Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:43

Gruis schreef:
ikke schreef:
Je hoeft geen hopen geld neer te leggen voor een goed paard. Het gros van Bokt mag zo denken, de werkelijkheid is een tikkie anders......

Want in werkelijkheid liggen de steengoeie paarden voor het oprapen en zijn ruiters die een duur(der) paard kopen eigenlijk oerdom omdat ze voor een paar duizend euro te vinden zijn := ? Dan ben ik wel oprecht heel benieuwd waar jij die potentiële GP paarden vandaan haalt voor een prikje.

Schijnbaar kan ze manege knollen naar de prix St. George rijden als ik het zo hoor :=

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:43

Amiigo schreef:
Nou ikke dus paarden zoals Charmeur, Dorado, Eyecatcher, Estoril etc. weet jij te koop voor €3500?! Kom maar brengen!

Die nakomelingen zijn net nog geen 4 jaar...

Maar op marktplaats staan er genoeg met die afstamming! Zie zelfs een Charmeur voor 1500. Een Westpoint voor 3500.

En op sporthorses.nl staan genoeg KWPN-ers met de leeftijd van 3 t/m 6 jaar die in de prijsklasse van 2000 tot 4000 vallen.

*\o/*

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:44

- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen
1000-2000 (uitschieters daargelaten)
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ...
v.a. 3500
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger
v.a. 3500

- 4/5/6 j, B/L gereden, standaard paard
vanaf 1000,-
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen
Vanaf 3500,-
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger
vanaf 3500,-

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder)
Vanaf 2500,-
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd
Vanaf 6000,-
- 6-8j, springpaard dat meedraait in hogere proeven (1m20, 1m30 1m40)
Vanaf 6000

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60
Vanaf 6000
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George)
Vanaf 6000,-
- Dressuurpaard Grand Prix niveau
Vanaf 8000,- (onder de 16 jaar)

Mijn prijzen zijn gebaseerd op particuliere onbekende verkopers, bij bekende namen of handelsstallen ben je doorgaans meer kwijt.

De paardenhandel lijkt wat aan te trekken,maar er is nog steeds teveel aanbod , wat ook de betere paarden duurder maakt.
Het maakt ook een enorm verschil of Anky een grandprix paard verkoopt, of boer Harmsen ....
Kan zo maar een nulletje schelen .

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:46

CM_ schreef:
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ...
v.a. 3500
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger
v.a. 3500

vanaf 1000,-
Vanaf 3500,-
vanaf 3500,-

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder)
Vanaf 2500,-
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd
Vanaf 6000,-
Vanaf 6000

Vanaf 6000
Vanaf 6000,-

Mijn prijzen zijn gebaseerd op particuliere onbekende verkopers, bij bekende namen of handelsstallen ben je doorgaans meer kwijt.

De paardenhandel lijkt wat aan te trekken,maar er is nog steeds teveel aanbod , wat ook de betere paarden duurder maakt.
Het maakt ook een enorm verschil of Anky een grandprix paard verkoopt, of boer Harmsen ....

Je bedoelt een rietje van Totilas neem ik aan?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:46

eenitraM schreef:
Amiigo schreef:
Nou ikke dus paarden zoals Charmeur, Dorado, Eyecatcher, Estoril etc. weet jij te koop voor €3500?! Kom maar brengen!

Maar op marktplaats staan er genoeg met die afstamming! Zie zelfs een Charmeur voor 1500. Een Westpoint voor 3500.

En op sporthorses.nl staan genoeg KWPN-ers met de leeftijd van 3 t/m 6 jaar die in de prijsklasse van 2000 tot 4000 vallen.

*\o/*

Nee bedoelde dat paarden zoals (dus niet een afstammeling van) voor dat bedrag te koop staan.
Tuurlijk zijn er paarden in die prijs klasse te koop maar die bewegen vaak niet beter dan de haflinger van de buurman :') of mankeren wat.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:47

eenitraM schreef:
Amiigo schreef:

*\o/*

Maaaaaar of dat potentiële PAVO paarden zijn := ?

Nynke1 _O-

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:48

__Astrid schreef:
Thanks Gruis! Zit er op het eerste zicht toch zo ver niet naast...
Alleen de €12.500 - €20.000 voor een hele goede 3/4j verbaasde me echt, zijn er echt mensen die dat betalen aan een paard wat amper gepresteerd heeft?

Wij hebben prima 3 jarige verkocht met uitmuntende gangen, perfecte bouw,
die gaan gewoon zo weg voor 15.000/17.500 hoor!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:48

Nynke1 schreef:
CM_ schreef:
v.a. 3500
v.a. 3500

vanaf 1000,-
Vanaf 3500,-
vanaf 3500,-

Vanaf 2500,-
Vanaf 6000,-
Vanaf 6000

Vanaf 6000
Vanaf 6000,-

Je bedoelt een rietje van Totilas neem ik aan?

Ik heb volgens mij dan een miskoop gedaan met m'n zadelmakke 4 jarige terwijl ik voor bijna hetzelfde geld een grand prix geschoold paard kan hebben _O-

Gruis

Re: Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:50

Kan je zo niet zeggen, daarvoor zou je echt een foto of video moeten zien. En dan nog is het erg lastig beoordelen vanachter je scherm.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:51

Amiigo schreef:
Nee bedoelde dat paarden zoals (dus niet een afstammeling van) voor dat bedrag te koop staan.
Tuurlijk zijn er paarden in die prijs klasse te koop maar die bewegen vaak niet beter dan de haflinger van de buurman :') of mankeren wat.

En dan zijn we bij de kern: kunnen beoordelen wat een paard fysiek |EN mentaal te bieden heeft....

Amiigo schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen ikke, als je een paard los ziet draven die bijna z'n kin raakt weet je van te voren dat dat een goed paard wordt.

Dat zegt mij dan weer helemaal niks. Voorpoten laten wapperen kan iedere malloot; de rest er achteraan rijden is een grotere kunst.......

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:54

ikke schreef:
Het is inderdaad maar een vrij selecte groep paarden die in staat is aan de achterlijke verwachtingen van die zogenaamde investeerders te voldoen maar de ruiter die met kennis van zaken, tijd en de juiste begeleiding aan de slag gaat, die komt er ook, al is het niet in de tijd die zo'n geldbuidel je beschikbaar stelt.

Dat zijn twee verschillende uitgangspunten.......

Dat is echt hele grote onzin ikke.
Ken je het spreekwoord "al geef je een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding"?
Ook Edward gal zal een middelmatig paard nooit naar het topsegment rijden.
Een topruiter heeft een toppaard nodig om de top te bereiken. Andersom heeft een toppaard een topruiter nodig om de kwaliteiten die dat toppaard in zich heeft te ontwikkelen.

Uit de manier waarop je hierover praat "achterlijke verwachtingen" en "zogenaamde investeerders" en een geldbuidel die ervoor zou zorgen dat je sneller aan de top zit blijkt wel dat je niet weet waar die klepel in de klok zit. Wat mij betreft val je hiermee wel door de mand :D
Een geldbuidel heeft niets maar dan ook niets te maken met de tijd die nodig is om een paard naar dat topniveau toe te trainen. Dat kost gewoon heel veel jaren en dat kun je met geld niet bekorten.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:57

als je het tegen mij hebt het maakte mijn ouders ook niet uit wat het koste ik heb haar gekozen op karakter ben ook bij net beleerde pony's geweest. Ik heb haar gekozen omdat ze super lief is een leuk karakter heeft en een knuffelkont is. Kwa rijden maakt het niet uit af en toe een wedstrijdje voor de lol en verder gewoon wat dressuur springen en op zijn tijd een buitenrit wat ze ook super leuk vind

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:59

Xrachelle schreef:
als je het tegen mij hebt het maakte mijn ouders ook niet uit wat het koste ik heb haar gekozen op karakter ben ook bij net beleerde pony's geweest. Ik heb haar gekozen omdat ze super lief is een leuk karakter heeft en een knuffelkont is. Kwa rijden maakt het niet uit af en toe een wedstrijdje voor de lol en verder gewoon wat dressuur springen en op zijn tijd een buitenrit wat ze ook super leuk vind

Ik snap de nut van dit bericht in deze ' discussie' niet zo erg?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:59

ikke schreef:
Amiigo schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen ikke, als je een paard los ziet draven die bijna z'n kin raakt weet je van te voren dat dat een goed paard wordt.

Dat zegt mij dan weer helemaal niks. Voorpoten laten wapperen kan iedere malloot; de rest er achteraan rijden is een grotere kunst.......

Daar ben ik het niet mee eens. Een paard wat een stijle schouder heeft en ook nog eens op de kop gebouwd is gaat nooit een top draf krijgen, dat is gewoon een FEIT. ieder paard (talentvol of niet) hoort gewoon aan elkaar en van achter naar voren gereden te worden. Als een paard gewoon in elkaar getrokken wordt komt er niet uit wat erin zit en heeft totaal niet te maken met het talent van het paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:00

ikke schreef:

Ah... nu weet ik t zeker. Wannabee alert. :+

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:04

Babootje schreef:
ikke schreef:

Ah... nu weet ik t zeker. Wannabee alert. :+

Let maar op hoor, ikke is een lichte tour ruiter met z'n lievelingspony van de manege 8-)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:07

Amiigo schreef:
Let maar op hoor, ikke is een lichte tour ruiter met z'n lievelingspony van de manege 8-)
Gaan we nu ook nog manegepony's afkraken? Ik heb net gelezen dat ieder paard met z'n voorpootjes kan wapperen, dus ook daarmee kom je in de LL hoor. :roll: >;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:07

Laten we ze eerst maar eens keuren.
Een paard waar we misschien 15000 voor over zouden hebben qua kwaliteit kan na belabberde röntgenfoto's wel eens 1500 waard zijn of minder.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 22-09-14 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:09

Amiigo schreef:

ikke schreef:

Amiigo schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Een paard wat een stijle schouder heeft en ook nog eens op de kop gebouwd is gaat nooit een top draf krijgen, dat is gewoon een FEIT. ieder paard (talentvol of niet) hoort gewoon aan elkaar en van achter naar voren gereden te worden. Als een paard gewoon in elkaar getrokken wordt komt er niet uit wat erin zit en heeft totaal niet te maken met het talent van het paard.

Daar heb je helemaal gelijk in Amiigo. Daar is een "kennersoog" voor nodig :D
Ooit een keer in een discussietopic gezeten over jurybeoordelingen. Waarin het dan oneerlijk werd gevonden dat de duurdere meer kwaliteitsvolle paarden hoger werden gepunt dan bijvoorbeeld de fjord, de haf of de fries. Maar de kwaliteit van het paard mag wel degelijk worden meegewogen in het juryoordeel, als het totaalplaatje er nu eenmaal net wat makkelijker en meer ongedwongen uitziet. En dat kun je heel vervelend vinden als je op je haf nu net geen winstpuntje haalt.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:11

Tsja, als jury moet je nou eenmaal een geweldig lopend paard 7en, 8en en 9s onderin geven := . Kan je niet omheen.
En ja, goedgekeurd lijkt me overduidelijk een must.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:12

Tendance schreef:
Laten we ze eerst maar eens keuren.
Een paard waar we misschien 15000 voor over zouden hebben qua kwaliteit kan na belabberde röntgenfoto's wel eens 1500 waard zijn.

Hahaha, ja dat is ook weer waar.
Maarre toch lopen er aardig wat paarden op niveau die met een spuitje hier of daar (geen doping natuurlijk, maar meestal onstekingsremmer /synovia o.i.d) in de benen gehouden worden en waar grif nog enkele tonnen voor wordt betaald (ook al zijn de foto's niet helemaal krek).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:16

eenitraM schreef:
Amiigo schreef:

*\o/*

Vergeet niet dat er ook nog een merrie nodig is, niet alleen de hengst, mss heeft de merrie wel nog de meeste invloed. Iedereen kan charmeur op zn boerenbokkie zetten bij manier van spreken. Sommige merries fokken uitermate goed, zet daar dan een geschikte bewezen fokhengst op, ja dan is je kans van slagen al stukken beter

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:20

Ja of ze hebben hanentred, piephak, OCD, verkalking, artrose, vergroeiing, kissing spines, atactisch etc etc :z

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:22

Amiigo schreef:
Ja of ze hebben hanentred, piephak, OCD, verkalking, artrose, vergroeiing, kissing spines, atactisch etc etc :z

Dan ga ik niet eens kijken.

Oké een goed verwijderbare OCD bij een Onwijs goed paard zou een overweging kunnen worden.
Maar dan geef ik er niet veel voor.
Je koopt een risico.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:29

Ja dat beïnvloed dan ook de prijs wil ik daarmee zeggen. :D ik laat dat soort paarden ook staan.