Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Re: Stalling opzeggen (3 dagen na ingang kalendermaand). Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:38

1 maand opzeg termijn (kan op elk willekeurig moment) tenzij er in de voorwaarden 1 kalendermaand staat. Er zijn niet eens voorwaarden dus betalen tm 3 dec 2014 vind ik redelijk en billijk (zal een rechter ook vinden als je het voor laat komen). Daarbij staat paard vanaf half november niet eens meer daar op stal..dus heeft stal eigenaar niet eens kosten aan.

nee als ts tm 3 dec zou betalen heeft ze wat mij betreft aan de eisen voldaan hoor.

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 11:45

Omdat ik mijn paard niet continu wil verhuizen ben ik (tussen mijn paard doen en full-time werken) op zoveel mogelijk stallen gaan kijken. Per toeval is het dat ik dus nu de stal heb gevonden waar ik wil gaan staan (paard buiten in de groep, onbeperkt ruwvoer en goede faciliteiten). Ik ga geen stal opzeggen of slapende honden wakker maken voor ik iets nieuws heb. Meeste stalhouders zijn niet altijd blij als je opzegt (en zeker niet als je weet dat zn stal al een leegloop heeft).
De stalling is destijds mondeling overeengekomen. Niets op papier en niets per bank.
Maar ook mondelingen afspraken met hem zijn van zijn kant niet bindend. Zo wilde we een extra voerbeurt en dan zeggen kost niets. Maar vervolgens wel 10 euro op de rekening zetten.
Mest abonnement is bv 60 euro per maand, tenzij de maand 31 dagen heeft, dan is het 62 euro!
Als ik ga verhuizen omdat ik gewoon elders wil staan begrijp ik dat je je aan de regels houdt. Maar in dit geval is het om de gezondheid van mn paard. Het stro is nu al ruim 3 maanden slecht, steeds proberen we het hem te zeggen.. maar hij houdt stug vol dat het goed is. De paarden stonden afgelopen periode buiten en alleen `s nachts op stal.. maar nu sinds twee weken weer binnen en dus voor zeg maar 23 uur op dit spul. Gister had het paard van mn vriendin al gaskoliek. Dan wordt je toch wel heel verdrietig.
Het is niet zo dat ik niet wil betalen (de maand december), maar heel rijk ben ik ook niet en ik steek het geld liever in het spaarpotje van mn paard ipv de hand van de boer!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:50

Sodeju.. wat een troep.. :oo :x
Ik zou gelijk verhuizen en de maand november betalen (uit goedwil) en december niet.

Als ze jou kunnen verplichten om december ook te moeten betalen, kan jij hun verplichten om voor goed spul te zorgen.. ;)
Zo niet.. dan blijven zij in gebreke en kan jij dat dus ook..

Niet te moeilijk doen, de gezondheid van je paard gaat voor.. :o

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:55

Beb_bokt schreef:
xSogno ik denk niet dat er direct reden tot onveiligheid is voor het paard wanneer Ts. zelf een paar balen hooi haalt. Het is niet de afspraak en zeker niet normale gang van zaken... maar dit betekent niet dat het een verstandige zet is om je niet te houden aan de gemaakte afspraken w.b. het opzeggen van de stal. Er bestaat nog gewoon de mogelijkheid dan niet te betalen voor het hooi en stro. Een kalendermaand is een kalendermaand.

Waarom zou TS zelf balen hooi moeten halen? :? :? Lekker omgekeerde wereld als je betaald voor alles inclusief? Dus TS moet zelf balen hooi betalen en de stal, dat zou die stalhouder wel mooi uitkomen zeg. Als je paard drie maanden op zulk stro staat, wat ook nog is super stoffig kan dat zeker wel gevolgen hebben voor de gezondheid van je paard. Je zegt zelf het is niet de afspraak. Waarom is TS dan wel verplicht zich aan de afspraak te houden?
Laatst bijgewerkt door xSogno op 05-11-14 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:56

Als er niets op papier staat, dan staat er ook nergens dat de opzegtermijn een KALENDERmaand is.

Dus dan zeg je tegen de boer "prima, een maand opzegtermijn, ik betaal tm 3 december want dat is een maand".

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:58

Amaris schreef:
Als er niets op papier staat, dan staat er ook nergens dat de opzegtermijn een KALENDERmaand is.

Dus dan zeg je tegen de boer "prima, een maand opzegtermijn, ik betaal tm 3 december want dat is een maand".

Lijkt mij een hele nette oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:00

Torfi schreef:
Omdat ik mijn paard niet continu wil verhuizen ben ik (tussen mijn paard doen en full-time werken) op zoveel mogelijk stallen gaan kijken. Per toeval is het dat ik dus nu de stal heb gevonden waar ik wil gaan staan (paard buiten in de groep, onbeperkt ruwvoer en goede faciliteiten). Ik ga geen stal opzeggen of slapende honden wakker maken voor ik iets nieuws heb. Meeste stalhouders zijn niet altijd blij als je opzegt (en zeker niet als je weet dat zn stal al een leegloop heeft).
De stalling is destijds mondeling overeengekomen. Niets op papier en niets per bank.
Maar ook mondelingen afspraken met hem zijn van zijn kant niet bindend. Zo wilde we een extra voerbeurt en dan zeggen kost niets. Maar vervolgens wel 10 euro op de rekening zetten.
Mest abonnement is bv 60 euro per maand, tenzij de maand 31 dagen heeft, dan is het 62 euro!
Als ik ga verhuizen omdat ik gewoon elders wil staan begrijp ik dat je je aan de regels houdt. Maar in dit geval is het om de gezondheid van mn paard. Het stro is nu al ruim 3 maanden slecht, steeds proberen we het hem te zeggen.. maar hij houdt stug vol dat het goed is. De paarden stonden afgelopen periode buiten en alleen `s nachts op stal.. maar nu sinds twee weken weer binnen en dus voor zeg maar 23 uur op dit spul. Gister had het paard van mn vriendin al gaskoliek. Dan wordt je toch wel heel verdrietig.
Het is niet zo dat ik niet wil betalen (de maand december), maar heel rijk ben ik ook niet en ik steek het geld liever in het spaarpotje van mn paard ipv de hand van de boer!

Dan doe jij het toch keurig netjes TS? Je betaalt de hele maand november, die heb je zelfs al betaald, je gaat halverwege die maand al weg naar een andere stal, dus je betaalt al 2 weken dubbel en uiteindelijk voor niets. Ik zou hier serieus niets meer aan veranderen en laat je vooral niet gek maken door al die moraalridders en eigen portemonnee kijkers...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:01

Wat voor mij persoonlijk mee zou spelen is ook dat ik geen slechte naam als huurder wil hebben........

Heb er een hekel aan als ik negatief naar buiten kom (op alle vlakken) daarom probeer ik in alles wat ik doe naar eer en geweten te handelen. Ik ben er niet voor om mensen te bedotten en wil correct met iedereen om gaan. Ik vind tm 3 dec betalen naar alle eer en geweten en redelijk.

(ook al zou je alleen tm eind nov betalen dan vind ik dat ook redelijk hoor)

Alleen ik zou het ook vertikken om volle maand december te betalen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:03

Dat zou ik ook vertikken, want dat kan gewoon niet hard gemaakt worden.

Dan had de boer maar ietsje verder moeten nadenken en de opzegtermijn van een kalendermaand ergens op schrift moeten stellen.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:07

studiemiep schreef:
Wat voor mij persoonlijk mee zou spelen is ook dat ik geen slechte naam als huurder wil hebben........

Heb er een hekel aan als ik negatief naar buiten kom (op alle vlakken) daarom probeer ik in alles wat ik doe naar eer en geweten te handelen. Ik ben er niet voor om mensen te bedotten en wil correct met iedereen om gaan. Ik vind tm 3 dec betalen naar alle eer en geweten en redelijk.

Hoe netjes je het ook af wilt sluiten bij een stalhouder, er wordt bijna altijd naderhand wel negatief over je vertrek gekletst.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:08

xSogno schreef:
Beb_bokt schreef:
xSogno ik denk niet dat er direct reden tot onveiligheid is voor het paard wanneer Ts. zelf een paar balen hooi haalt. Het is niet de afspraak en zeker niet normale gang van zaken... maar dit betekent niet dat het een verstandige zet is om je niet te houden aan de gemaakte afspraken w.b. het opzeggen van de stal. Er bestaat nog gewoon de mogelijkheid dan niet te betalen voor het hooi en stro. Een kalendermaand is een kalendermaand.

Waarom zou TS zelf balen hooi moeten halen? :? :? Lekker omgekeerde wereld als je betaald voor alles inclusief? Dus TS moet elf balen hooi betalen en de stal, dat zou die stalhouder wel mooi uitkomen zeg. Als je paard drie manden op zulk stro staat, wat ook nog is super stoffig kan dat zeker wel gevolgen hebben voor de gezondheid van je paard. je zegt zelf het is niet de afspraak. Waarom is TS dan wel verplicht zich aan de afspraak te houden?

Van mij moet er niets hoor :) . Ik geef mijn mening en zou voor de middenweg kiezen. Vergeet niet dat je je goede naam namelijk zo kwijt bent als het gaat om het niet betalen van stalgeld. Voor mij zou die middenweg dan zijn: wel stalgeld betalen maar niet voor het slechte hooi en stro.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:11

Maand november en eventueel de 3 dagen dec. betalen en dan klaar.
Zou zelf de maand december niet betalen. Zoals ik lees is de stalhouder zelf ook heel gemakkelijk met zijn eigen boekhouding en rekeningen uitschrijven. in zijn voordeel.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:14

Als hij voor alles betaalt wilt, de hele maand, en ze betaald toch maar de helft dan gaat de stalhouder er toch wel slecht over praten. Kun je beter je geld in je zak houden. Als zo iemand zich niet aan de afspraken houdt ben ik daar heel makkelijk in. Dan betaal ik voor wat ik gebruik/ en verbruik/ maar geen cent meer. Het werkt twee kanten op, niet alleen die van de stalhouder.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:17

vilheide schreef:
studiemiep schreef:

Hoe netjes je het ook af wilt sluiten bij een stalhouder, er wordt bijna altijd naderhand wel negatief over je vertrek gekletst.

valt wel mee hoor....als jij de dingen netjes en correct aanpakt naar alle eer en geweten dan heeft iedereen daar begrip voor.

Daarnaast behandel ik iedereen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden....

Zomaar per direct weggaan en maar tot 3 nov betalen is gewoon asociaal...(vind ik), als iedereen dat doet dan krijg je idd dat stallen ook met contracten gaan werken. ..word het er vast niet beter op.

Daarnaast is het niet alleen de stalhouder die dan negatief over je denkt..maar ook andere mensen hoor..van nou studiemiep..die is ook niet heel sociaal, en dat wil ik al niet eens.
Laatst bijgewerkt door orkaan op 05-11-14 12:25, in het totaal 2 keer bewerkt

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:18

Wat interesseert het jou wat die stallinghouder van je vind? Als de stal toch al leeg aan het lopen is en hij al 3 maanden slecht spul verkoopt is het toch juist de stallinghouder die een slechte naam krijgt? Die ons-kent-ons redenatie werkt toch ook voor meneer de Boer, het spreekt zich echt wel rond als hij zijn stallers rommel voorzet?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:19

Nog iets over opzegtermijnen. Ook officiele instanties doen niet altijd moeilijk. Mijn NS abonnement werd verlengd en ik was het vergeten op te zeggen (heb nu een studenten ov). Kon gewoon nog geannuleerd worden, ook al had ik al een mail gekregen met 'bedankt voor het verlengen!'.

Zorg dat je een redelijke regeling treft, maar heel december betalen vind ik niet reeel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:48

Valt er niet gewoon te praten met de stalhouder? Dat lijkt me een veel beter plan, dan je spullen inpakken en je schepen achter je verbranden. Ga eens zitten aan de keukentafel, koffie erbij, en kijk of je in het midden uit kan komen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:53

Ik snap niet dat mensen nog denken dat er wat te overleggen valt met de stalhouder 8)7

Die man verdient al 3 maanden geld door slechte kwaliteit stro te leveren en beperkt goede kwaliteit hooi.
Hij houdt zich dus al 3 maanden niet aan zijn afspraken -:(-
Hoelang wil je zo'n vent zijn zak nog spekken?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:56

dan had je ook al 3 maanden eerder weg kunnen gaan, niemand houd je een pistool tegen je hoofd dat je daar moet blijven hoor. Is het ineens als het ergens minder is je meteen maar alle normen en waarden moet laten vallen? (zo ben ik niet opgevoed).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:56

vilheide schreef:
studiemiep schreef:

Mee eens... daarom is mijn vorige reactie misschien niet helemaal terecht over het in de zakken stoppen etc... misschien is dit meer nog de kwaadheid die ik heb voor mijn vorige stal de eigenaar hiervan...Alles netjes afgehandeld voor je gevoel... zelfs een vleesschotel meegenomen... nee die moest ik maar aan de honden geven... Doe je alles goed en dan nog "haten ze je" hebben ze letterlijk zo gezegd...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:58

Ik heb ook niet het idee dat er met deze man te praten valt. Al meerdere malen aangesproken op het slechte stro/hooi en daar verandert hij niks aan. Denk dan niet dat het zin heeft om hierover te gaan praten.

TS houdt zich netjes aan haar afspraak (terwijl dat niet eens hoeft) ze heeft aangegeven dat ze nog 1 maand betaald. En ze heeft 1 maand opzeg termijn. Nergens staat vermeld of is ondertekend dat dit een kalendermaand is, dus ik vind dit al reuze netjes van TS gezien de omstandigheden.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:00

Je wil m toch zeker eerst het voordeel van de twijfel geven en het gewoon bespreekbaar maken? Dat is wat TS nu toch gedaan heeft. Misschien 1 of 2 slechte balen ertussen, kan gebeuren, dan ga je in gesprek en dan pas, als t echt de spuigaten uitloopt (zoals nu) ga je echt actie ondernemen in de vorm van vertrekken.
Daarnaast kun je niet op stel en sprong vertrekken, want je kunt moeilijk je paard een maand in de achtertuin zetten.

Je hoeft niet alle normen en waarden te laten vallen. je kunt nog steeds netjes en beleefd blijven spreken bijvoorbeeld met de betreffende stallinghouder. Ik vind ook dat je niet over je heen hoeft te laten lopen, (overigens ook een van mijn waarden: voor mezelf opkomen) waarom zou TS 1.5 maand betalen voor een stal waar ze geen paard heeft staan met een houder die haar niet tegemoet wil komen?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:10

Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar succes met het bewijzen van die overeenkomst :').
Staleigenaar heeft zelf de zaken niet op orde.
Ik vind het dus een kwestie van opzeggen en weggaan. November is netjes betaald en ik zou het daar persoonlijk bij laten. Zeker omdat de Staleigenaar de boel zelf ook loopt te verwaarlozen. En ja, negatieve reacties als je weggaat bij een stal hou je altijd. Jammer dan. De Staleigenaar zit hier fout, niet de ts.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:12

Ik vind het ook netjes dat TS gewoon november heeft betaald.

MIjn reactie was puur voor de mensen die maar tm begin november zouden willen betalen.....dat vind ik dus wel echt niet netjes.

Heel november betalen is gewoon OK en goed gedaan.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:14

Vind dat stro van zeer slechte kwaliteit, zet mijn eigen paard er niet eens op. Spul gaat bij mij zo door na de mesthoop. Gelukkig hebben wij weinig slechte balen, maar het wel inderdaad wel eens voorkomen dat het van mindere kwaliteit is.

Wat betreft het geld. Als jij geen contract hebt met de boer, jij zegt op op 3 nov dan is je vertrekdatum dus 3 dec. Al zou ik persoonlijk eerder vertrekken, straks heb jij een dierenarts rekening omdat de boer zijn bedding niet wil verbeteren!