naar de slacht, waar en hoe?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:56

Lynn_Nikita schreef:
Thuis mag toch wel schieten Als niet voor consumptie is toch?

Nee.
Want t bloed moet eruit.
En dat mag weer niet op land..ivm grondverontreiniging.

Of je moet drna de veearts een spuit erin laten doen.
Kost je dubbel geld.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:22

Ja mag wel, maar alleen bij dieren die een ongeval hebben gehad of verlammingsverschijnselen.

Zie hier https://www.nvwa.nl/txmpub/files/?p_file_id=23884 (is pdf bestand)

Citaat:
Direct na de bedwelming (schieten) moet verbloeding plaatsvinden door middel van het doorsnijden van de
halsslagaders. In geval van een noodsituatie kan een andere dodingsmethode toegepast worden.

Moos99

Re: naar de slacht, waar en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:31

Begrijp ik nu goed, dat je je paard laat slachten en dan wilt opeten? Of maak ik nu een hele rare opmerking. Omdat er wordt gezegd: paard gaat voor consumptie???

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:32

Moos en zo ja, wat is daar het probleem van?

Al denk ik niet dat TS letterlijk bedoelde dat zij hem op ging eten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:38

spatter schreef:
Moos en zo ja, wat is daar het probleem van?

Al denk ik niet dat TS letterlijk bedoelde dat zij hem op ging eten.

Nu ik terug lees besef ik dat ook.
Ik zou het iig heel vreemd vinden. Je paard naar de slacht brengen oke, kan me dat best voorstellen en zal daar niet over oordelen. Maar vervolgens je eigen paard op je bord hebben liggen en opeten? Te bizar...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:40

Ik zou daar geen moeite mee hebben, eet ook mijn eigen kippen, schapen, kalkoenen.

Paard een goed leven gehad heeft zonder smerige medicijnen is het waarschijnlijk prachtig vlees.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:45

spatter schreef:
Ik zou daar geen moeite mee hebben, eet ook mijn eigen kippen, schapen, kalkoenen.

Paard een goed leven gehad heeft zonder smerige medicijnen is het waarschijnlijk prachtig vlees.

Nee das ieder voor zich idd. Ik hecht me dan denk ik op een hele andere manier aan mijn dieren. :D
Krijg er echt de kriebels van als ik alleen al nadenk over het opeten van mijn paard.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:51

Ik heb er ook geen moeite mee. Al heb ik vorig jaar mijn paard in zijn geheel verkocht, had geen plek in de vriezer en kon het geld goed gebruiken op dat moment.

Wel heb ik zijn huid mogen houden. Die heeft een huiden/leerlooier voor mij gelooid. Nu ligt ie thuis op de grond.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:57

aikon schreef:
Ik heb er ook geen moeite mee. Al heb ik vorig jaar mijn paard in zijn geheel verkocht, had geen plek in de vriezer en kon het geld goed gebruiken op dat moment.

Wel heb ik zijn huid mogen houden. Die heeft een huiden/leerlooier voor mij gelooid. Nu ligt ie thuis op de grond.

:brr: ik moet er niet aan denken je paard zijn velletje op de grond,alhoewel het van ons ilse wel een lekkere dikke warme wintervacht geweest zou zijn :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 21:40

Nee paard gaat weg voor consumptie. Ik zeg nergens mijn eigen consumptie maar als het paard dood is waarom dan niet gebruiken ipv vernietigen?

Daar gaat het topic echter niet over.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 13:19

De chip zit goed, vanmorgen gecontroleerd medisch inlegvel klopt ook. 1 zorg minder in elk geval

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 13:25

Ik weet niet waar je precies vandaan komt? Maar zover ik weet heeft hier in het zuiden alleen slagerij in kerkrade vergunning om paarden te slachten. Weet niet of dat nog steeds zo is maar scheelt je een stuk rijden als je uit zuid-limburg komt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-15 13:29

Posterholt Dan is Kerkrade dichterbij dan Best. Heb jij ervaring met hun en evt naam of adres voor mij?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 00:14

Ik lees al even mee, je hebt een lastig probleem. Maar ik heb wel de gegevens van Kerkrade, dan kan je in elk geval bellen of ze nog paarden doen.

Slachthuis Kerkrade

Hammolenweg 66
6466 XW , Kerkrade
Tel:
(045) 545 86 83

Misschien heb je het zelf al gevonden hoor, maar anders hoop ik je toch geholpen te hebben. Mijn eerste paard is vanuit Utrecht naar noodslachting gegaan, in 1991 ging dat nog zo. Het paard daarna is in Schagen geslacht, maar die slachterij is gestopt. Mijn vorige ( derde paard) heb ik naar Nijkerk gebracht, maar die was gewend heel veel met de trailer op pad te gaan en die vond dat leuk, die heeft nergens erg in gehad.

Heel veel sterkte met het vinden van de juiste plek hoor!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:12

Schagen noord holland?
Die slachten nog steeds. Giles van Dalen,doet ook paarden.

Ts heb je nOg contact opgenomen met Jan?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:27

Ts heel veel sterkte dat ten eerste.

Ik heb niet veel verstand van slacht maar in Nijkerk zijn ze goed dat weet ik

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:47

Zou zeker als je niks kan vinden contact opnemen met Nijkerk hij handel het zeer netjes af.
Door alle zware eisen zijn er weinig slachterijen wel vervelend als je er ver weg van woont.

Wilde toch nog iets kwijt over inslapen Door de dierenarts ook heeft het hier geen toegevoegde waarden.
Begin deze maand een van mij paarden ingeslapen en dit is zeer rustig gegaan, hierover een heel gesprek gehad met de dierenarts omdat er veel wilde verhalen zijn.
De meeste fouten liggen bij de dierenarts Door ze niet lang genoeg te laten staan of te weinig te spuiten, ik heb er in totaal al 8 laten inslapen en alles is rustig verlopen.

Iedereen is vrij om te kiezen slacht of inslapen hangt ook heel erg van de situatie af.

Sterkte ermee .

conques

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 07:54

in Kerkrade mag je niet meer het terrein op maar ik ben er ooit bij geweest toen dit nog mocht het heeft toch een grote inpak je kunt beter afscheid nemen thuis en je paard laten ophalen. Er is 1 paardenslager in Limburg indien je info wil hoor ik het wel van je

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:18

conques schreef:
in Kerkrade mag je niet meer het terrein op maar ik ben er ooit bij geweest toen dit nog mocht het heeft toch een grote inpak je kunt beter afscheid nemen thuis en je paard laten ophalen. Er is 1 paardenslager in Limburg indien je info wil hoor ik het wel van je

Dit raad ik niet aan!
Je weet dan niet wat er met je paard gebeurt..
Ik vind dat je als eigenaar verplicht ben naar je paard toe om zeker te weten dat hij dood is..
En een ongeldig paspoort is GEEN bewijs.....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:45

conques schreef:

Graag, waar is dat?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 08:47

Jolliegirl schreef:
conques schreef:

Dit raad ik niet aan!
Je weet dan niet wat er met je paard gebeurt..
Ik vind dat je als eigenaar verplicht ben naar je paard toe om zeker te weten dat hij dood is..
En een ongeldig paspoort is GEEN bewijs.....

Ik meld ook al vanaf het begin dat ik meega. Ik weet wat er kan gebeuren, nu zeg ik niet dat dat overal gebeurd, maar al is het alleen maar zodat ik weet dat het rustig gebeurd en ze geen stress heeft van te voren door met een vreemde meegetrokken te worden

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:56

JG, Schagen ( Gilles van Dalen) slacht inderdaad nog af en toe een paard, maar liever niet en dan echt maar af en toe. Paarden met buitenlandse paspoorten slachten ze er al niet, zo is er al eens een paard van een ex-stalgenoot weer bij ze teruggestuurd...
Die is een week later alsnog opgehaald en naar Nijkerk gegaan.

TS, zou mooi zijn als er toch in Limburg nog een slachterij zit. Als jij daarvoor kiest, moet het toch mogelijk zijn om dat uit te voeren op een plek die niet al te ver bij je vandaan is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 08:56

Zou fijn zijn als het in de buurt kan, voor jou maar ook voor haar.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 09:17

Dat klopt, voor beide, ze is toch zenuwachtig p trailer en ik wil dan geen lange rit hebben, is al spannend genoeg voor ons beide. Als ik niks dichterbij vind weet ik niet of het niet mss alsnog inslapen wordt. Volgende week wordt er nog een paard bij mij ingeslapen die hier op pensioen staat en echt op is en ook nog eens zware ataxie heeft. Aangezien deze echt op is en niet vervoerd kan worden ( valt om op wei, laat staan in een trailer) wordt deze thuis ingeslapen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 12:07

Laat ook meewegen wat de kiloprijs op dit moment is. Geen idee of je überhaupt iets over houdt aan de kiloprijs na aftrek van kosten slacht en benzine kosten. Zeker als je ver moet rijden.

Respect voor je zoals je dit uitzoekt en voor je paard over hebt !!