Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: Alle hulp is welkom: Trailerprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:35

Als ik een tweede persoon heb wil ik die voetjes nog wel eens gewoon oppakken en naar voren zetten. Sommige paarden hebben letterlijk klepvrees, daarbij kan het erg helpen!

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:03

Haha ja, dat heb ik bij sommige ook al wel gezien ja…Dat lijkt me nog best handig! Mijne kun je echt niet aanraken… als je niet oppast dan mept ze je zo weg helaas… Ik heb nu wel gemerkt dat er achter haar gewoon niemand moet staan kijken of lopen, want daar triggerd ze direct op en gaat ze vol in de achteruit.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:35

NikkiTazz schreef:

ik begrijp nu helemaal niet meer waar jouw reactie op mijn reactie vandaan kwam?! jij irriteert je aan mijn reactie en je durft dan ook nog te zeggen: dring je niet zo op???? en hoe is jouw paard nu geladen? precies, volharding, rustig blijven en zelf laten doen, precies zoals ik het adviseerde. netjes gedaan zo te zien.

ik had alleen wel een beetje een:ieeekkk! gevoel bij de foto op de achterbenen op het harde, dit is geen commentaar, gewoon een idee om bij zo'n strijdvaardig paard rekening te houden met omhoog komen, en eventueel vallen, dus misschien een zachtere ondergrond zoeken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:47

Ayasha schreef:
Ayasha schreef:
Daar heb je geen merrie voor nodig, de ruin hier doet dat ook zo. Die wordt geblinddoekt. T-shirt voor de ogen en dan degelijk begeleiden (lichte druk op het touw en zorgen dat ie je op stem kan volgen) en gaat zo relaxed de trailer in. :+ Geen vechten meer, geen gedoe meer. Op wedstrijd gaat ie zonder problemen op de trailer (zonder blinddoek) maar thuis vertrekken vindt ie maar niks blijkbaar.

Ow echt? blinddoek jij je paard om de trailer op te gaan? daar leert ie precies niks van, wat heb je daar nu aan, gewoon tijd nemen en je trailer in het weiland, de bak parkeren aan een auto of trekker, en oefenen, geen koekjes voorhouden, maar leren om voor jou de trailer zelfstandig op te gaan, de stal gaat ie toch ook in uit zichzelf, het is niet meer dan dat, maar je moet zelf wel een knopje omzetten.

Kom maar doen. :j
Op wedstrijd gaat ie gelijk niks. Hij heeft dus niks te 'leren'. Maar je bent welkom hoor. :) zeg maar wanneer je kan, zet ik de trailer klaar.[/quote]

Als hij het thuis voor je doet, moet je proberen om de 'sfeer' op wedstrijd ten tijde van het laden hetzelfde als thuis te maken, ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar alles is anders en het was een vermoeiende spannende dag, dus kan me voorstellen dat hij dan denkt, hey, het is nu anders en ik ben hier nog niet uitgekeken... kun je niet met hem oefenen op een locatie vlakbij huis? desnoods vlak voor voertijd opladen, effe eruit elders, misschien snel, maar anders pas na lang weer laden, thuiskomen en eten. niet om het voeren en laden te linken, maar gewoon de routine erin krijgen, dat hij eet als hij dit voor je heeft gedaan op vreemd terrein. Ik beweer echt niet dat het simpel is, maar blinddoeken heeft ook een enorm risico, want een geblindoekt paard kan wel in paniek slaan en op hol gaan, en dat wil je niet zien.

Als je vlakbij woont wil ik best eens proberen, maar ik ga niet gratis en voor niks met een paard werken op locatie, die tijd heb ik gehad, en mijn tijd kan ik prima gebruiken voor eigen 4-legged projecten ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 23:52

cissy schreef:
It never takes longer than 2 days.
If you take the time it takes it takes less time.
First the nose, then the neck and maybe the feet.
Ook mijn favoriete uitspraken van Parelli :D

Je hebt het super opgelost! Gewoon wachten op dr en geen tijdsdruk voelen, zelf relaxed blijven en dan heb je al heel wat.

Helemaal en 100% mee eens.

En als dat niet lukt, ga terug naar stap 2. .

Take the times it takes.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 06:29

freeride schreef:
Als hij het thuis voor je doet, moet je proberen om de 'sfeer' op wedstrijd ten tijde van het laden hetzelfde als thuis te maken, ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar alles is anders en het was een vermoeiende spannende dag, dus kan me voorstellen dat hij dan denkt, hey, het is nu anders en ik ben hier nog niet uitgekeken... kun je niet met hem oefenen op een locatie vlakbij huis? desnoods vlak voor voertijd opladen, effe eruit elders, misschien snel, maar anders pas na lang weer laden, thuiskomen en eten. niet om het voeren en laden te linken, maar gewoon de routine erin krijgen, dat hij eet als hij dit voor je heeft gedaan op vreemd terrein. Ik beweer echt niet dat het simpel is, maar blinddoeken heeft ook een enorm risico, want een geblindoekt paard kan wel in paniek slaan en op hol gaan, en dat wil je niet zien.

Als je vlakbij woont wil ik best eens proberen, maar ik ga niet gratis en voor niks met een paard werken op locatie, die tijd heb ik gehad, en mijn tijd kan ik prima gebruiken voor eigen 4-legged projecten ;)

Wil je wel gratis een poging doen om te lezen? Op wedstrijd gaat hij probleemloos de trailer op. Thuis wil hij wel eens zeuren omdat hij niet van de merrie weg wil. Zo snel hij zou vertrekken of in paniek slaat kan ik zo de blinddoek af trekken. ( blinddoek vast houden aan een eind, dan trekt ie m zelf af of als ie met z'n hoofd schud/omhoog gooit.

Hangt ook van zijn humeur af. Afgelopen zondag liep ie er thuis gewoon in. Maar kan rustig zijn dat ie volgende keer sputtert. Iets wat je aan zijn manier van doen kan zien overigens. Dan probeer ik een maal rustig normaal, werkt dat niet ga ik geen gevecht aan. Zou niet weten waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:43

freeride schreef:
NikkiTazz schreef:

ik begrijp nu helemaal niet meer waar jouw reactie op mijn reactie vandaan kwam?! jij irriteert je aan mijn reactie en je durft dan ook nog te zeggen: dring je niet zo op???? en hoe is jouw paard nu geladen? precies, volharding, rustig blijven en zelf laten doen, precies zoals ik het adviseerde. netjes gedaan zo te zien.

ik had alleen wel een beetje een:ieeekkk! gevoel bij de foto op de achterbenen op het harde, dit is geen commentaar, gewoon een idee om bij zo'n strijdvaardig paard rekening te houden met omhoog komen, en eventueel vallen, dus misschien een zachtere ondergrond zoeken.

Misschien had jij beter het topic door moeten lezen ;)

In DIT Topic staat namelijk dat ik me aan die Ayasha irriteerde.... hahaha en in mijn topic staat waarom het op het harde is gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:00

'Die ayasha' nog wel. Je hebt het er maar druk mee, zal je nog wat geven. Iets (of iemand) irriteert je en je ergert je aan iets of iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:21

Ook jij leest niet goed.... ik irriteerDE me aan hoe je je op aan het dringen was... je hebt dat uitgelegd, dan is het toch ook klaar. Jammer dat juist jij je er druk om maakt en er nog verder op door blijft gaan :D

Jij bent toch iets/iemand...om maar op je zinnetje te reageren hahahahahaha

maar om een bokt ruzietje te gaan voorkomen... ik zie je op meerdere topics heel naar en vervelend reageren. Vaak niet opbouwend maar juist zo van ik heb gelijk... opbouwende tip: let misschien op hoe je iets neer zet.. (en ja, ik zelf moet er ook steeds meer mijn best voor doen :D ) tekst komt toch anders over :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:59

NikkiTazz schreef:
Ook jij leest niet goed.... ik irriteerDE me aan hoe je je op aan het dringen was... je hebt dat uitgelegd, dan is het toch ook klaar. Jammer dat juist jij je er druk om maakt en er nog verder op door blijft gaan :D

maar om een bokt ruzietje te gaan voorkomen... ik zie je op meerdere topics heel naar en vervelend reageren. Vaak niet opbouwend maar juist zo van ik heb gelijk... opbouwende tip: let misschien op hoe je iets neer zet.. (en ja, ik zelf moet er ook steeds meer mijn best voor doen :D ) tekst komt toch anders over :j

allereerst sorry!! ik begreep echt dat je je in eerste instantie irriteerde aan mijn reactie :o

maar nu ben ik weer in verwarring, want je stuk over in meerdere topics vervelend reageren, is dat dan wel aan mij gericht?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:02

Ja dus erger je je aan mij. ;)
Verder wind ik er inderdaad geen doekjes om maar niemand is verplicht het met me eens te zijn. Ook jij niet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:10

freeride schreef:
NikkiTazz schreef:

allereerst sorry!! ik begreep echt dat je je in eerste instantie irriteerde aan mijn reactie :o

maar nu ben ik weer in verwarring, want je stuk over in meerdere topics vervelend reageren, is dat dan wel aan mij gericht?

Hahah nee ook nogsteeds aan die ayasha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:10

Ayasha schreef:
Ja dus erger je je aan mij. ;)
Verder wind ik er inderdaad geen doekjes om maar niemand is verplicht het met me eens te zijn. Ook jij niet. :D

Gelukkig niet, zou wat zijn als iedereen dezelfde mening had :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:15

Mag ik je nu uit nieuwsgierigheid vragen of je het nu echt heel gek vind dat ik op je in ga n.a.v jouw laatste berichten?

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:21

Zeg kan het hier aub stoppen?!? Ga in PB met elkaar discussiëren he! Beetje respect naar TS en haar topic is wel op zijn plaats.
Laatst bijgewerkt door miezelke op 24-09-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:29

Misschien een goed idee om op bokt een regeltje of tip in te voeren: als je reactie geeft op iemand zijn of haar opmerking, gewoon even @--naam bokker-- ?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:45

My_Chimanga schreef:
Haha, die First the nose, then the neck and maybe the feet was het wel een beetje ;-)
Dat duurt dan echt het langst, voordat die voeten nog eens mee gaan!

Weet je wat vaak het probleem is, de schouder die naar binnen moet.
De meeste paarden lopen nl door zodra de schouder binnen is, dus daar blokkeren ze dan op, ze ´durven´ dan de schouder niet naar binnen te doen want ze weten dat ze dan door lopen. Dus blijven ze op de klep met hun voeten....

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:28

Dat merk ik ook, als hij eenmaal met de schouder voorbij de ingang is, loopt hij vrijwel altijd door.
Mijn training van Eddy Modde is goed bevallen! Vanavond zelf oefenen..

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:32

Verslagje! :D

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:57

@TS, goed bezig. Tijdsdruk in je hoofd werkt zo tegen.
@ Miezelke, Ik vond het een fijne methode omdat je zelf buiten de trailer blijft en met behulp van de stick alle hulpen voor voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts kan geven. Eddy heeft Comanche eerst geladen, toen hij snapte dat hij er zelf op moest, dus zonder te volgen, ging het heel vlot. Heb hem zelf een aantal keer ontspannen geladen. Ik had dus ook geen hulp nodig van anderen en dat was prettig. Na een uurtje waren we al klaar. Toen hebben we nog even in de bak het grondwerk met behulp van de stick geoefend.

Vanavond zelf oefenen ging het lang niet zo fijn, vrijdag weer rustig oefenen.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:53

Thanx iedereen.
Ik ga zo zelf ook weer lekker aan de oefen… vandaag nog even thuis weer bevestiging zoeken. Ook wat keren weer op de klep stoppen, terug, verder vragen etc, en dan zet ik de trailer dit weekeind ergens anders en probeer ik het dan weer. We zullen toch stug door moeten gaan!
Maaaar, rust doet heel veel, en proberen het zo normaal mogelijk te maken, zoals het thuis ook gaat.
En de afgelopen keer heb ik ook gewoon alle hulp van omstanders gemeden en deze vriendelijk verzocht om door te lopen. Dat hielp denk ik ook wel, want ik moet echt strak volhouden aan 1 aanpak en niet ineens iets anders gaan proberen. Volgensmij merkt ze dan dat er een opening van onzekerheid zit }:)

Daancha fijn dat jouw training goed is gegaan!

Ik doe nu een combi van Parelli en Annemarie van der Toorn geloof ik. Ik loop wel mee de trailer in en houd de druk op het touw gelijk. Als het paard achteruit gaat, geef ik niet meer druk maar loop ik er ook niet mee uit zodat de druk niet weg gaat zolang het paard achteruit gaat. Als hij dan weer naar voren komt, beloond hij zichzelf eigenlijk weer… Ik heb een tijdje de stick ook gebruikt van Parelli, maar ik merk dat ze hier juist heel woest en heet van wordt. Het werkt dus wel om haar hoofd richting trailer te houden, maar ik kan er niet mee drijven want dan gaat ze vol in de "tegenaanval"…

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:34

Het éne paard is het andere niet. Als jij een aanpak hebt gevonden die werkt, blijf daar dan bij, dat is ook herkenbaarder voor het paard.

Zoals je ervaren hebt is de rust in jezelf het halve werk. Het paard verwacht van ons dat wij het leiding geven. Een leiding gevende die consequent is en overtuiging uitstraalt werkt. Een leidinggevende die twijfelt is geen leidinggevende.

Het is heel aardig en behulpzaam van anderen als ze willen helpen maar het brengt het paard vaak verder in verwarring omdat jij dan aan het twijfelen wordt gebracht.

Eénmaal in de trailer is het essentieel om rustig en "paardgericht" te rijden met de auto. Da's altijd mijn 'morele contract" met het paard: Jij gaat netjes en rustig op de trailer, ik zorg dat de rit in de trainer aangenaam blijft.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:07

Tja die behulpzame mensen op concours. Een man begon ongevraagd mijn paard van achter op te jagen. Paard over de flos en ik zat ermee, die vriendelijke meneer liep natuurlijk gewoon weer door toen hij merkte dat zijn aanpak geen succes had. Sindsdien hou ik iedereen op afstand.

My_Chimanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 21:00

Haha ja, bij mij wilde ze haar er wel even in tillen, raakte haar direct bij de achterhand en had al ongeveer een trap te pakken voor hij er erg in had… Gelijk paard nog bozer idd en die meneer mopperde over een gevaarlijk paard en liep weer weg :P Tsja, ik waarschuw ook altijd iedereen want idd is mijne op zulke momenten niet voorzichtig met omstanders.

En inderdaad het rijden met de auto en trailer is heel belangrijk! Gelukkig is mijn vriend niet anders gewend dan met groot vervoer en zware ladingen te rijden dus die weet precies wat ie doet, heeft schijt aan al het andere weggebruikers en blijft gewoon heel rustig op de weg. Heerlijk! Maak me er nooit druk om. Paard staat super rustig op de trailer
Maar je ziet ze idd wel eens langs komen dat ik me afvraag of die mensen vergeten zijn dat er een paard in de trailer staat!

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:40

Je moet inderdaad lak hebben aan andere automobilisten als je stapvoets een scherpe bocht of rotonde neemt.

Vandaag weer volgens het systeem van Eddy/Parelli geoefend, en hem 4x rustig geladen, in mijn eentje. Dat was best een mijlpaaltje :) Vlot erop, op een fijne manier en zonder hulp. Erg prettige methode!

Ik kan me wel voorstellen dat de stick een tegenreactie op kan leveren bij bepaalde paarden. Echt uitvogelen wat werkt voor je paard.