Ik krijg mijn paard niet verkocht, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Re: Ik krijg mijn paard niet verkocht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:08

Ik zou denk ik voor de slacht gaan. Want de advertentie hier aangehaald, dat zijn gewoon heel onbetrouwbare advertenties. Ze zullen kijken of ze een beest kunnen bijschaven en anders gaat ze ook naar de slacht. Ik weet dat Nimber ontzettend goed is hier, die zal tegen betaling misschien je paard willen proberen te verkopen voor je? Maar verder dan haar ken ik niemand die en betrouwbaar is en het echt kan. Of ze het doet, geen idee.
Om er nu nog een hele band mee op te bouwen lijkt me zinloos want dat wil je niet. Gratis weggeven naar paarden in nood oid, zou ik ook niet doen. Mensen gaan toch graag voor het goedkope rijpaard, en dan nog wet je niet wat er mee gebeurd.
Een handelaar laat een paard ook geen jaren staan hoor. Die gaan op een gegeven moment ook naar de slacht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:21

Klopt wel dat paarden na een tijd bij een handelaar alsnog naar de slacht kunnen gaan, in sommige gevallen doen ze dat dus blijkbaar meteen (zoals bij mijn vorige paard is gebeurd). Ik weet echter wel bijvoorbeeld bij JvdH een paard vandaan komt (staat nu bij ons op stal), dat 7 keer "verkocht" is, en telkens weer terug kwam. Ze hebben hem voor minder verkocht als wat ze ervoor betaald hebben (oude eigenaresse gesproken). Dit was echter wel beduidend meer als de slachtprijs. Paard waarover ik spreek was 15 jaar, dus ook geen jonkie meer. Zolang een handelaar meer denkt te verdienen door het paard aan te houden, zouden ze daarvoor gaan. En wat is het verschil tussen het paard zelf naar de slacht brengen, of het na een aantal maanden door een handelaar te laten doen? In beide gevallen is het paard dood, al is er bij de handelaar misschien een minder fijne periode aan vooraf gegaan voor het paard. Dan heeft het paard echter wel een kans gehad, die het anders niet had.

En verder nog: een dierenarts zal met dit verhaal het paard wellicht wel laten inslapen als de gang naar het slachthuis niet mogelijk is (bijvoorbeeld doordat het paard niet geladen kan worden). Veel dierenartsen hebben wel enige realiteitszin, en zijn geen penny's die denken dat ieder paard te redden is. Beter dood als verwaarlozing. Je weet het pas als je een aantal DA-en in je omgeving opbelt met de vraag of ze hieraan zouden meewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:23

Sorry dat zeg, maar je hebt van goeie jaren mogen genieten van je paard maar nu tegen pensioen aankomt dan moet het maar iemand anders gaan bekostigen.

Ik wil niet zeggen dat niet mogelijk is, maar ik denk wel dat heel moeilijk wordt om paard van zo leeftijd te verkopen tenzij die paar hele grote pluspunten heeft. Want de meeste mensen hebben toch liever wat jonger diertje waar ze wat langer plezier van kunnen hebben.

RobinBinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:25

waar staat ze ik en een vriendin zoeken al eeuwen een verzorgpony :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:30

Fjorj schreef:
Sorry dat zeg, maar je hebt van goeie jaren mogen genieten van je paard maar nu tegen pensioen aankomt dan moet het maar iemand anders gaan bekostigen.

Ik wil niet zeggen dat niet mogelijk is, maar ik denk wel dat heel moeilijk wordt om paard van zo leeftijd te verkopen tenzij die paar hele grote pluspunten heeft. Want de meeste mensen hebben toch liever wat jonger diertje waar ze wat langer plezier van kunnen hebben.

Waar heeft TS geschreven dat het paard met pensioen gaat? Het paard wilt ze juist in beweging houden, en dat kan gezien de leeftijd ook nog prima. Het gaat erom dat ze ZELF niet meer voor het paard KAN zorgen (lichamelijk, en nu ook financieel)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:32

RobinBinky schreef:
waar staat ze ik en een vriendin zoeken al eeuwen een verzorgpony :)

Nou, gezien de openingspost van TS denk ik niet dat ze voor haar 'probleempaard' op zoek is naar 2 verzorgsters van 13. Bovendien zit TS ook in een financiële situatie waardoor ze het niet meer kan opbrengen, dus denk niet dat dit een oplossing is... Helaas.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:36

Als een paard niet te laden is zou je ook de noodslacht kunnen bellen.
Inslapen zijn dierenartsen ook niet helemaal tegen. Niet in deze tijd, iedereen weet hoe geweldig de paardenmarkt is.

Giolli, mijn idee. ;) of ze moeten ieder 100 eurie per maand bijleggen.. dan is het probleem uit de wereld lijkt me :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:43

En een flashback naar mijn 13-jarige tijd, had ik dat niet bepaald op zak. :n

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:50

Rambambam schreef:
Er staan nu zoveel paarden te koop dat een 17-jarige zonder enige sportprestaties en een ontzettend lastig karakter heel weinig kans maakt. Ik wil haar zo gratis weggeven aan een betrouwbaar iemand! Maar die reageren niet op mijn advertentie :')

Niet minder, maar MEER vragen. Gewoon het drie- of vierdubbele. Onder het zadel heeft ze zo te lezen een ruiter met capaciteiten en ambitie nodig, die zoeken over het algemeen niet naar de weggevertjes.

jorika1986 schreef:
_Femkeeex schreef:

Lijkt me een prima oplossing! Denk dat het paard hier goed terecht komt.

Zou ik ook met gezond wantrouwen naar kijken. Natuurlijk zullen er mensen zijn die er veel voldoening uit halen om een lastig paard op een goede en paardvriendelijke manier op te voeden en te trainen. Er zullen er ook zijn die er een kalmeringspilletje in gooien en 'm als de vriendelijkheid zelf weer verkopen. Gaan ze echt niet zo in de advertentie zetten. Zie je het al staan: "gezocht, onhandelbare paarden om plat te spuiten en met vette winst aan argeloze mensen door te verkopen"?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:50

Wat is er mis mee met dit paard naar de handelaar te doen? Ik zou daar rillerig tegenover staan wanneer een paard kapot is. Als je dan een minder ethische handelaar treft dan kan die het paard inspuiten en als gezond verkopen en daar komen meestal de slechte verhalen hier op bokt vandaan. Paard is kapot en men wil hem kwijt, denkt niet meer goed na en oplichters wagen hun kans.
Maar dit is gewoon een gezond paard, met een beetje gezond verstand vind je hier echt wel een thuis voor en dan moet je niet iedere handelaar uit de weg gaan.

Een gezond! paard laten slachten enkel en alleen omdat de eigenaar denkt dat alleen hij/zij goed voor het paard kan zorgen, vind ik aan het randje van egoïsme.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:53

Rex_Rolfo schreef:
Niet minder, maar MEER vragen. Gewoon het drie- of vierdubbele. Onder het zadel heeft ze zo te lezen een ruiter met capaciteiten en ambitie nodig, die zoeken over het algemeen niet naar de weggevertjes.

Gedeeltelijk mee eens, maar dan gaat leeftijd van zo'n dier ook meespelen, en 17 is nou echt geen jonkie meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:56

Koper schreef:
Het is een merrie. Als ze een geschikte afstamming heeft kun je haar misschien beschikbaar stellen als fokmerrie. Of anders als draagmoeder. Al weet ik niet of dat met 17 jaar nog kan, heb niet zo veel verstand van merries.

En welkom op bokt TS :)

Met een moeilijk karakter moet je niet gaan fokken, maar dat is mijn mening.
Je ziet het, je ervaart het nu al met deze merrie, moeilijke karakters verkoopt heel lastig en dan moet je ook niet mee gaan fokken.

Meer geduld en zet meer advertenties.

Ik ken iemand die een paard te koop heeft staan en ook dat wil niet vlotten (meer dan een half jaar). In dit geval gaat het wel om jongere dier van rond de 11 jaar en is een lief en makkelijk dier.

Wel is de vraagprijs aan veel te hoge kant voor een heel gewoon recreatie paardje dat niet veel kan, dus dat werkt ook niet erg mee.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-04-14 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 18:59

Cassidy schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Gedeeltelijk mee eens, maar dan gaat leeftijd van zo'n dier ook meespelen, en 17 is nou echt geen jonkie meer.

Ik weet natuurlijk niet wat de huidige vp is. Verkopen blijft die balans zoeken tussen "veel te duur" en "als het zo goedkoop is dan is er vast iets mee mis".

Al zijn er genoeg mensen die (denk aan auto's, motoren enz) het gebakje van de maand kopen omdat het goedkoop was. In geval van TS heeft een volgens eigen zeggen lage vp niet tot het gewenste resultaat geleidt. Tijd voor een andere aanpak?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:05

Ik gooi d'r hier wel op de wei, kan ze lekker grasmaaien en hoef ik het niet te doen.
Om te rijden heb ik al andere paarden staan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:05

Cassidy schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ik ben het met Rex_Rolfo eens. Een advertentie van 800 euro of gratis doet denken dat er erg veel mis is met het paard. Door een reële prijs neer te zetten komen er andere kopers op af.

Misschien een idee om een stalgenoot te vragen de training op te pakken. Een paard wat loopt koopt makkelijker dan een paard wat al een tijd niets mee is gedaan en waar je alles opnieuw aan moet trainen.

Nog even over bruikleen op maneges. Ik zie er het slechte niet van in. Wij hebben paarden staan die er van opgeknapt zijn omdat er weer dagelijks arbeid wordt verricht en ze de hele dag vertroeteld, geknuffeld en geaaid worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:12

brighteyes85 schreef:
Nog even over bruikleen op maneges. Ik zie er het slechte niet van in. Wij hebben paarden staan die er van opgeknapt zijn omdat er weer dagelijks arbeid wordt verricht en ze de hele dag vertroeteld, geknuffeld en geaaid worden.

Mee eens. Ik rij op een manege en daar is vorig jaar een wat ouder paard gekomen. Zag je er ook aan af, "doe er maar rustig mee". Een jaar later met elke dag 1-2 uur niet al te intensieve beweging (het blijft een manege, dus de meeste ruiters rijden niet zo heel intensief) denkt ie weer dat ie 5 of 6 is en afgelopen week had ie zelfs flink het voorjaar in de bol :D

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:14

op een manege moeten ze betrouwbare paardjes hebben. Er rijden o.a. beginners op! Het paard van ts lijkt me hier nu niet zo geschikt voor....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:17

Giolli, hihi niet.. nou ja zeg ;)
Het is juist egoistisch om alles in leven te houden en je in de schulden te steken voor een paard of weg te doen omdat je zelf niet meer kan..
Okee ik ben nuchter, ben heel erg bereid om geld in mijn dieren (9 van de 10 zijn opvangers) te investeren, maar bv een kniebandoperatie voor mn hond gaat t niet worden. Waarom?? omdat dat voor de rijke is. 1000 euro of meer is niet te doen voor mij. Verzekeren kan ik niet... ik heb er 6 en nee krijg geen groepskorting. Net als mijn paarden.. ben tot veel bereid, maar soms houdt t op. Voor mn kinderen zal ik alles weggeven en verhuizen naar een rijtjes woning.. maar een dier is en blijft een dier. Heeft zorg nodig, soms veel, maar er is een grens bij mij het blijven dieren.
Ik weet wel dat sommige hun paard of hond alles gunnen, niet erg en niet slecht, absoluut niet. Maar sommige gaan een beetje te ver in alles redden in mijn ogen.
Dit verhaal staat los van het dilemma van TS, maar is wel verwant. Om kort te zijn.. slacht is zo slecht niet. Doet pijn, is volledig poedersuiker, maar soms een goede uitkomst.

Kunnen jullie goed slapen als je paard niet voldoet aan de "eisen" maar je dus meer centen krijgt als je je mond houdt? Ik zou nachtmerries krijgen!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:17

Maar er zit wel een verschil tussen een paard van 17 die braaf is en een paard die dat niet is. Een paard dat niet normaal te rijden is, daar zou ik m'n klanten niet op zetten. Dat is gewoon niet verantwoord. Als je er elke les 40 keer naast ligt, daar betalen mensen niet voor.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:18

max66 schreef:
op een manege moeten ze betrouwbare paardjes hebben. Er rijden o.a. beginners op! Het paard van ts lijkt me hier nu niet zo geschikt voor....

_O-
Dan kunnen we 80% van ons paardenbestand weg doen. Geen enkel paard is 100% relaxed en meestal worden de ruiters daar wel op uitgezocht.

@Rex_Rolfo wij kunnen praten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:21

max66 schreef:

Er zijn gerust ruiters die op manege's rijden en blijven rijden die uitdagingen nodig hebben. En zelf meegemaakt dat wat "lastigere paarden" omslaan als een blad aan een boom als er kinderen op komen te zitten. Ze gaan op een gegeven moment echt doorhebben wat voor ruiters ze op hun rug hebben.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:23

Slachten is helemaal niet erg. Veel minder erg dan door goedbedoelde mensen steeds verder het circuit in te gaan met alle gevolgen van dien. Slachten is humaan en snel. Ik zou daar voor kiezen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:28

Iemand met capaciteiten en ambitie gaat niet 'meer' geld uitgeven aan een 17 jarige zonder sportprestatie's.

Laten we naar dit paard kijken als handelaar: Wat is dit paard waard als ze weer normaal te rijden is? Een 17 jarige, in deze markt? Is het nou nog een goed leerpaard maar zelfs als je 'm helemaal goed krijgt moet je je afvragen of je 'm aan iedereen kan verkopen....

Paard is dus ook niet boeiend voor iemand
die er 3 maanden of meer aan moet trainen want daar brengt het paard niet genoeg meer voor op. Paard gaat dus de snelle handel in, sluit dan het leven positief af i.p.v. met narigheid.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:30

Deze economie Paard is niet de makkelijkste 17 jaar oud.
En jij kan haar niet terug nemen bij verleasen.
Mijn eerste gedachten zijn om het dier naar de slacht te brengen.
Weet je zeker dat er niet meer met haar gezeuld wordt of dat ze in het handels sector terecht komt.

Er zijn zoveel schrijnende verhalen van mensen die in goed vertrouwen hun paard uit lenen met alle gevolgen van dien.
Als je dieren hebt hoor je je verantwoordelijkheid er voor te nemen.

kreekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 19:31

Idem . :j