Ik weiger factuur te betalen. Rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:51

Ik vermoed dat je aangeraden bedoelt ipv aangereden? :)

Als dat een homeopatisch medicijn is, zal je nauwelijks iets vinden in het labo, behalve water of alcohol. Dat zijn nl. heel sterke verdunningen, en hoe verdunder, hoe sterker dit zou werken door de dynamisatie (want wordt bij iedere verdunning wordt er geschud, machinaal natuurlijk). Ik spreek er mij niet over uit of het werkt, maar is toch verplichte leerstof in mijn opleiding apotheekassistente. Anderzijds moet er (ik denk bij dieren toch ook) wel een etiket op staan met specificaties (bv. D, C, CH, K, da's de verdunningsgraad).

Let toch op dat de gerechtskosten niet hoger uitvallen dan de factuur. Ik zou zeggen: neem je verlies, en trek er een les uit.

In jouw plaats zou ik me concentreren op het paard, dat er blijkbaar nog altijd niet bovenop is. Wat is er al allemaal onderzocht?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:51

Ayasha schreef:
geheugen van water...
Citaat:
Recent onderzoek door de Zwitserse chemicus Louis Rey toont aan dat water dat in aanraking is geweest met een bepaalde stof iets andere natuurkundige eigenschappen heeft dan gewoon water. Zelfs als de vloeistof zo sterk wordt verdund, dat er van de toegevoegde stof geen molecuul meer over kan zijn, is het effect meetbaar. Klik voor meer informatie op http://www.vpro.nl en/of onderzoek L. Rey.

Hieruit begrijp ik dat het wel meetbaar zou moeten zijn.

Lekker dat gezuiverde rioolwater.... :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:52

Iris82 schreef:
Weet je überhaupt wat homeopathische druppels zijn? Dat is 99.99% water met 0.01 toevoeging.

Je gaat toch niet eerst iemand laten komen waarvan je weet dat hij een homeopaat is om daarna te klagen dat het niet werkt? Echt. Ik vind het rot voor je maar wat verwacht je?

Wat voor punt wil je maken door die labtest? Ik vind het veel enger dat je kennelijk geen enkel idee hebt gehad wie je bij je paard gehaf hebt en wat je erin gestopt hebt.

Hier sluit ik me bij aan. Het is algemeen bekend dat het inschakelen van een homeopaat niet de meest voor de hand liggende dingen is, dus ik vind het dan ook bijzonde dat je, je hier niet eerst in hebt verdiept. Als je dat had gedaan, dan had je info uit de eerste zin van Iris82 ook wel geweten en dan had het je ook niets verbaasd dat de druppels verdacht veel op water leken. Homeopatische druppels zijn heel wat anders dan bijvoorbeeld etherische olie of iets dergelijks.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:53

Maar toch zou ik eerst die factuur voldoen en dan in beroep gaan tegen de prijs. Kans is dat je dadelijk zoveel moet betalen dat het helemaal niet meer te doen is. En toch blijf ik het een raadsel vinden dat je voor een dienst weigert te betalen omdat het niet goed is gegaan.
Ik heb een griepprik gehad, maar nu toch de griep gekregen. Moet ik dan ook maar terug gaan naar mijn dokter en het bedrag terug eisen omdat het niet heeft gewerkt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:53

Ayasha schreef:
geheugen van water...
Citaat:
Recent onderzoek door de Zwitserse chemicus Louis Rey toont aan dat water dat in aanraking is geweest met een bepaalde stof iets andere natuurkundige eigenschappen heeft dan gewoon water. Zelfs als de vloeistof zo sterk wordt verdund, dat er van de toegevoegde stof geen molecuul meer over kan zijn, is het effect meetbaar. Klik voor meer informatie op http://www.vpro.nl en/of onderzoek L. Rey.

Hieruit begrijp ik dat het wel meetbaar zou moeten zijn.

Maar wat is 'gewoon' water dan? Water dat nergens contact mee heeft gehad bestaat niet, die moleculen moet dan constant gezweefd hebben..

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:56

Als hij geen kvk heeft dan kan hij ook geen aangifte doen en is hij dus zwart bezig, en dat mag niet. Alleen daarom kan hij jou al weinig maken. Dat je wat gaat betalen lijkt me fatsoenlijk omdat hij een dienst geleverd hheeft of het nu helpt of niet., maar ts heeft ook twijfels over de hoogte van het bedrag.
En ik weet zeker dat het sinds 2008 verplicht is. Ik zou hem dat voor de voeten gooien. Hij moet sowieso oppassen je kan mensen heel eenvoudig voor fraude aanmelden via de belastingtelefoon
Laatst bijgewerkt door Persevero op 14-11-14 21:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Tooske

Re: Ik weiger factuur te betalen. Rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:56

Ik heb vorig jaar ook een homeopaat bij mijn paard verzekerde mij ook dat mijn paard erbovenop zou komen. Helaas alleen maar zieker geworden ik ben akkoord gegaan met de behandeling dus heb helaas ook gewoon alles moeten betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:58

Persevero schreef:
Als hij geen kvk heeft dan kan hij ook geen aangifte doen en is hij dus zwart bezig, en dat mag niet. Alleen daarom kan hij jou al weinig maken. Dat je wat haat betalen lijkt me fatsoenlijk, maar ts heeft twijfels over de hoogte van het bedrag.
En ik weet zeker dat het sinds 2008 verplicht is. Ik zou hem dat voor de voeten gooien. Hij moet sowieso oppassen je kan mensen heel eenvoudig voor fraude aanmelden via de belastingtelefoon

Als particulier mag ik gewoon een factuur sturen (voor geleverde diensten) die ook gewoon voldaan moet worden.
Wat ik daarna met het geld doe (bv wel/niet aangeven als inkomsten aan de belasting) is dan mijn eigen zaak.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-11-14 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 21:58

Ofwel: niemand kan bewijzen dat hetgeen TS gekregen heeft daadwerkelijk "iets" is. Daarmee staat TS vrees ik, als ie het op een rechtzaak wil trekken, vrij sterk als we spreken van een bedrag van 470 euro. 100 euro, a la, maar 470.... Dan ben je wel errug opportunistisch. Zeker gezien het gebrek aan resultaat. blijft de vraag of deze mijnheer officieel werkt of niet.

Volgens mij moet TS helemaal niet haar verlies nemen maar moet deze man zijn verlies gaan nemen. ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:00

Persevero schreef:
Als hij geen kvk heeft dan kan hij ook geen aangifte doen en is hij dus zwart bezig, en dat mag niet. Alleen daarom kan hij jou al weinig maken. Dat je wat gaat betalen lijkt me fatsoenlijk, maar ts heeft twijfels over de hoogte van het bedrag.

Tenzij het maar een beperkte bijverdienste is die je opgeeft aan de belastingdienst. Daar is niets over te zeggen op voorhand.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:06

Daarbij heb je recht ok een specificatie.... Als ik naar de winkel ga staat op het bonnetje toch ook wat ik gekocht heb

Mijn zusje heeft ook wel eens niet de volledige rekening betaald van een veearts.... Die had een paard laten keuren volgens een (volgens mij) standaard keurings rapport.... Aangezien we er zelf bij waren hebben we ook gezien dat hij bepaalde punten ( en dat waren er heel wat) helemaal niet had uitgevoerd.... Dus daar weigerde ze ook voor te betalen....
Dus wel betaald voor de uitgevoerde geleverde dienst maar de rest niet....
Maar je weet nu niet waarvoor de rekening 470 euro is.... Daarom zou ik eerst een specificatie aanvragen zodat je weet wat hij wel en niet gedaan heeft en waar jij wel of niet voor wilt betalen

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:09

Citaat:
Als particulier mag ik gewoon een factuur sturen (voor geleverde diensten) die ook gewoon voldaan moet worden.
Wat ik daarna met het geld doe (bv wel/niet aangeven als inkomsten aan de belasting) is dan mijn eigen zaak.

Dat je geld vraagd kun je doen maar het 2e is Onzin. ts geeft aan nog iemand te hebben gevonden die ook een hoge factuur van hem heeft ontvangen.
hij heeft dus meerdere klanten en neemt dus geregeld deel aan het econimisch verkeer. hij levert een dienst vraagt hier een vergoeding voor en doet dit naar eigen inzicht.
Dan ben je een bedrijf en ben je verplicht een KVK nummer te hebben en je verdiensten te melden aan de belastingdienst.

Dat je dit niet doet moet je idd zelf weten maar dat iemand jou aan geeft moet diegene dan ook zelf bepalen.

edit: http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzig ... derneming/

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:12

Kvk hoeft niet. Deze man mag row aangeven op zijn aangifte inkomstenbelasting en klaar. Daarmee is hij niet zwart oid bezig. Buiten dat klinkt het als oplichting maar dat komt omdat ik zelf nuchter ben. Ik geloof niet in dingen die niet wetenschappelijk zijn aan te tonen/ verklaren. Lijkt in eerste instantie legaal en zolang het gratis was piepte je niet. Een advocaat inschakelen voor 470 hele euro's ik wens de mensen die dat aanraden wat wijsheid. Daar zet je een advocaat hooguit 2 uur voor aan het werk. Je zou kunnen weigeren om te betalen en in overleg kunnen treden met deze man over de rekening om tot een passende oplossing te komen. Of rechtsbijstand bellen die kopen dit soort lage bedragen wel af met een beetje geluk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:13

Persevero schreef:
Citaat:

Dat je geld vraagd kun je doen maar het 2e is Onzin. ts geeft aan nog iemand te hebben gevonden die ook een hoge factuur van hem heeft ontvangen.
hij heeft dus meerdere klanten en neemt dus geregeld deel aan het econimisch verkeer. hij levert een dienst vraagt hier een vergoeding voor en doet dit naar eigen inzicht.
Dan ben je een bedrijf en ben je verplicht een KVK nummer te hebben en je verdiensten te melden aan de belastingdienst.

Dat je dit niet doet moet je idd zelf weten maar dat iemand jou aan geeft moet diegene dan ook zelf bepalen.

Dat is niet helemaal waar.
Mijn man doet af en toe (lees 1x per 1 a 2 maanden) iets voor anderen (meest particulieren) en factureert dit ook.
Omdat deze inkomsten (die hij wel netjes opgeeft bij de BD) niet in verhouding staan qua geld en tijd met zijn normale baan heeft hij geen KVK en BTW nummer nodig.
Dit is door de KVK zelf bevestigd.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:14

Nog een aanvulling kvk kan ook op andere naam / adres.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:15

Precies brainless dat hoeft zeer zeker niet. Zie ook mijn bovenstaande post.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:18

Tja TS, het was niet slim van je om verhaal te halen, anders was de beste man het misschien wel vergeten. Ik denk dat er nu niets anders op zit dan betalen, al kun je het er natuurlijk op gokken dat hij geen incassobureau is zal schakelen als hij geen handtekening of koopovereenkomst oid van je heeft. KvK of niet, de man heeft een dienst geleverd en schijnbaar is dat in dit geval duur (aan jou of je vooraf de kosten bespreekt of niet).

Ik had ook een mager paard, naar de kliniek geweest etc. Paar duizend euro lichter maar paard moest toch écht worden ingeslapen. Had ik dan ook maar moeten zeggen "ik betaal niet want het heeft niet gewerkt"?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:27

Sommige mensen wijken wel erg af van de vraag van de TS zeg :n.
Als ik de TS was, zou ik weigeren te betalen. Hele hoop moreelridders hier. 470 euro betalen en je weet nieteens waarvoor? Dat heeft de beste man waarschijnlijk mooi uit zijn duim gezogen. De TS wist niks van zo'n hoog bedrag af van te voren lijkt me, anders zou ze nu niet hier zo verrast een topic openen.
De man kan niks specifieren, niks aantonen, dus zoveel heeft hij niet om op te staan. Puur bewijstechnisch.
Advocaat hiervoor inschakelen vind ik echt zinloos, sorry. Je bent meer kwijt aan advocaatkosten dan dat die hele factuur kost :').
Eventueel gewoon even richting juridisch loket stappen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:31

TS ik zou dus eerst maar eens vragen om een gespecificeerde factuur, zowel wat de samenstelling van het bedrag (werkzame uren) betreft als een omschrijving van het product.
Grote kans dat je daar dan misschien al niks meer van hoort.
Wel alles schriftelijk doen, anders heb je geen bewijs.
Als het niet klopt kun je altijd nog weigeren en niet akkoord gaan.
Het is alleen lastiger als je van tevoren helemaal niks over de kosten zou hebben besproken ...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:33

Cinderella schreef:
De man kan niks specifieren, niks aantonen, dus zoveel heeft hij niet om op te staan. Puur bewijstechnisch.
Advocaat hiervoor inschakelen vind ik echt zinloos, sorry. Je bent meer kwijt aan advocaatkosten dan dat die hele factuur kost :').
Eventueel gewoon even richting juridisch loket stappen.

Nee, ik ben niet heiliger dan de Paus. Verre van zelfs. *\o/*

Maar hoezo kan ie niets specificeren? Dat is imho een aanname. Dat ze geen specificatie heeft (wat meestal niet staat op een herinneringsfactuur) wil niet zeggen dat ie er niet is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:36

Hamilcar schreef:
Hoi Allemaal,

Mijn paard was heel mager. Dierenartsen erbij gehaald. Konden niks vinden.
Uiteindelijk via via bij een homeopaat terecht gekomen. Ik had al gelijk mijn twijfels, omdat hij bij andere mensen ook exact dezelfde diagnose stelde...paard zou last hebben van zijn nieren, en urinebuis. wormen en darmen zouden beschadigd zijn. (dit had hij onderzocht uit haar onderzoek) Moest een plukje manen opsturen.. Domme ik...

Naja, toch maar geprobeerd, 3x daags 1 druppels in de mond van het paard.

Nu 10 maanden verder. heeft dat uiteraard niks geholpen.
Ik belde hem gisteren boos op, om verhaal te halen. Ik moest nog maar een kuur proberen.

Ik denk dat hij zich opeens herinnerde dat hij nooit om geld heeft gevraagd.

Ik krijg nu een HERRINNERINGS betaling van ruim 470 euro!!!
Dit terwijl hij nooit eerder een factuur heeft gestuurd.

Ik kan hier echt om janken. Ik ben altijd netjes optijd met betalen, en heb nooit schulden.

Ik weiger dit te gaan betalen. Ten eerste omdat het niks heeft toegevoegd aan de gezondheid van mijn paar( is nog steeds mager) en ten tweede omdat ik denk dat hij mij heeft opgelicht.
Ik kan ook niks over hem vinden op internet als ik op zijn naam zoek.
Dierenartsen zeggen ook dat dat niet kan, als een paard last heeft van zijn nieren moet dat via het bloed te vinden zijn, net zoals ontsteking urinebuis ( en bloedwaardes waren goed)

Tevens 1 druppel voor een paard van 600 kg zou als je slim nadenkt ook onlogisch zijn..
Het liefste zou ik dit gewoon negeren. Maar ik heb geen zin in kosten van een incasso bureau.

Wat zijn nu mijn rechten?
Het enige wat ik kan bedenken om de factuur te ontbinden is bewijzen dat hij een oplichter is. (Als hij dat al is) Maar geen idee hoe ik dat kan bewijzen.

Ik zet expres zijn naam niet op internet. Mocht iemand denken dat hij/zij weet om wie het gaan, kan je mij een berichtje sturen.

Groetjes,

Ik wil even een aantal punten over homeopathie die niet/wel kloppen uitlichten.

Drie maal daags 1 druppel is geen homeopathie. Bij homeopathie geef je maar 1 tot maximaal een bepaald aantal keer een middel en niet gedurende weken/maanden.

Dat nierproblemen per se in het bloed te zien zijn is bullshit. Klachten/symptomen bepalen het orgaan waar het probleem ligt en niet een bloedonderzoek. Dat is het grote verschil tussen reguliere geneeskunde en alternatieve geneeskunde. Volgens reguliere geneeskunde ben je pas ziek als aangetoond kan worden wat je hebt. Binnen de alternatieve geneeskunde ben je ziek als je symptomen hebt, die niet bij je horen.

Daarnaast wil ik even benadrukken dat 1 druppel van een bepaald middel op 600 kg paard effect kan hebben. Heeft te maken met de mate van potentieren van het middel. Mocht je daar meer over willen mag je me pb'en.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de beste man goed bezig is. Het middel had al moeten werken en als het dat niet doet, is het niet het juiste middel. De beste man is met zijn handelingen niet homeopathisch bezig. Zou je mij willen pb'en met de naam?

Wat je nu kunt doen? Misschien vragen waarop de kosten zijn gebasseerd? Wat hadden jullie afgesproken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 07:20

Zomaar weigeren om voor een geleverde dienst te betalen, dat recht heb je mijns inziens niet.
Vragen naar de originele gespecificeerde factuur, dat recht heb je wel.
En dan kun je vervolgens kijken of er al dan niet onterechte dingen op de factuur staan.

Maar hoe dan ook, je hebt die man geconsulteerd voor advies, je hebt een haarmonster laten analyseren en hij heeft je een flesje druppels geleverd.
En hoe hij dat gedaan heeft? Tja, dat had je beter van te voren kunnen bedenken.
En mbt het al dan niet puur water zijn in je druppelflesje: uitleg over homeopathie is ook al gegeven. En Jomanda is ook rijk geworden door de verkoop van gewoon water.
Ook daarvoor geldt: had van te voren beter nagedacht/nagevraagd over wat iets is en wat het kost.
Maar achteraf klagen over de rekening, 'want het is gewoon water' vind ik wel een beetje te laat.

Dat het dan niet werkt, tja, de vergelijking met een dierenarts is ook al gemaakt.
Een dierenarts kan ook onderzoek doen en medicatie verstrekken, maar ook dat kan niet altijd ervoor zorgen dat het paard opknapt.

Je had je vóórdat je met deze man in zee ging moeten afvragen of de methode waar hij mee werkt (een alternatieve wijze) wel bij jou past en je had er verstandig aan gedaan om van te voren naar een kosten indicatie te vragen.
Dan zou je nu met een gespecificeerde rekening (en daar heb je wel recht op) kunnen controleren of hij zich aan de van te voren gemaakte afspraken gehouden heeft.

Maar simpelweg niet betalen 'omdat het na 10 maanden nog niet werkt' nee, dat recht heb je niet!

Mbt KvK: je hoeft geen KvK te hebben om wel bedrijfsmatig te mogen werken.
Ik ben wel officieel zzp'er, maar de KvK zei dat met de te verwachten inkomsten die ik op jaarbasis genereer, niet verplicht ben tot registratie.
Echter, omdat ik vrij kostbare producten inkoop, ben ik wel blij met de kvk inschrijving, want daardoor hoef ik bij inkoop geen btw te betalen (uiteraard wel afdragen bij verkoop).

Kortom, zo maar aannemen dat iemand het zwart doet, is een foute aanname.
En daarbij, als jou redenatie is dat iemand die zwart werkt prima is om jouw probleem op te lossen, maar als het niet 100% naar jou zin gaat, je het zwart werken tegen die persoon gaat gebruiken, dan vind ik je zelf eigenlijk een oplichter.
Wel afspraken maken over af te nemen diensten, ze ook afnemen, maar als er betaalt moet worden ben je ineens niet thuis!

Let wel, dit laatste stukje is geen reactie op ts, maar op anderen die hier beweren dat ts niets hoeft te betalen want hij doet het toch zwart.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:04

Jij hebt hem gevraagd om hulp. Betalen zul je dan ook.
Dat het niet geholpen heeft is heel vervelend, maar je zegt zelf al dat je twijfelde.
Helaas pindakaas

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:13

Waar ik me over verbaas is dat je van te voren niet even hebt gecheckt wie de man is. Wat hij doet en hoe de ervaringen zijn. En boven alles wat het gaat kosten. Vervolgens krijg je druppels die je zomaar in je paard stopt zonder te weten van hoe en wat. Maar als je een flinke factuur krijgt dan kan er opeens aktie komen. Ik zou zeggen: betalen. Dure levensles maar het overkomt je vast nooit weer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 08:16

Jennyj01 schreef:
Waar ik me over verbaas is dat je van te voren niet even hebt gecheckt wie de man is. Wat hij doet en hoe de ervaringen zijn. En boven alles wat het gaat kosten. Vervolgens krijg je druppels die je zomaar in je paard stopt zonder te weten van hoe en wat. Maar als je een flinke factuur krijgt dan kan er opeens aktie komen. Ik zou zeggen: betalen. Dure levensles maar het overkomt je vast nooit weer.

Dat is mij eigenlijk niet helemaal duidelijk, want Ts zegt ook:
Citaat:
Ik had al gelijk mijn twijfels, omdat hij bij andere mensen ook exact dezelfde diagnose stelde...

Dus blijkbaar was ze al wel van hem op de hoogte?