Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:42

En een brandmerk staat stoer :+ chip staat niet stoer, wel veel handiger, want in de winter kan je als de mijne niet geschoren is echt geen soep koken van zijn brandmerk.

Cassidy

Re: Paard verkopen maar geen chip, wel paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:43

Die 10 vierkante cm in de winter scheren gaat er echt niet voor zorgen dat het dier van de kou omkomt hoor. Of het fraai is, is een tweede.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:46

Best sneu, moet het paspoort van mijn 24 jarige nog aanvragen, chip heeft die wel.

Vind het wel waardeloos, dier krijgt geen spuiten en niks, zal nooit geslacht worden voor menselijke consumptie dus wat is precies het nut van die pas? Heb een papiertje (waarmee je de pas aanvraagt) maar de pas dus niet.

Zie er het nut niet echt van in, als wat gebeurd moet die toch afgemaakt worden, met of zonder paspoort. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:47

Maanoogje schreef:
Edit: ik wist trouwens ook niet dat ze tegenwoordig geen pijn meer deden.

Een brandmerk zetten met een ijzer dat is afgekoeld in vloeibare stikstof doet voor het dier geen pijn. je bevriest de haarcellen. Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=QWi9PHz027w

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:47

Cassidy schreef:
Die 10 vierkante cm in de winter scheren gaat er echt niet voor zorgen dat het dier van de kou omkomt hoor. Of het fraai is, is een tweede.

Als je in mijn profiel kijkt, zie je dat ik het met de esthetiek qua scheren toch al niet zo nauw neem :+ }>

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:48

xSlvna schreef:
Best sneu, moet het paspoort van mijn 24 jarige nog aanvragen, chip heeft die wel.

Vind het wel waardeloos, dier krijgt geen spuiten en niks, zal nooit geslacht worden voor menselijke consumptie dus wat is precies het nut van die pas? Heb een papiertje (waarmee je de pas aanvraagt) maar de pas dus niet.

Zie er het nut niet echt van in, als wat gebeurd moet die toch afgemaakt worden, met of zonder paspoort. :')

Hij wordt gewoon door de Rendac opgehaald hoor, maakt niet uit of er een paspoort bij zit. Er wordt ook niet naar de chip gekeken...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:50

Cassidy schreef:
Een brandmerk zetten met een ijzer dat is afgekoeld in vloeibare stikstof doet voor het dier geen pijn. je bevriest de haarcellen. Kijk maar:

http://www.youtube.com/watch?v=QWi9PHz027w

Mag je dan een brandmerk hebben en dan geen chip hoeven nemen? En kun je een chip ook laten verwijderen misschien? Het klink mij namelijk best als een aantrekkelijke optie in dat geval, mits ik natuurlijk eerst een pony/paard koop. :+
(Ik hoe namelijk een oogje in het zeil voor een vroegere verzorgpony, waarvan ik ook weet dat meneer vrolijk met een chipje rondhuppelt)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:53

En de DA weet toch dat die van mij is, boer en andere mensen kunnen het bevestigen, maar tóch moet ik dat rot ding aanvragen voor als controle op stal komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:54

In Nederland mag brandmerken niet. Maar in Duitsland wel, dus als je een dier uit Duitsland haalt, kan die een brandmerk hebben. Hoe dat tegenwoordig zit met de chip als je een uit Duitsland geimporteerd dier hebt weet ik niet, regels kunnen veranderd zijn.

Ook paarden die uit Spanje geimporteerd zijn, kunnen brandmerken hebben.

Chip, eenmaal geimplanteerd en ingekapseld, is officieel niet meer te verwijderen. Maar als je echt wilt kan alles. Ook het onklaar maken van de chip, andere chip plaatsen, paspoort vervalsen etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:55

xSlvna schreef:
En de DA weet toch dat die van mij is, boer en andere mensen kunnen het bevestigen, maar tóch moet ik dat rot ding aanvragen voor als controle op stal komt.

Dan de vraag aan jou: had je het paard al toen de mogelijkheid er was om ontheffing aan te vragen? En zo ja, waarom heb je dat niet gedaan?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:56

Weet ik veel, een of ander ei heeft er een chip in gestopt een aantal jaar geleden 'omdat het toch maar €20 was'. :+ Maar oké, zelfs als ze die chip niet had gehad moest ik een paspoort aanvragen.

Maar alsnog vind ik het kul, dat het dier het moet hebben voor de verkoop od. begrijp ik best, maar om wat op het land te eten en wat uitritjes te maken. Wat heeft die pas voor meerwaarde? Voor wie?
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 07-03-14 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:57

Cassidy schreef:
In Nederland mag brandmerken niet. Maar in Duitsland wel, dus als je een dier uit Duitsland haalt, kan die een brandmerk hebben. Hoe dat tegenwoordig zit met de chip als je een uit Duitsland geimporteerd dier hebt weet ik niet, regels kunnen veranderd zijn.

Ook paarden die uit Spanje geimporteerd zijn, kunnen brandmerken hebben.

Chip, eenmaal geimplanteerd en ingekapseld, is officieel niet meer te verwijderen. Maar als je echt wilt kan alles. Ook het onklaar maken van de chip, andere chip plaatsen, paspoort vervalsen etc.

Ah I see. Dat is wel erg jammer ja, zeker omdat, zoals jij zei, het nu zonder pijn kan. Ik zal me er nog wel eens een keer in verdiepen, ze moeten nodig een aantal regels bij gaan stellen met betrekking tot paarden. Wat weet de overheid toch schokkend weinig soms..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:58

xSlvna schreef:
Weet ik veel, een of ander ei heeft er een chip in gestopt een aantal jaar geleden 'omdat het toch maar €20 was'. :+ Maar oké, zelfs als ze die chip niet had gehad moest ik een paspoort aanvragen.

Hoe groot schat je de kans in dat ze gaan controleren?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:59

Maanoogje schreef:
Wat weet de overheid toch schokkend weinig soms..

Overheid weet genoeg, maar er is geld mee gemoeid, dus dan wordt gedaan wat geld oplevert. En naast vriesbranden kan Irisscan ook. Is net zo snel als lezen van de chip, maar daar valt weinig geld mee te verdienen dus gaan ze dat zo lang mogelijk tegenhouden.

It's all about the money....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:00

Ik héél klein (staan met 10 paardjes op een stal), hoefde van de vorige stallingsbaas (4 sterren FNRS, KNHS) nieteens een paspoort te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:00

xSlvna schreef:
Wat heeft die pas voor meerwaarde? Voor wie?

Chip heeft meerwaarde voor de chipfabrikant, paspoort voor de maker van de paspoorten. :D
Levert altijd geld op....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:05

Jaja Cassidy, die geldzaak begrijp ik wel, maar verder? Net niks dus. Paard krijgt geen entingen en spuiten, dus koop ik een pas ook een beetje om weg te stoffen, zal volgens mij bij overlijden net zo uit de la gehaald worden als dat het erin komt, als ik überhaupt een koop. Heb het bij de officiële eigenaar in handen geduwd (papier met informatie + code voor aanvragen pas), ik vind het waardeloos, misschien zij niet.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:06

Ach je hebt nou eenmaal regels waar je aan mee moet doen.
en er zullen sltijd mensen zijn die dit natuurlijk niet doen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:07

Laat jij je paard ook niet enten tegenTetanus? Dat zou ik nou weer wel doen. Een wondje hebben ze zo opgelopen, en Tetanus is een hele nare manier voor een paard om dood te gaan. Hoeft ook niet ieder jaar, eens in de zoveel tijd een herhalingsprikje en ze zijn weer beschermd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-03-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:07

Cassidy schreef:
Maanoogje schreef:
Wat weet de overheid toch schokkend weinig soms..

Overheid weet genoeg, maar er is geld mee gemoeid, dus dan wordt gedaan wat geld oplevert. En naast vriesbranden kan Irisscan ook. Is net zo snel als lezen van de chip, maar daar valt weinig geld mee te verdienen dus gaan ze dat zo lang mogelijk tegenhouden.

It's all about the money....

Ah dat is net zo iets als het niet verbieden van tabak, anders zitten die mensen ook weer zonder baan bij de fabrieken. :')
Hierdoor wekken ze bij mij wel de indruk dat ze weinig weten, of op z'n minst over dingen heen kijken. Irisscan klinkt me eigenlijk ook wel goed, alleen is dat natuurlijk lastig als je een nogal wild paard te pakken hebt, maar dan zullen die maar voor een merkje moeten gaan of iets.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:09

Kijk ik kan helemaal begrijpen dat je bij wedstrijden zeker wilt zijn dat je een bepaald paard voor je hebt, helemaal als er dan nog op doping gecontroleerd moet gaan worden. Die zijn het gewend om in handen genomen te worden. Uit het wild gevangen mustangs in Amerika (die echt niet gewend zijn aan omgang door mensen) krijgen vriesbrandmerken in de nek. Die vind ik dan weer erg groot en niet altijd even mooi, maar daardoor is een paard ook heel makkelijk te identificeren.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 07-03-14 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:09

Cassidy schreef:
Laat jij je paard ook niet enten tegenTetanus? Dat zou ik nou weer wel doen. Een wondje hebben ze zo opgelopen, en Tetanus is een hele nare manier voor een paard om dood te gaan. Hoeft ook niet ieder jaar, eens in de zoveel tijd een herhalingsprikje en ze zijn weer beschermd.

Jawel, die krijgt ze ook al jaren zo ver ik weet (laat de boer gewoon doen waar ze stond en nu weer staat), maar geen pas dus ook nooit ingeschreven. Door haar leeftijd krijgt ze hem niet meer, heeft winter 2012 de laatste gehad. Dus wederom niks om in de pas te plakken.

Maanoogje, ze weten veel hoor, heel veel, wees maar niet bang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:11

Maar dan is ze wel beschermd. Of dat uiteindelijk in een inentingsboekje staat maakt dan niet uit.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:11

Chip is er niet voor niets en niet alleen geld klopperij. Je weet waarvoor de chip is en ja overal kan mee gerotzooid worden en dat gebeurd helaas ook. Maar de meeste zijn wel gewoon goed gechipt en is er niet mee gekloot

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 22:12

Nee begrijp ik, maar toch. Denk ook wel dat de eigenaar de pas gewoon aanvraagt, zoveel kost het ook weer niet en dan is de boer tenminste stil :))