Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:59

Op de manege waar ik gestaan heb, heeft er ook ooit een paard er de hele nacht in gestaan. Beestje was niet dood maar wel helemaal kapot! Ik ben blij dat wij nou geen stapmolen hebben. Ze staan toch de hele dag buiten, waarvoor zouden ze dan nog in de stapmolen moeten. Je kunt ook zelf een uur gaan wandelen als je dan vindt dat ze toch moeten lopen. Bij ons is een stapmolen voor luie mensen.

Vala

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:02

En op de manege waar ik ooit reed heeft er een paard 4 uur in gestaan, vergeten. Helaas stond de molen op drafstand...paard heeft het overleefd maar was zwaar uitgeput. Degene van wie het dier was kon er wel om lachen...zulke hufters verdienen geen paard, triest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:04

Toen onze hengst nog bij ons in de buurt stond. Vond die het erg leuk de stap molen.

Wat voor mij eerlijk gezegt ook wel erg handig was je zette hem erin om warm te stappen. Snel stal mesten.
Daarna met uitstappen het zelfde. Voer klaar zetten. Ook voor de dag erna ( ochtend)

Nou heb ik het een keer gruwlijk mis zien gaan. Met een super de luxe stap molen.
De paarden stonden erin en het kastje sloeg op hol. Stalp molen ging als maar harder en harder paarden in ren galop. Gelukkig uit gekregen. Uit eindelijk een aantal met flinken blessures op stal.

Stapmolen is makkelijk. Ik zou hem niet persee op het erf willen hebben.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:07

Stapmolen is handig als je zelf geblesseerd bent en jouw paard moet beweging hebben. Op die bij ons staat wel een noodknop. Vorige super stal waar wij stonden kon je gewoon een knopje omzetten en dan was die ook uit. Daar ging ons vorige paard echt altijd streken uithalen. Hij vond het altijd gezellig om bij de buurman voor of achter mee te lopen/ Dus ging liggen totdat de spijlen over hem heen waren en hij in het volgende vak stond om daar gezellig met een ander paard in te lopen

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:22

Japeloup schreef:
Ik heb niets met stapmolens. Wat is er mis met zelf longeren voor warming up en cooling down?

Het ligt er een beetje aan om hoeveel paarden het gaat. Wat betreft 1 paard, ja dan doe ik het ook liever aan de hand of longeren oid.

Maar ik heb een aantal jaar gewerkt op een stal waar minimaal 10 sportpaarden stonden. Daar was de stapmolen ideaal. Hij wordt dan ook niet gebruikt als "training" zegmaar. De paarden gingen daar 's ochtends gewoon een kwartiertje de molen in op "stap". Wij konden dan mooi de stallen mesten.

's Middags of 's avonds werden ze paarden dan echt getraind.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:34

Ik zou t ideaal vinden als wij een molen hebben op stal!
Gewoon even als ik de stal ff uitmest de molen in en dan opzadelen en rijden :)
Die van mij is altijd een beetje stijf in de winter, denk dat dit dan een mooie uitkomst is :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:43

Die van mij komen de stapmolen niet in! Ik ben wel recreatief ruiter, dus als ik wil dat mijn paard beweging krijgt geef ik hem die zelf :)

Dat het in grote stallen met veel paarden een mooie uitkomst is kan ik me best voorstellen, maar in zulke stallen worden er toch geen paarden in de stapmolen vergeten? Als alle paarden op stal staan en gevoederd worden valt het toch op als er een paard ontbreekt?

En als eigenaar vraag ik me toch ook af hoe dat kan voorkomen... Je gaat naar stal om met je paard bezig te zijn, zwiert hem in de stapmolen en gaat naar huis? Zoiets heb ik in elk geval nog nooit meegemaakt, want ik blijf in de buurt van mijn paard tot hij weer in zijn eigen stal of wei staat. Even een stal uitmesten doe ik soms wel, maar ik zou bijvoorbeeld niet in de cafetaria gaan zitten tot mijn paard terug in zijn stal zit.

Trouwens, ik zou het nogal vreemd vinden als de staleigenaar het niet merkt wanneer er een paard niet in zijn stal staat en de stapmolen nog draait... De staleigenaar is bij ons altijd de laatste die nog eens controleert of alle stallen dicht zijn (als het paard uit zijn stal is blijft de deur open, dus als alle deuren dicht zijn zitten alle paarden binnen :) ) en alle toestellen (solarium, stapmolen) en lichten uitgeschakeld zijn.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:50

Inderdaad wat mijn voorganger zegt. De staleigenaar voert de paarden, controleert of de stallen dichtzitten en alle apparaten en lichten uit zijn en sluit dan vervolgens de boel af. Het zou dan moeten opvallen dat er een paard mist. Nou zit de stapmolen bij ons ook naast de buitenbak en zelfs naast het huis van de eigenaren, dus dan gaat er wel een belletje rinkelen bij hun als dat ding nog draait met een paard erin.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:09

Ik vind het wel handig hoor, gebruik hem vaak voor uitstappen zodat ze ook onder het zadel droog is voor de winterdekens er weer opgaan. Kan zelf mooi alles opruimen en poep scheppen als het nodig is in de tussentijd.

De stapmolen hier gaat heel langzaam rond als het programma gestopt is (max. 90 min). Stel je zou ze vergeten (wat ik me niet voor kan stellen) zouden ze dus wel door moeten lopen, maar wel een laag tempo.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:35

Dus een stapmoelen is een rotding omdat mensen vergeten hun paard er uit te halen!!
Snap niet dat je je paard kan vergeten, je gaat nata bene voor je paard naar die stal, dan nog kom je er toch achter wanneer er 's avonds afgevoerd word.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:29

Kitty1985 schreef:
Een blauwe maandag op een superdeluxe dressuurstal gewerkt.
De luxe was voornamelijk voor de mens....voor paarden een hel.

80% van de paarden(allemaal sportpaarden) van de eigenaar waren luchtzuigers (lag aan de genen :Y) )

Deze paarden werden elke dag 3 kwartier gereden en kwamen 2 keer 30 minuten in de stapmolen.

In de stallen was alles verwijderd waar ze hun tanden op kunnen zetten. Daar ook voor het eerst gezien hoe een paard luchtzuigt als hij zijn tanden nergens in kan zetten. Brrr word er nog naar van.

Wat deden de luchtzuigers dus in de stapmolen: naar voren rennen en tanden in het hout. Was het volgende hek er, dan renden ze weer naar voren om weer de tanden in het hek te zetten.
Zo ging dit een half uur door.
Stroom stond altijd op het vaste hek, waren ze dus iets te laat dan kregen ze weer een optater.

Het grootste gros van de pension klanten gebruikte de stapmolen om het paard warm te stappen en draven voor het rijden aan.
Ze gingen dan ook compleet opgezadeld in de stapmolen.
Waren ze klaar met rijden, dan gingen ze (nog steeds gezadeld) de stapmolen in om uit te stappen.
Was het erg gezellig in de kantine. Dan moesten de paarden gewoon blijven lopen.
Soms wel een uur lang.

6 dagen, toen ben ik GILLEND naar huis gegaan.

:oo Nee dit meen je niet :oo Jeeetje wat een gekken 8)7 Zulke mensen verdienen geen paarden :n
Wat ben ik blij dat mn paarden lekker 24/7 buiten lopen. Nooit gezien dat er eentje luchtgezogen heeft.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:58

Op de manege waar ik rij staat wel een stapmolen (8 plaatsen, over het algemeen nooit vol) en daar lopen ze ook, als het nodig is 30 tot 60 minuten (naar conditie paard en wensen eigenaar) in die molen, ze worden er altijd op tijd uitgehaald! er lopen ook iedere dag wel zeker 20 mensen rond, op het erf. dus als iemand vind dat zijn/haar paard er wel erg lang in staat waarschuwt ie wel iemand om de rest er ook uit te halen. maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:24

Ik snap niet zo goed waarom mensen het hier niet hebben over een aanvulling op de training... Alles waar 'te' voor staat is niet goed.

De molen is een heerlijke aanvulling, mijn paard staat er de dag na haar zwaarste training in, goed voor de spieren, maar ook vanwege dat wat sommige 'geestdodend' noemen, ik noem het lekker een keer trainen zonder baas. Volgens mij is dat ook wel eens lekker voor ze :) .

XthillX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:39

Alleen maar gehad dat ze dachten dat we de ponytjes vergeten waren waar we mee met de benen door het water waren gelopen, ponytjes stonden vijf minuten later weer vrolijk in de wei, en werden er van beschuldigd dat we ze er een half uur in hadden laten zitten en ze totaal bezweet waren :x

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:04

Echt niet alle paarden vinden het geestdodend!
De meeste bij ons op stal lopen er vrolijk met hun oortjes naar voren in, lekker om zich heen kijkend! Een enkele loopt te slaapwandelen maar de meeste niet.
En vergeten hem er uit te halen... Tja dat kan echt niet! Maar waar is de stal eigenaar dan??
En het is een aanvulling op de dagelijkse beweging. Buiten het rijden/longeren en padouck om.
Ik heb gelukkig ook nog nooit ernstige dingen mee gemaakt in al me 'paardenjaren'.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:16

Oh had ik zo een ding maar, van mij part zo een ouderwetse met 4 stangen en touwtjes waar je je paard aan klikt en twee draairichtingen.

Heb er een staan die niet moe te krijgen is, aan de hand geen fijn paard is om mee te wandelen (wilt constant sneller, 8 km/h lopen is voor mij niet te doen) en een die meer conditie mag krijgen. Heb zelf door school niet veel tijd, zou ik ze beide vast kunnen klikken onder het mesten van de weide wat ook al snel 2 uur duurt (voordat ik moe ben en mijn rugspieren niet meer voel).

Zeker is het saai, maar beweging is toch belangrijk.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 00:54

xSlvna schreef:
Oh had ik zo een ding maar, van mij part zo een ouderwetse met 4 stangen en touwtjes waar je je paard aan klikt en twee draairichtingen.

Heb er een staan die niet moe te krijgen is, aan de hand geen fijn paard is om mee te wandelen (wilt constant sneller, 8 km/h lopen is voor mij niet te doen) en een die meer conditie mag krijgen. Heb zelf door school niet veel tijd, zou ik ze beide vast kunnen klikken onder het mesten van de weide wat ook al snel 2 uur duurt (voordat ik moe ben en mijn rugspieren niet meer voel).

Zeker is het saai, maar beweging is toch belangrijk.

2u is wel erg lang :+

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:33

wauw wat een verhalen hier te lezen zijn....

Ja ik hoor tot categorie eigenaren die inderdaad voordat ze weggaan nog ff bij de stal gaat kijken hoe ze erbij staan.

Ik heb een tijdje een vriendin geholpen op haar stal daar werden de paardjes tijdens het uitmesten in de stapmolen gezet. Ze kregen dan 30 a 45 minuten extra beweging daarvoor vind ik het gebruik van de stapmolen wel goed. Voor de rest is er inderdaad niks leuker dan gewoon zelf met je paard te gaan rijden,wandelen of longeren of grondwerk te doen.

en ja geen tijd is eigenlijk een dom excuus want je moet ide tijd dat je paard in de stapmolen staat toch zelf aanwezig zijn, toch?

:)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:17

@Dyanavb maar ik kan ze niet alledrie tegelijk aan de hand stappen of rijden, toch?

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:19

@bleu_sky ja ok dat begrijp ik als je meerdere paarden moet doen dan is het handig om 2 in de stapmolen te zetten en met de 1 te werken..... net zo als wij dat deden met uitmesten dan gingen ze ff in de stapmolen. Mij gaat het meer om degene die het paard in de stapmolen zetten omdat ze zogezegd geen tijd hebben en dan wel ff gezellig een koffietje gaan drinken in de kantine :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:25

De eerste vraag die bij me opkomt: Hoe kun je je paard vergeten uit de molen te halen??
Waar ben je dan allemaal mee bezig dat je het belangrijkste vergeet??
Als je dan denkt dat je het kunt gaan vergeten, zet je paard niet in de molen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:51

blue_sky schreef:
@Dyanavb maar ik kan ze niet alledrie tegelijk aan de hand stappen of rijden, toch?

Ja het hele paardje-frobelen en wandelen gebeuren is leuk voor iemand met maar één of twee paarden, maar als je een stal vol hebt staan ben je daar ook snel van genezen.
Daarbij kan ik niet zo hard lopen als een paard en het ook niet zo lang volhouden.
Ik heb nog nooit een paard met tegenzin in de molen zien gaan en heb ook nog nooit ongelukken gezien, terwijl sommigen best gekke kunsten uit willen halen (hengsten bv).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:02

Wat ik niet begrijp is dat de paarden in de stapmolen gaan als er gemest moet worden. Is er op zóveel stallen geen buitengang dan :o ? Je kunt toch uitmesten als je paard buiten staat? Of je zet hem even buiten de stal vast?

Ik vind molens eigenlijk ondingen :o. Wij hadden er vroeger op stal ook een en ik maakte en toen heus wel eens gebruik van maar op deze stal hebben we er geen en ik kan werkelijk waar niet bedenken waarom ik dat ding überhaupt gebruikte. Ik bedoel, als eigenaar moet je er toch bij blijven, dan kun je toch veel beter iets mét je paard gaan doen ipv een gevalletje van ik-stond-er-bij-en-ik-keek-er-naar?

Dat het op grote stallen een uitkomst kan bieden begrijp ik an sich wel maar toch vind ik het inderdaad risicovolle, geestdodende apparaten. Ik vind het een beetje vallen in dezelfde categorie als een loopband voor je hond :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:05

Sees schreef:
Wat ik niet begrijp is dat de paarden in de stapmolen gaan als er gemest moet worden. Is er op zóveel stallen geen buitengang dan :o ? Je kunt toch uitmesten als je paard buiten staat? Of je zet hem even buiten de stal vast?

Ik vind molens eigenlijk ondingen :o. Wij hadden er vroeger op stal ook een en ik maakte en toen heus wel eens gebruik van maar op deze stal hebben we er geen en ik kan werkelijk waar niet bedenken waarom ik dat ding überhaupt gebruikte. Ik bedoel, als eigenaar moet je er toch bij blijven, dan kun je toch veel beter iets mét je paard gaan doen ipv een gevalletje van ik-stond-er-bij-en-ik-keek-er-naar?

Dat het op grote stallen een uitkomst kan bieden begrijp ik an sich wel maar toch vind ik het inderdaad risicovolle, geestdodende apparaten. Beetje in dezelfde categorie als een loopband voor je hond :D.

Dat vraag ik me ook af; mijn merrie staat er ook af en toe in, als k een kwartiertje moet wachten tot de paddock vrij is bijvoorbeeld zet ik d'r even erin, een kwartiertje vind ik nog niet zo erg en dan ben ik dicht in de buurt van de paddock :+ Tenzij het rustig is op stal, dan knoop ik d'r even vast met een bak hooi voor d'r neus :')
Maar de logica van je paard in de molen zetten als je gaat mesten.. Ik weet ook niet hoe lang jullie erover doen, maar ik ben met 10 minuten klaar, drollen en natte plekken eruit en nieuw strooisel erop, dus dan staat ie 10 minuten in de molen en dan gaat ie weer naar binnen, of hoe moet ik dit zien? :')

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:09

Als je 1 paardje te doen hebt, of 1 stal, tja, dan duurt het niet lang. Er zijn echter mensen die net wat meer paarden hebben è ;)

Onze molen stopt trouwens vanzelf na afloop van z'n programma...

En diegenen die molens ondingen vinden... grow up will you...

Bij ons lopen alle sportpaarden, ook nu nog, 10u op de wei en ze staan nog te trappelen voor in de molen te gaan...