geld krijgen van verzekering na ongeluk met paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: geld krijgen van verzekering na ongeluk met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:50

Hier is gewoon de eigenaar verantwoordelijk voor tenzij er duidelijk aangetoond kan worden dat het ongeluk gebeurd is door onbehoorlijk gedrag van de ruiter.

Gezien het verhaal van de TS lijkt mij dat die hier niet veel aan heeft kunnen doen en dan is de eigenaar gewoon verantwoordelijk ervoor. Hij kiest er zélf voor om een verzorger te nemen en ongeacht of mensen het fatsoenlijk vinden of niet de eigenaar is de verantwoordelijke voor de rekening en dat is wat TS vraagt.

Anders zou het einde zoek zijn.. nu gaat het om inslapen maar als het om wat minder ergs gaat paard struikelt in de bak met verzorger en loopt kreupel moet de verzorger dat dan ook betalen? De meeste bijrijders/verzorgers doen dit juist omdat een eigen paard met alle onvoorziene kosten te duur is.. Het moment waarop geacht wordt dat indien er wat met het paard gebeurd zij maar voor de kosten moeten opdraaien zal het bijrijder/verzorger wereldje ineens heel klein worden..

De eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor zijn pony/paard. Sterker nog als TS gewond was geraakt bij de actie van deze pony dan had haar eigen zorgverzekering dit nog mogen verhalen op de eigenaar.. Dat is het risico van bijrijders/verzorgers nemen en dat weet je als eigenaar van te voren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:12

voor de dudielijkheid. Ik vind ook gewoon dat de eigenaar moet betalen hoor. Maar een kliniek heeft daar helemaal niks mee van doen. Zij vragen van ter voren aan wie ze de factuur kunnen sturen en ts heeft getekend omdat het paard natuurlijk geowon geholpen moest worden. Vervolgens word er door een kantoor muts die het hele verhaal niet kent de factuur opgemaakt en verstuurd. wie doet wat dan fout? Niemand toch. Er is ook geen probleem gewoon overleggen met de eigenaar en dan is het zo opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 10:17

TS geeft aan dat zowel zij als de eigenaar hun gegevens hebben achtergelaten. Waarbij heus wel duidelijk is geweest wie de eigenaar is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 17:25

Gelukkig ga je met de eigenaar in gesprek TS. Het zou wel fijn zijn als jullie dit samen kunnen oplossen of alleen al uitpraten.

De kosten zijn uiteraard voor de eigenaar, zo is dat nou eenmaal wettelijk geregeld, maar misschien maakt de eigenaar hier ook helemaal geen punt van? Het is tenslotte niet de eigenaar die TS de rekening heeft gestuurd, maar de kliniek. Of misschien wil TS wel een deel betalen? Hoe dan ook, je hebt er vast beide verdriet van dus het is goed om er samen over te praten.

Laat je ons nog weten hoe het afloopt? Sterkte met het verlies. :(:)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:43

Yvank_ schreef:
Hier is gewoon de eigenaar verantwoordelijk voor tenzij er duidelijk aangetoond kan worden dat het ongeluk gebeurd is door onbehoorlijk gedrag van de ruiter.

Gezien het verhaal van de TS lijkt mij dat die hier niet veel aan heeft kunnen doen en dan is de eigenaar gewoon verantwoordelijk ervoor. Hij kiest er zélf voor om een verzorger te nemen en ongeacht of mensen het fatsoenlijk vinden of niet de eigenaar is de verantwoordelijke voor de rekening en dat is wat TS vraagt.

Anders zou het einde zoek zijn.. nu gaat het om inslapen maar als het om wat minder ergs gaat paard struikelt in de bak met verzorger en loopt kreupel moet de verzorger dat dan ook betalen? De meeste bijrijders/verzorgers doen dit juist omdat een eigen paard met alle onvoorziene kosten te duur is.. Het moment waarop geacht wordt dat indien er wat met het paard gebeurd zij maar voor de kosten moeten opdraaien zal het bijrijder/verzorger wereldje ineens heel klein worden..

De eigenaar is en blijft verantwoordelijk voor zijn pony/paard. Sterker nog als TS gewond was geraakt bij de actie van deze pony dan had haar eigen zorgverzekering dit nog mogen verhalen op de eigenaar.. Dat is het risico van bijrijders/verzorgers nemen en dat weet je als eigenaar van te voren.

Dus in feite bedoel jij, Je leent mijn auto,rijd hem in de prak .Ik heb dan gewoon pech gehad.
Volgens mij kan je zulke dingen verhalen op je eigene WA

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 18:39

Ik denk niet dat je een auto met een paard kan vergelijken. Een auto zal niet zomaar steigeren en op hol slaan lijkt mij....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:00

beatje schreef:
Yvank_ schreef:

Dus in feite bedoel jij, Je leent mijn auto,rijd hem in de prak .Ik heb dan gewoon pech gehad.
Volgens mij kan je zulke dingen verhalen op je eigene WA

op je WA niet mee, die keert niets uit als je een auto in de prak rijdt.... hooguit de autoverzekering als hij all risk is verzekerd, maar dan kost het je wel no-claim korting.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:29

Als ik de auto/fiets/paard van een ander in de prak rijd, en die mij aansprakelijk steld voor de schade, wel.
Mits ik een aansprakelijkheidsverzekering heb. Vroeger was dat wa nu heeft het een andere naam.

Citaat van de Univé website:
Veroorzaakt u per ongeluk schade bij een ander? Dan biedt de aansprakelijkheidsverzekering van Univé uitkomst. Want stel, u laat een glas wijn over het tapijt van de buren vallen. Of uw zoontje fietst per ongeluk een voetganger omver. Dan kunnen de kosten hoog oplopen. De WA-verzekering vergoedt de schade aan derden. En dat is wel zo’n fijn idee.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:38

Jennyj01 schreef:
Als ik de auto/fiets/paard van een ander in de prak rijd, en die mij aansprakelijk steld voor de schade, wel.
Mits ik een aansprakelijkheidsverzekering heb. Vroeger was dat wa nu heeft het een andere naam.

Veroorzaakt u per ongeluk schade bij een ander? Dan biedt de aansprakelijkheidsverzekering van Univé uitkomst. Want stel, u laat een glas wijn over het tapijt van de buren vallen. Of uw zoontje fietst per ongeluk een voetganger omver. Dan kunnen de kosten hoog oplopen. De WA-verzekering vergoedt de schade aan derden. En dat is wel zo’n fijn idee.

En bij een paard is dit dus helaas niet het geval. Zolang het niet de schuld is van de ruiter tenminste..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:40

Als de eigenaar de ruiter aansprakelijk stelt en die geeft het aan haar verzekering door. Dan betalen ze dat gewoon uit. Waarom betalen ze je fiets wel als die kapot gaat tijdens het lenen en een paard niet? Juridisch gezien is een paard een goed. Net als een fiets of een auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:43

Omdat ts het paard niet stuk gemaakt heeft. Dat heeft het paard cru gezegd zelf gedaan. Als jij de auto van iemand leent en die rijd vanzelf de oprit af zonder schuld van de lener dan is de eigenaar daar ook gewoon verantwoordelijk voor.

Wat fatsoenlijk is staat hier los van.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:52

Paard heeft zichzelf niet stuk gemaakt,als ruiter hoor je het paard onder controle te hebben,en dat had ze duidelijk niet.Daardoor is het ongeluk gebeurt.
Als ik een auto leen en hij rijd vanzelf de oprit af is het ook mijn schuld want dan heb ik of de handrem niet opgetrokken of hem niet in een versnelling gezet.Behalve de knight-rider kunnen auto's niet vanzelf rijden.Net als paarden zichzelf niet stuk maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 22:56

Een paard kan ook struikelen en vallen en zn been breken met ruiter er op. Is het dan ook de schuld van de ruiter? Nee de ruiter is niet aansprakelijk want er is sprake van een ongeluk geen opzet.

Heb hier jaren terug al uitgebreid contact over gehad met verzekeringen omdat ik een bijrijder wou. Allemaal zeiden eigenaar aansprakelijk tenzij er opzet of aantoonbaar onjuist handelen van de ruiter in het spel was.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:13

beatje schreef:
Paard heeft zichzelf niet stuk gemaakt,als ruiter hoor je het paard onder controle te hebben,en dat had ze duidelijk niet.Daardoor is het ongeluk gebeurt.
Als ik een auto leen en hij rijd vanzelf de oprit af is het ook mijn schuld want dan heb ik of de handrem niet opgetrokken of hem niet in een versnelling gezet.Behalve de knight-rider kunnen auto's niet vanzelf rijden.Net als paarden zichzelf niet stuk maken.

Een paard blijft een vluchtdier. Die kan je niet altijd onder controle hebben.
En precies daarom is het niet de schuld van de ruiter en kan zij niet aansprakelijk worden gesteld.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:56

Ongelukken kunnen altijd gebeuren,maar het zal wel de tijd zijn van nu, dat een ander het altijd gedaan heeft en zelf je verantwoording nemen niet meer bestaat.
Je leent iets van een ander en je hoort het dan onbeschadigt terug te brengen.Als je dat niet kan garanderen betaal je de schade of je blijft er gewoon af.
Lekker gemakkelijk allemaal zo.Rijden op andermans kosten en als er betaald moet worden is er ineens niemand thuis.
Dan ineens heeft het paard het gedaan >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:04

Draai het eens om eigenaar die bij elke poep en scheet doe dwars zit de da laat komen en het op de bijrijder verhaald want die had de dag ervoor gereden. Lekker makkelijk paard hebben maar een ander voor de kosten laten opdraaien!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:19

beatje schreef:
Ongelukken kunnen altijd gebeuren,maar het zal wel de tijd zijn van nu, dat een ander het altijd gedaan heeft en zelf je verantwoording nemen niet meer bestaat.
Je leent iets van een ander en je hoort het dan onbeschadigt terug te brengen.Als je dat niet kan garanderen betaal je de schade of je blijft er gewoon af.
Lekker gemakkelijk allemaal zo.Rijden op andermans kosten en als er betaald moet worden is er ineens niemand thuis.

Genoeg mensen die er wel voor betalen. Of mensen die een heleboel taken van de eigenaren overnemen.
Maar het is wettelijk zo geregeld en dat is niet bedacht in de tijd van 'nu'.

En je laatste zin slaat nergens op. Ineens heeft het paard het gedaan? Jij denkt dat ze het paard zelf heeft laten steigeren en struikelen? Of heb jij elk paard (waar jij op stapt) in elke situatie zo onder controle dat hij zijn benen zet waar jij dat wilt? Want dan kom ik graag bij je kijken ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:31

Goh, ik weet niet beter dan dat de eigenaar altijd verantwoordelijk blijft. Wil de eigenaar het risico niet lopen, dan moeten ze het dier binnen houden.

Je kunt proberen of je de kosten van je verzekering kunt claimen, keren ze niet uit, dan kan je verder kijken.

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 00:51

Eigenaar is aansprakelijk voor de kosten. De "schade" valt voor zijn risico. Zo te lezen is het ongeluk gebeurd uit de "eigen energie" van het dier. Het zou anders zijn als je het paard had opgehitst o.i.d.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:21

Jennyj01 schreef:

Helaas.... als jij de auto van een ander in de prak rijdt, kun je niet bij je aansprakelijkheidsverzekering aankloppen. Lees de voorwaarden er maar eens op na... schade veroorzaakt met gemotoriseerde voertuigen is uitgesloten.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 11:33

TS, wat een ontzettend heftige gebeurtenis zeg. Wat zal je je schuldig voelen momenteel :(:) sterkte met het verlies van je verzorgpony.

Helaas heb ik 1,5 maand terug (bijna) hetzelfde meegemaakt. Van m'n verzorgpaard af gevallen op het strand doordat er een hond op haar af kwam gerend. Ze is er vandoor gegaan en ondertussen is er van alles gebeurd waarvan ik alleen vermoedens heb. Uiteindelijk heb ik haar kunnen pakken maar lag haar voorbeen helemaal open.
Eigenaar was op vakantie dus heb zelf de DA gebeld en zijn we begonnen met de behandeling.

Ik heb toen ook veel informatie opgezocht maar de eigenaar is ten alle tijden verantwoordelijk. Tenzij de bijrijder onverantwoord met het paard omgaat, maar dat is moeilijk aan te tonen.
Omdat ik me enorm kl*te voelde over de situatie heb ik zelf aangeboden om de rekening te betalen.
Het is even een rib uit m'n lijf maar ik voel me hier wel het prettigst bij.

Niet iedereen kan zo'n hoog bedrag ophoesten, het is daarom goed dat je even met de eigenaar in gesprek gaat. Jullie komen er vast wel uit samen :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:02

Ik ben benieuwd hoe het gesprek afloopt. Ik vind persoonlijk dat de rekening voor de eigenaar is. Die heeft de uiteindelijke verantwoording voor het paard en daar hoort die rekening helaas bij. Ik neem aan dat de ts niets verwijtbaars heeft gedaan en het een jammerlijk ongeluk is geweest. Als het de ts een goed gevoel geeft, zou ze voor kunnen stellen, de helft te betalen.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 14:32

Tessebes schreef:
Ik ben benieuwd hoe het gesprek afloopt. Ik vind persoonlijk dat de rekening voor de eigenaar is. Die heeft de uiteindelijke verantwoording voor het paard en daar hoort die rekening helaas bij. Ik neem aan dat de ts niets verwijtbaars heeft gedaan en het een jammerlijk ongeluk is geweest. Als het de ts een goed gevoel geeft, zou ze voor kunnen stellen, de helft te betalen.

Inderdaad, de eigenaar heeft de uiteindelijke verantwoording. Wie bepaald, betaald. Lekker makkelijk als de eigenaar kiest voor een dure behandeling op kosten van de verzorger.

Ook al hoeft het juridisch gezien niet, in het geval van Evy kan ik mij voorstellen dat je wel (een deel) zelf wilt betalen. Ze heeft zelf gekozen voor behandeling. Ik vind niet dat je de eigenaar op kosten jagen voor jouw keuzes. (tenzij je weet dat de eigenaar ook zou willen dat je op haar kosten behandeld).

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:18

LesleyxLinn schreef:
beatje schreef:

Genoeg mensen die er wel voor betalen. Of mensen die een heleboel taken van de eigenaren overnemen.
Maar het is wettelijk zo geregeld en dat is niet bedacht in de tijd van 'nu'.

En je laatste zin slaat nergens op. Ineens heeft het paard het gedaan? Jij denkt dat ze het paard zelf heeft laten steigeren en struikelen? Of heb jij elk paard (waar jij op stapt) in elke situatie zo onder controle dat hij zijn benen zet waar jij dat wilt? Want dan kom ik graag bij je kijken ;)

Ik zal niet zeggen dat ik altijd controlle heb over mijn paard,maar als ik mijn paard stuk rijd,draai ik zelf op voor de kosten.
Maar dit is best een goede les dit is namelijk de 2e keer op bokt dat ik in korte tijd lees,dat onder leiding van een verzorger een paard wat overkomt en dat ze blijkbaar niet bereid zijn de kosten te delen of te betalen.

Dus ik neem of geen verzorger of ik spreek dit soort dingen van te voren af geschreven en wel op papier.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 17:25

Nadat ik een ongelukje gehad heb met mijn vorige verzorgpony, heb ik het verhaal doorgestuurd naar de verzekering (wa denk ik). Dit is toen vergoed naar de eigenaar. Die heeft wel eerst de rekening betaald.