Merrie in pensioen en afspraken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:34

smurfje schreef:
Ook ik heb mijn pony tje weg gegeven. Wel bijzonder dat je eet van uit gaat dst je weet hoe het zit.

Dan moet je geen onvolledige informatie geven :')

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:15

nine1987 schreef:
Douraque schreef:
Dat is dan in deze casus het probleem: TS heeft in het contract niet staan dat het paard niet gedekt mocht worden. Dus contractueel heb je niets aangezien een schenking overdracht van het eigendom is, dus de wederpartij is nu eigenaar van het paard. Mijn proffesionele kijk is dat jij niet heel sterk staat en dat er grote kans is dat je zult verliezen

Mijn juridische advies is: bel de rechtsbijstand of ga naar het Juridisch Loket. misschien zien zij wel een opening via het hippisch recht. Gewoon privaatrechtelijk heb je naar mijn idee geen kans van slagen

Er staat toch in het contract dat de merrie niet verplaatst mag worden? Dus alleen al het wegbrengen naar de hengst is al contractbreuk imo..

Ik persoonlijk had de trailer achter mijn auto gehangen en de merrie opgehaald..

Paard is slechts voor dekking ergens anders heen verplaatst, dat maakt nog niet dat de ontbindende voorwaarde is geschonden. Strikte interpretatie hiervan zou dan ook betekenen dat verplaatsen naar een kliniek niet zou mogen.

Indien TS zou doen wat jij zou doen, dan is er sprake van diefstal aangezien de wederpartij de rechtmatige eigenaar is van het paard momenteel. Op basis van de tot mij ter beschikking staande gegevens kan ik niet anders concluderen dan dat TS geen enkel recht heeft om het contract te ontbinden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Merrie in pensioen en afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:26

Precies.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 14:21

Gulpje schreef:
smurfje schreef:
Gelukkig zetten we niet online wat de volgende stappen zijn. Via pb zijn er genoeg dingen aan geboden.

Inderdaad een harde les. Echter heb ik de ervaring anders. Mijn pony tje staat fantastisch met pensioen. Wil ik dan nu ook mijn verantwoording niet meer dragen?

Er zijn Veel mensen die een plekje aan bieden voor een paard in pensioen. Maar willen dan ook alle kosten en beslissingen zelf maken en dragen. De ene doet dat Op vettrouwen en de ander op contact.

Dat is toch niet te vergelijken? Jij betaalt die stal en bent toch nog steeds zelf verantwoordelijk? bextertje heeft het paard 'weggegeven'

smurfje schreef:
Ook ik heb mijn pony tje weg gegeven. Wel bijzonder dat je eet van uit gaat dst je weet hoe het zit.

Nee, jij geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Als jij zegt: "mijn pony staat met pensioen", dan betekent dat dat jij je pony met pensioen gezet hebt en nog steeds de eigenaar (en eindverantwoordelijke) bent.
Maar dat heb jij niet gedaan, dus dan moet je gewoon man en paard noemen en zeggen dat je je vorige pony overgedaan hebt aan een andere eigenaar (en daar van een pensioen geniet).

Dus inderdaad, jij draagt de verantwoording (en kosten) voor je pony niet meer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:00

En zo loopt dus een hele kudde makke schapen veroordelend achter iemand aan die onvolledige info geeft. En op basis van die onvolledige en opruiende gegevens worden anderen veroordeeld terwijl ze mogelijk alleen slachtoffer zijn van het feit dat er geoordeeld wordt op basis van die foute en onvolledige informatie.

Ook lekker voor "die andere kant"!

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:02

Ik denk bij zulke dingen ook dat er twee kanten zijn. Voor dat je kunt oordelen is het handig dat je beide verhalen gehoord moeten hebben. Blijft een feit dat het een lastige situatie is nu. Voor beide partijen denk ik.
Ik hoop dat het met de merrie goed gaat. Dat lijkt me het belangrijkste!

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 15:22

Helaas brengt dit soort situaties altijd ellende met zich mee.
Daarom zorg ik voor mijn 2 paarden, waar ik niet meer op kan rijden, helemaal zelf, ik doe ze niet weg. Er zijn zat mensen die dat wel tegen mij zeggen en mij voor gek verklaren dat ik ze hou. Paarden zijn verder gezond echter niet geschikt om op te rijden. Dat is helaas erg jammer. Ja kost mij veel geld. Maar ik doe ze niet weg. Geven ze aan dat het genoeg is geweest, pijn e.d. hebben dan maak ik de beslissing tot die tijd zorg ik voor ze al worden ze 40. Zij beteken meer voor mij dan alleen een dier om op te rijden.
Als je een dier weg doet om wat voor redenen dan ook en er daarom niet meer voor kan of wil zorgen is dit de consequentie hoe hard die ook soms kan zijn.
Ik hoop dat het paard verder een goed en gezond leven heeft/krijgt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 06:59

nine1987 schreef:
Ik persoonlijk had de trailer achter mijn auto gehangen en de merrie opgehaald..

En dat is in deze situatie het stomste wat je kunt doen..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:24

Dan krijgen we weer een soort Tommy Visser soap. }:0

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:43

Rocamor schreef:
En zo loopt dus een hele kudde makke schapen veroordelend achter iemand aan die onvolledige info geeft. En op basis van die onvolledige en opruiende gegevens worden anderen veroordeeld terwijl ze mogelijk alleen slachtoffer zijn van het feit dat er geoordeeld wordt op basis van die foute en onvolledige informatie.

Ik veroordeel het feit dat er uit een oude merrie nog een eerste veulen getrokken moet worden. Dat feit blijft overeind staan.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 09:50

Oké. ik kan je geen passend advies geven, want ik denk dat ik diegene echt iets aan zou doen ;)
Degene in kwestie mag blij wezen dat ze dit niet met mij aan de stok heb.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:00

Alexandra_ schreef:
Oké. ik kan je geen passend advies geven, want ik denk dat ik diegene echt iets aan zou doen ;)

Ik heb t hele topic doorgelezen en ts staat naar mijn weten niet in haar recht.
Je kan niks doen en wat je wil gaan doen zal niet mogen.
Dus wat zou je dan nog willen doen? ;)

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:07

_sharonnn schreef:
Alexandra_ schreef:

Hoe kom je erbij dat ze niet in haar recht staat, ben jij een notaris/advocaat/rechter?
Ze heb het paard verhuisd.. ze is bezig de gezondheid van het paard naar de klote te helpen.. staat ts dus niet in haar recht?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:07

tja...dit is eigenlijk het 1001 ste zelfde verhaal....

wat ik niet snap is waarom je een paard schenkt...als dat meisje al zo weg was van de merrie en het ging om de aandacht...waarom dan niet dat meiske er lekker mee laten tutten en rijden en zelf de eindverantwoording houden? Dan had je dit hele gezeik nu niet gehad...

ik vind het absoluut niet kloppen dat er gedekt gaat worden met een al dan niet ziek paard van 19. Niet in het belang van het paard lijkt me. Dus ook dat vind ik een klotestreek (en ook raar dat er geen contact meer is ineens...).

Maar goed...waarom zijn mensen zo hardleers? Gewoon niet je paard weggeven als je zelf een duidelijk beeld hebt van wat goed voor hem of haar is....of afstand doen en niet janken achteraf...pijnlijke les, maar ik neem aan dat je ook niet je portemonnee aan een wildvreemde afgeeft als ie zegt er wel op te passen en er geen geld uit te halen....waarom je paard dan wel??

dom dom dom. Ook heel sneu, hoor...maar ik merk dat ik steeds minder medeleven kan opbrengen voor dit soort verhalen...gewoon omdat het zo vaak gebeurt en ik werkelijk niet snap dat mensen zo naief kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:10

Alexandra_ schreef:
_sharonnn schreef:

Hoe kom je erbij dat ze niet in haar recht staat, ben jij een notaris/advocaat/rechter?
Ze heb het paard verhuisd.. ze is bezig de gezondheid van het paard naar de klote te helpen.. staat ts dus niet in haar recht?

Maar van wat ik van de juridisch wat beter onderbouwde posts kan opmaken is de merrie niet meer in het eigendom van TS.. Tja, dan is het ergste wat je kan doen de dierenpolitie erop afsturen maar als de merrie het dusdanig goed doet dat ze volgens de DA in staat is om een veulen te dragen, zal die ook weinig doen :+

Neemt niet weg dat ik zelf ook een 19jarige merrie niet zou laten dekken, maar dat is een beslissing die een ieder zelf moet nemen en mag nemen als het dier van haarzelf is.

Wijze les, niet je paard weggeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:11

Alexandra_ schreef:
_sharonnn schreef:

Het contract is niet geschonden... Laten dekken is geen verhuizen... als er in het contract zou staan dat het paard niet verplaatst mag worden(ook niet voor enkele dagen) dan mag het paard óók niet naar een kliniek.

Heel zwart wit gezien zou ik dus denken dat TS geen poot heeft om op te staan. Ongeacht of het ethisch verantwoord is om te dekken of niet. Mij lijkt dat dit juridisch gezien los staat van de feiten.

Maargoed wij zijn op enkele hier na geen juristen. Dus het beste kan dit gewoon worden overgelaten aan de personen die hier hun beroep in hebben :) !

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:12

Dankjewel chelle_dora en Yvank_

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:12

Ik zal echt nooit mn paard weggeven. ik ben het wel eens met wat IHN zegt. het had allemaal voorkomen kunnen worden.
Vind het zo zielig voor het paard. en blijkt maar dat je aan zo'n contract ook geen moer hebt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:20

Als je zeker wilt weten dat er niet gerommeld wordt met je paard dat je met pensioen wilt doen dan moet je zelf eigenaar blijven en het paard naar een rusthuis brengen. Er zijn meer dan genoeg rusthuizen in Nld die de volledige verzorging op zich nemen, maar waarbij je zelf eigenaar blijft en dus ook zeggenschap houdt.
Dat je dan dus ook nog elke maand stallingsgeld betaalt zit daar dan uiteraard aan vast.

Als je dat niet wilt en je paard elders onder brengt met een 'contract' dan is er altijd een kans dat er iets mee gebeurd wat je niet wilt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:20

CatOotje58 schreef:
Ook ik ben geen forum mens, werd door iemand anders op dit topic gewezen en omdat ik haast wel zeker weet dat de huidige eigenaresse van de merrie waar het hier om gaat hier niet zal reageren wil ik toch graag wat zeggen.
Nergens maar dan ook nergens in het hele verhaal van de vorige eigenaresse lees ik terug dat zij voor zichzelf ten tijde van de schenking al een nieuw, jong en gezond paard had gekocht waarmee ze opnieuw wilde beginnen en ze het niet kon/ wou opbrengen om 2 paarden te onderhouden.Ook het feit, waarvan de huidige eigenaresse ook op de hoogte is, dat deze merrie zeer uitvoerig is onderzocht door een zeer kundige en gerenommeerde dierenarts en er zelfs nog 2 of 3 second opinions zijn gevraagd bij anderen voordat er beslist is om de merrie te laten dekken wordt wijselijk nergens vermeld.........
Ik zie de merrie met enige regelmaat en ze blinkt je tegemoet, maakt met de huidige eigenaresse regelmatig lange buitenritten en wordt door haar vertroeteld tot en met.

Volgens mij heeft iedereen hier overheen gelezen?

Hoe dan ook, ook ik snapte niet waarom de oude eigenaresse het meisje dat de merrie zo leuk vond dat meisje niet gewoon als verzorgster/bijrijdster heeft aangemerkt. Waarom direct schenken en contracten en de verantwoording afdragen? Het dikgedrukte stuk zou dit verklaren. (als het klopt)

Tja... dan is dit gewoon het zoveelste verhaal dat het verkeerd gaat volgens de oude eigenaar. Al zooooveeeeel van dit soort verhalen... dat mensen er uberhaubt nog aan beginnen... Als je als oude eigenaar perse een vinger in de pap wilt houden over het reilen en zeilen in een paardenleven hou hem dan gewoon, en kan dat echt niet: laat inslapen. Dit soort constructies werken gewoon té vaak niet.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:22

Alexandra_ schreef:
Ik zal echt nooit mn paard weggeven. ik ben het wel eens met wat IHN zegt. het had allemaal voorkomen kunnen worden.
Vind het zo zielig voor het paard. en blijkt maar dat je aan zo'n contract ook geen moer hebt.

Als je een goed contract hebt en dat laat schrijven door een jurist en het inschrijft bij de notaris zul je best een poot hebben om op te staan. En dat kost geld. Maarja 9/10 mensen die hun paard weggeven zijn. Er niet toe bereid om de kosten voor zo'n dier nog te dragen laat staan zulke kosten.

Ik vind het bizar dat je je 'beste vriendin' weggeeft aan een wildvreemde. Zijn genoeg van dit soort verhalen te vinden, dus dit had gewoon kunnen voorkomen worden.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 17-04-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:28

Inderdaad, dergelijke "keukentafel-overeenkomsten" zijn zoveel waard als degenen die ze ondertekenen.
Iemand die je echt vertrouwt, hoef je niets op papier te laten te zetten, die komt zijn of haar woord gewoon na ...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:40

Alexandra_ schreef:

Ho, wacht effe, hoezo vind je het zielig voor het paard? Als ik de posts van TS en de vorige eigenaresse goed heb gelezen dan vallen een aantal zaken op:
1) het paard is door drie (!) dierenartsen bij de vorige eigenaresse "opgegeven"
2) vorige eigenaresse gunde haar paard nog een aantal fijne weken / maanden en stalt een "wrakkig" paard bij de huidige stalhoudster (en nog flink ver weg ook geloof ik)
3) vorige eigenaresse geeft ergens aan dat de huidige stalhoudster iemand is met verstand van zaken
4) vorige eigenaresse geeft aan dat het paard na een aantal weken alweer een heel stuk is opgeknapt
5) een meisje op de stal van de stalhoudster verzorgt het paard (kennelijk) dermate goed, dat het paard (samen met bepaald contract) geschonken wordt aan dit meisje
6) paard wordt onderzocht door een VA van het meisje/de stalhoudster en wordt sterk genoeg geacht om een veulen te geven

Dus ook de vorige eigenaresse zegt zelf dat het paard van een wrak weer ontzettend is opgeknapt. Om welke reden dan ook besluit de vorige eigenaresse om de merrie te schenken aan het meisje en het paard (dat nu dus een heel stuk beter is) niet meer terug te halen naar haar huidige stal.

En of het paard te oud is om voor het eerst een veulen te krijgen, geen idee. Het ene 20-jarige paard is het andere niet! Daarvoor zou ik (en de huidige eigenaresse kennelijk ook) vertrouwen op het oordeel van een VA.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:42

Ja, alleen is punt 5 dus ietwat... niet zo slim.

Want waarom schenken? Had het meisje gewoon aangemerkt als verzorgster, maar het paard zelf in eigendom gehouden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 10:46

En daarom is het aan te raden om een contract door een jurist na te laten kijken en niet van deze huis/tuin/keuken contractjes op te stellen die gewoon juridisch niet de lading dekken.