Ervaringen E rijbewijs

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:41

hallo allemaal,

ik heb hier allemaal leuke berichtjes gelezen over het rijden met een aanhanger, of paardentrailer. Jullie hebben of willen allemaal het E rijbewijs halen of willen hier meer informatie over.

Er komen meerder reacties over de dagcursussen. Het verschilt natuurlijk per persoon of et verstandig is om een dagcursus te doen. De ene heeft er gewoon wat meer feeling voor dan de ander. Als je er over zit te denken een dagcursus te gaan doen probeer dan altijd een proefles te doen. Je kan dan zelf kijken hoe het allemaal gaat, maar ook de instructeur kan dan een inschatting maken hoe de haalbaarheid er van is.

Ik ben zelf ook rij-instructeur en probeer ook meestal wel een proefles te doen of in ieder geval te achterhalen of er al ervaring is met het rijden met een aanhanger. Daarna ga je pas kijken hoe je de cursus in gaat delen.

De regelgeving rondom het rijden met een aanhanger is 19 januari 2013 veranderd. De datum van het behalen van het rijbewijs is hierbij afhankelijk. Je mag altijd een aanhanger tot 750 kilo maximum massa altijd zonder E rijbewijs rijden. Daarnaast mag je ook een grotere aanhanger erachter hangen, alleen mogen de toegestane maximum massa van de auto+de aanhanger, op de kentekenpapieren, opgeteld niet boven de 3500 kilo uit komen.

voorbeeld wat wel mag:
auto toegestane maximum massa + toegestane maximum massa = totaal/treingewicht
auto 2100 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3400 kilo

voorbeeld wat niet mag:
auto 2300 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3600 kilo
totaalgewicht is dus te zwaar.

Ook heb je een nieuwe categorie voor het E rijbewijs te weten B+. dan krijg je een code 96 op je rijbewijs. Hier is het treingewicht ook beperkt, maar het examen is hetzelfde als een gewoon B-E examen.

Het B-E rijbewijs heeft als enige beperking dat de aanhanger dat de aanhanger alleen geen hogere maximum massa mag hebben dan 3500 kilo. (voor 19 januari 2013 het rijbewijs gehaald geld er geen maximum gewicht.)

Het recht uit rijden met de aanhanger is op zich voor velen het probleem niet. Je moet alleen veel meer kijken en rekening met de omvang houden. Dus veel voorzichtiger rijden. Ik zeg het altijd zo dat je moet rijden alsof je de aanhanger hebt beladen met 12 losliggende eieren en die moeten heel blijven :P

Als je op weg gaat met een paardentrailer hou er dan alsjeblieft altijd rekening mee dat het een levend dier is en eigenlijk net als in de dagelijkse omgang heel onvoorspelbaar kan blijven. en probeer altijd vloeiend te blijven rijden.

voor meer vragen of informatie stuur gerust een PB.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:53

BjornB schreef:
Het recht uit rijden met de aanhanger is op zich voor velen het probleem niet. Je moet alleen veel meer kijken en rekening met de omvang houden. Dus veel voorzichtiger rijden. Ik zeg het altijd zo dat je moet rijden alsof je de aanhanger hebt beladen met 12 losliggende eieren en die moeten heel blijven :P

Ik heb juist begrepen dat het CBR liever ziet dat je "gezond doorrijdt" en dat je lading steen echt wel blijft liggen. Niet mutsen maar gewoon doorrijden en goed opletten wat er gebeurt, dus.
Is dat "gewenste gedrag" veranderd bij het CBR?

Dat je met paarden voorzichtig rijdt lijkt logischer dan het in de praktijk blijkt te zijn (gezien het rijgedrag dat ik regelmatig zie). Die eieren is ook wel een leuk alternatief voor mijn warme-chocomel-met-slagroom :D

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:57

@BjornB, klopt volledig.
het nadeel daar van is dat je dus een auto moet hebben die weinig kan trekken en een trailer moet hebben die licht is... maar voor veel mensen moet er wel een paard in kunnen.... Ik heb er veel informatie over gezocht en de conclusie is toch echt wel dat een goede combinatie van auto + trailer + paard heel weinig voor komt!! je bent namelijk snel overbeladen!!

Als het maximaal toegestane massa van de auto en trailer onder de 3500 kilo is mag vaak de auto het beladen gewicht niet trekken of mag de trailer het gewicht van het paard niet beladen...

9 van de 10 keer is er iets wat niet klopt vandaar dat het zo lastig is om een goede combinatie van trailer en auto te zoeken... :)

buiten dat vind ik het voor me zelf ook een veiliger gevoel dat ik rij met een rijbewijs haha ik ben echt een wegpiraat :Y)

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:03

Mijn e achter b.
Ik reed al zo vaak met de kar, maar er moest maar eens een rijbewijs komen

3 uurtjes gelest en daarna examen. Zag er allemaal goed uit, volgens les instucteur hoefde ik me nergens druk om te maken. Ik kende het wel.

Nou de examinator was me toch een draak. Steeds zuchten en "nauw nauw" phoe phoe" zitten te steunen. Praatje proberen te maken met hrm was ook geen succes.. En bij elke bocht of handeling "nauw nauw,,, duss"
heel onrustig dus

Brrrr.. Werd er zo naar van Dat ik er wat van zei, en toen werd het alles maar van kwaad tot erger..

Gezakt dus.. 400 euro lichter :+

E achter b stelt echt niks voor
Maar je concentreren en "afsluiten" van je examinator is wat anders

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:04

heb een ochtend cursus gehad, van te voren wel een paar keer geoefend met de kar.
maar was eigenlijk heel simpel.

de een heeft er mee gevoel voor dan de ander.

heb twee uurtje les gehad, en met afrijden ben ik nog geen 5 minuten weg geweest, en toen mocht ik alweer terug rijden naar het CBR.
*\o/*

mini stukje recht achteruit gereden en een klein bochtje achteruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:06

@baszo17 Liever goed rijden zonder E dan een wegpiraat met E....

Je verhaal over rijden onder 3500 kg vind ik ook niet waar... Ik rij bijvoorbeeld met een auto die 1800 weegt en éen die 2000 weegt maximaal gewicht.. De ene mag 1200 trekken de ander 1500. Mijn trailer is maximaal 1300 kg. Geladen met paard weegt die op de weegbrug 1150. Dan hebben we het over een normale 1,5 paards trailer met een warmbloedruin van 1,65. Dus het is echt niet zo dat je er altijd maar overheen zit...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:08

baszo17 schreef:
@BjornB, klopt volledig.
het nadeel daar van is dat je dus een auto moet hebben die weinig kan trekken en een trailer moet hebben die licht is... maar voor veel mensen moet er wel een paard in kunnen.... Ik heb er veel informatie over gezocht en de conclusie is toch echt wel dat een goede combinatie van auto + trailer + paard heel weinig voor komt!! je bent namelijk snel overbeladen!!

Als het maximaal toegestane massa van de auto en trailer onder de 3500 kilo is mag vaak de auto het beladen gewicht niet trekken of mag de trailer het gewicht van het paard niet beladen...

9 van de 10 keer is er iets wat niet klopt vandaar dat het zo lastig is om een goede combinatie van trailer en auto te zoeken... :)

buiten dat vind ik het voor me zelf ook een veiliger gevoel dat ik rij met een rijbewijs haha ik ben echt een wegpiraat :Y)

Nounou, nu doe je wel erg moeilijk.
Er zijn bosjes middenklassers te vinden die gewoon een 1,5 paards kunnen trekken en waar voldoende laadvermogen beschikbaar blijft om binnen de grenzen van het B-rijbewijs een normaal paard te kunnen laden. VW Passat, Ford Mondeo, Audi A4 A6 om er maar eens wat te noemen, zijn auto's die probleemloos binnen de grenzen een kloppende combi vormen.......

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:40

ikke schreef:
Ik heb juist begrepen dat het CBR liever ziet dat je "gezond doorrijdt" en dat je lading steen echt wel blijft liggen. Niet mutsen maar gewoon doorrijden en goed opletten wat er gebeurt, dus.

Dat je met paarden voorzichtig rijdt lijkt logischer dan het in de praktijk blijkt te zijn (gezien het rijgedrag dat ik regelmatig zie). Die eieren is ook wel een leuk alternatief voor mijn warme-chocomel-met-slagroom :D

Het "gezond doorrijden" met een BE combi is al snel wat voorzichtiger dan met een gewone auto. De truc is vooral het spul zo veel mogelijk rollend in beweging te houden.

Helaas zie ik dat rijgedrag met paardenvervoer ook regelmatig. Een plasticbekertje met water gevuld op het dashboard kan een goed eyeopener zijn voor dit soort bestuurders met een paardentrailer erachter.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:41

ikke schreef:

Dat was bij mij ook zo. Al is dat dan wel 2 jaar geleden. Ik was er verbaasd over met wat voor snelheid ik over de drempels moest jagen. Zoiets zou ik met een paard nooit doen. Treuzelen was not done

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:50

xMercury schreef:
Siamsmeesje schreef:
Verhip!! Dat was mijn rijschool ook voor m'n rijbewijs :D
Even vraagje, wat ben jij nu kwijt voor je E-lessen? Mag per pb hoor, maar ik wil ook nog een keertje aan m'n E beginnen. Alleen wat vette DA rekeningen gehad, dus wil het nu eigenlijk serieus weg gaan zetten.

Dit staat op de site :)

E bij B – 6 rijlessen pakket en examen: €525,00
E bij B losse rijles: €55,00
E bij B Examen: €230,00

Dan ben ik ondertussen goed kippig geworden zeg..... 8-)
Ik had daar al gekeken, maar kon het niet vinden. Dan gaan we maar eens serieus sparen ervoor, want of je nu wel of niet een trailer wilt trekken, het kan altijd handig zijn :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:52

BjornB schreef:
ikke schreef:

Het "gezond doorrijden" met een BE combi is al snel wat voorzichtiger dan met een gewone auto. De truc is vooral het spul zo veel mogelijk rollend in beweging te houden.

Helaas zie ik dat rijgedrag met paardenvervoer ook regelmatig. Een plasticbekertje met water gevuld op het dashboard kan een goed eyeopener zijn voor dit soort bestuurders met een paardentrailer erachter.

De andere kant is natuurlijk dat al die trailerlaadcursussen op deze manier ook werk houden........ }:) maar uiteindelijk is het niet goed voor het paard.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 14:05

Ik heb begin maart dit jaar mijn e gehaald.
Had een intakeles en daarna 3x 2 uur les. Ik wilde absoluut geen hele dag, omdat dat voor mij te lang is, met daarna nog het examen.
Ik had geen moeite met rechtvooruit rijden en bochtje achteruit ging ook van begin af aan goed.
Maar bochtjes vooruit, dat was bij mij altijd stoeprandjes meenemen.
Mijn examen daarentegen ging super. Had een rustige examinator, die me op me gemak stelde.
En was in 1x geslaagd.

In april ging ik voor het eerst met een trailer met 2 paarden erin naar het strand. Dat vond ik reuzespannend, maar als je eenmaal rijdt gaat het vanzelf.

Naomi_Haffie

Re: Ervaringen E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:17

Ik ben geslaagd :D

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:22

Gefeliciteerd! *\o/*

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:27

Gefeliciteerd! Ik ben 10 oktober aan de beurt.
Ook een dagcursus, maar we oefenen elke week met een dubbelasser aanhanger! Gaat vrij makkelijk. Het is even een handigheidje, maar lukt nu in een keer om straatje te keren, en bochten gaan heel soepel! Dus ik heb er vol vertrouwen in haha :D

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:39

Interessant om even mee te lezen! Ik ben nu nog bezig voor mijn B rijbewijs en wil daarna ook graag mijn E rijbewijs halen om later eventueel mijn pony te kunnen vervoeren :)

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:43

Ik lees even mee! Ik ga in September beginnen. 2x 3u les en dan examen. Ik hoop dat ik hem haal. Kan ik deze winter een beetje oefenen. En dan volgende zomer kan ik zelf naar het bos, springles of wedstrijd rijden! Lijkt mij zo fijn niet meer afhankelijk te zijn van andere :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:43

gefeliciteerd!

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:40

gefeliciteerd Naomi_haffie -:) *\%/*

veel veilige kilometers gewenst.

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:11

Ik ben helaas vorige week gezakt voor mn E rijbewijs. Nadat ik 9uur heb gelest..
Dus nu thuis maar oefenen en dan hoop ik toch te slagen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:21

Gefeliciteerd!
Ik heb ondanks die versoepelde regeling maar gewoon gekozen voor een BE, dan heb ik gewoon net wat meer veiligheid dat ik goed zit met gewichten. Momenteel heb ik namelijk geen vaste trailer die ik kan gebruiken, en ook geen vaste auto, dus anders wordt ieder ritje weer een gepuzzel of het lukt. En dus ook geen ervaring met een aanhanger, dus die lessen zijn ook geen overbodige luxe denk ik ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:42

Je bedoeld be ipv b+? Ik denk dat er geen weldenkend persoon is die voor b+ kiest..

BjornB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:35

Polly schreef:
Je bedoeld be ipv b+? Ik denk dat er geen weldenkend persoon is die voor b+ kiest..

Die categorie wordt ook zeer weinig gekozen. Je doet toch het complete BE examen dus waarom zou je dan niet BE bij laten schrijven. Later veranderen kan namelijk niet meer.

Wat fleur_yen bedoeld is denk ik de Maas in de wet over het rijden met een aanhanger zonder BE rijbewijs.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:04

Ik ben zelf ook instructeur dus weet hoe het werkt ;)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 18:59

Ik wil ook niet bezuinigen op mijn rijbewijs of lichte auto. Wil graag veilig de weg op haha!

Goh trouwens. Hebben jullie misschien tips voor goede auto's voor een trailer? Ik heb nu een klein stadsautootje, maar wil toch voor iets gaan kijken dat een trailer kan trekken. Hebben jullie tips? Ik ga niet vaak met de trailer weg, maar dat kan misschien wel veranderen als ik zelf een auto en rijbewijs heb haha :o Veel kilometers rij ik eigenlijk niet. Paard staat op 26 kilometer afstand, dus is zo'n 52 kilometer per keer. Of is dat wel veel haha? Zou ik dat met een diesel eruit kunnen rijden? Ik heb er echt allemaal geen verstand van. Dus jullie ervaringen en meningen zijn allemaal van harte welkom :) :o