Crematie of Rendac?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:23

toen een van onze ponys laatst overleed, dat was ook heeel plotseling waardoor de Rendac wel moest komen. ik had als ik zo denk toch willen cremeren maar datkon gewooj niet meer .. ik heb snel een stuk manen afgekninpt en die hangen nu thuis ...

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:28

Ik zou eigenlijk ook voor de Rendac gaan, afscheid kun je nemen als ze nog leven. Cremeren vind ik echt iets menselijks, en veel te duur.. :n

Wat gebeurt er eigenlijk als je paard in de stal overlijdt en je voor de Rendac gaat? Ga je dan verplicht voor de individuele ophaaldienst? En wat kost de reguliere ophaaldienst eigenlijk?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:31

Paardje van mijn schoonzusje hebben we vorige week laten inslapen.
Hij is wel door rendac weggehaald, maar niet met de grijper maar met de trailer.
Dit is wel uiterst 'paardwaardig' gegaan. :j
Het ging heel netjes en rustig, en ook in de trailer kon je nog afscheid nemen. :j

Ze koos voor deze optie, omdat ze niet zou weten waar ze zijn as moest bewaren in geval van een crematie, en hem zo toch netjes kon laten ophalen..

fjordjes

Re: Crematie of Rendac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:34

Mocht ik voor de keuze komen te staan dan kies ik indien mijn paard nog goed is om op de trailer mee te kunnen, mijn paard naar de slachter te brengen.
Is mijn paard plotseling dood dan komt de rendac met grijper hem ophalen.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:41

Wat gebeurt er met een paard nadat die individueel is opgehaald door Rendac?
Gaat die dan daarna toch "op de hoop"? Want dan is het ophalen wel "paardwaardig" gegaan, maar als ze daarna toch met de grijper verder gaan?
Je ziet het alleen niet, maar of er uiteindelijk verschil is?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:44

sh4e schreef:
Gaat die dan daarna toch "op de hoop"? Want dan is het ophalen wel "paardwaardig" gegaan, maar als ze daarna toch met de grijper verder gaan?

Nee exact, maar net of de slacht dan er lekker aan toe gaat..
Ik ben ook voor de slacht, dat vind ik ook paardwaardig gezien paardlief er geen spanning bij voelt en het in 1 keer over is. En vervolgens word hij ook gevild of gaat hij op de hoop.. Het klinkt erg cru, maar het gaat uiteindelijk om het laatste beeld dat jij zelf van hem hebt vind ik..
Nu moet ik zeggen dat ik waarschijnlijk wel zo emotioneel ben als ik mijn pony verlies dat ik erover denk hem te cremeren, maar wellicht zie ik het tegen die tijd wel weer anders.. Ik weet het niet..

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:53

Als mijn oudje niet meer kan,laat ik haar inslapen en ophalen door de Rendac.Maar dat wil ik niet zien.
Het is een lichaam dat ze ophalen en niet mijn pony.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:55

Gowlan schreef:
sh4e schreef:

Nee exact, maar net of de slacht dan er lekker aan toe gaat..
Ik ben ook voor de slacht, dat vind ik ook paardwaardig gezien paardlief er geen spanning bij voelt en het in 1 keer over is. En vervolgens word hij ook gevild of gaat hij op de hoop.. Het klinkt erg cru, maar het gaat uiteindelijk om het laatste beeld dat jij zelf van hem hebt vind ik..
Nu moet ik zeggen dat ik waarschijnlijk wel zo emotioneel ben als ik mijn pony verlies dat ik erover denk hem te cremeren, maar wellicht zie ik het tegen die tijd wel weer anders.. Ik weet het niet..

Nix gaat er lekker aan toe! Het zijn allemaal geen fijne keuzes, en ik denk dat als cremeren niet zo duur was, dat veel meer gedaan zou worden. Ik ieder geval wel!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:01

Crematie. Geen twijfel over mogelijk.
Niks slager of rendac.

Nooit meer rendac. Krijg er nog koude rillingen van. Was dan wel geen paard, maar ik zag(en róók) een twee weken oud kalfje opgehaald worden door de rendac nog geen tien meter van waar ik mijn verzorgpaard stond te poetsen. Ben moeten weglopen want ik kon het niet meer aan(mijn lunch begon ook aardig omhoog te komen door de geur..).
Bah, nooit dat dat ding mijn geliefde vriend komt ophalen...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:05

Na de dood blijft slechts het lichaam over. Degene waar ik van hield is dan al weg. Wat er met een lichaam gedaan wordt, kan me eigenlijk niet zo veel schelen. Ja, zelfs bij (dierbare) mensen niet. Daarbij staan de hoge kosten me altijd tegen, ook bij een menselijke uitvaart. Ik besteed dat liever aan het leven.

Waar ik altijd tegenop zag was het gesleep met een paard.. Mijn paard is doodgegaan langs de kant van de weg, dus de keuze voor Rendac was snel gemaakt. Ik zag enorm tegen het bellen op, was bang een botte veeboer aan de lijn te krijgen, maar dat was helemaal niet zo. Heel veel begrip en ze hebben dezelfde dag mijn paard nog gehaald. Ook de chauffeur was heel vriendelijk. Ik heb hem even gesproken en toen gevraagd of ik weg kon gaan voor hij ging optakelen. "Ga maar lekker naar binnen, meisje. Ik zorg wel dat hij netjes op de wagen komt" Ik heb geen dreun of wat dan ook gehoord.

Tuurlijk is het wel even een naar idee, dat jouw paard daar je erf verlaat in een vrachtwagen vol dode beesten om gezamelijk te worden verwerkt. Maar ik ben dan wel realistisch genoeg om te weten dat hij daar niets meer van mee krijgt en het niets afdoet van alle zorg, aandacht en liefde (ongeacht tijd of kosten) hij heeft ontvangen tijdens zijn leven.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:07

De slacht mag ze ( gelukkig) niet meer heen. Maar die van mij gaat absoluut gecremeert worden als we voor die keuze komen te staan :j

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:09

Hier lopen meerdere topics over.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:11

ik hoop dat mijn pony nog heeeel lang leeft.
Mocht ze gaan dan wordt het de rendac.
Ik vind cremeren erg veel geld, en ik heb het idee dat als ze niet meer leeft, ze toch niet merkt op welke manier ze afgevoerd wordt.
Ik zou der wel ontzettend gaan missen, en ik denk dat ik na het afscheid, ook niet meer bij het ophalen zou willen zijn. Der in gedachten houden zoals ze was.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:12

xxsalinaxx schreef:
De slacht mag ze ( gelukkig) niet meer heen. Maar die van mij gaat absoluut gecremeert worden als we voor die keuze komen te staan :j

Slacht mogen ze altijd heen Alleen betaal je dan inplaats van dat ze je jouw betalen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:26

Gabbe schreef:
xxsalinaxx schreef:

Slacht mogen ze altijd heen Alleen betaal je dan inplaats van dat ze je jouw betalen.

Slachten mag inderdaad altijd, maar mag niet altijd voor consumptie gebruikt worden zoals waar gewoonlijk om geslacht wordt.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:49

Mijn paard is gecremeerd bij huisdieren crematorium in Roermond.
Wat het koste kon me niet schelen zij was mijn alles en mijn liefste maatje.
Het is nu wel zon 6jaar geleden maar mis haar nog altijd.
En ik zou zo weer gaan voor crematie niks geen rendac.
Die gedachte alleen al. :(

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 03:45

Ipsilonka schreef:
Als het een geplande dood is, dan de rendac auto met trailer. Als het onverwacht is, dan gewoon de vrachtwagen. Ik heb het eens gezien in emmeloord en dat vond ik ook netjes gaan.

Bij een onverwacht overlijden kun je nog steeds kiezen voor de service met de trailer. Bij mij waren ze er binnen 2 uur.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 07:44

Afgelopen 30 oktober 2013 is helaas mijn ruin van 4,5 jaar plotseling gestorven aan Atypische Myopathie. Omdat wij zo druk waren met het proberen te redden van zijn leven is er geen haar op mijn hoofd geweest die nadacht over hoe verder als hij overlijd. Omdat mijn paard in de stal was gaan liggen en hij daar ook geeuthanaseerd is was het naar mijn inziens al moeilijk denkbaar hoe het paard waardig uit de stal te krijgen. Ik ben de dag erna toch wezen kijken en het was idd alles behalve mijn paard maar omdat emoties van zo snel afscheid nemen op en neer slingeren zie je het ene moment wel als jouw paard en het andere moment een dood dier. Rendac was inmiddels al geregeld alleen bij het moment van ophalen ben ik niet bij geweest. Pas twee dagen later toen ik las wat er gebeurde bij rendac toen draaide mijn maag om, echter nu meer dan twee maanden verder realiseer ik mij wel dat hoe ik het draai wend of keer mijn geliefde paard toch niet terug zou komen en de keuze voor rendac er wel toe geleid heeft dat ik een nieuw paardje heb kunnen kopen om toch mijn verdriet een plek te kunnen geven en verder te kunnen gaan met mijn hobby.
Het belangrijkste lijkt mij dat je evt kunt bepalen hoe een paardje aan zijn einde komt zonder lijden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:27

Mee eens.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:33

Ik zou absoluut voor de rendac gaan. Mijn pony is daar jaren geleden ook door opgehaald. Ik vind cremeren te menselijk en te duur. Bovendien paardwaardiger vind ik het niet. Paard is toch al dood. Bij leven zorg ik ervoor dat ze een paardwaardig en fijn leven hebben en op een waardige manier sterven . Maar als ze dan eenmaal dood zijn is het klaar. Ik vind de rendac prima. Heb er al menig kalf en koe in zien verdwijnen en krijg er geen naar gevoel bij behalve dat ik baal dat ze dood zijn.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:41

Misschien een beetje bot gezegd, maar ik zie het verschil niet zo tussen verwerken of de fik erin steken, want zo zie ik cremeren.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:45

Ik denk (denk!) dat veel mensen cremeren prettiger vinden omdat dat individueel gebeurd en bij de rendac belanden ze op de grote stapel.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 08:48

Mijn 35 jarige paard wat plots overleed had ik ook altijd willen laten cremeren
Totdat het dood in de wei lag .Ik zag het toen heel anders , er lag een omhulsel van wat mijn paard was geweest , het had weinig tot niets meer met mijn paard te maken . Ik heb haar op laten halen door de Rendac. Zag op dat moment geen enkel nut meer in van cremeren. Zij merkte niet meer hoe ze vervoerd werd en zelf maakte het mij ook niet meer uit terwijl ik van te voren totaal anders dacht. Heb er geen moment spijt van gehad .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:00

Mijn vorige pony is gewoon door Rendac opgehaald met de grijper.
Ik ben heel goed voor mijn dieren, maar als ze dood zijn is het voor mij gewoon klaar om het zo even te zeggen.
Ik vind cremeren en alles erg kostbaar en ik hecht absoluut geen waarde aan een potje as.
Maar het is heel persoonlijk wat je wil en ook natuurlijk wat het kost of je dat kunt missen.
http://shcn.eu/tarieven/uitvaartpakketten

De link hierboven zie je tarieven, het gaat naar gewicht maar een 1000 euro ben je al gauw kwijt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 09:04

Ik heb toendertijd 16,75 betaald om mijn pony op te laten halen, nu is dat iets van 21 euro volgens mij en individueel 419,75.
Ik persoonlijk vind dat veel geld zeker met de wetenschap dat er daarna hetzelfde met het dier gebeurd.
Maar goed iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.