nemen wat blijkbaar niet in orde was, hele dure velgen voor een racefiets, zelf nooit problemen mee gehad maar bleken te gaan trillen bij snelheden boven de 40km, die snelheid haalde ik niet dus niets gemerkt maar de koper na mij wel, velgen meteen terug genomen, weg 1500 euro maar ik zadel een ander toch niet met zaken op die niet in orde zijn? Waarom zou ts hier een topic maken als zij zelf de boom gebroken zou hebben?? Ik geloof best dat de verkoopster ( die het kennelijk niet voor haarzelf maar voor een ander verkocht) het niet geweten heeft maar dan nog neem je het zadel terug of bied je aan mee te betalen aan de herstelkosten. Zoiets heeft gewoon te maken met normen en waarden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:41

Als de verkoper niet op de hoogte is van het mankement neem je dat toch niet kapot terug. Als de verkoper van niets weet dan gaat die er gewoon van uit dat het bij de koper kapot is gegaan en ga je dat toch niet terug nemen? Dan kost het de verkoper 800 euro. Is wel makkelijk gezegd natuurlijk dat je het als verkoper terug moet nemen. Maar ja als je er 100% van overtuigd bent dat het goed was bij verkoop en dit dus bevestigd is geweest door de koper. Tja dan sta je niet te springen om het met gebroken boom terug te nemen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:44

Vinden jullie het niet raar dat de verkoopster de "echte" eigenaar van het zadel niet op de hoogte stelt.. Als ik iets voor een ander te koop aan zou bieden, dan zou ik ook graag netjes willen oplossen. Als ik tenminste nog vaker iets wil verkopen en mijn goede naam hierdoor niet te grabbel wil gooien.. Ik krijg nu eerder het idee dat de verkoopster eigenaar was en op de hoogte was van het "gebrek". En willens en wetens dit zadel aan TS heeft verkocht.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:47

flitzz schreef:
Vinden jullie het niet raar dat de verkoopster de "echte" eigenaar van het zadel niet op de hoogte stelt.. Als ik iets voor een ander te koop aan zou bieden, dan zou ik ook graag netjes willen oplossen. Als ik tenminste nog vaker iets wil verkopen en mijn goede naam hierdoor niet te grabbel wil gooien.. Ik krijg nu eerder het idee dat de verkoopster eigenaar was en op de hoogte was van het "gebrek". En willens en wetens dit zadel aan TS heeft verkocht.

Dat het niet medegedeeld word dat er met de echte eigenaar gepraat is wil niet zeggen dat het niet gebeurd is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:49

maras schreef:
Yvank_ schreef:

Wettelijk werkt het helaas wel zo.
Heb ooit eens een auto gekocht (particulier) en die zag er goed uit, reed goed enz.
Toch bleek het een barrel te wezen, rijp voor de sloop en nee, ik had niet het recht hem terug te brengen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 07:49

Ik ben blijkbaar 1 van de weinigen die de verkoopster niet echt vertrouwd. Vind het maar een raar verhaal en ik snap TS dat ze er enorm van baalt. Eigen schuld dikke bult heeft ze dan ook geen donder aan.

Iedereen hier koopt zadels bij zadelmakers, auto's bij garages etc? Als je iets voor 800,00 koopt verwacht je dat het goed is. En een eerlijke verkoper zou het gewoon netjes afhandelen. of die verkoper nu zijn auto verkoopt of een zadel.

Vind het een belachelijk verhaal en ik zou ook zeker niet zomaar opgeven TS

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:01

Gevalletje oliebol happens! Leven is vallen en opstaan en ja ergens in het midden ligt de waarheid. Ik zou zeggen...life goes on. Stop met piepen want blijft zo een langdurig ja/nee spel. Kost je veel energie met hoogstwaarschijnlijk toch niet voor jouw het gewenste resultaat dus...Let it go...! ;-)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:06

Collie2008 schreef:
Ik ben blijkbaar 1 van de weinigen die de verkoopster niet echt vertrouwd. Vind het maar een raar verhaal en ik snap TS dat ze er enorm van baalt. Eigen schuld dikke bult heeft ze dan ook geen donder aan.

Iedereen hier koopt zadels bij zadelmakers, auto's bij garages etc? Als je iets voor 800,00 koopt verwacht je dat het goed is. En een eerlijke verkoper zou het gewoon netjes afhandelen. of die verkoper nu zijn auto verkoopt of een zadel.

Ik heb ook wel eens wat verkocht via MP dat mensen daarna gingen klagen dat het kapot was.
Terwijl ik 100% zeker wist dat het heel was toen ik het in de doos deed.
Er zijn ook genoeg kopers die ergens een slaatje uit willen slaan/vervelend willen doen., niet alleen verkopers.

Dat is nu eenmaal het risico van particulier handelen.
Tenzij je een aankoopbewijs/contract heb waar duidelijk in staat dat iets in bepaalde staat is; en je kan aantonen dat dit niet het geval was; dan heb je wettelijk een pootje om op te staan.
Maar dan zal de klager zijn gelijk zien moeten te halen, en dat heeft vaak wel wat voeten in de aarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:15

Collie2008 schreef:

Wat zou ts dan moeten doen volgens jou? Ze heeft geen poot om op te staan hoor?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:33

Joman schreef:
Collie2008 schreef:

Als TS kopies heeft van de advertentie en al het mailverkeer heeft opgeslagen, zal ze wel degelijk een voet hebben om op te staan. En dan met name omdat er gelogen is over de leeftijd van het zadel, dat scheelde toch al 4 jaar.. En dat in combinatie met een gebroken boom... Ik vind het toch een heel raar verhaal vanaf verkopers kant.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:37

Als ts de advertentie heeft kan ze het juridisch aan laten komen op het feit dat er niet is voldaan aan de levering van het beschreven item.
Hiermee bedoel ik dat er gelogen is over de leeftijd en de staat van het zadel.

Ik zou het hier niet bij laten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:40

Dan moet de zadelmakerI wel hard kunnen maken dat het zadel in 2007 verkocht is.In 2007 uut de fabriek is wat anders dan kan het in 2010 verkocht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:41

Jolliegirl schreef:
Als ts de advertentie heeft kan ze het juridisch aan laten komen op het feit dat er niet is voldaan aan de levering van het beschreven item.
Hiermee bedoel ik dat er gelogen is over de leeftijd en de staat van het zadel.

Ik zou het hier niet bij laten :)

Levering geschiedt door bezitsverschaffing he. Dat heeft niets te maken met het item dat geleverd is.
Wie stelt, bewijst. Als ts dus stelt dat de boom voor verkoop gebroken is, dient zij dat zelf te bewijzen :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:42

Leeftijd zegt weinig.. BV ik heb net een kinderwagen besteld. Deze is wel nieuw uit de winkel maar een wat ouder model uit 2012/2013. Zou ik deze weer verkopen over 2 jaar dan is ie toch echt (imo) 2 jaar oud en geen 4/5 jaar.. Wellicht kwestie van intrepetatie, maar ik lieg dan toch niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:42

yeentll schreef:
Joman schreef:

Als TS kopies heeft van de advertentie en al het mailverkeer heeft opgeslagen, zal ze wel degelijk een voet hebben om op te staan. En dan met name omdat er gelogen is over de leeftijd van het zadel, dat scheelde toch al 4 jaar.. En dat in combinatie met een gebroken boom... Ik vind het toch een heel raar verhaal vanaf verkopers kant.

Oke en wat dient er dan met het mailverkeer te gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:43

maras schreef:
Zelfs al ben je te goeder trouw en wist je niet dat het zadel kapot was dan nog vind ik dat je als je iets verkoopt wat niet in orde is, het terug moet nemen. Ja dat is zuur als het zo is maar niet meer dan correct, ik heb ook wel eens iets terug moeten nemen wat blijkbaar niet in orde was, hele dure velgen voor een racefiets, zelf nooit problemen mee gehad maar bleken te gaan trillen bij snelheden boven de 40km, die snelheid haalde ik niet dus niets gemerkt maar de koper na mij wel, velgen meteen terug genomen, weg 1500 euro maar ik zadel een ander toch niet met zaken op die niet in orde zijn? Waarom zou ts hier een topic maken als zij zelf de boom gebroken zou hebben?? Ik geloof best dat de verkoopster ( die het kennelijk niet voor haarzelf maar voor een ander verkocht) het niet geweten heeft maar dan nog neem je het zadel terug of bied je aan mee te betalen aan de herstelkosten. Zoiets heeft gewoon te maken met normen en waarden!

Makkelijk geoordeeld vanaf 1 kant van het verhaal :+ Dus als jij iets zo goed als nieuw verkoopt, en ik kom het ophalen, vervolgens sloop ik het (al dan niet per ongeluk) en ga ik bleren dat je nu de zooi terug moet kopen onder de noemer normen en waarden dan doe je dat? :+ Dan ben je toch gekke henkie niet?

Als je eerst iets uit wilt proberen en dan tot de conclusie komt dat het kapot is, dan had je daar van tevoren toch veel beter afspraken over kunnen maken..