Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:15

Cayenne schreef:
Ik denk zelf dat het verstandig is om dit meisje een paar jaar op een goede manege te laten rijden, waar ze op verschillende brave pony's kan zitten en op die manier wat onbezorgder is te paard.

helemaal mee eens :j

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:16

Deze pony eruit en een braaf diertje terugkopen. Desnoods laat je je dochter eerst een poos aan de longeerlijn rijden zodat ze haar vertrouwen terug vindt.
Wij hebben ook een keer een pony verkocht, omdat ik er niet meer op durfde. Zaten in het zelfde pakket als jullie. Nieuwe brave en vooral hele goede leerpony gevonden, maar die andere stond nog op stal. Gelukkig was die andere binnen 3 dagen verkocht. Mijn vertrouwen was heel snel weer terug hoor :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:20

Ik denk weldegelijk dat een andere pony kan helpen om de angst bij de dochter van TS te doorbreken.

Zelf zat ik jaaaaren geleden in dezelfde situatie als de dochter van TS. Zelf een jaar of 11, onervaren ouders en dan een (in elk geval voor mij) veel te groene pony. Ik lag er elke les naast en werd banger en banger, de pony werd daardoor ook lastiger en lastiger. Uiteraard was er les, de pony werd ook gereden door een veel oudere en meer ervaren bijrijdster om te proberen hem wat in het gareel te houden, maar na een half jaar zonder enige vooruitgang (eerder achteruitgang) was voor mijn ouders ook de maat vol.
De pony is verkocht naar mensen die hem wel goed aan konden, en wij hebben een 14 jarige doodbrave leermeester gekocht. Dat was zó goed voor het vertrouwen :j Met die pony hebben we nooit meer enig probleem gehad, zowel op de grond als met rijden. Die angst die ik met die eerste pony had was in één klap volledig weg.

Ik vind het te prijzen wat TS al allemaal geprobeerd heeft, met les, een ander zadel, ervaren bijrijder die ook nu de pony nog blijft rijden +:)+ Maar als het ondanks dat alles gewoon niet blijft werken, dan is de maat een keer vol. Je hebt een pony voor je plezier, en op dit moment is dat er niet. Het is niet alleen voor de dochter van TS fijn om een nieuwe start te maken, maar ook voor de pony, die zich waarschijnlijk ook een stuk beter voelt bij iemand die hem wel kan bieden wat hij nodig heeft.

Ik vind een handelaar dus helemaal niet zo'n slechte optie als de verkoop echt niet lukt. Handelaren verkopen hun pony's en paarden ook gewoon aan mensen die een leuk dier zoeken om goed voor te zorgen. Verkopen aan een handelaar betekend echt niet dat een pony het vervolgens slecht krijgt. Het is niet de ideale situatie, dat ben ik wel met voorgaande posters eens, maar zoals het nu gaat is het ook geen ideale situatie.

opisop_shop

Re: Pony te koop maar nu wel een andere pony op het pad gekomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:28

ik vind het logisch dat de pony weggaat, want dit is geen haalbare situatie en zo te zien hebben jullie er zeker veel aan gedaan en ga je niet over 1 nacht ijs.
Wat ik zelf alleen in jouw geval zou hebben gedaan is eerder contact opnemen met de vorige eigenaar.
Wellicht had deze je tips kunnen geven, of in dit geval wanneer je de pony weg wilt doen had de vorige eigenaar wellicht nog gegadigden geweten.
Ik zou zeer zeker nu geen nieuwe pony kopen voor je dochter maar op zoek gaan naar een verzorgpony, of wellicht kun je een pony leasen (en vervolgens als het klikt alsnog overnemen?), maar ik zou eerst zorgen dat ze mans genoeg is voor een eigen pony.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:33

ik begrijp ts goed dat ze de pony wil verkopen.ze hebben van alles geprobeert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:36

Ik vind het een leuke pony om te zien maar zie op de BM geen rijfoto's?
Ik zou kiezen voor wat meer duidelijke foto's, standfoto en rijfoto's, denk dat je dan meer reacties zal krijgen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:39

Ik zou de pony ook verkopen. Als mijn dochter "bang" werd door haar pony en er zelf niet meer op kon rijden dan zou hij ook weg gaan. Garantie heb je nooit en er zijn ook handelaren die wel goed zijn voor paarden.
Leuke pony denk ook niet dat hij lang bij een handelaar zou staan.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:45

De pony die nu op ons pad is gekomen is dus een gevalletje Joris Goedbloed. Zet geen stap verkeerd.
Dochterlief heeft hem nu een aantal keer gereden en rijdt met lange teugel, durft zelfs te springen en haar gezicht en houding met rijden spreekt boekdelen!
Dat maakt het ook zo moeilijk. Ik zil deze pony niet zomaar aan de eerste de beste verkopen maar ik twijfel heel sterk of deze "nieuwe" pony haar net weer dat vertrouwen kan bieden wat ze nodig heeft om haar angst te overwinnen.

Ze krijgt goed les en rijdt nu weer op verschillende manegepony's maar helaas zijn dat ook niet allemaal de braafste en bij bepaalde pony's zien we haar al verstijven. Maar ja de eigenaar probeert er rekening mee te houden maar kan soms niet anders dan haar op zo'n pony te plaatsen.

Grondwerk hebben we gedaan en doen we nu nog, dat wil zeggen, momenteel doe ik het vooral omdat zelfs de (zeer ervaren) lesgeefster hierin, het niet verantwoord vond het mijn dochter nog te laten doen.
Ze mag meelopen als wij met hem bezig zijn maar hem zeker niet alleen begeleiden. Ook aan de grond toont hij geen respect meer voor haar maar duwt haar gewoon opzij, bepaalt het tempo en komt met longeren gewoon op haar afgedenderd.

Deze situatie is voor hem niet eerlijk en voor haar niet.
Want bij een pony die ze vertrouwt kan ze het dus wel alleen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:46

Daarbij zeggen mensen nogal gauw van doorpakken en het probleem aanpakken, maar het gaat hier om een meisje van 11, als het je eigen kind is wat hopeloos in de rondte stuitert (en als je ervaring hebt met kinderen/lesgeven) dan piep je wel anders. Ik denk als je als ouder perse wil doorzetten en er gebeurt uiteindelijk iets, kind breekt z'n nek of whatever, je het jezelf nooit vergeet. Als ik zie hoe mijn pony soms kan doen tijdens het rijden als hij iets moeilijk vind (en hij blijft dan nog gewoon braaf, maar maakt zich ongelooflijk sterk en gaat klieren), dan vind ik het niet raar dat zo n kind er bang van wordt, ik heb er zelf m'n handen vol aan dan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:47

Gypsy schreef:
Blue eyes, het is inderdaad rot, vooral voor de pony. Veiligheid? Desnoods ga je er naast lopen. Het is geen robot, maar een dier. Begin bij het begin. Ik snap wel dat ts een frisse start wil maken, maar zou het eerlijker vinden om dit dier dan een poosje in training te zetten, zodat er een mooie verkoop advertentie gemaakt kan worden. Dat is ze het dier wel verschuldigd.

Als er voor de pony een goed huisje gevonden wordt, denk ik dat het nogal meevalt met dat rot voor de pony. En nee, op een gegeven moment en zeker als ik lees wat TS allemaal al geprobeerd heeft - want die is echt niet over 1 nacht ijs gegaan - vind ik dat je niet verder hoeft te gaan. Het gaat om een pony en een kind. Gaat het niet, dan gaat het niet.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:49

Ik vind het een verstandige keuze om de pony te verkopen. Ik vind het ook absoluut geen schande om een pony naar een handelaar te brengen, soms is dat gewoon de beste oplossing. Let dan wel goed op naar welke handelaar je hem brengt, wees kritisch. Er zijn hele goede en paardvriendelijke handelaren maar er zitten natuurlijk ook rotte appels tussen.
Maar het zou niet zoveel moeite moeten kosten om deze pony te verkopen. Hij heeft een bijzonder kleurtje, is nog niet al te oud, er zit een mooi koppie op. Ik denk dat je op je advertentie ook al heel veel zou kunnen winnen. Als ik je advertentie open word ik enthousiast van de eerste foto, ik zie een knappe aparte pony. Maar als ik dan doorklik gaat het enthousiasme gauw weg. De rest van de foto's, op misschien de laatste na, voegen niks toe. De rijfoto toont niet dat de pony leuk kan lopen. Bij een B pony zou ik dat nog niet zo erg vinden, maar als ik op zoek was naar een D pony zou ik verwachten dat de pony dressuurmatig ook een beetje voor elkaar is. Is er niet een handige kleine ruiter in de buurt die je er eens op kan zetten om een paar mooie foto's te schieten? Iemand die hem correct dressuurmatig kan rijden? Ik denk dat dat heel erg helpt. Verder is de springfoto wel prima, beetje ver weg maar het laat wel zien dat de pony een sprongetje kan. De bewegingsfoto daarna is bewogen, de longeerfoto in stap is niet erg indrukwekkend en die in draf is op een verkeerd moment genomen. Als je wat betere foto's er bij zet denk ik dat je al veel meer reacties op de advertentie krijgt.
De tekst is ook niet ideaal, in mijn ogen te lang. Zet alleen de basis informatie er is, zonder al teveel toelichting. Zet er in wat de stokmaat en de kleur is (verdere toelichting is hierbij niet nodig), de leeftijd en geslacht. De afstamming is ook nog wel interessant. Schrijf dat hij met de juiste ruiter L dressuur kan lopen, 1 meter springt, verkeersmak is en ook western beleerd is. Kan tevens een beetje vrijheidsdressuur. Is braaf in de omgang en trailermak. Met rijden pittig en niet voor de beginnende ruiter. Meer dan deze informatie zou ik er niet bij zetten. Als mensen komen kijken of om meer info vragen kan je de rest er bij vertellen.

Edit: Ik heb het overigens over je marktplaats advertentie, ik zie dat in die op bokt andere foto's staan.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Sanned op 03-03-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:49

Is het geen optie om de pony's tijdelijk even samen te hebben? Of zijn een paar maand dubbel stageld niet te doen? Als ik het zo hoor dan zou ik wel voor de nieuwe pony gaan denk ik. Hele brave rustige pony's zijn niet altijd makkelijk te vinden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:53

nou,als het kind ook al verstijft als een manege pony vervelend is ,lijkt mij het een groot risico om een andere pony te kopen.Hoe braaf hij ook is,hij vangt vroeg of laat haar onzekerheid op.
Het blijven dieren,geen pony is altijd maar braaf.Of hij moet 38 zijn en met 1 been in het graf staan :+

Laat haar gewoon lekker op de manege rijden...nieuwe pony kopen betekent binnenkort weer een topic ''pony te koop'' ;)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:54

Maar ehh.. even afgezien van alles TS, je maakt niet echt reclame voor hem zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 11:58

Ik vind verkopen geen slecht plan maarrrrr een pony met een bemerking de handel in sturen is een heel groot risico met als gevolg dat de pony als gezonde pony wordt verkocht en zo kapot gereden wordt. Dus mocht je m de handel in sturen, doe dit dan niet naar een Jansenvdhout want die verkopen wel vaak kapot spul op om ze gezond door te verkopen.
Wat misschien een optie is om een handelaar in de buurt te vragen of zij nog kopers weten en hiermee in contact blijven, dat de handelaar bijv mee helpt aan de verkoopt voor een klein percentage. Geen idee of dat kan hoor, maar je kunt t altijd proberen.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 11:59

Klopt Cemlys.
Zelfs onze instructrice durft er niet meer voor in te staan en die is toch wel wat gewend.
En we hebben het al eens meegemaakt in die zin dat we dachten een leuke paardenvakantie voor haar te boeken op PPC, de pony ongenadig hard op hol slaat, haar enkele bomen van kortbij laat bekijken en vervolgens afwerpt. Met als resultaat een gebroken schouder! Nou dan slaat als ouder je de schrik om het hart hoor!
Daarna wilde zelf toch graag weer rijden en hebben we het stap voor stap weer opgepakt op hel makkelijke pony's, met veel privelessen e.d.
Toen we dus vonden dat ze toe was aan een eigen pony hebben we helaas de fout gemaakt een pony te nemen die karatergewijs niet aansluit bij haar kunnen/behoeften. En begon de angst die enigzins weg was (tuurlijk sluimerend op de achtergrond want ze weet wat er kan gebeuren als een pony aan de kletter gaat), weer de kop op de spelen. Als dan ook nog heel veel mensen zeggen dat het een snelle, enge en zelfs gevaarlijke pony is, dan wordt je daar als 11 jarige niet zekerder van natuurlijk. En hoewel ze heel veel van die kritiek langs zich af heeft laten glijden en wij altijd geprobeerd het hebben het haar positief in te laten zien zagen we het steeds slechter gaan.
En nu zijn we dus op een punt dat we besloten hebben dat we onze dochter belangrijker vinden dan de pony (even heel hard gezegd), maar ik wil niet meemaken dat ze valt en iets breekt (en wie weet erger).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:01

Dat klinkt alsof de keuze gemaakt is TS :)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 12:02

En ja slechte reclame voor de pony, dat is natuurlijk ook de issue.
Ik kan wel zeggen dat hij braaf is, een leuke kinderpony en dat hij 100% gezond is maar dan lieg ik en zadel ik iemand anders op met hem probleem.
Voor een meer ervaren, oudere of grotere ruiter is het echt een leuke pony en zal hij ook nog wat jaartjes meekunnen.
Het is echter geen pony voor een jonge, onervaren, bange ruiter.
Kan het verhaaltje helaas niet mooier maken. Zal van de week wel mooiere foto's (laten) maken met zijn bijrijder erop.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:17

Baileys01 schreef:
Maar ehh.. even afgezien van alles TS, je maakt niet echt reclame voor hem zo :+

Vind je? Ik vind dat hier toch een eerlijk en duidelijk verhaal op papier staat. Pony is niet gemeen, pony maakt gebruik van zijn "vrijheden". Met een andere, handige en niet bange ruiter is er niks aan de hand. Dit schrikt mij niet af hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:27

Bmamavan2 schreef:
Klopt Cemlys.
Zelfs onze instructrice durft er niet meer voor in te staan en die is toch wel wat gewend.
En we hebben het al eens meegemaakt in die zin dat we dachten een leuke paardenvakantie voor haar te boeken op PPC, de pony ongenadig hard op hol slaat, haar enkele bomen van kortbij laat bekijken en vervolgens afwerpt. Met als resultaat een gebroken schouder! Nou dan slaat als ouder je de schrik om het hart hoor!
Daarna wilde zelf toch graag weer rijden en hebben we het stap voor stap weer opgepakt op hel makkelijke pony's, met veel privelessen e.d.
Toen we dus vonden dat ze toe was aan een eigen pony hebben we helaas de fout gemaakt een pony te nemen die karatergewijs niet aansluit bij haar kunnen/behoeften. En begon de angst die enigzins weg was (tuurlijk sluimerend op de achtergrond want ze weet wat er kan gebeuren als een pony aan de kletter gaat), weer de kop op de spelen. Als dan ook nog heel veel mensen zeggen dat het een snelle, enge en zelfs gevaarlijke pony is, dan wordt je daar als 11 jarige niet zekerder van natuurlijk. En hoewel ze heel veel van die kritiek langs zich af heeft laten glijden en wij altijd geprobeerd het hebben het haar positief in te laten zien zagen we het steeds slechter gaan.
En nu zijn we dus op een punt dat we besloten hebben dat we onze dochter belangrijker vinden dan de pony (even heel hard gezegd), maar ik wil niet meemaken dat ze valt en iets breekt (en wie weet erger).

zoek dan maar een andere hobby...paardrijden is gewoon levensgevaarlijk. :+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:33

Nou geerke dat is een beetje overdreven, tuurlijk zijn er altijd risico's maar je kunt die risico's wel beperken. Ik liet mijn kind ook niet rondknetteren op een pony waarvan ik wist dat ze ten eerste bang is, en de pony daar handig misbruik van maakt.
Ik heb vorig jaar nog een pony opgezocht voor mensen die er eentje zochten voor hun dochter, tijdens een eigen zoektocht flink verkeerd gegaan met een 3jarige d pony, uiteindelijk hebben ze jaren plezier gehad aan een kleine b pony, die af en toe ook wel eens een kreng kon zijn, maar in het begin wel braaf was en dus eigenlijk met het kind meegegroeid. Nu zochten ze weer een brave waar ze verder mee kon, maar groter moest zijn. 4 jarige d pony uitgezocht die werkelijk doodbraaf is, je kunt er wel pit uit rijden, maar hij past zich aan aan de ruiter. Meisje is nog heel onzeker in het begin, grote overgang in stokmaat en bewegingen en angst overgehouden aan die eerdere 3 jarige. Mensen die dan nog een keer moed inspreken door te verklaren dat een 4 jarige niets voor haar is...
Nu een groot half jaar verder gaat het steeds beter, dankzij de brave pony, vertrouwen neemt weer toe en ze durft er al een stuk meer aan rijden. Eentje die niet zo meegaand en braaf was geweest en ik ben er zeker van dat het rijden klaar was.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:38

ik weet het niet hoor...ik maak zo vaak mee dat moeders gewoon hun kind te hoog inschatten,een pony kopen die veel te hoog gegrepen is.En omdat het kind hem op dat moment mooi en lief vind toch voor die ongeschikte pony gaan..Een 11 jarige vind over het algemeen alles lief en mooi,vooral als het bezit gaat worden.
En uit ervaring weet ik dat moeders vaak ook niet luisteren naar raad van iemand die er wel iets vanaf weet.Zeg niet dat TS daar onder valt,maar het gros van de moeders van ''talentvolle''kinderen wel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:40

Ik zie nergens dat TS antireclame maakt voor de huidige pony die te koop staat. Die past alleen niet bij háár kind en de redenen waarom zijn duidelijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:42

geerke schreef:
ik weet het niet hoor...ik maak zo vaak mee dat moeders gewoon hun kind te hoog inschatten,een pony kopen die veel te hoog gegrepen is.En omdat het kind hem op dat moment mooi en lief vind toch voor die ongeschikte pony gaan..Een 11 jarige vind over het algemeen alles lief en mooi,vooral als het bezit gaat worden.
En uit ervaring weet ik dat moeders vaak ook niet luisteren naar raad van iemand die er wel iets vanaf weet.Zeg niet dat TS daar onder valt,maar het gros van de moeders van ''talentvolle''kinderen wel.

Een kind van 11 hoort niet te kiezen, meisje wou deze pony ook absoluut niet, wou hem zelfs niet proberen, want toen ze hem zag was er geen klik. Even duidelijk gemaakt dat klik onzin is, en dat ze helemaal niet hoeft te kiezen, zo n beslissing kan een kind van 11 niet maken en een paard/pony al helemaal niet inschatten.
Daarom is iemand met ervaring wel belangrijk. Uiteindelijk is ze helemaal weg van die pony en is het alsnog goed gekomen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 12:46

geerke schreef:
Bmamavan2 schreef:
Klopt Cemlys.

zoek dan maar een andere hobby...paardrijden is gewoon levensgevaarlijk. :+

Wat is dit voor reactie? Jaloers dat je vroeger nooit een pony mocht van je ouders? ;)
T is helemaal niet gevaarlijk om een pony te kopen en erop te rijden, alleen moet je de juiste vinden en dat kan mis gaan, is dat zo'n schande? 8)7