PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:38

Dierenartsen zijn niet allemaal voor de verkopende partij als ze daar ook bekend mee zijn. Heb hier vorig jaar een paard laten keuren door mijn eigen dierenarts voor de kopers. Die waren er zelf ook bij aanwezig. En hij heeft gewoon correct gehandeld. Paard bleek bij de buigproef niet rad te zijn. Dit in tegenstelling tot de evt. kopers. Die met modder begonnen te gooien op het internet. Ze hebben het paard dan ook niet gekregen. Heb toen ook iedereen hier in de buurt gewaarschuwd voor deze mensen. En we hebben zelf foto's laten maken om te zien wat er nu precies aan de hand was.

anneliesdj

Re: PRE aanschaf advies gevraagd ivm handelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:42

Uiteindelijk blijft het giswerk, dat een paard goed is op de foto's wil niet zeggen dat die 40 wordt en nooit ergens last van zal hebben. Op rontgenfoto's zie je het zachte weefsel niet en wie weet wat daar aan de hand is.
Daarbij zijn er paarden die met 3en en zelfs 4en op de foto's oud worden en nooit ergens last van hebben, andersom kunnen paarden met 2en en zelfs 1en toch problemen hebben.
Hoeveel voorbeelden ik je hiervan wel niet kan geven :n
Dat is ook waarom ik niet teveel waarde hecht aan foto's, ik keur doorgaans klinisch en laat alleen foto's maken als daar aanleiding toe is of als ik het niet vertrouw, het is veel meer het totaalplaatje wat moet kloppen.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:37

@pmarena Als het zo makkelijk zou zijn gegaan dat hij gewoon mijn eigen dierenarts op het erf zou willen hebben dan had ik dat gedaan. Of zelf een Dierenarts in de buurt daar gezocht die zou willen keuren. Omdat hier echt heel moeilijk over gedaan werd dat hij er zo op aandrong dat zijn dierenarts het moest doen werd ik wantrouwig..
@anneliesdj Foto's hoeven inderdaad niet altijd veel te zeggen. Maar omdat mijn vorige paard na een jaar (niet bij aankoop gekeurd _-:( ) Spat, OCD en een kyste in beide achterbenen bleek te hebben en hij moest worden ingeslapen, wil ik nu wel mijn paard rontgen laten keuren om dit soort dingen al te kunnen zien.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:46

wenckep schreef:
@pmarena Als het zo makkelijk zou zijn gegaan dat hij gewoon mijn eigen dierenarts op het erf zou willen hebben dan had ik dat gedaan. Of zelf een Dierenarts in de buurt daar gezocht die zou willen keuren. Omdat hier echt heel moeilijk over gedaan werd dat hij er zo op aandrong dat zijn dierenarts het moest doen werd ik wantrouwig..
@anneliesdj Foto's hoeven inderdaad niet altijd veel te zeggen. Maar omdat mijn vorige paard na een jaar (niet bij aankoop gekeurd _-:( ) Spat, OCD en een kyste in beide achterbenen bleek te hebben en hij moest worden ingeslapen, wil ik nu wel mijn paard rontgen laten keuren om dit soort dingen al te kunnen zien.

Hou er dan rekening mee, dat je voor de weke(-re) delen tijdens klinische keuring in ieder geval een arts hebt die jij vertrouwd. Met een buigproef kan natuurlijk ook gemanipuleerd worden, zeker als er op de foto's niets te zien is.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:06

Ik heb een sterk vermoeden wie deze handelaar is.
aparte is dat ze in bijna al hun advertenties zetten "rontgen" goed en de advertentie erg open lijkt.
Maar er puntje bij paaltje vaag gedaan word.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:07

Al mijn veulens die ik verkocht heb zijn iom de koper gekeurd door mijn eigen DA , ik laat ze nl zelf keuren voordat ze naar de nieuwe eigenaar gaan. Er is niks mis mee om je eigen DA te laten komen, de nieuwe eigenaren zijn er dan ook altijd bij en mogen vragen stellen. Als veulen is er op hart longen, geslachtsdelen en algeheel beeld weinig te keuren maar ik wil persè dat het gekeurd is al het weggaat.Plus mijn eigen DA kent mijn paarden door en door. Ik betaal overigens wel de keuring maar om problemen te voorkomen doe ik dat maar al te graag.
Volwassen paarden is een ander verhaal maar ook de 2 die ik ooit heb verkocht zijn gekeurd door mijn DA en zonder problemen goedgekeurd. Dit was trouwens de keuze van de kopers zelf en betaalden ook zelf de rekening toen ze goed gekeurd waren.

Maat het gaat wel offtopic nu ,TS vroeg om advies over handelaren en ik raadde haar aan om een bij de fokkers te gaan kijken.
Op mijn website kun je kijken hoe ik denk over mijn paarden en de fokkerij
http://yeguada-carantona.123website.nl/329591999 als je dat leuk vind

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:13

waarom wil hij zijn paarden niet laten keuren, en bij rontenfotos de uitslag niet weten?

Is de uitslag al bekend bij hem?

Als je het paard echt zou willen hebben zou ik uitgebreid keuren om zeker te weten wat je koopt.

Maar eerlijk gezegd zou ik persoonlijk verder kijken.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:16

Ik zou als eerste de kosten voor het onderzoek dat hij heeft laten doen niet betalen. Jij wilde een keuring van een onafhankelijke dierenarts die JIJ kiest en daar heeft hij geen gehoor aan gegeven. Ten tweede ben je niet bij de keuring geweest.

Als tweede zou ik dit paard aan je voorbij laten gaan. Bij mij gaan de nekharen overeind staan bij dit verhaal. Dit heb ik nu al zo vaak verkeerd zien aflopen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:23

Vooral dat hij zegt het niet te willen weten als het paard wordt afgekeurd, dat zegt wel genoeg.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:31

Ik vind het cerhaal ook heel vreemd..

ECHTER.. Als ik mijn paard verkoop, gaat hij ook niet zomaar met een toekomstige koper naar een kliniek voor fotos..

Keuren, klinisch,rontgen, best.. Maar meenemen, echt niet.. Als er onderweg wat gebeurt, zou ik dan kunnen lappen..

Dat gedeelte vegrijp ik dan dus wel..

Maar keuren altijd door eogen DA.. En geen vehaaltjes geloven .. 'ik heb hem vast klinisch laten keuren..' jaja..

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:39

Maar hij zou hem toch naar jouw gekozen kliniek kunnen brengen ? Bij goedkeuren overladen in jouw trailer en naar huis.....
Zo heb ik het met mijn vorige paard ook gedaan, zij wilde hem bij haar arts gekeurd hebben...Super !! Paard in de trailer en ik ben daar heen gereden, ik heb hem dan ook nog naar haar stal toe gebracht ,maar dat was puur omdat ik dan kon zien waar hij kwam te staan....

Ik vind het niet als zuivere koffie klinken...lekker verder kijken naar je toekomstige topper.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:32

pmarena schreef:
Ik vind dat het gros van de reageerders hier wel heel erg overhaaste conclusies trekt of erg onrealistische verwachtingen heeft over hoe andere mensen naar hun pijpen zouden moeten dansen :=

Natuurlijk kan het prima zo zijn dat de handelaar onbetrouwbaar is en iets te verbergen heeft.

Maar van alles wat ik hier lees kan het ook heel prima iemand zijn die gewoon geen zin heeft in allerlei gedoe voor een veeleisende "klant" waarvoor hij zich in allerlei bochten moet wringen en allerlei risico's moet gaan lopen...en dat hij dan liever wacht op iemand waar hij het paard op een makkelijkere manier aan kan verkopen.

Want serieus... een paard meegeven aan 1 of andere Beppie dat hij niet kent, om er een rit van 100km heen en terug mee te gaan maken? Wie weet wat er met dat dier gebeurt onderweg, krijgt hij straks een geblesseerd paard terug. Ik zou daar ook niet aan beginnen en menig Bokker niet denk ik zomaar!

Of nog mooier: dat hij dan zelf maar met dat paard die 100 km 2x kan gaan rijden...zonder enige zekerheid van verkoop en onbetaald met dat paard gaan slepen in zijn tijd die hij vast beter kan besteden...serieus...? :P

Dat zijn toch geen realistische voorstellen :) Wanneer een verkoper dit weigert hoeft het echt geen rotzak te zijn :)*

Als je dat paard echt heel erg leuk vindt, dan maakt het toch geen fluit uit bij wie hij te koop staat maar dan zorg je dat je het dier goed keurt.

Dan regel je dus zelf een DA die het dier daar ter plekke op het erf bij de verkoper komt keuren, zodat de eigenaar erbij kan zijn en kan zien dat er niks met het paard gebeurt. En dan zorg jij dat je er zelf ook bij bent als opdrachtgever van de DA zodat je zelf ook kan zien dat alles netjes verloopt.

Als je je eigen DA niet zo gek kan krijgen om daar naartoe te gaan, dan vraag je of die iemand aan kan raden met een mobiele RX en laat je de foto's daarvan naar je eigen DA doorsturen.

Simpel zat toch :)

Hier ga ik helemaal in mee.

Op zich wel vreemd dat de handelaar moeilijk doet over de keuring. Want zo verkoopt hij ook geen paard.
Hij moet toch ook in de gaten hebben dat TS serieus is en geen leek...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:37

Nee maar dat hij nu al aangeeft het niet te willen weten als het paard afgekeurd wordt, dat geeft wél aan dat het geen eerlijke kerel is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:02

De meesten van jullie lezen niet wat er staat. TS geeft aan dat er wel degelijk gekeurd mag worden, alleen wel op het eigen erf. Het paard wordt niet meegeven aan een mogelijke koper, iets wat ik ook never nooit zou doen. Er zijn genoeg mobiele DA's die aankoopkeuringen kunnen doen.
Bovendien is een handelaar veel zakelijker dan een particulier, hij komt ook later niet regelmatig naar zijn verkochte paarden kijken uit emotionele redenen.
V.w.b. een klinische keuring die binnen zo korte tijd niet blijkt te deugen, daar zou ik werk van maken.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 22:12

wenckep schreef:

@Margee
Volgens maar niet zo gemakkelijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 06:36

ThreeFingers schreef:
wenckep schreef:

@Margee
Volgens maar niet zo gemakkelijk.

Dat snap ik niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:02

Paard bij je da afleveren, keuren en in dien goed gekeurd dan pas betalen.
Maar vindt vreemd dat hij moeilijk doet en uitslag niet wilt weten.

Voor rest moet prijs van paard ook waar zijn na de service die hij levert.
Ik weet dat niet leuk is maar denkt dat beste is om maar hard voor je zelf te zijn en keuze te maken om op zoek te gaan naar ander. Ik denk dat zelfs nog minder moeilijk is dan dat je straks de klap krijgt dat het beestje wat je wilt hebben wordt afgekeurd terwijl je wel al hoop tijd en kosten in hebt gestoken.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:12

Soms lijkt het wel alsof de verkoper alles mag eisen voor de verkoop!
Alleen laten keuren door eigen DA en niet door een andere op ander terrein.

Het is niet een halfje wit dat je koopt, je mag toch als toekomstige eigenaar weten of het dier wat mankeert? Is er wel iets goed mis (of verkoper dat nu al wist of niet) dan hoef je als koper toch niet met de ellende van een ander opgescheept te zitten!

Goed dat je niet verder bent gegaan!
Er zijn leuke paarden genoeg, nog even geduld :(:)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 07:24

Ts als je het dier echt leuk vind zou ik een mobiele kliniek zoeken die klinisch en rontgen kan keuren bij hem op het erf. Je zoekt een net aankoop contract en belt hem op. Vertel hem wat je er voor wil geven en als hij akkoord is vertel je hem wanneer ze komen keuren. Doet hij moeilijk over welke dierenarts dan zeg je hem: wie betaald bepaald. Want zo is het toch? Geen ruimte geven om te zeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:19

Als ik wil keuren en ze willen dat niet dan zeg ik altijd; ok doen we 't zonder keuring maar dan betaal ik je zoveel (helft minder, bedrag waarop ik de gok zou willen nemen), ook niet goed? Graag of helemaal niet.
Maar moeilijke mensen heb ik ook weinig geduld mee, imo doe je dat alleen als je wat te verbergen hebt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:24

Niet keuren is bij mij niet kopen.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:24

Het zou zelfs voor de helft van het bedrag niet erg slim zijn om een paard te kopen als de handelaar zo tegenwerkt. Je wilt toch niet het verdriet van een ander kopen ? Goedkoop is duurkoop en als je het paard eenmaal thuis hebt mankeert er vaak nog genoeg aan.
Ik weet zeker dat er genoeg paarden te koop zijn die wel goed zijn met koopcontract en aankoopkeuring.....

Ik zie net dat TS in 2012 een verkeerde aankoop deed met een appaloosa, in 2013 een andalusier gekocht heeft en nu dus weer op zoek is. Of ze heeft gewoon pech gehad of nog niet genoeg geleerd van haar vorige ervaringen want ik zou er geen 2x over hoeven nadenken na alle adviezen.
Veel succes TS

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:40

Nou dat ligt er wel aan hoe het gezegd wordt natuurlijk en als zo iemand accoord gaat met de helft minder zonder keuren dan weet je doorgaans wel hoe laat het is.

Maar er zijn ook genoeg mensen (verkopers) die niets te verbergen hebben maar gewoon vlot willen verkopen en geen gedoe willen, het betekend niet altijd dat je een wrak koopt.
Afhankelijk van de leeftijd, kwaliteiten, verwachtingen en prijs durf ik het best aan om zonder te keuren te kopen, maar of ik wel of niet keur wordt niet bepaald door de verkoper ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:46

Ik zou hem of haar wel altijd klinisch laten keuren. Maakt niet uit wat de leeftijd is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 10:55

Klinisch keuren bij een veulen of jaarling (of tweejarige) is meestal weggegooid geld en niet in verhouding met de aankoopprijs.
(sorry ik bekijk het zakelijk)