ik heb hier allemaal leuke berichtjes gelezen over het rijden met een aanhanger, of paardentrailer. Jullie hebben of willen allemaal het E rijbewijs halen of willen hier meer informatie over.
Er komen meerder reacties over de dagcursussen. Het verschilt natuurlijk per persoon of et verstandig is om een dagcursus te doen. De ene heeft er gewoon wat meer feeling voor dan de ander. Als je er over zit te denken een dagcursus te gaan doen probeer dan altijd een proefles te doen. Je kan dan zelf kijken hoe het allemaal gaat, maar ook de instructeur kan dan een inschatting maken hoe de haalbaarheid er van is.
Ik ben zelf ook rij-instructeur en probeer ook meestal wel een proefles te doen of in ieder geval te achterhalen of er al ervaring is met het rijden met een aanhanger. Daarna ga je pas kijken hoe je de cursus in gaat delen.
De regelgeving rondom het rijden met een aanhanger is 19 januari 2013 veranderd. De datum van het behalen van het rijbewijs is hierbij afhankelijk. Je mag altijd een aanhanger tot 750 kilo maximum massa altijd zonder E rijbewijs rijden. Daarnaast mag je ook een grotere aanhanger erachter hangen, alleen mogen de toegestane maximum massa van de auto+de aanhanger, op de kentekenpapieren, opgeteld niet boven de 3500 kilo uit komen.
voorbeeld wat wel mag:
auto toegestane maximum massa + toegestane maximum massa = totaal/treingewicht
auto 2100 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3400 kilo
voorbeeld wat niet mag:
auto 2300 kilo + aanhangwagen 1300 kilo= totaal/treingewicht 3600 kilo
totaalgewicht is dus te zwaar.
Ook heb je een nieuwe categorie voor het E rijbewijs te weten B+. dan krijg je een code 96 op je rijbewijs. Hier is het treingewicht ook beperkt, maar het examen is hetzelfde als een gewoon B-E examen.
Het B-E rijbewijs heeft als enige beperking dat de aanhanger dat de aanhanger alleen geen hogere maximum massa mag hebben dan 3500 kilo. (voor 19 januari 2013 het rijbewijs gehaald geld er geen maximum gewicht.)
Het recht uit rijden met de aanhanger is op zich voor velen het probleem niet. Je moet alleen veel meer kijken en rekening met de omvang houden. Dus veel voorzichtiger rijden. Ik zeg het altijd zo dat je moet rijden alsof je de aanhanger hebt beladen met 12 losliggende eieren en die moeten heel blijven
Als je op weg gaat met een paardentrailer hou er dan alsjeblieft altijd rekening mee dat het een levend dier is en eigenlijk net als in de dagelijkse omgang heel onvoorspelbaar kan blijven. en probeer altijd vloeiend te blijven rijden.
voor meer vragen of informatie stuur gerust een PB.

maar uiteindelijk is het niet goed voor het paard.
Veel kilometers rij ik eigenlijk niet. Paard staat op 26 kilometer afstand, dus is zo'n 52 kilometer per keer. Of is dat wel veel haha? Zou ik dat met een diesel eruit kunnen rijden? Ik heb er echt allemaal geen verstand van. Dus jullie ervaringen en meningen zijn allemaal van harte welkom