Twijfels bij paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

har166

Re: Twijfels bij paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:13

XD je hebt gelijk!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:43

wat ik meegemaakt heb met een stal, die verdraaien ook erg het verhaal in gunste van hun, verkopen hele groene paarden maar zeggen dat ze alles kunnen, scheelt heel veel geld voor hun. Ales je weet dat ze zo groen als gras zijn dan kijk je er met hele andere ogen er tegenaan. Was niet echt heel positief dus, toen ik merkte hoe het zat ben ik de pony opnieuw alles rustig gaan leren en is echt een tof beest geworden. Ken ook in brabant een handelaar en die doet het wel goed.

Als je heel logisch kijk naar gewoon feiten is. particulieren verkopen af en toe een dier. Dus kans is minder groot dat je een slecht dier koopt.

als je naar stallen kijk die hebben hun naam hoog te houden, maar zijn vaak op geld uit. Niet alle hoor helemaal niet. Maar de hobby bedruipt zichzelf anders er geen geld meer voor.

Een handelaar verkoop meerdere soms op een dag, de kans dat daar een keer een slechte tussen zit is gewoon goed mogelijk. Ze hebben een goede naam nodig dit is hun baan. Het is in mijn ogen dus heel raar als een handelaar slechte paarden verkoop.

Iedereen heeft hun eigen verkoop praatje, maar je bent zelf volgens de wet verplicht om je paard te laten keuren en onderzoek te laten doen op je paard. Dan staat de wet achter je, anders niet.

Zo zou ik ook iedereen aanraden als je laat keuren het altijd op sportpaard te laten keuren. Een dierenarts mag een paard niet afkeuren op een kogel die elke keer dik word na het rijden. Het is dan nog steeds geschikt als recreatie paard.

Heb mijn pony niet laten keuren eerste keer in mijn leven. Andere altijd wel, maar een keuring is echt niks, stel niks voor en een paard met artrose en spit kom daar helaas gewoon door als goedgekeurd is mijn ervaring dus staar je niet blind, als je het zeker wil weten moet je van elk been foto's laten maken dan heb je wat meer zekerheid.

Ik zou als je het paardje niet kan vergeten toch nog een keer kijken, of kom zonder afspraak even langs. En vraag naar de voorwaarde van eventuele koop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:56

Billy schreef:
Ik geloof niet dat een handelaar alleen maar beroerde paarden verkoopt, dan zou hij nl snel uitgehandeld zijn ...
Denk als TS interesse heeft in dat paard dat ze om een proefperiode moet vragen en een keuring moet laten doen....

Toch zijn er genoeg handelaren die dat doen, het is maar net hoe je je geld wilt verdienen.

En wbt die goede naam; zo kort door de bocht liggen de meesten daar niet wakker van, daarbij maakt het ze echt niet uit of jij een paard hebt wat bij je past, of je een klik hebt enz. Als hij er maar geld voor krijgt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:25

Citaat:
particulieren verkopen af en toe een dier. Dus kans is minder groot dat je een slecht dier koopt.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens. Ze verkopen het dier natuurlijk niet voor niks. Zo ken ik ook iemand die d’r paard heeft verkocht omdat er iets aan was. Je moest heel goed kijken wilde je de onregelmatigheid zien. Verkocht als (recreatie)dier aan mensen die er al een aantal hadden staan. Ze voelden het niet.. ze zagen het niet..

Een ander paard van 5(!) had lichte artrose in de heup, veulen uitgefokt. Beiden verkocht. Andere merrie met heupprobleem.. Was volgens DA wel geschikt als recreatiepaard. Is verkocht.. Meisje wilde er lichte dressuurwedstrijden meerijden.. (geschikt als recreatiepaard is natuurlijk sowieso een breed begrip en blijft meestal alleen bij de eerste persoon die het hoort hangen.) Merrie met KS.. Veulen uitgefokt en verkocht.. Waren allen particulieren.. Ander paard met KS, nog een paard dat echt de kolder in de kop had en levensgevaarlijk was.. beiden zijn meegenomen door een handelaar. Laatste blijft natuurlijk gewoon doorgehandeld worden, wat het dier niet ten goede komt, tot het uiteindelijk bij de slager belandt.

Kortom overal zitten rotte peren en je hebt ook goeie peren. Wees dus zelf ook meer dan genoeg waakzaam!

Wat natuurlijk wel zo is.. Zulke lichte probleem dieren komen ook bij een handelaar terecht en die krijgt van alles en daar zitten idd ook wel eens rotte peren tussen. Dat gaat sneller en eerder rond dan dat je bij een particulier een rotte ziet staan. Die laat je nl. staan en dat is het.. Bij een handelaar is het al snel rond dat die bijv. “alleen maar” rotte paarden verkoopt.

En bij een paard op een bepaalde leeftijd of van een bepaalde prijsklasse kun je geen Salinero of Totilas verwachten. Je moet je dus ook afvragen wat je zelf wil en of dat reëel is voor de prijsklasse dat je te besteden hebt. Op ieder potje past nl. wel een dekseltje, maar weet zelf wat er zou moeten passen. ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:41

ik heb ervaring dat de particulieren voor slechte paarden nog steeds veel vragen.

Ik bedoel te zeggen de kans dat je als je veel paarden verkoop er altijd een paar niet goed zijn. vandaar dat de naam nooit zuiver zal zijn.

helaas wat ik hiervoor al zei, is dat je bij particulier koste wat kost hun geld terug wil. 3500,00 voor een pony met veel ervaring is normaal. Maar dat hij na ruim een half jaar al naar de slager moet is niet normaal. een paard van 5 jaar met giga artrose word ook gewoon voor dat bedrag verkocht als een goed paard. Dat waren een paar voorbeelden van mij met particulieren. Heb particulieren helemaal niet hoog staan.

ik hoop dat ik met mijn merrie meer geluk heb en ik hoop dat zij nog jaren bij me kan blijven en we samen ritjes kunnen maken.

Laat ik zo zeggen voor die prijs heb je een leuk veulen en vaak geen goed paard 1750,00 is gene ruim budget en moet je erg veel mazzel hebben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:28

Ik denk dat juist veel particulieren blind zijn voor de fouten van hun paard en/of teveel geld vragen...

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 13:43

ik snap natuurlijk ook dat over iedere handelaar iets te vinden is, maar navraag doen kan nooit kwaad. en aangezien mijn twijfels hierdoor groter worden laat ik het beestje mooi daar.
zoals jullie zeggen, bij twijfel niet doen.
het was niet mijn bedoeling een hele discussie te laten ontstaan..
heb van vele mensen raad gehad ik die volg ik nu op. twijfels zijn gewoonweg te groot.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:44

Maar om wat voor twijfels ging het dan? Want dat is mij nog steeds niet duidelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:51

Sammie schreef:
Maar om wat voor twijfels ging het dan? Want dat is mij nog steeds niet duidelijk.

Twijfel over de betrouwbaarheid van de handelaar en daarmee de gezondheid van het paard. :D
Zo heb ik het gelezen althans.

Nu moet ik ook zeggen dat in dat segment (zo rond de 2000 euro) veel echt slechte handel staat en je enorm geluk moet hebben als je er eentje kunt vinden die niks mankeert.
(Heb ik het niet over heel groene paarden natuurlijk).
Ik zou zeggen, spaar wat door, ga naar een goede handelaar waar je ook garantie krijgt en een paard eventueel op proef kan krijgen. Laat rondom keuren (liefst met foto's)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:09

voor dat geld krijg je vaak oudere paarden. of heeeeeeel groen of je kan er niet op. of paardjes met gebreken. mijn veulen was al bijna dat geld. gewoon als vergelijk.

Lottapony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 14:28

Bij twijfel niet doen zoals veel mensen al zeggen. :j
Misschien ken je mensen met een paard, die kun je vertrouwen en die weten vast wel waar je een goed paard kan kopen. +:)+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 15:48

Yellowbird schreef:
ik snap natuurlijk ook dat over iedere handelaar iets te vinden is, maar navraag doen kan nooit kwaad. en aangezien mijn twijfels hierdoor groter worden laat ik het beestje mooi daar.
heb van vele mensen raad gehad ik die volg ik nu op. twijfels zijn gewoonweg te groot.

Ik vraag me dus af of die twijfel van jezelf komt of dat die je is aangepraat......
Maar goed, geen hand vol paarden maar een land vol, dus succes mt zoeken :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:31

Yellowbird schreef:

Het kan evengoed zijn dat het paard niks mankeerd maar gewoon door zijn leeftijd 'minder waard' is.

Ik zou er wel voor gaan, eventueel met keuring. Een handelaar kan ook (per ongeluk of expres) een paard kopen dat mank is, waar HIJ niks van weet, dan kan hij het paard niet met verlies verkopen.

Misschien hatelijk voor de nieuwe kopers, maar als je zo dom bent om een paard zonder keuring te kopen moet je het maar zien als dure les.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:35

2000 euro voor een 17 jarige vind ik nog al wat hoor...

Bij een handelaar heb je meer risico dat je teveel betaald. Maar je hebt wel wettelijk langer de tijd om het dier terug te brengen.
Spreek gewoon een zo lang mogelijke proeftijd af, en laat een dier altijd keuren !!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:39

Waar staat 2000€?

BlueIndigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:41

ik zou het doen als je er zeker over bent. als je een betrouwbaar paard wil zou ik een veulen of jaarlinger kopen. die kan je dan leren buitenrijden en zo. ;)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:45

Het verschil tussen een 17-jarige en een jaarling is wel heel groot lovefeodor! Ik denk dat de ts uit haar openingspost opmakend een paard zoekt wat het allemaal al eens gezien heeft en kent zodat ts zich zeker voelt buiten, en niet een paard wil wat ze alles nog moet leren, dat moet je wel kunnen. Dan ligt een veulen of een jaarling daar ver weg van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:07

xSlvna schreef:
Waar staat 2000€?

Er stond zo rond 1750,--. Naar mijn mening kun je daar (behalve groen of veulen) niks behoorlijks voor kopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:08

MightyMike schreef:
Het verschil tussen een 17-jarige en een jaarling is wel heel groot lovefeodor! Ik denk dat de ts uit haar openingspost opmakend een paard zoekt wat het allemaal al eens gezien heeft en kent zodat ts zich zeker voelt buiten, en niet een paard wil wat ze alles nog moet leren, dat moet je wel kunnen. Dan ligt een veulen of een jaarling daar ver weg van.

En voor die ervaring en gezond - ook al is ie 17 - moet je toch nog wel wat neertellen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:48

Voor 1750 kun je echt wel een leuk recreatiepaard vinden, zeker als iets ouder blijkbaar geen probleem is :) . Genoeg koudbloeden/dravers/oudere paarden in die klasse, maar ook een hoop troep....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 18:50

Ruitje, die kunnen evengoed 'slecht' zijn. Keuren is het enige wat zekerheid geeft.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:56

Mijn twijfel over de handelaar zelf en over het paard. Het is een combinatie van die mij toch echt tegen houdt. Ben hem niet voor niets op internet op gaan zoeken.

Ik ben ook absoluut niet geschikt om een jong paard door te rijden en daarom mag het beestje ook wel wat ouder zijn. Kan die bij mij zijn oude dag slijten met wat bosritjes.

Ik heb bijna geen contacten meer in de paardenwereld en dat maakt het zoeken toch wel wat moeilijker, maar heb nu weer contact gezocht met een oude paardenbekende van me die me misschien kan helpen.

Paard (welke dan ook) gaat sowieso klinisch gekeurd worden en ik neem bij een tweede bezichtiging mijn weidebaas mee.

Ik weet dat je ook bij particulieren op moet letten uiteraard, dat moet je overal helaas.

En ja, mijn budget ligt inderdaad rond de 2000,- euro, en ja, ik weet dat ik daarvoor geen hoog opgeleid paard krijg. Dat is ook niet waar ik naar zoek. Ben vooral op zoek naar een maatje die al iets van de wereld heeft gezien en die me mijn droom uit kan laten komen. En dat is lekker buiten rijden door het heuvelland :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:10

Voor 2000 euro zou je echt wel een gezond paard moeten kunnen kopen hoor. Geen topper misschien, maar lichamelijk gewoon ok.

Yellowbird, als je echt twijfels hebt, moet je het natuurlijk niet doen. Jij moet je er goed bij voelen. Maar probeer je niet te erg te laten beïnvloeden door verhalen van buitenaf. Zelfs de beste handelaar zal altijd wel minstens 1 ontevreden klant hebben. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:12

Precies om wat Gini zegt zou ik vragen of je het paard mag hebben op proef. Keuring en als die goed is kopen. 'Iedereen' verkoopt ooit zijn eerste slechte paard, dus als je over verkopers niks vind betekend niet dat hun bedoelingen goed zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:54

xSlvna schreef:
Ruitje, die kunnen evengoed 'slecht' zijn. Keuren is het enige wat zekerheid geeft.

Dat zeg ik toch letterlijk :+ ? Keuren een zekerheid noemen is ook nog een discussie waard trouwens :)

Op proef is mooi, maar het zegt imo juist iets positiefs als iemand dat niet ziet zitten :)